"Monikulttuurisuus on rikkaus ja voimavara" ???

Kristinusko on vaikuttanut länsimaisten yhteiskuntien muotoutumiseen, kyllä. Mutta pitäisikö tämän takia alkaa kehumaan kristinuskoa? Uskomaan Raamatun tarinoihin?

Tässä on se ongelma, että eri ihmiset käsittävät ja käsittelevät Raamatun tekstejä keskenään aivan eri abstraktiotasoilla. Tällöin käy helposti niin, että yhteisen ymmärryksen mahdollisuus poissulkeutuu siltä osin kuin yhteiset käsittelemisen tasot poissulkeutuvat.

Otan esimerkin:

Arska on kiihkeä ateisti ja sanoo, ettei usko Jumalan olemassaoloon ja vielä vähemmän että tämmöinen satuolento voisi vaikuttaa mihinkään mitenkään. Minun mielestäni Arska puhuu paskaa joko tietämättömyyttään, tyhmyyttään, jääräpäisyyttään tai muusta syystä.

Perustelu:

Jumala on käsite. Tällä käsitteellä on merkitystä sekä kulttuuripääoman osana että myös sen muodostumisen aikaansaattajana. Käsitteellä on merkityssisältö ja tuo merkityssisältö on kulttuurillisesti ja normatiivisesti merkittävä. Arska ei voisi edes viitata sellaiseen käsitteeseen kuin Jumala ellei hän tietäisi tuon käsitteen olemassa olemisesta. Lisäksi käsitteen merkityssisällön kiistäminen on niin absurdi asia, että siihen vaaditaan joko käsittämättömän mittaluokan tietämättömyyttä, vielä isompaa tyhmyyttä tai lähes ääretöntä älyllistä epärehellisyyttä.

Eli: Kun asiaa käsitellään käsiteavaruuden abstraktiotasolla niin sellaisen informaatio-olion kuin "Jumala" olemassaoloa ei voi kestävästi kiistää. Ja hyvinkin pinnallinen tarkastelu - vaikka tuolla sanalla googlettaminen - paljastaa, että käsitteellä on merkitystä ja vaikutusta.

Eli: Täysin riippumatta siitä, millaiseen Jumalaan, jumalaan tai jumalien joukkoon uskoo, uskoo kuitenkin johonkin. Jos joku on älyllisesti ja/taitiedollisesti ja/tai moraalisesti haluton ja/tai kyvytön hahmottamaan sitä, että asian tarkastelu voi tapahtua useilla eri abstraktiotasoilla (ilman että mikään niistä poissulkee mitään muuta niistä) niin on vain todettava mielessään, että Dunnig-Kruger -efekti tuli taas toteennäytettyä ja toivotettava hyvää päivänjatkoa kyseiselle henkilölle.

Ja... Niin kuin Dunnig-Kruger -efekti meille opettaa, niin tyhmyyteen ja typeryyteen liittyy lähes aina se, että muut nähdään itseä hölmömpinä. Se lienee syynä siihen, että näinkin moniulotteista asiaa (omasta mielestään) sen ulkopuolelta tarkastelevat tuntuvat aika usein pakkosyöttävän sellaista mielikuvaa, että uskovaiseksi itsensä luokittelevat ihmiset tarkastelevat tätä käsiteavaruutta maksimaalisesta typeryydestä ja minimaalisesta abstraktiotasojen monulotteisuudesta käsin.

Olen puhunut. (Vähän epäkohteliaasti ja holhoavasti, myönnetään. On vaan tullut tässä vähän aikaa sitten mitta täyteen muutaman asian suhteen. Pahoittelut jos joku kokee yllä olevan loukkaavaksi tai väheksyväksi. Se on sitä.)
 
Minäpä kyllä veikkaan, että nimenomaan uskovaiset haksahtavat astrologiaan yms. Heille kun riittää, että joku sanoo tarpeeksi vakuuttavasti. Uskonnottomat kyselevät todistusaineiston perään.

Kerro vielä milloin nämä mainitsemasi uskonnottomat aikovat aloittaa sen todistusaineiston perään kyselemisen?

