"Monikulttuurisuus on rikkaus ja voimavara" ???

Kaverini tutulla oli myös ”kiinalaisvaihe” elämässään vuosia sitten, silloin kun kiinalaisia oli alkanut rantautua oikein joukoin Suomeen it-alalle Nokian vanavedessä. Pitkään hän kuulemma erästä orientin helmeä liehittelikin, kunnes saavutti unelmiensa täyttymyksen. Siis sai tämän sanomaan ”mii soo hoony” kesken hommien. Ikävämpää tapauksessa oli kuitenkin vaihdossa tarttunut klammari.

Pitää näemmä varoa, mitä haluaa. :unsure:
 
Viimeksi muokattu:
Jostain syystä alla olevaan kysymykseen tuntuu olevan kovin vaikea vastata. Yksinkertainen kysymys, johon ei kuitenkaan kukaan halua vastata. Miksi? Miksi tähän kysymykseen vastaaminen koetaan niin kiusalliseksi, ettei siihen kehdata vastata?

Millaisesta lähtökohdasta lähtee muiden foorumilaisten maahanmuuttopoliittiset mielipiteet? Kiinalaiset sopeutuvat ilmeisen hyvin, mutta foorumilaiset eivät ilmeisesti heitä kaipaa (?), joten ilmeisesti foorumilaiset ajattelevat eri tavoin kuin minä. Olen kiinnostunut tietämään mikä ohjaa muiden foorumilaisten maahanmuuttopoliittisia näkemyksiä ja miksi kiinalaisiin suhtaudutaan nuivasti.

Kukaan ei aikuisten oikeasti usko kaikkien kiinalaisten olevan vakoilijoita. Sitä paitsi suomalaisille tiedusteluviranomaisille juuri annettiin laajemmat valtuudet. Tietysti jos heidän työpäivänsä kuluu naapurien ja vaimon salarakkaiden sähköpostien urkinnassa, niin sitten asia on erikseen..

No yritetään vastata.

Lähtökohtaisesti minä en kaipaa minkäänlaista maahanmuuttoa. En näe maahanmuuttoa jonkinlaisena itseisarvona jota pitäisi toivoa.

Miksi minun pitäisi haluta tänne maahanmuuttoa? Maahanmuuton pääasialliset vaikutukset ovat yleensä a)palkkakehityksen heikentyminen ja b)sosiaaliset ongelmat. Kohta a on se, miksi yleensä monet tahot haluavat maahanmuuttoa. Ei kukaan oikeasti usko mihinkään "huippuosaajien invaasioon". Maahanmuuton todellisuus on halpatyövoima. Oli kyseessä melkein ala kuin ala. Ei kukaan tuo tänne Intialaisia koodareita heidän poikkeuksellisen osaamisensa takia.

Mitä tulee kotiutumiseen. Kotiutumista on monenlaista. Ja itä-aasialaiset (käytetään nyt sinun termiäsi vaikka se on puhtaasti keinotekoinen) kotiutuvat ehkä huonommin kuin mikään muu ryhmä pitkässä juoksussa. Jos katsoo vain rikollisuutta, asia on toinen. Mutta minä pidän rikollisuutta vain yhtenä tekijänä. Eikä välttämättä edes tärkeimpänä asiana. Siksi mikään suuri Kiinalaisvyöry ei ole toivottava. Toki jos maailmankuva on globalistinen "world is my oyster" tyyppinen henkinen arvottomuus asialla ei ole väliä.

Suomalainen kulttuuri ei ole mikään "kulttuurien kukkanen". Meillä on todella paljon vikoja. Ja nämä asiat toivottavasti kehittyvät parempaan suuntaan. Myös ottamalla oppia muualta ja katsomalla avoimesti mitä muut tekevät paremmin. Niiden muiden tuominen tänne ei ole ratkaisu.
 
