Äänestys Montako uutta hävittäjää ostetaan?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja wargame
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Montako uutta hävittäjää ostetaan?


  • Äänestäjiä yhteensä
    244
  • Äänestys suljettu .
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Muutama kommentti linkatusta Vasemman kaistan jutusta, jonka otsikko on "Miljardien hävittäjäkaupoista on keskusteltava avoimesti":

Timo Kaurala: Mihin katosi kommenttini? Ettekö pysty asialliseen keskusteluun? Vaikka itse julistatte, että syytä on käydä avointa keskustelua!

Hanski: Yritin julkaista hävittäjähankintaan puoltavan kirjoituksen tällä sivustolla. Se ei ilmeisesti ollut mielipiteeltään oikea, koska sitä ei julkaistu. Vähän ikävää, mutta ei yllättävää, että ”avoin” keskustelu tarkoittaa tässä yhteydessä ja tällä sivustolla ainoastaan hankintaa vastustavia mielipiteitä.
Jep, kirjoitin sivulle mielestäni asiallisen kommentin, jossa perustelin hävittäjähankintaa mm. sillä, että se tukee Suomen itsenäisyyttä ja hyvinvointivaltion ylläpitoa. Mielipiteeni ei ollut oikea, koska sitä ei julkaistu. "Avoin" keskustelu on vasemmiston normaalitavan mukaan avointa ainoastaan oikeille mielipiteille...
 
Kävikös kukaan kuuntelemaas millaisia juttuja siellä Metson salissa kerrottiin?

En vaivautunut paikalle mutta Vasen kaista uutisoi tilaisuudesta.

Aika lailla odotetun kaltaisia kommentteja. ”Kuusikymmenpäinen yleisö yhtyi koko sydämestään kansanedustajien kritiikkiin hävittäjien hankintaa kohtaan”. Poliitikot on muka sivuutettu ja hankintahintaa kesken prosessin korotettu kolmella miljardilla. Ilmastoasiatkin nostettiin esiin.

Viimeistä kohtaa lukuunottamatta siis samat itkut kuin 90-luvulla. Veikkaa että saamme taas tulevina vuosina lehdistä lukea kuinka mitään ei kerrottu ja hintakin tuli täysin puun takaa. Ja tietylle porukalle tuo jää elämään totuutena kuten viimeksikin.

Elinkaarikustannusta oli sentään kohtuullistettu ja 25 miljardia voidaan pessimistisenä suuruusluokkana jopa hyväksyä kunhan se sisältää perushankinnan.

 
En vaivautunut paikalle mutta Vasen kaista uutisoi tilaisuudesta.

Aika lailla odotetun kaltaisia kommentteja. ”Kuusikymmenpäinen yleisö yhtyi koko sydämestään kansanedustajien kritiikkiin hävittäjien hankintaa kohtaan”. Poliitikot on muka sivuutettu ja hankintahintaa kesken prosessin korotettu kolmella miljardilla. Ilmastoasiatkin nostettiin esiin.

Viimeistä kohtaa lukuunottamatta siis samat itkut kuin 90-luvulla. Veikkaa että saamme taas tulevina vuosina lehdistä lukea kuinka mitään ei kerrottu ja hintakin tuli täysin puun takaa. Ja tietylle porukalle tuo jää elämään totuutena kuten viimeksikin.

Elinkaarikustannusta oli sentään kohtuullistettu ja 25 miljardia voidaan pessimistisenä suuruusluokkana jopa hyväksyä kunhan se sisältää perushankinnan.


Ja jossain muussa aviisissa oli vielä hyvä ja ennakoiva kirjoitus tulevasta jälkipelistä, kuinka hävittäjien hinnalla olisi mm hoidettu ainakin 10.000 mummoa yms yms. Samaahan esiintyi myös HN-hankinnan aikana: tälläkin rahalla olisi saatu Turkuun ainakin 60 Typhoon -hallia, ilman että kukaan rohkeni kysyä, että mitä helvettiä turkulaiset tekisivät em määrällä niitä halleja.
 
Ja jossain muussa aviisissa oli vielä hyvä ja ennakoiva kirjoitus tulevasta jälkipelistä, kuinka hävittäjien hinnalla olisi mm hoidettu ainakin 10.000 mummoa yms yms. Samaahan esiintyi myös HN-hankinnan aikana: tälläkin rahalla olisi saatu Turkuun ainakin 60 Typhoon -hallia, ilman että kukaan rohkeni kysyä, että mitä helvettiä turkulaiset tekisivät em määrällä niitä halleja.

