Äänestys Montako uutta hävittäjää ostetaan?

Montako uutta hävittäjää ostetaan?


  • Äänestäjiä yhteensä
    244
  • Äänestys suljettu .
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
46 Super Hornettia ja siihen päälle Growlereita 5-6.
2 paikkaisten osuus 46 koneesta kysymysmerkki 4?
 
Nostan oman veikkaukseni 52kpl Gripenin E mallia koska länsinaapurit haluavat saada konetta myydyksi joten meille edullinen diili on hyvinkin mahdollinen skenaario (5-6 miljardia).
 
46 Super Hornettia ja siihen päälle Growlereita 5-6.
2 paikkaisten osuus 46 koneesta kysymysmerkki 4?

Ilmavoimat on valitellut, että nykyset seitsemän kaksipaikkaista konetta ovat liian vähän. Tuo 4/46 olisi vielä vähemmän. Nykyiseen suhdelukuun päästäisiin, jos koneita olisi viisi, parannusta tilanteeseen tulisi kuudella.
 
Vastakaupan eli teollisen yhteistyön minimi ei ole maksimi, joten punalippu-puolueita voi lepytellä isommalla sitovalla summalla mikä Suomeen sijoitetaan ajan saatossa. Tämä osaltaan vähentää riskiä, että hankintahinta painuisi alle 7 miljardin. Työpaikkojen luominen valtion lainarahalla on musiikkia SDP:n korville.
 
En usko, että hävittäjiä tulisi 64kpl:ta vaikka pitäisikin tulla. Pidän realistisena määränä mallista riippuen 35-50kpl. Jos hankinnassa mennään puolustusvoimien budjetille niin saattaa olla, että määrä pienenee entisestään. Tarkoitan siis sitä, että lisärahoitus ei kata 100% hankintaa.
 
Puhuimme kuitenkin Super Hornetista.
O.K.
Mutta kun niitä muitakin koneita on HX:ssä mukana, se kertoo ettei kaksipaikkainen ole enää ehdoton ilmavoimien vaatimus josta ei voida tinkiä.
Niinpä perustelu mahdollisen Superhornetin kaksipaikkaisten hankkimiselle tai niiden määrälle ei voi olla se miten nykyisen Hornetin kanssa aikanaan meneteltiin kaksipaikkaisten suhteen, vaan tarpeet ja vaatimukset ovat muuttuneet kaiken muun mukana, esim simujen kehittymisen.

Oliko muuten edellisessäkään hankinnassa kaikista ehdolla olleista koneista kaksipaikkaista saatavissa?
 
O.K.
Mutta kun niitä muitakin koneita on HX:ssä mukana, se kertoo ettei kaksipaikkainen ole enää ehdoton ilmavoimien vaatimus josta ei voida tinkiä.
Niinpä perustelu mahdollisen Superhornetin kaksipaikkaisten hankkimiselle tai niiden määrälle ei voi olla se miten nykyisen Hornetin kanssa aikanaan meneteltiin kaksipaikkaisten suhteen, vaan tarpeet ja vaatimukset ovat muuttuneet kaiken muun mukana, esim simujen kehittymisen.

Oliko muuten edellisessäkään hankinnassa kaikista ehdolla olleista koneista kaksipaikkaista saatavissa?
Olisiko ollut foorumilla vai mistä lie olen lukenut aivan viime päivinä. Australialainen Super Hornet lentäjä kertoo F version (ilmeisesti 2 paikkainen) kykenemään huomattavasti nopeampaan tulitoimintaan operaatioissa perus malliin verrattuna. Toinen pilotti voi keskittyä järjestelmiin kokonaan.
 
Oliko muuten edellisessäkään hankinnassa kaikista ehdolla olleista koneista kaksipaikkaista saatavissa?

F-16, F-18, JAS-39, Mirage 2000-5, MiG-29. Kyllähän noista kaikista on olemassa kaksipaikkaiset versiot.

Olisiko ollut foorumilla vai mistä lie olen lukenut aivan viime päivinä. Australialainen Super Hornet lentäjä kertoo F version (ilmeisesti 2 paikkainen) kykenemään huomattavasti nopeampaan tulitoimintaan operaatioissa perus malliin verrattuna. Toinen pilotti voi keskittyä järjestelmiin kokonaan.

Täällähän se oli. E on yksipaikkainen ja F on kaksipaikkainen. Ja kyse oli nimenomaan ilmasta maahan -tyyppisestä toiminnasta.
 
Tanskan ilmavoimat oli spesifioinut pelkän F-Hornetin, meillä tällaista rajausta ei ole. Tuskin Boeing tarjoaa pelkkiä kaksipaikkaisia.
 
Toivon nykyistä määrää mutta pelkään, että määrä tippuu parilla kymmenellä. Toki paljon riippuu varmaan konevalinnasta myöskin.
Luulen, että vaalien jälkeen tehdään joku tyhjänpäiväinen kompromissi rauhan aatteen ja kestävyysvajeen takia. Tuloksena joku 10-15 kpl onneton määrä
 
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Back
Top