Äänestys Montako uutta hävittäjää ostetaan?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja wargame
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Montako uutta hävittäjää ostetaan?


  • Äänestäjiä yhteensä
    244
  • Äänestys suljettu .
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Ns "hyökkäyksellisyys" lienee vain etu, koska muutoinkin ilmavoimien taistelutekniika ja taktiikka on hyvin agressiivista, vaikka doktriini onkin puolustuksellinen. Yleinen henkinen passiivisuus ilmasodassa johtaa vain turmioon ja tappioon!
Nimenomaan. Hyökkäyksellisyys on ollut Suomen Ilmavoimien vahvuus jo 1930-luvulta lähtien. Ei sen, että vastapuolella on kymmeniä kertoja enemmän koneita, ole annettu häiritä. Kimppuun vaan. Lorentzin sanoin: ei siinä ole kuin se yksi kone vastassa kerrallaan: se mitä ammutaan alas... sitten ammutaan seuraavaa jne jne...
 
@Analysti
Jos jonain päivänä joudumme sotimaan, niin suurella todennäköisyydellä svedujen kanssa taistelemme rintarinnan. Tästä syystä myös on hemmetin tärkeää, että kykenemme operoimaan ja huoltamaan koneitamme myös Ruotsissa. Tämä on vesi selvää. Olisi järjetöntä operoida eri koneilla Ruotsin kanssa.

Paitsi jos Suomen ja Ruotsin toisistaan poikkeava konekanta tuottaa yhdessä suuremman suorituskyvyn kuin samalla kalustolla operoitaessa.
 
1939 Ruotsi kyllä ilmavoimien puolesta lähetti mitä lähetettävissä oli. En lähde enempää tätä vänkäämään mutta pidän mielipiteeni. Yhtälailla voin sanoa, että SH ajetaan nopeutetusti alas. Tai F-35 menettää stealth etunsa tutkatekniikan kehityksen myötä. Sen jälleen on on ulkonäkönsä puolesta Tunnan 2.0. Gripen on päivitettävissä oleva kone ja siitä tulee nimi SMARTFIGHTER.

En tiedä että miksi edes jaksan ku tämä sama virsi soi aina päivästä toiseen, mutta...

F-35:n ainoa etu taistelukentällä ei ole se stealth. Se on kuitenkin se ominaisuus johon jostain syystä takerrutaan aina kaikista eniten.

Millä h*lvetillä sitä gripeniä päivitetään tulevaisuudessa relevantiksi jos F-35 moderneimpana taistelukoneena tällä hetkellä ei muka stealthin menetyksen jälkeen ole enää millään tavalla kelpo kone? Mitä v*ittua ulkonäöllä on tekemistä tuon asian kanssa? Meinaatko että ku se on ruma niin se on paska? Onko A-10 paska ku se on niin ruma?

Mikä teknologia on nyt niin ovella tulossa että se tekee stealthista täysin turhaa? Erityisesti F-35:n "all-aspect" stealthista jossa on panostettu pelkän tutkavasteen matalaksiviilaamisen sijaan myös IR jälkeen ja oman radiosäteilyn minimoimisen/peittämiseen?

Jos stealth lentää just ikkunasta ulos niin miksi ihmeessä kaikki tämän hetken uudet hävittäjäprojektit painottavat sitä?

Meinaatteko että tälle häiveen kumoavalle handwavium teknologialle ei vastaavasti kehitellä jotain vastakykyjä?

Meinaatteko että F-35 tulevaisuudessa yhtenä lukumäärällisesti suurimpana alustana ei tule saamaan päivityksiä joilla tuota tilannetta korjataan takaisin toiseen suuntaan?
 
Nimenomaan. Hyökkäyksellisyys on ollut Suomen Ilmavoimien vahvuus jo 1930-luvulta lähtien. Ei sen, että vastapuolella on kymmeniä kertoja enemmän koneita, ole annettu häiritä. Kimppuun vaan. Lorentzin sanoin: ei siinä ole kuin se yksi kone vastassa kerrallaan: se mitä ammutaan alas... sitten ammutaan seuraavaa jne jne...

Jep, ja vastaukseni liittyi itse asiassa Merten Sheriffin kommenttiin Growlerin luonteesta, mihin viestiin vastasit, ja sitten minä...;)
 
Jos Gripen on käytännössä pois suljettu, niin mites Typhoon? Rafale taitaa olla palstan asiantuntijoiden suosikki eurooppalaisista koneista.
Kehitys eteenpäin on Typhoonilla iso kysymysmerkki. Varsinkin, kun sen nykyisilläkään käyttäjämailla ei ole intoa tarpeeksi esim. ECR:n kehittämiseen vaan Saksakin vaan päätti (ellei poliitikko yliaja päätöstä) että Growlerit tulee. Jos Saksa olisi edes jättänyt Growlerit pois ja tilannut ECR:n, olisi se ollut jo kehityskaarta ajatellen hyvä signaali, koska nyt taitaa koko ECR jäädä toteutumatta. Ellei sitä joku muu maa pyydä. Samaten verkkainen kehitystahti tähän mennessä on ollut iso ongelma. Onhan se naurettavaa, että seuraavassa erässä, jossa on AESA-tutkatkin, niin ei päästy tutkasta sopuun ja maat tilaavat omia versioita tutkasta.

