Uuden polven vasemmistolaisilla harvemmin on minkään sortin kiintymyssuhdetta Venäjään (tai edes Neuvostoliittoon, jonka olemassaoloa he hädin tuskin ehtivät nähdä), että sikäli ihmettelen vähän taas tätä keskustelua. Ihmettelen myös mikä on tämä mainittu VL:n suhtautuminen Venäjään kun esimerkiksi Venäjän touhut Ukrainassa tuomitaan ja vielä innokkaammin tuomitaan Venäjän kansalaisvapauksien rajoittaminen ja etenkin seksuaalivähemmistöjen sorto. Puolustusmenojen kritiikki lähtee pääsääntöisesti ihan aidosta pasifismista, ts. rahat haluttaisiin käyttää johonkin järkevämpään. Naiivia ehkä, mutta heidän syyttämisensä Venäjän kätyreiksi on yhtä mielekästä kun foorumin enemmistön syyttäminen hyökkäyssotaa suunnitteleviksi fasisteiksi.
Sitä paitsi demokratiaan kuuluu olennaisena osana se, että puolueet haastavat toisensa. Esimerkiksi puolustusvoimien havittelema konemäärä pitää haastaa niin, että PV joutuu perustelemaan kantansa eduskunnan enemmistöä tyydyttävällä tavalla. Vaikka itsekin olen sitä mieltä, että konemäärää ei ole syytä karsia, niin pidän silti päivänselvänä, että 64 on sikäli vedetty hatusta, että se lienee suurin määrä minkä PV voi kuvitella saavansa. En näe järkeviä perusteita olettaa, että juuri kyseinen taikaluku on määrä, joka mahdollistaa koko maan puolustamisen kuten PV on esittänyt. 48 mahdollistaisi sen huonommin kuin 64, mutta 82 taas paremmin kuin 64. Vaikka olisihan se sinänsä veikeää, jos liittoutuneet olisivat sattuneet potkurikoneaikakaudella sattumalta määrittelemään rauhansopimukseen juuri sen konemäärän, joka yli puoli vuosisataa myöhemmin on täsmälleen oikea konemäärä. Ehkä hiukan realistisempi oletus olisi kuitenkin, että konemäärän säilyttäminen on helpointa saada poliittisesti läpi.
Samoin puolustusmenot pitää haastaa, koska ei ole mitään oikeaa vastausta siihen mikä on riittävä määrä. Kyse on yhtälöstä, johon ei ole olemassa ratkaisua. Lopulta asia on kiinni uskomuksista ja arvoista. Hyvällä onnella demokraattinen prosessi tuottaa kelvollisen kompromissin. Se on demokratian vahvuus.