Tässä puhuttiin nyt rauhan ajan tukikohdista.Öh.....unohtuukohan yksi pikku juttu. Ei tukikohdat tositilanteessa ole Rovaniemi,Rissala,Pirkkala, niitä on aikamoinen liuta muitakin
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tässä puhuttiin nyt rauhan ajan tukikohdista.Öh.....unohtuukohan yksi pikku juttu. Ei tukikohdat tositilanteessa ole Rovaniemi,Rissala,Pirkkala, niitä on aikamoinen liuta muitakin
Öh.....unohtuukohan yksi pikku juttu. Ei tukikohdat tositilanteessa ole Rovaniemi,Rissala,Pirkkala, niitä on aikamoinen liuta muitakin
Oli talouskriisi joo, mutta ostos oli silloin myös kevyempi taloudelle kuin nyt. (tämä siis jo ilman koronaa).Viimeksi, keskellä talouskriisiä, valinta meni ns. nappiin. Niin laatu kuin määräkin kohdillaan. Miten tällä kertaa?
Yleinen elämänkokemus on opettanut mulle toisin: kannattaa olla optimisti. Koska melko usein käy hyvin. Väistämättömät vastoinkäymiset kannattaa kohdata stoalaisesti; niin vaan oli pakko tapahtua.
Kannattaa kokeilla.
Itse asiassa legacy-Hornetin ylläpitokulut pompsahtaisivat ihan toiseen sfääriin sen jälkeen kun muut käyttäjät luopuvat siitä viimeistään 2030. Sen jälkeen koko tuki-infran ylläpito tulisi sen ainoan käyttäjän, jos semmoinen olisi, maksettavaksi. On vain yksi asiakas jolla olisi siihen varaa, arvatkaapa kuka se mahtaa olla?
Jos jätetään korona huomioimatta, onko siltikin alkuperäinen tavoite eli 64 uutta hävittäjää ollut utopiaa teidän mielestänne?
Tässä kun asiaa miettii kylmän faktisesti niin meillä on nykyiset toimintamenot suunniteltu 62 Hornetille. Ja nykyisiin toimintamenoihin tulee sisällyttää HX:n käyttö.
Eli... jos nykyiset toimintamenot riittävät 62 Hornetin operointiin, niin nämä sitten jostakin syystä repeävät kalliimpien hävittäjien operointiin ja vielä kahta suuremmalla lukumäärällä. Vaikuttaa kyllä utopialta.
Joten jos itse voisin sanoa nii käyttökulujenkin vuoksi jo sanoisin, että maksimimäärä, mikä voidaan saada on 62.
Itse pysyn veikkauksessa, että lopullinen määrä on 50-62.
Aloitetaan toivomalla ettei kriisi iske HX:n rahoitukseen. Se on minun asteikollani optimismia.
Miten ylläpitokulut edes määritettäisiin. On annettu tavoite pärjätä samoilla kuluilla kun nykyisen Hornet-laivueen kulut ovat mutta tämähän ei onnistu edes Horneteilta. Polttoainekulut kasvavat, palkat nousevat, rahan arvo muuttuu, päivitykset käyvät kalliimmiksi, rakenteelliset korjaukset tulevat eteen, lentotukikohtien ylläpito maksaa sekin enemmän mm yleisten asuinkulujen nousun myötä, aseistus kehittyy ja kallistuu ja kuitenkin edellytys on, että siinä pysytään kärkijoukossa.
Lista jatkuu niin, että toiminta- ja ylläpitokulujen suhteen miten tämä voisi pysyä ennallaan kaiken muun kallistuessa. Tai miten huomioidaan joidenkin vuosien päästä vanhenevan Hornet-kaluston yhä kalliimpi ylläpito. Tai vähäisemmän konemäärän kasvattama lentotuntien määrä.
Tämä ylläpitotavoite on harhaa. Se nousee ja kaikki tietävät sen.
Kun Kulmuni aloittaa leikkauslinjalla, on vaikea nähdä että HX säästyisi. Jokaisen puolueen on saatava jotain. Jos esim. Vasemmistoliiton oppivelvollisuushanke (sinänsä höpsö minun mielestäni), ehkä 300mE vaalikaudella, leikataan pois, on sangen hankalaa nähdä että tahtoa 10mrd euron puolustusinvestointiin löytyy samasta puolueesta. Tulee myös miettiä, mitkä ovat SDP:n ja Vihreiden omat lempihankkeet. HX? Omasta mielestäni suomalainen harakiri-linja, eli leikataan pois huonoina aikoina ja lisätään menoja nousukaudella olisi syytä katkaista tähän kriisiin, vaikka VM Hetemäki olisikin eri mieltä.
Mutta toivotaan, toivotaan.
Miksi sitten pohtia tukikohtien siirtoja tai uusien rakentamista? Ei sillä saavuteta mitään kustannussäästöjä.Totta kai, mutta rauhanajan tukikohdat ovat päätukikohtia myös kriisitilanteessa. Parempi olisi, jos SA ja RA sijainnit olisivat mahdollisimman samoja synergiaetujen saamiseksi.
Jos operatiivinen toiminta lopetettaisiin kokonaan Rissalasta, niin säästöä tulisi. Perheille luonnollisesti hankala siirtyä kokonaan uudelle paikkakunnalle. Ymmärrän toki, että kehittyvä kaupunki Tampere ei kaipaa enää entisenlaista melusaastetta korviinsa. En siis jaksa uskoa itsekkään tähän ehdotukseeni.Miksi sitten pohtia tukikohtien siirtoja tai uusien rakentamista? Ei sillä saavuteta mitään kustannussäästöjä.