Samaten, jos rahasta rupeaa olemaan pulaa muissa käyttäjämaissa, voimmeko luottaa siihen, että 2040-2050-luvuilla Typhoonin käyttäjämaat FCAS:in ja Tempestin saatuaan eivät vaan laita luiskaan Typhoonejaan säästöjen perässä.

Ranska on Rafaleen paljon sitoutuneempi, sen kehitys on sujunut voidellusti, sillä on kehityspotentiaalia jäljellä hyvin, tarkat kuvaukset siitä, miten sitä kehitetään tulevaisuudessa, sillä on ydinasetehtävä, jonka vuoksi sitä ei kovin helpolla stenata, jne...

Sanoisin, että Rafale on eurovaihtoehdoista se ehdottomasti paras.
 
Kyllä. Minulle on €fighterin tilanne tuttu. Mutta onko todennäköisyys Typhoonin valinnalle ~ 0 vai = 0 kuten Gripenillä?
 
Mikäs kone sitten laitetaan? Hawkissa, Hornetissa ja jokaisessa HX:n tarjokkaassa on Martin-Bakerin heittoistuin. :unsure:

Oisko ongelma sitten, että ranskalainen elektroniikka ei ole yhteensopivaa brittiläisen heittoistuimen kanssa? Ei olisi eka kerta, kun eri kulttuurien teknologia ei keskustele keskenään - vertaa puolalainen T-55-alusta ja brittiläinen Marksman IT-tykkitorni Suomessa.

Vakavasti puhuen, oliko tämä ensimmäinen kerta, kun Rafalessa on käytetty heittoistuinta? Erityisesti kaksipaikkaisessa Rafalessa? Siinähän voi olla joku suunnitteluvirhe, jota ei ole koskaan testattu oikeissa olosuhteissa aiemmin? Olisi mielenkiintoista kuulla, onko asiaa tutkittu tarkemmin. Siis että miksi ei toiminut heittoistuin.
 
@Analysti
Jos jonain päivänä joudumme sotimaan, niin suurella todennäköisyydellä svedujen kanssa taistelemme rintarinnan. Tästä syystä myös on hemmetin tärkeää, että kykenemme operoimaan ja huoltamaan koneitamme myös Ruotsissa. Tämä on vesi selvää. Olisi järjetöntä operoida eri koneilla Ruotsin kanssa.
Olen tästä täysin eri mieltä. En usko, että Ruotsi aloittaa taistelutoimintaa, jos Suomeen hyökätään, jos on pienikin mahdollisuus Ruotsin pysyä konfliktin ulkopuolella.
 
Tai F-35 menettää stealth etunsa tutkatekniikan kehityksen myötä. Sen jälleen on on ulkonäkönsä puolesta Tunnan 2.0. Gripen on päivitettävissä oleva kone ja siitä tulee nimi SMARTFIGHTER.
Vaikka maassa olevat tutkajärjestelmät kehittyisivätkin siten, että F35 voitaisiin havaita hyödylliseltä etäisyydeltä, koitappa sama järjestelmä tunkea hävittäjän nokkaan tai ohjuksen hakupääksi.
Häiveen merkitys ei katoa mihinkään.
 
Vaikka maassa olevat tutkajärjestelmät kehittyisivätkin siten, että F35 voitaisiin havaita hyödylliseltä etäisyydeltä, koitappa sama järjestelmä tunkea hävittäjän nokkaan tai ohjuksen hakupääksi.
Häiveen merkitys ei katoa mihinkään.
Mahdollisen vihollisen taistelunjohtokone voi hyvin havaita lähestyviä stealth koneita. Growler on taasen eri asia. Se saattaa kyetä yllättämään vihollisen. Veikkaankin vihollisen toivovan Suomen hankkivan mielummin kolmevitosia kuin Super Hornetteja Growlerien kera. SH on taistelutestattu työjuhta. Growler taas vihollisen kauhu. Kolmevitonen mielestäni hyvin kyseenalainen monessa suhteessa. Onneksi kolmevitosen saumat ovatkin heikentyneet viime aikoina.
 