Tässä on nyt ollut vähintään se 2000 vuotta lähinnä pelkkää olkiukkojen rakentamista ja puukottamista sieltä usskonnottomiksi itseään väittävien suunnasta. Kestääkö vielä toiset 2000 vuotta ennen kuin se todistusaineistojen perään kyseleminen alkaa vai onko se alkamassa nopeammin?
 
Viimeksi muokattu:
Jatkuuko muuten tämä "Suomen monikulttuurisuus Kiinan vaikutuksesta" vielä pitkäänkin vai tuleeko keskusteluun muitakin suuntia? Tää on jo aika paikallaan polkevaa.
@Pihatonttu voisi kommentoida ollaanko vielä alkupuheen viitoittamassa suunnassa. Kiitos .

Jätän aiheessa pysymisen määrittelemisen moderaattoreiden huoleksi.

Itse pidän tärkeänä sitä, että ihmiset miettisivät sitä, että miksi kansainvälisyys ei olekaan enää kelvannut vaan sen sijalle on pakkosyötetty monikultturismia.

Tämän asian tärkeyttä lisää se, että noin suunnilleen kaikki kansallisten ja etnisten ryhmien välisen kanssakäymisen tuottama hyvä on peräisin kansainvälisyyden ja paha monikultturismin piiristä. Näen siis asian subversion kaltaisena tilanteena, jossa erittäin hyvä ja hyödyllinen asia - kansainvälisyys - heitetään väkisin romukoppaan ja tilalle tuodaan myrkyllistä saastetta - monikultturismia - joka ei ole tuottanut koskaan mitään hyvää missään.

Periaattessa vähän sama kuin jos keskinäinen lojaalisuus, subsidiariteettiperiaate ja vastavuoroisuus koitettaisiin korvat totalitäristisellä kommunismilla ja väitettäisiin että kaikki edellisten tuottama hyvä on muka jälkimmäisen ansiota.
 
Muslimimaissa on keksitty kaikenlaisia juttuja, jotka vaikuttavat posiitivisesti nykyelämään.

Taitaa olla niin, että kun tarpeeksi kelataan taaksepäin, löytyy niin islamilaisesta kuin kristillisestä maailmasta valoisia, kuin myös hyvin synkkiä aikakausia. Olen sitä mieltä että tiede, teknologia, koulutus/sivistys ja yleinen hyvä tietotaso ovat hyvää lääkettä estämään näitä pimeitä aikoja. Valitettavasti eivät vielä tänä päivänäkään toteudu kaikkialla.
 
Tässä on se ongelma, että eri ihmiset käsittävät ja käsittelevät Raamatun tekstejä keskenään aivan eri abstraktiotasoilla. Tällöin käy helposti niin, että yhteisen ymmärryksen mahdollisuus poissulkeutuu siltä osin kuin yhteiset käsittelemisen tasot poissulkeutuvat.

Otan esimerkin:

Arska on kiihkeä ateisti ja sanoo, ettei usko Jumalan olemassaoloon ja vielä vähemmän että tämmöinen satuolento voisi vaikuttaa mihinkään mitenkään. Minun mielestäni Arska puhuu paskaa joko tietämättömyyttään, tyhmyyttään, jääräpäisyyttään tai muusta syystä.

Perustelu:

Jumala on käsite. Tällä käsitteellä on merkitystä sekä kulttuuripääoman osana että myös sen muodostumisen aikaansaattajana. Käsitteellä on merkityssisältö ja tuo merkityssisältö on kulttuurillisesti ja normatiivisesti merkittävä. Arska ei voisi edes viitata sellaiseen käsitteeseen kuin Jumala ellei hän tietäisi tuon käsitteen olemassa olemisesta. Lisäksi käsitteen merkityssisällön kiistäminen on niin absurdi asia, että siihen vaaditaan joko käsittämättömän mittaluokan tietämättömyyttä, vielä isompaa tyhmyyttä tai lähes ääretöntä älyllistä epärehellisyyttä.

Eli: Kun asiaa käsitellään käsiteavaruuden abstraktiotasolla niin sellaisen informaatio-olion kuin "Jumala" olemassaoloa ei voi kestävästi kiistää. Ja hyvinkin pinnallinen tarkastelu - vaikka tuolla sanalla googlettaminen - paljastaa, että käsitteellä on merkitystä ja vaikutusta.

