Ilmatankkauskyvyn tarve on tullut esille monessa yhteydessä, kuten alla. Muut tehtävät tulevat lähinnä rauhanajan sokerina päälle, mutta rahoituksen hankkimisessa niitä ei tulisi aliarvioida. Jos ilmatankkauskyvyn saamiseksi koneiden nimeksi tulisi "Pekka", "Antonio" ja "Jeri" ja rauhan aikana ne hakisivat orpoja turvaan, hoitaisivat MEDEVAC-tehtäviä, kehitysavun viemistä ja vaikkapa toimisivat sammutuskoneina sateenkaarivärjätyllä sammutusvedellä Australiassa Tunnan ja Rikun taputtaessa matkavlogiinsa taustalla, niin mikäs siinä.
Lisäksi tosiaan ilmatankkauskyky syntyisi nyt historiallisen halvalla kun koneita dumpataan markkinoille, tavallisessa tilanteessa olisin varmaan samaa mieltä hankkeen kustannustehokkuudesta. Suomen tarpeisiin ei edes tarvitsisi puomia ennen kuin F-35:t saapuisivat käyttöön, ja onhan toki pieni mahdollisuus että kone on joku muu HX-ehdokas jolloin probe and drogue riittäisivät. Probe and drogue-järjestelmiä löytyy jopa buddy-refuelling varustuksena.
Ilmatankkaushan olisi tullut vähän kuin extrana, kun raskasta ilmakuljetuskykyä mietittiin.
Koko hanke taisi olla sitä globalisaatiota ja kansainvälisyyttä.
Onneksi hanke haudattiin.