Edellinen saattoi liittyä myös ajan hengen tapaan asettaa isohkot asiat ymmärrettävään viitekehykseen. Tästähän mm Pahkasika-julkaisu aikanaan irvaili omalla tavallaan: Jos kaikki maailman korkinavaimet laitettaisiin jonoon päiväntasaajalle, niin olisi siinä neekerillä ihmettelemistä. Noh, tämä la ip kevennyksenä ;)
 
Taitaisi Eurofighter saada valinnan lukkoon Suomessa lupaamalla Airbusin matkustajalentokoneita valmistavan tehtaan Suomeen valinnan myötä.
 
Taitaisi Eurofighter saada valinnan lukkoon Suomessa lupaamalla Airbusin matkustajalentokoneita valmistavan tehtaan Suomeen valinnan myötä.
No ei koska ei tuollainen tehdas ole realismia. Ymmärrettäisiin epätoivona.

Sen sijaan Airbus voisi ostaa ICEYEn ja kertoa, että nyt lähti Suomen avaruusklusteri ylikierroksille. Se olisi mahdollisuuksien rajoissa ja ei yrittäisi synnyttää jotain isoa tyhjästä.

Se on toisaalta BAE:n vetämä kisa, ei Airbusin.
 
Viimeksi muokattu:
No ei koska ei tuollainen tehdas ole realismia. Ymmärrettäisiin epätoivona.

Sen sijaan Airbus voisi ostaa ICEYEn ja kertoa, että nyt lähti Suomen avaruusklusteri ylikierroksille. Se olisi mahdollisuuksien rajoissa ja ei yrittäisi synnyttää jotain isoa tyhjästä.

Se on toisaalta BAE:n vetämä kisa, ei Airbusin.

Kai BAE voisi yhtä lailla ostaa tuon avaruusfirman?
 
Jos jätetään korona huomioimatta, onko siltikin alkuperäinen tavoite eli 64 uutta hävittäjää ollut utopiaa teidän mielestänne?

Tässä kun asiaa miettii kylmän faktisesti niin meillä on nykyiset toimintamenot suunniteltu 62 Hornetille. Ja nykyisiin toimintamenoihin tulee sisällyttää HX:n käyttö.

Eli... jos nykyiset toimintamenot riittävät 62 Hornetin operointiin, niin nämä sitten jostakin syystä repeävät kalliimpien hävittäjien operointiin ja vielä kahta suuremmalla lukumäärällä. Vaikuttaa kyllä utopialta.

Joten jos itse voisin sanoa nii käyttökulujenkin vuoksi jo sanoisin, että maksimimäärä, mikä voidaan saada on 62.

Itse pysyn veikkauksessa, että lopullinen määrä on 50-62.
 
Jos jätetään korona huomioimatta, onko siltikin alkuperäinen tavoite eli 64 uutta hävittäjää ollut utopiaa teidän mielestänne?

Tässä kun asiaa miettii kylmän faktisesti niin meillä on nykyiset toimintamenot suunniteltu 62 Hornetille. Ja nykyisiin toimintamenoihin tulee sisällyttää HX:n käyttö.

Eli... jos nykyiset toimintamenot riittävät 62 Hornetin operointiin, niin nämä sitten jostakin syystä repeävät kalliimpien hävittäjien operointiin ja vielä kahta suuremmalla lukumäärällä. Vaikuttaa kyllä utopialta.

Joten jos itse voisin sanoa nii käyttökulujenkin vuoksi jo sanoisin, että maksimimäärä, mikä voidaan saada on 62.

Itse pysyn veikkauksessa, että lopullinen määrä on 50-62.
Ei mitään utopiaa. Ylläpitokulujen osalta on melko sama onko koneita 60 vai 66. Toimintamenoja ei ole suunniteltu 62 Hornetille, alun perin koneita oli 64. Eikä PV oikeasti niin tarkasti kykene 20 vuoden päähän laskemaan. Eikä kukaan muukaan, siksi koneiden määrän muutaman kappaleen variaatiolla ei ole siinä kohtaa mitään merkitystä. Sen sijaan 6 koneen ero kauppahinnassa on n. 480 miljoonaa. Itse veikkaan 64 kpl. Mieluiten 70.
 