Kiinalaiset eivät tee yhtään mitään hyvää hyvyyttään. Jos afrikan infrastruktuuria parannetaan, se tehdään siksi että kiinalaiset saavat hyödynnettyä afrikan resursseja paremmin. Paikallisväestö hyötyy siitä vasta kiinalaisten jälkeen, ja vain jos kiinalaiset katsovat paikallisväestön hyötymisen hyödyttävän heitä itseään.
Paikallisväestölle rakennetaan kouluja, koska kiina hyötyy siitä pr-mielessä, jonkun verran koulutetusta väestöstä on heille enemmän hyötyä kuin täysin kouluttamattomasta, ja heitä on helpompi kontrolloida kuin täysin kouluttamattomia, taikauskoisia villejä.
Usko nyt vaan, kiina ei tee mitään altruistista hyvää maailmassa, jos se ei kylmästi laskelmoi hyötyvänsä siitä itse eniten.
Eivät kiinalaiset altruistisesti ole liikkeellä, mutta sehän on vain fiksua! Paras yhteistyö on molempia hyödyttävää, ja se tulisi olla pyrkimyksenä myös Euroopan ja Afrikan välisessä toiminnassa. Oletko sitä mieltä, että molempia hyödyttävä toiminta on pahasta? Jos suomalainen yritys hyötyy Afrikasta, mutta samalla hyödyttäen paikallisia heitä työllistämällä, niin se on väärin? Tulisi vain lahjoittaa vastikkeetonta kehitysapua?
 
Vielä parempi olisi, että suomalaisista löytyisi ne työntekijät tarpeisiin. :) Joo, tottakai ihminen muodostaa, tai ainakin minä muodostan mielipiteeni kokemani ja näkemäni perusteella. En ole niin viehättynyt luomaan kuvaa todellisuudesta sillä tavoin, että tuijotan silmät rähmässä erilaisia käppyröitä ja esityksiä. Niitä voidaan tehdä niin moneen tarpeeseen ja parametrit laatia monella tavalla.
Olemme tässä asiassa täysin erilaisia. Omat kokemukseni ulkomaalaisista ovat lähes poikkeuksetta positiivisia. Kaikki maanosat ovat edustettuina ja olen ulkomaalaisten kanssa tekemisissä todella usein. Harvat negatiiviset kokemukseni ovat aika lieviä (ei siis puhuta mistään ulkomaalaistaustaisten katujengin hakkaamaksi joutumisesta tms.) Tuntemani ulkomaalaiset ovat pääasiassa kuuliaisia, ahkeria, hyvin käyttäytyviä, koulutettuja ihmisiä. Jos muodostaisin käsitykseni omien kokemusteni perusteella, niin minä kannattaisin avoimien rajojen politiikkaa. Katson kuitenkin asiaa laajemmin, ja valitettavasti omat kokemukseni eivät ole yleistettävissä laajemmin.

Ei ole häpeä päivittää omia näkemyksiään paremman tiedon myötä.

Suosittelen foorumilaisia myös kysymään itseltään:

1. Mistä johtuu, että useasta eri maasta välittyy samanlainen tieto kiinalaisten (vähäisestä) rikollisuudesta?

2. Mistä johtuu, että useasta eri maasta saadaan samanlaista tietoa kiinalaisten hyvästä pärjäämisestä taloudellisesti ja opinnoissa?

Yhdysvallat on se valtio, joka laittaa eniten hanttiin Kiinalle. Kyse ei ole enää mistään Trumpin yksityisajattelusta, vaan maan molemmissa valtapuolueissa tiedostetaan Kiinan uhka. Tästä huolimatta maan kiinalaisväestön kotoutumista pidetään hyvänä. On vaikea uskoa, että taustalla olisi kiinalainen propaganda.

Otetaanpas Suomen, Yhdysvaltojen, Norjan ja Iso-Britannian lisäksi mukaan Saksa ja Tanska.