Eli: Täysin riippumatta siitä, millaiseen Jumalaan, jumalaan tai jumalien joukkoon uskoo, uskoo kuitenkin johonkin. Jos joku on älyllisesti ja/taitiedollisesti ja/tai moraalisesti haluton ja/tai kyvytön hahmottamaan sitä, että asian tarkastelu voi tapahtua useilla eri abstraktiotasoilla (ilman että mikään niistä poissulkee mitään muuta niistä) niin on vain todettava mielessään, että Dunnig-Kruger -efekti tuli taas toteennäytettyä ja toivotettava hyvää päivänjatkoa kyseiselle henkilölle.

Ja... Niin kuin Dunnig-Kruger -efekti meille opettaa, niin tyhmyyteen ja typeryyteen liittyy lähes aina se, että muut nähdään itseä hölmömpinä. Se lienee syynä siihen, että näinkin moniulotteista asiaa (omasta mielestään) sen ulkopuolelta tarkastelevat tuntuvat aika usein pakkosyöttävän sellaista mielikuvaa, että uskovaiseksi itsensä luokittelevat ihmiset tarkastelevat tätä käsiteavaruutta maksimaalisesta typeryydestä ja minimaalisesta abstraktiotasojen monulotteisuudesta käsin.

Olen puhunut. (Vähän epäkohteliaasti ja holhoavasti, myönnetään. On vaan tullut tässä vähän aikaa sitten mitta täyteen muutaman asian suhteen. Pahoittelut jos joku kokee yllä olevan loukkaavaksi tai väheksyväksi. Se on sitä.)
Edelleen jäi avoimeksi, miksi minun tulisi suhtautua kristinuskoon positiivisesti sen historiallisten vaikutusten takia? Päteekö sama ajatus islamiin? Raamatun tai Koraanin tekstejä en aijo alkaa lukemaan. Kristinuskolla on varmasti ollut vaikutusta länsimaisiin yhteiskuntiin, muttei se ole minulle mikään syy ryhtyä suhtautumaan positiivisemmin kyseiseen uskontoon.

Historiallisesti katsoen kristinusko Suomessa lienee yksi esimerkki monikulttuurisuudesta. Kristinusko on tuontitavaraa Lähi-idästä siinä missä öljy. Jää nähtäväksi syrjäyttääkö islam kristinuskon Suomessa kuten kristinusko syrjäytti suomalaisen muinaisuskon.
 
Nykyinen ajanlasku 365 -päiväisine vuosineen, kuukausineen ja viikkoineen otettiin käyttöön jo Rooman valtakunnassa ilman kristinuskon vaikutusta asiaan.
Seitsenpäiväinen viikko lepopäivineen periytyy meille juutalaisuudesta kristinuskon kautta. Tämän uskonnollisen taustan vuoksi sitä yritettiin Ranskan vallankumouksen jälkeen korvata rationaalisella kymmenpäiväisellä, mutta siitä jouduttiin epäsuosittuna luopumaan.
Raamattu on täynnä orjuutta käsittelevää lainsäädäntöä ja kristinusko hyväksyy orjuuden ilman sen kummempia ongelmia. Vasta valistusajan myötä orjuudessa alettiin nähdä ongelmia.
Uuden Testamentin ihmiskäsitys teki orjuuden kyseenalaiseksi, ja yleinen orjuus Euroopassa loppui nimenomaan kristinuskon leviämisen myötä, tosin se myöhemmin jossain määrin palasi lähinnä Espanjan islamilaisia vastaan käymien sotien seurauksena. Nuo Ranskan vallankumouksen ylevät aatteetkaan eivät koskeneet ei-eurooppalaisia.
Nykyinen tieteellinen maailmankuva sai alkunsa kreikkalaisten luonnonfilosofien pohdinnoista, jonka jälkeen kristinusko murskasi kaiken omaehtoisen ajattelun ja kehityksen rautasaappaansa alle yli tuhanneksi vuodeksi. Vasta uudella ajalla kristinuskon vaikutuksen vähentyessä antiikin filosofien ajatukset pääsivät kehittymään ja jalostumaan hitaasti nykyiseksi tieteeksi. Tietysti kirkko vastusti ankarasti tieteen kehitystä ja uusia ajatuksia kerettiläisyytenä
Itse asiassa suurin osa entisajan tiedemiehistä oli myös kirkonmiehiä, ja yliopistojen lisäksi tiedettä tehtiin myös luostareissa. Muutenkin tuo esittämäsi historiakäsitys on kärjistetty ja virheellinen. Toki kirkot ovat vastustaneet niiden auktoriteettia uhkaavia asioita, esimerkiksi Galilein tapauksessa paavi oli tässä aikansa tiedekiistassa vain asettunut kannattamaan vakiintunutta Ptolemaioksen maailmankuvaa, eikä paavi tietenkään voinut olla väärässä.
 