Mahdollisen vihollisen taistelunjohtokone voi hyvin havaita lähestyviä stealth koneita. Growler on taasen eri asia. Se saattaa kyetä yllättämään vihollisen. Veikkaankin vihollisen toivovan Suomen hankkivan mielummin kolmevitosia kuin Super Hornetteja Growlerien kera. SH on taistelutestattu työjuhta. Growler taas vihollisen kauhu. Kolmevitonen mielestäni hyvin kyseenalainen monessa suhteessa. Onneksi kolmevitosen saumat ovatkin heikentyneet viime aikoina.
Ymmärrätkö kuinka pihalla olet vai trollaatko?

Jos perusasiatkin menevät joka kerta metsään, mitä lisäarvoa luulet näillä "analyyseilläsi" tuovan keskusteluun?
 
Mahdollisen vihollisen taistelunjohtokone voi hyvin havaita lähestyviä stealth koneita. Growler on taasen eri asia. Se saattaa kyetä yllättämään vihollisen

Aktiivinen tutkahäirintä havaitaan melkein poikkeuksetta aina. Häirityksi tullut valvontatutka tietää melko varmasti että jotain on tapahtumassa joten "yllättäminen" aktiivisella häirinnällä on vähän sama kuin että poliisi huutaa ensin oven takaa että "Poliisi, avatkaa perkele!" ennenkuin murtaa sen ja syöksyy sisään.
 
Vaikka maassa olevat tutkajärjestelmät kehittyisivätkin siten, että F35 voitaisiin havaita hyödylliseltä etäisyydeltä, koitappa sama järjestelmä tunkea hävittäjän nokkaan tai ohjuksen hakupääksi.
Häiveen merkitys ei katoa mihinkään.

Tällä hetkellä vielä osittain näin mutta meilläkin jo ilmatorjunta ja koneet käyvät samaa taistelua ja operoivat jo osittain samoilla ohjuksillakin.
Nykyisen häiveen merkitys tulee väkisinkin vähenemään nykyaikaista ja laadukasta integroitua ilmapuolustusta vastaan operoitaessa.

Eri asia on seuraavan sukupolven häiveet ja ovatko ne päivitettävissä nykyisiin koneisiin?

Elektronisen sodankäynnin todellinen merkitys unohdetaan liian usein näissä ketjuissa, itse en näe esimerkiksi SH/Growler comboa maailmanloppuna kuten osa täällä.
 
Aktiivinen tutkahäirintä havaitaan melkein poikkeuksetta aina. Häirityksi tullut valvontatutka tietää melko varmasti että jotain on tapahtumassa joten "yllättäminen" aktiivisella häirinnällä on vähän sama kuin että poliisi huutaa ensin oven takaa että "Poliisi, avatkaa perkele!" ennenkuin murtaa sen ja syöksyy sisään.

Tämä on juuri sen häiveen etu mutta on olemassa myös keinoja vaikuttaa vastustajan sensoreihin ilman että tämä huomaa sitä.
 
Nyt on kyllä liikkeellä semmoinen professori, jollaisia kaivattaisiin Suomeenkin.
Näissä on vaaransa. Esimerkkinä hankkeiden kerrannaisvaikutukset -liturgia. Niissä usein tapaa lukemia, jotka moninkertaistavat suorien työpaikkojen määrän. Vaikka rahavirtoja seuraamalla voisi havaita, että sitä kulkee läpi vain vähän sen yli mitä menee ko. työntekijöihin (on toki hankkeita, joissa alihankintatyö työllistää kokopäiväisesti ja sen osuus on suurta). Eli työläisen lounaan nauttiminen jollain kolmannella osapuolella pitäisi olla melkein sen koko ruokkijan työpanoksen rahoittaminen, jotta kyseiset kerrannaisvaikutukset toteutuisi.

"The study emphasizes the role of customer competence in raising the quality of innovation supply, and of entrepreneurship and industrially competent venture capital for commercializing spillovers." "
In particular, he considers:
  • the role of competent public (government) procurement as a new demand policy to support innovation supply
  • the emergence of the advanced firms as "technical university," where continual learning takes place and entrepreneurship among customers and other stakeholders is encouraged
  • issues of intellectual property rights and the social value of technological innovations
  • the implications for strategic business practice and public policy"
Vaikuttaa aika omaperäiseltä keitokselta. Antaa varmasti viitteitä siitä mitä yleisesti aktiviteetti synnyttää markkinoilla/yhteiskuntaan. Jos malli on ainutlaatuinen, niin silloin sen lukema saadusta hyödystä voi olla mitä hyvänsä. Eli kyseessä lienee lähinnä tarina.

Häiveen merkitys ei vaikuta olevan vähenemässä. Erot lähinnä tasoittuvat kun kukaan ei enää näytä käynnistävän häiveettömiä projekteja.

Voisitko täsmentää? Harmittaa kun täällä halutaan aina vittuilla ja loukata toisia.
Ei mahda olla kummoinen kauhu kun vasta Australialle käynyt kaupaksi. Sekä Superi Kuwaitille. Kyllähän sitä olisi myyty länteen paljon useammalle jos sitä olisi ostaja vaatinut, koska money talks and bullshit walks.
 