Tässä eri ryhmien rikollisuus suhteessa kantaväestöön Saksassa ja Tanskassa vuosien 2012-2015 pohjalta laskettuna. Oikeassa alareunassa on kaikkein vähäisin rikollisuus. Katsokaapas mistä China löytyy... Siellä on kuulkaa suomalaiset rikollisempaa sakkia.

Screenshot_10.png
 
Joskus minä epäilen hassusti, että sinä trollaat. :cool: Jos pysyisit edes siteeksi totuudessa, niin kirjoittaisit, että kiinalaiset kolonisoivat afrikan tavalla, joka saisi eurooppalaisen kolonialismin luojamiehet punastumaan häpeästä.....
Miksi afrikkalaiset itse eivät vihaa Kiinaa? He suhtautuvat myönteisemmin Kiinaan kuin afrikkalaisia kiinalaisilta "suojelevat" eurooppalaiset.

Tiedättekö te mikä on lännen kannalta huolestuttavinta Kiinan Afrikan puuhasteluissa? Se, että Afrikassa on oikeasti paljon ihmisiä, jotka näkevät Kiinan positiivisessa valossa. Mikäli afrikkalaiset vihaisivat Kiinaa, niin sittenhän lännen olisi helppo omia Afrikka omaksi temmellyskentäkseen. Vaan näin ei ole.

afrobarometer-infographic-china-in-africa-2016_0.jpg
 
Mitä tulee kotiutumiseen. Kotiutumista on monenlaista. Ja itä-aasialaiset (käytetään nyt sinun termiäsi vaikka se on puhtaasti keinotekoinen) kotiutuvat ehkä huonommin kuin mikään muu ryhmä pitkässä juoksussa. Jos katsoo vain rikollisuutta, asia on toinen. Mutta minä pidän rikollisuutta vain yhtenä tekijänä. Eikä välttämättä edes tärkeimpänä asiana. Siksi mikään suuri Kiinalaisvyöry ei ole toivottava. Toki jos maailmankuva on globalistinen "world is my oyster" tyyppinen henkinen arvottomuus asialla ei ole väliä.
Olemme rikollisuuden lisäksi käsitelleet taloudellisia seikkoja. Iso-Britanniassa kiinalaistaustaiset tienaavat toiseksi eniten. Suomessa kiinalaisten työttömyys on alhaista moneen muuhun maahanmuuttajaryhmään verrattuna.

Yhdysvalloissa kotitalouksien mediaanitulot vuonna 2018. Vertailussa mukana joitain Suomessakin suuria ryhmiä.

Amerikankiinalaiset: 81 000
-japanilaiset: 80 000
-korealaiset: 72 000
-ruotsalaiset: 71 000
-suomalaiset: 70 000
Koko väestö: 63 000
-irakilaiset: 32 000
-somalit: 19 000

Vaikea nähdä itäaasialaisten pärjäävän huonosti... Paremmin näyttää menevän kuin amerikansuomalaisilla. Mutta et varmaan tarkoittanut näitä seikkoja. Mitä tarkoitat huonolla kotoutumisella? Ilmeisesti ajattelusi taustalla on jonkilainen halu pitää "Suomi suomalaisena."

Hienoa, että kerrot syyn maahanmuuton vastaisuuteesi. Jotkut ovat yrittäneet perustella asiaa rikollisuudella, mutta tämän ryhmän kohdalla sellainen perustelu ei toimi.
 
Kaikella kunnioituksella nimimerkki Tetra mutta trollaatko hieman :D ?
En. Mikä väitteistäni on epäuskottava? Minä olen viitannut lukuisiin eri tilastotietoihin eri valtioista; muut ovat vedonneet epämääräisiin kokemuksiinsa.
 
Omat kokemukseni ulkomaalaisista ovat lähes poikkeuksetta positiivisia. Tuntemani ulkomaalaiset ovat pääasiassa kuuliaisia, ahkeria, hyvin käyttäytyviä, koulutettuja ihmisiä.
Minulla on sama tilanne. Olen päätynyt ajatelmaan että pääasiallisesti minun kanssani on päästetty työskentelemään sen maan "kerma", jolloin kokemus vähemmän laadullisesta enemmistöstä jää puuttumaan.
Tässä meillä on ihan varmasti sama tilanne.

