Tarkoitatko aktiivisilla tukikohdilla rauhan ajan tukikohtia? Ilmavoimien "palveluverkostoa" supistettiin jo joitakin vuosia sitten säästökuurin myötä, joten en pidä lisäkarsintaa todennäköisenä 45 koneen kohdalla. Ilmavoimissa kun on vähän muutakin toimintaa kuin pelkkä "taisteluhävittäjien" operointi. Rovaniemi, Rissala, Tampere-Pirkkala ja Tikkakoski säilynevät tulevaisuudessakin. Mitään merkittäviä henkilöstöleikkauksiakaan ei kannata odottaa, kun ei tiedetä, vaatiiko tuleva konetyyppi enemmän huoltoa kuin nykyinen Hornet-kalusto. (Jos konemäärä kutistuisi luokkaa 30 koneeseen, niin siinä tapauksessa valojen sammuttelu Rovaniemellä voisi olla ajankohtaista.)
Lentosuoritteiden määrässä on loogista olettaa tapahtuvan neljänneksen pudotus, jos konemäärässäkin tapahtuu vastaava leikkaus. Toisaalta näissä tuppaa olemaan eroja konetyypistä ja myös organisaatiosta riippuen. (NH90 on tunnettu murheenkryyni...)
Vuodelta 2002 oleva uutinen kertoo, että Hornetien käytettävyysprosentti on tarkoitus pitää 70 prosentissa ja että käytännössä on pysytty yli 80 prosentissa. Mikä lie tilanne tätä nykyä, vanheneva kalusto seisoo tyypillisesti enemmän pajalla kuin melkein uusi ja järjestelmään kunnolla sisäänajettu.
Ilmasta-maahan. :d No, sehän ei nykyiselläänkään ole mitenkään iso, resursseja syövä juttu. JASSM-hankinta käsittää max. 70 JASSM-rynnäkköohjusta, JSOW-liitopommeja on hankittu kymmenkunta ja JDAM-täsmäpommeja luokkaa 100 kpl. Lisäksi maalinosoitussäiliöitä (LITENING) on hankittu 10 kpl, todennäköisesti lähinnä JDAM:ien kanssa käytettäväksi (vrt. Horneteja on 62 kpl).