Viimeksi muokattu:
Nykyisen häiveen merkitys tulee väkisinkin vähenemään nykyaikaista ja laadukasta integroitua ilmapuolustusta vastaan operoitaessa.

Tarkoitat varmaan että nykyisen häiveen merkitys tulee vähenemään tulevaisuuden laadukasta integroitua imapuolustusta vastaan, mikä pitää todennäköisesti täysin paikkaansa. Se nykyinen häive on nimenomaan tarkoitettu nykyistä ilmapuolustusta vastaan eikä ainakaan vielä ole todistettu että se ei toimisi. Sitten kun ensimmäinen F-22 tai F-35 vedetään kovaa ja korkealla lentäessään tonttiin jonkin SAM patterin toimesta niin aletaan puhumaan siitä, että tilanne on kääntymässä taas puolustajan eduksi.

Elektronisen sodankäynnin todellinen merkitys unohdetaan liian usein näissä ketjuissa

Ei ehkä niinkään. Enempi tuntuu, että sitä ei ymmärretä joten sen kuvitellaan tekevän jotain mitä se ei tee tai sen ei uskota auttavan tilanteissa joissa siitä olisikin kummasti iloa.

Elektroninen sodankäynti käy sitä tärkeämmäksi mitä paremmiksi sensorit kehittyvät ja mitä suurempi merkitys sähkömagneettisen spektrin herruudella tulee olemaan taistelukentällä. Growler on vielä tänäpäivänä länsimaisessa kalustossa häirintäpuuhien kingi, mutta itse preferoisin meidän tulevalle fleetille sellaista elsokykyä joka ei vaadi erikoiskoneen paikallaoloa vaan ennemmin niinpäin että mikä tahansa koneista voi toimia häirintäpuuhissa joko erikoisvarustuksella tai ilman.
 
Vakavasti puhuen, oliko tämä ensimmäinen kerta, kun Rafalessa on käytetty heittoistuinta? Erityisesti kaksipaikkaisessa Rafalessa? Siinähän voi olla joku suunnitteluvirhe, jota ei ole koskaan testattu oikeissa olosuhteissa aiemmin? Olisi mielenkiintoista kuulla, onko asiaa tutkittu tarkemmin. Siis että miksi ei toiminut heittoistuin.
2008 pitkäksi ajautumisessa ainakin käytti istuinta onnistuneesti.

2009 ilmatörmäyksessä toinen selvisi ja toinen meni koneen mukana.

2012 istuin toimi taas.

Ei ole vielä ongelmaa vaan yksittäistapaus. Ihme hätäilyä ja ennakointia, sattuuhan näitä kaikenlaisia epätodennäköisiä sattumia jatkuvasti.
 
Viimeksi muokattu:
Tarkoitat varmaan että nykyisen häiveen merkitys tulee vähenemään tulevaisuuden laadukasta integroitua imapuolustusta vastaan, mikä pitää todennäköisesti täysin paikkaansa. Se nykyinen häive on nimenomaan tarkoitettu nykyistä ilmapuolustusta vastaan eikä ainakaan vielä ole todistettu että se ei toimisi. Sitten kun ensimmäinen F-22 tai F-35 vedetään kovaa ja korkealla lentäessään tonttiin jonkin SAM patterin toimesta niin aletaan puhumaan siitä, että tilanne on kääntymässä taas puolustajan eduksi.



Ei ehkä niinkään. Enempi tuntuu, että sitä ei ymmärretä joten sen kuvitellaan tekevän jotain mitä se ei tee tai sen ei uskota auttavan tilanteissa joissa siitä olisikin kummasti iloa.

Elektroninen sodankäynti käy sitä tärkeämmäksi mitä paremmiksi sensorit kehittyvät ja mitä suurempi merkitys sähkömagneettisen spektrin herruudella tulee olemaan taistelukentällä. Growler on vielä tänäpäivänä länsimaisessa kalustossa häirintäpuuhien kingi, mutta itse preferoisin meidän tulevalle fleetille sellaista elsokykyä joka ei vaadi erikoiskoneen paikallaoloa vaan ennemmin niinpäin että mikä tahansa koneista voi toimia häirintäpuuhissa joko erikoisvarustuksella tai ilman.


HX Challenge testasi koneita nykyaikaista integroitua ilmapuolustusta vastaan, tulokset jäävät pääosin salaisiksi mutta lopullinen valinta toki kertoo jotakin.

Onko jotain putkessa joka toisi Growlerim tehoja kaikkiin koneisiin? Nykyisiinkin hävittäjiin saa podeja mutta eivät ne ole samalla tasolla.
 
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Back
Top