On täysin eri asia pohtia osaavien, kyvykkäiden, halukkaiden tulemisesta Suomeen, kuin puhua elätettäviksi tänne saapuvista siirtolaisista.
Ensin mainituissa kohtuus on valttia, siitäkin huolimatta, vaikka Kiinassa olisi potentiaalia 500.000 henkilöä.

Muilta osin komppaan edellä esitettyjä jarruttelu-kommentteja. Vaikka kovasti tivaat perusteluja, niin ei ne ole edes tarpeen.
Ihminen voi olla jotain mieltä vaikka ilman perustelujakin. On vaan sitä mieltä ja sillä selvä.
.
 
Olemme tässä asiassa täysin erilaisia

Ei olla oikeasti. Sinäkin olet ihan samanlainen mölö kuin minä. Meitä erottaa vain se, että minä sanon rehellisesti asiat ns. kohdalleen. :cool:

Minullakin on ollut valtava onni työskennellä useiden kansallisuuksien kanssa ja parissa. Oi auvoa. Onnellisena laskeudun ajan tullen haudan lepoon, kun pääsin osalliseksi tuosta rajattomasta autuudesta. Kun ihminen on saanut olla töissä, ajatella, ulkkisten kanssa! Mitäpä ovatkaan suomalaiset mölöt ja periferiahaaveilijat....pah.

Asiat asioina ja vouhkat vouhkina.

Onko minua ihmisenä kehittänyt tuo rajaton tilaisuus? Ehkä, mutta niin vähän, että se on kuin hitu vi---sa. Kansainvälisvouhka on ylimainostettu asia. Siitä on tehty ja luotu eräänlainen kullinjatke....karonkassa saa yleisön hiljenemään, kun paljastaa työskentelevänsä hollantilaisen pieruinssin ja intialaisen faktorin kanssa. Oikein kun sillä mehuttaa, niin huomaa olevansa se, jonka ympäriltä tuolit viedään.
 
Miksi afrikkalaiset itse eivät vihaa Kiinaa? He suhtautuvat myönteisemmin Kiinaan kuin afrikkalaisia kiinalaisilta "suojelevat" eurooppalaiset

En minäkään vihaa Kiinaa. Ja se, että afrikkalaiset ovat rakastuneet Kiinaan koko koripallotossun numeroa vastaavalla äo:lla ei ullata minua. Gepardijätkille annetaan massia, että hoitavat kansansa kurissa ja saavat itse kastaa nokkaansa....Kiina korjaa potin banco.
 
Ja ei ole kuvattu.

Monessa maassa on jo rajojen sisällä erilaisia kulttuureja.

Esimerkiksi karjalaisesta kulttuurista on yleissuomalaiseen kulttuuri otettu karjalanpaisti, karjalan piirakat, ja virpominen. Nämä eivät ole olleet koko Suomen kulttuuria.

Tampereella mussutetaan mustaa tapolaa. Ja tämä ruokakulttuurin häväistys ei ole onneksi muualle yleistynyt.

Kainuussa ja Savossa harjoitettiin 1000 vuotta kaskiviljelyä ja talonpoika sai olla suhteellisen vapaa. Kun Lounais-Suomessa levitettiin lantaa vakiintuneille pelloille, jo kun Turkua rakennettiin.


Jne.


Pirkanmaallakin on levitetty lantaa pelloille jo viimeistään 300-luvulta ja asuinpaikat ovat nykyisten alla, näin tuoreita mamuja.
 