Kerro vielä milloin nämä mainitsemasi uskonnottomat aikovat aloittaa sen todistusaineiston perään kyselemisen?
Netti on täynnä uskonnottomia, jotka kyselevät uskontojen puolesta puhuvan todistusaineiston perään. Löytänet googlella heidät.
 
Kylläpäs meni vänkäämiseksi, kun joku vähän uskaltaa puolustaa kristillisyyden historiallisia arvoja yhteiskuntamme muodostajana. Fanaattiset ateistit ottivat heti nokkaansa.

Humanismi, tasa-arvo, ihmisoikeudet, lainkuuliaisuus, moderni tiede, koulutus ja sen arvostus jne.
Kaikki pohjautuu tai on mahdollistunut jollain tasolla kristillisiin arvoihin vuosisatojen takaa. Ei se tarkoita että jokaisen pitää alkaa Jeesusta huutamaan, kirkossa juoksemaan ja itseään ruoskimaan, mutta ateismin kiihkossakin on hyvä historialliset tosiasiat tunnustaa. Verratkaa yhteiskuntia joissa on muut arvot.

Ja tämä siis minulta, joka uskon tieteeseen, lyijyyn ja teräkseen, en mihinkään yliluonnolliseen.
 
Itse pidän tärkeänä sitä, että ihmiset miettisivät sitä, että miksi kansainvälisyys ei olekaan enää kelvannut vaan sen sijalle on pakkosyötetty monikultturismia.

Itse uskon että EU ajaa monikultturismia koska se on yksi väline jolla pyritään heikentämään ihmisten identiteettiä kansallisvaltioiden kansalaisina. Tilalle pitää saada nopeasti liittovaltio jossa asuu sekalaista seurakuntaa kukin omine ajatuksineen. Aiemmalla kansallisella historialla ja perinteillä ei ole väliä kun tilalle tulee Brysselissä suunniteltu uusi uljas parempi yhteiskunta. Se millä on väliä on mitä Brysselissä päätetään.
 
Viimeksi muokattu:
Seitsenpäiväinen viikko lepopäivineen periytyy meille juutalaisuudesta kristinuskon kautta. Tämän uskonnollisen taustan vuoksi sitä yritettiin Ranskan vallankumouksen jälkeen korvata rationaalisella kymmenpäiväisellä, mutta siitä jouduttiin epäsuosittuna luopumaan.

Ei kyllä periydy. Ajanlasku ja vuodenkierron seuranta on vähintään yhtä vanhaa kuin maanviljelys ja seitsenpäiväinen viikko on kristinuskoa vanhempi, Babylonista asti periytynyt.


Uuden Testamentin ihmiskäsitys teki orjuuden kyseenalaiseksi, ja yleinen orjuus Euroopassa loppui nimenomaan kristinuskon leviämisen myötä, tosin se myöhemmin jossain määrin palasi lähinnä Espanjan islamilaisia vastaan käymien sotien seurauksena. Nuo Ranskan vallankumouksen ylevät aatteetkaan eivät koskeneet ei-eurooppalaisia.

Ei kyllä tuokaan pidä oikein paikkaansa. Kristillisessä keskiajan Euroopassa orjuus oli normaali käytäntö. Vuosisatoja kukoistanutta Atlantin orjakauppaa nyt ei tarvitse ede mainita.