Miten ylläpitokulut edes määritettäisiin. On annettu tavoite pärjätä samoilla kuluilla kun nykyisen Hornet-laivueen kulut ovat mutta tämähän ei onnistu edes Horneteilta. Polttoainekulut kasvavat, palkat nousevat, rahan arvo muuttuu, päivitykset käyvät kalliimmiksi, rakenteelliset korjaukset tulevat eteen, lentotukikohtien ylläpito maksaa sekin enemmän mm yleisten asuinkulujen nousun myötä, aseistus kehittyy ja kallistuu ja kuitenkin edellytys on, että siinä pysytään kärkijoukossa.

Lista jatkuu niin, että toiminta- ja ylläpitokulujen suhteen miten tämä voisi pysyä ennallaan kaiken muun kallistuessa. Tai miten huomioidaan joidenkin vuosien päästä vanhenevan Hornet-kaluston yhä kalliimpi ylläpito. Tai vähäisemmän konemäärän kasvattama lentotuntien määrä.

Tämä ylläpitotavoite on harhaa. Se nousee ja kaikki tietävät sen.
 
Miten ylläpitokulut edes määritettäisiin. On annettu tavoite pärjätä samoilla kuluilla kun nykyisen Hornet-laivueen kulut ovat mutta tämähän ei onnistu edes Horneteilta. Polttoainekulut kasvavat, palkat nousevat, rahan arvo muuttuu, päivitykset käyvät kalliimmiksi, rakenteelliset korjaukset tulevat eteen, lentotukikohtien ylläpito maksaa sekin enemmän mm yleisten asuinkulujen nousun myötä, aseistus kehittyy ja kallistuu ja kuitenkin edellytys on, että siinä pysytään kärkijoukossa.

Lista jatkuu niin, että toiminta- ja ylläpitokulujen suhteen miten tämä voisi pysyä ennallaan kaiken muun kallistuessa. Tai miten huomioidaan joidenkin vuosien päästä vanhenevan Hornet-kaluston yhä kalliimpi ylläpito. Tai vähäisemmän konemäärän kasvattama lentotuntien määrä.

Tämä ylläpitotavoite on harhaa. Se nousee ja kaikki tietävät sen.
Itse asiassa legacy-Hornetin ylläpitokulut pompsahtaisivat ihan toiseen sfääriin sen jälkeen kun muut käyttäjät luopuvat siitä viimeistään 2030. Sen jälkeen koko tuki-infran ylläpito tulisi sen ainoan käyttäjän, jos semmoinen olisi, maksettavaksi. On vain yksi asiakas jolla olisi siihen varaa, arvatkaapa kuka se mahtaa olla?
 
Mitä jos Rissala ajettaisiin alas ja toiminnot siirrettäisiin Pirkkalaan? Maantieteellisesti ainakin omasta mielestäni parempi. Jatkossa siis olisi Rovaniemi ja Mansesteri. :unsure:
Tällä jos saataisiin säästöjä ja mahdollistettaisiin HX hankinta
 
Mitä jos Rissala ajettaisiin alas ja toiminnot siirrettäisiin Pirkkalaan? Maantieteellisesti ainakin omasta mielestäni parempi. Jatkossa siis olisi Rovaniemi ja Mansesteri. :unsure:
Tällä jos saataisiin säästöjä ja mahdollistettaisiin HX hankinta

Ainakin pääministerin kotipaikan perusteella looginen ja perinteinenkin ratkaisu :D
 
Ei utopiaa mutta olen pitänyt todennäköisenä samaa suuruusluokkaa kuin Norjalla.

Ja voi sitä älyllistä kuperkeikkaa, jos Suomelle hankitaankin vaikkapa 52 F-35:ttä ja puolustusvoimien sekä Ilmavoimien taholta kerrotaan, kuinka juuri 52 on maaginen luku joka optimoi kustannukset ja tehokkuuden :)
 
Mitä jos Rissala ajettaisiin alas ja toiminnot siirrettäisiin Pirkkalaan? Maantieteellisesti ainakin omasta mielestäni parempi. Jatkossa siis olisi Rovaniemi ja Mansesteri. :unsure:
Tällä jos saataisiin säästöjä ja mahdollistettaisiin HX hankinta
Tulisihan siitä säästöjä operointikustannuksiin, kun saataisiin pienennettyä joukko-osastojen määrää neljästä kolmeen. Taitaisi olla vain aikamoisen poliittisen kädenväännön takana. Varsinkin, koska Rissala sijaitsee Pohjois-Savossa ja Savo-Karjalan suurin puolue eduskuntapaikoilla mitattuna on Keskusta ja en oikein usko, että Keskusta veisi omalta vahvalta alueeltaan satoja työpaikkoja pois.
 
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Back
Top