Ei olla oikeasti. Sinäkin olet ihan samanlainen mölö kuin minä. Meitä erottaa vain se, että minä sanon rehellisesti asiat ns. kohdalleen. :cool:

Minullakin on ollut valtava onni työskennellä useiden kansallisuuksien kanssa ja parissa. Oi auvoa. Onnellisena laskeudun ajan tullen haudan lepoon, kun pääsin osalliseksi tuosta rajattomasta autuudesta. Kun ihminen on saanut olla töissä, ajatella, ulkkisten kanssa! Mitäpä ovatkaan suomalaiset mölöt ja periferiahaaveilijat....pah.

Asiat asioina ja vouhkat vouhkina.

Onko minua ihmisenä kehittänyt tuo rajaton tilaisuus? Ehkä, mutta niin vähän, että se on kuin hitu vi---sa. Kansainvälisvouhka on ylimainostettu asia. Siitä on tehty ja luotu eräänlainen kullinjatke....karonkassa saa yleisön hiljenemään, kun paljastaa työskentelevänsä hollantilaisen pieruinssin ja intialaisen faktorin kanssa. Oikein kun sillä mehuttaa, niin huomaa olevansa se, jonka ympäriltä tuolit viedään.
Ei ulkomaalaiset ole sen kummempia ihmisiä kuin suomalaiset, eikä kansainvälisyys itsessään ole mitään erityistä. Kuten aijemmin mainitsin, suomalaiset on pääasiassa fiksua ja mukavaa porukkaa. Keskustelun kannalta oli olennaista mainita kokemukseni ulkomaalaisista. En hyvien kokemusteni perusteella yleistä liikoja, sillä laajempi otanta Eurooppaan kohdistuvasta maahanmuutosta ei vastaa minun kokemuksia.
 
Ei ulkomaalaiset ole sen kummempia ihmisiä kuin suomalaiset, eikä kansainvälisyys itsessään ole mitään erityistä. Kuten aijemmin mainitsin, suomalaiset on pääasiassa fiksua ja mukavaa porukkaa. Keskustelun kannalta oli olennaista mainita kokemukseni ulkomaalaisista. En hyvien kokemusteni perusteella yleistä liikoja, sillä laajempi otanta Eurooppaan kohdistuvasta maahanmuutosta ei vastaa minun kokemuksia.

Ihmetteletkö sitä että sen jälkeen kun olet kehottanut suomalaisia kielenvaihtoon ja väestönvaihtoon jotkut saattavat pitää sinua jopa maanpetturina?
 
Eivät kiinalaiset altruistisesti ole liikkeellä, mutta sehän on vain fiksua! Paras yhteistyö on molempia hyödyttävää, ja se tulisi olla pyrkimyksenä myös Euroopan ja Afrikan välisessä toiminnassa. Oletko sitä mieltä, että molempia hyödyttävä toiminta on pahasta? Jos suomalainen yritys hyötyy Afrikasta, mutta samalla hyödyttäen paikallisia heitä työllistämällä, niin se on väärin? Tulisi vain lahjoittaa vastikkeetonta kehitysapua?
Onko se? Molempia hyödyttävää, siis?

Joskus 2050 afrikkalaiset huomaavat että siellä on 200 miljoonaa kiinalaista tekemässä töitä kiinalaisille konserneille, tiet, rautatiet ja satamat ovat toki kunnossa mutta vain sen takia että ryöstöhyödynnetyt resurssit kulkevat sujuvasti mannerkiinan teollisuudelle, samalla kun afrikka aavikoituu koska metsät on hakattu, metallit ja mineraalit kaivettu maasta, järvet, joet ja maaperä saastutettu ja rikas luonto raiskattu ja syöty.

Valkoinen mies ei sentään jättänyt jälkeensä tuollaista tuhoa, mutta kiinalaisille se tuskin on ongelma. Mustiahan siellä vaan on...
 
Ihmetteletkö sitä että sen jälkeen kun olet kehottanut suomalaisia kielenvaihtoon ja väestönvaihtoon jotkut saattavat pitää sinua jopa maanpetturina?
Ei kyllä edes ole tullut mieleen, että joku pitäisi minua maanpetturina. :D Senkus pitävät sitten.
 
Back
Top