Itse asiassa suurin osa entisajan tiedemiehistä oli myös kirkonmiehiä, ja yliopistojen lisäksi tiedettä tehtiin myös luostareissa. Muutenkin tuo esittämäsi historiakäsitys on kärjistetty ja virheellinen. Toki kirkot ovat vastustaneet niiden auktoriteettia uhkaavia asioita, esimerkiksi Galilein tapauksessa paavi oli tässä aikansa tiedekiistassa vain asettunut kannattamaan vakiintunutta Ptolemaioksen maailmankuvaa, eikä paavi tietenkään voinut olla väärässä.

Ennen ei hirveästi ollut vaihtoehtoa kirkkoon kuulumiselle. Yksittäisten tutkijoiden omat uskonnolliset käsitykset eivät ole tutkimuksen kannalta kovin tärkeitä. Ongelmana oli pitkään se, että kirkon auktoriteetin vastaista tutkimusta ei siedetty, mikä oli suuri rajoittava tekijä uudelle ajalle asti. Kommentti oli kyllä liian kärjekäs, luostareissa vaalittiin antiikin sivistystä ja tehtiin monia merkittäviä keksintöjä.

Islam ei ole käynyt läpi minkäänlaista Valistuksen aikaa tai reformaatiota ja se näkyy muslimimaiden tieteen takapajuisuutena ja alistuneisuutena uskonoppineiden vallan alle.
 
Netti on täynnä uskonnottomia, jotka kyselevät uskontojen puolesta puhuvan todistusaineiston perään. Löytänet googlella heidät.

Mutta miten uskon asiasta voi pyytää todistusaineistoa? Yhtä lailla ateismi on myös uskon asia ilman todisteita. Siinä vaan uskotaan päinvastoin että mitään korkeampaa voimaa, kuolemanjälkeistä tietoisuutta tms. ei kertakaikkiaan voi olla, täysin mahdotonta, piste.

Minusta aihe on sinänsä ihan mielenkiintoinen, vaikka kuuluisikin ehkä eri säikeeseen kuin tänne. Ihmisillä on kautta aikojen, kulttuurista ja muista tekijöistä riippumatta ollut kova tarve uskoa tai ainakin pitää mahdollisena kuoleman jälkeistä tietoisuuden tilaa ja/tai korkeampaa voimaa. Se on johonkin aivoissa sisäänrakennettu juttu ja moni tieteen ihminenkin ja ns. "uskonnoton" tämän myöntää.

Teoriat ja tarinat esim. kuolemanjälkeisestä tilasta vaihtelevat ajan hengen ja ihmiskunnan kehityksen mukana. Esim. nykyään jotkut uskoo tai pitää mahdollisena, että kokemamme todellisuus on jonkinlainen tietokonesimulaatio, ja kuoleman jälkeen meidän tietoisuutemme kenties ladataan johonkin toiseen "virtuaalimaailmaan". Kertomukset vaihtelee, mutta perusasia on aina sama: Tarve uskoa johonkin, joka on meidän yläpuolella ja jota emme voi täysin käsittää.
 
Kylläpäs meni vänkäämiseksi, kun joku vähän uskaltaa puolustaa kristillisyyden historiallisia arvoja yhteiskuntamme muodostajana. Fanaattiset ateistit ottivat heti nokkaansa.

Humanismi, tasa-arvo, ihmisoikeudet, lainkuuliaisuus, moderni tiede, koulutus ja sen arvostus jne.
Kaikki pohjautuu tai on mahdollistunut jollain tasolla kristillisiin arvoihin vuosisatojen takaa. Ei se tarkoita että jokaisen pitää alkaa Jeesusta huutamaan, kirkossa juoksemaan ja itseään ruoskimaan, mutta ateismin kiihkossakin on hyvä historialliset tosiasiat tunnustaa. Verratkaa yhteiskuntia joissa on muut arvot.