Rissala on ollut viimeisen 40 vuotta erään tahon hampaissa. Se on paras tukikohtamme. Monestakin syystä. Siksi sitä onkin Venäjän etua ajavat tahot pyrkineet sulkemaan kaikki nämä vuosikymmenet. Tietenkin todellisuudessa varsinaisessa sotatilanteessa koneet hajautetaan ympäri maata resurssien puitteissa, niin sillä tavalla tuo operaatio heidän puoleltaan menee hukkaan. Itse asiassa puolustusvoimauudistuksessa ajettiin hävittäjälaivue Pirkkalassa alas ja kaikki "operatiiviset" koneet ovat Rovaniemellä ja Rissalassa. Etelään suuntautuvien operatiivisten lentojen suhteen pitääkin sitten aina varautua... Ne, jotka asiasta jotain tietävät, tietävät kyllä miten homma toimii. Ne, jotka ei tiedä, ei sitä tietoa tarvitsekaan.Jos operatiivinen toiminta lopetettaisiin kokonaan Rissalasta, niin säästöä tulisi. Perheille luonnollisesti hankala siirtyä kokonaan uudelle paikkakunnalle. Ymmärrän toki, että kehittyvä kaupunki Tampere ei kaipaa enää entisenlaista melusaastetta korviinsa. En siis jaksa uskoa itsekkään tähän ehdotukseeni.
Ei pidä paikkaansa.Itse asiassa puolustusvoimauudistuksessa ajettiin hävittäjälaivue Pirkkalassa alas ja kaikki "operatiiviset" koneet ovat Rovaniemellä ja Rissalassa. Etelään suuntautuvien operatiivisten lentojen suhteen pitääkin sitten aina varautua... Ne, jotka asiasta jotain tietävät, tietävät kyllä miten homma toimii. Ne, jotka ei tiedä, ei sitä tietoa tarvitsekaan.
Olen Yrjön kanssa täsmälleen samaa mieltä, että minkäänlaista signaalia ei tulisi antaa eikä toistaa siitä, että koko valtakunnan olemassaolon kannalta kriittistä hanketta jollakin tavalla vesitetään. Se on tyhmyyttä edes spekuloida sillä. Nyt on painettava maaliin täysillä eikä sivuille vilkuilla. Joskus se sotilaselämä on sitä.
Rissala on ollut viimeisen 40 vuotta erään tahon hampaissa. Se on paras tukikohtamme. Monestakin syystä. Siksi sitä onkin Venäjän etua ajavat tahot pyrkineet sulkemaan kaikki nämä vuosikymmenet. Tietenkin todellisuudessa varsinaisessa sotatilanteessa hajautetaan ympäri maata resurssien puitteissa, niin sillä tavalla tuo operaatio heidän puoleltaan menee hukkaan. Itse asiassa puolustusvoimauudistuksessa ajettiin hävittäjälaivue Pirkkalassa alas ja kaikki "operatiiviset" koneet ovat Rovaniemellä ja Rissalassa. Etelään suuntautuvien operatiivisten lentojen suhteen pitääkin sitten aina varautua... Ne, jotka asiasta jotain tietävät, tietävät kyllä miten homma toimii. Ne, jotka ei tiedä, ei sitä tietoa tarvitsekaan.
Tämä oli minulla ajatuksena myös.Rissala ja Rovaniemi ovat ihan liian lähellä Venäjää tulevaisuutta ajatellen, maantieteelle emme voi mitään. Tilanne huononee HX:n elinkaaren aikana vielä nykyisestä merkittävästi. Vaikka koneet hajautettaisiin sotatilanteessa ympäri maata, on turhaa riskeerata koneiden turvattomalla sijoituksella rauhan aikana.
Ymmärryksesi asiasta käy hyvin selväksi sanoista "kenties hyödyttömän". Voinko kysyä, millä sotatieteellisellä koulutuksella ja kokemuksella olet moiseen johtopäätökseen tullut?HX ei ole valtakunnan olemassaolon kannalta kriittinen hanke, eikä sillä spekulointi ole tyhmyyttä, vaan realismia. Spekulointi erilaisilla ratkaisuvaihtoehdoilla on signaali siitä, että hanke otetaan vakavasti. Aika heikoissa kantimissa olisi valtakunta, jos se olisi yhden, kenties hyödyllisen, kenties hyödyttömän asejärjestelmän varassa. Kahden vuoden päästä olemme viisaampia.
Ymmärryksesi asiasta käy hyvin selväksi sanoista "kenties hyödyttömän". Voinko kysyä, millä sotatieteellisellä koulutuksella ja kokemuksella olet moiseen johtopäätökseen tullut?
Höpsis, on se keskeinen asejärjestelmä vaikka olisi muutakin. Vaarallista ja hyödytöntä ei sen sijaan kuulu kuvioon.
Tästä herralle:
Katso liite: 39079
Eli ilmatorjunnalla ei saa klaarattua kuin puolustuksellinen vastailmatoiminta -tehtävän. Resurssejahan käytetään myös siihen vaikka HX toteutuu suunnitellusti. Menossa on korkeatorjunnan kehittämishanke jatkavan NASAMSin ohella.