Ja tämä siis minulta, joka uskon tieteeseen, lyijyyn ja teräkseen, en mihinkään yliluonnolliseen.
Minä olen ollut aistivinani, että olipa aiheena suomalaisten muuttuminen vähemmistöksi tai hiekkakansojen vuosituhansia vanhat sadut, niin ne nokkiinsa ottaneet ovat löytyneet virtuaalisen pöytämme siltä puolen. :) Mielestäni keskustelu on ollut poikkeuksellisen hauska!

Virossa, Japanissa, Etelä-Koreassa ja Singaporessa kristityt ovat vähemmistö. Nuo maat kestävät vertailun lukuisiin kristittyihin maihin. Voi tietysti sanoa näiden maiden ottaneen vaikutteita kristillisestä perinteestä, mutta se osoittaisi pointtini oikeaksi: ei tarvitse olla kristitty tai suhtautua positiivisesti kristinuskoon elääkseen kristinuskon muovaamassa yhteiskunnassa.
 
Mutta miten uskon asiasta voi pyytää todistusaineistoa?
Jep, siksipä minäkään en usko mihinkään uskontoon: koska minulla ei ole tiedossa uskontojen puolesta puhuvia todisteita.

Yhtä lailla ateismi on myös uskon asia ilman todisteita. Siinä vaan uskotaan päinvastoin että mitään korkeampaa voimaa, kuolemanjälkeistä tietoisuutta tms. ei kertakaikkiaan voi olla, täysin mahdotonta, piste.
Usein ateismilla tarkoitetaan sitä, ettei ole todisteita minkään uskonnon puolesta. Sitä minäkin tarkoitan ateismilla.

Voisin alkaa kertoa sinulle satuja spagettihirviöstä, etkä sinä voisi osoittaa, ettei kuvaamaani spagettihirviötä ole olemassa. Tuskinpa ryhtyisit uskomaan spagettihirviöön, vaikka sinulla ei ole spagettihirviön pois sulkevia todisteita. Syy miksi et uskoisi kyseiseen jumaluuteen on se, ettei sinulla ole todisteita sen puolesta. Voit korvata spagettihirviön muiden uskontojen jumaluuksilla.

Ateismi ei muuten pois sulje uudelleensyntymistä.
 
Viimeksi muokattu:
Voisin alkaa kertoa sinulle satuja spagettihirviöstä, etkä sinä voisi osoittaa, ettei kuvaamaani spagettihirviötä ole olemassa.

Tiedän, että se on olemassa, sillä olen kohdannut sen. Se oli 90-luvun lama-aikaan koulussa tarjottu spagetti bolognese. Koulun oma keittiöväki oli lomautettuna, ja ruoka tuotiin jostain keskuskeittiöstä.

Onneksi siitäkin selvittiin. :)
 
Itse kannatan pakanallisuutta, siinä keskitytään esivanhempien kunnioittamiseen ja sukukupolvien ketjun vaalimiseen katkeamattomana.
Suurimmat juhlamme juontavat suoraan pakanallisuudesta, hautausmaat ovat ottaneet kalmistojen merkityksen jne.


Yhteiskuntarauha perustui tiukkaan lainsäädäntöön koska vankiloita ei ollut, uhri sai valita korvauksen, rangaistuksen tai näiden yhdistelmän välillä.
 
Mutta miten uskon asiasta voi pyytää todistusaineistoa? Yhtä lailla ateismi on myös uskon asia ilman todisteita. Siinä vaan uskotaan päinvastoin että mitään korkeampaa voimaa, kuolemanjälkeistä tietoisuutta tms. ei kertakaikkiaan voi olla, täysin mahdotonta, piste

Minkä todisteen kaikki maailman -uskottomat- tarvitsevat, jotta se riittäisi? Mikä Ihme saisi ihmiset uskomaan Luojaan, Jumalaan tms.? Aivan. Ei mikään. Ei ole kuviteltavissa -todistetta-, joka vakuuttaisi suuren osan saati kaikkia.

Pitäisikö Jumalan laskeutua 8 kilometriä pitkällä ja 5 kilometriä leveällä aluksella pilvistä ja todistaa.....uskoisivatko ihmiset sitäkään. Aivan.

Yllä oleva teksti aivan riippumatta siitä, mitä mieltä itse olen yhtään mistään. Olen vaan joskus tätä teemaa pohtinut ja tullut siihen tulokseen, että ihminen ei usko vaikka näkisi tai todiste iskettäisiin lihanuijalla otsaan.

Ja jos uskoisikin, niin ensi viikolla jo epäilisi.....vaatisi lisätodisteita.

Arvovaltaisen tiedeyhteisön lausuman melkoinen osa ihmisistä nielee kritiikittä. Ja tietäen, että voipihan mennä pieleenkin. Aivan. Ihminen on aika vekkuli.
 
Minulle riittäisi että se tyyppi joka tulee maanpäälle tekee vedestä viiniä sormen napsautuksella tai herättää kuolleen henkiin. Kenties voisi vielä kävellä vetten päällä. Silloin rupeaisin jo uskomaan.

322e5bee7d814ec4abf7bb4ff152f559.jpg
 
.
Minkä todisteen kaikki maailman -uskottomat- tarvitsevat, jotta se riittäisi? Mikä Ihme saisi ihmiset uskomaan Luojaan, Jumalaan tms.? Aivan. Ei mikään. Ei ole kuviteltavissa -todistetta-, joka vakuuttaisi suuren osan saati kaikkia.

Pitäisikö Jumalan laskeutua 8 kilometriä pitkällä ja 5 kilometriä leveällä aluksella pilvistä ja todistaa.....uskoisivatko ihmiset sitäkään. Aivan.

Yllä oleva teksti aivan riippumatta siitä, mitä mieltä itse olen yhtään mistään. Olen vaan joskus tätä teemaa pohtinut ja tullut siihen tulokseen, että ihminen ei usko vaikka näkisi tai todiste iskettäisiin lihanuijalla otsaan.

Ja jos uskoisikin, niin ensi viikolla jo epäilisi.....vaatisi lisätodisteita.

Arvovaltaisen tiedeyhteisön lausuman melkoinen osa ihmisistä nielee kritiikittä. Ja tietäen, että voipihan mennä pieleenkin. Aivan. Ihminen on aika vekkuli.

"Autuaita ne, jotka uskovat, vaikka eivät näe."

Joo, ihminen on todellakin vekkuli. Uskovat toisaalta moneenkin asiaan, siitäkin huolimatta että näkevät seuraukset...
 
Viimeksi muokattu:
Minulle riittäisi että se tyyppi joka tulee maanpäälle tekee vedestä viiniä sormen napsautuksella tai herättää kuolleen henkiin. Kenties voisi vielä kävellä vetten päällä. Silloin rupeaisin jo uskomaan.

Tuskin uskoisit kovin pitkään. Vaatisit uusia todisteita jo viikon päästä. Ihminen vaan on sellainen, eikö vain?
 
Ajanlasku ja vuodenkierron seuranta on vähintään yhtä vanhaa kuin maanviljelys ja seitsenpäiväinen viikko on kristinuskoa vanhempi, Babylonista asti periytynyt.
Tottakai on kristinuskoa vanhempi, koska on ollut jo sitä ennen juutalaisilla ja babylonialaisilla, mutta meille eurooppalaisille se vakiintui Rooman kirkon myötä. Pelkkä maanviljelyn vaatima vuodenkierron seuranta ei edellytä tarkkaa kalenteria, nämä tähtitieteeseen perustuvat kalenterit syntyivät korkeakulttuureiden valtiollisten ja uskonnollisten juhlapäivien ja määräaikojen tarkkaa määrittämistä varten.
Ei kyllä tuokaan pidä oikein paikkaansa. Kristillisessä keskiajan Euroopassa orjuus oli normaali käytäntö. Vuosisatoja kukoistanutta Atlantin orjakauppaa nyt ei tarvitse ede mainita.
Eihän se orjuus sormia napsauttamalla poistunut, mutta se nyt vaan kävi niin, että ajan kanssa orjuus hävisi kristinuskon juurtuessa yhteiskuntaan ja ihmisten omaksuessa kristillisen etiikan. Mainitaan vielä Atlantin orjakaupasta sen verran, että sen loppumiseen vaikuttivat merkittävästi englantilaiset herätyskristityt, ennenkaikkea kveekarit.
 
Back
Top