Äänestys Montako uutta hävittäjää ostetaan?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja wargame
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Montako uutta hävittäjää ostetaan?


  • Äänestäjiä yhteensä
    244
  • Äänestys suljettu .
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Vastareaktio. Täällä on vuosia hehkutettu Gripeniä jonain saatanan Jeesuksen toisena tulemisena.

Sama lätinä jatkuu vaikka mitään näyttöjä tästä erinomaisuudesta ei ole vieläkään yhtään missään.
Minusta taas tuntuu, että F35 fanit ovat täällä eniten äänessä. Annas olla jos Gripeniä kehuu, niin meno on kylmää.
 
Ihmettelen täällä olevaa Grippenin mollaamista, aivan kuin Saab ei osaisi tehdä hyviä asejärjestelmiä.
Uuden Gripenin kyvykkyydestä voi olla joko tyytyväinen tai jotain muuta kunhan kone on valmistunut, kaikilta ominaisuuksiltaan testattu ja operatiivisessa toiminnassa. Ja kun koneen elinkaaresta tai sen maksajista on jonkinlainen käsitys. Tällä hetkellä indikaatiot ovat enemmänkin Gripenin kyvykkyyttä vastaan kuin, että tukisivat markkinoinnin väitteitä.

Nyt näyttää, että kone putoaa leikistä jo siksikin, ettei ole valmis vaan on paljolti vain suunnitelma nyt vaiheessa jossa sen kyvykkyyttä juuri pitäisi voida mitata.
 
Uuden Gripenin kyvykkyydestä voi olla joko tyytyväinen tai jotain muuta kunhan kone on valmistunut, kaikilta ominaisuuksiltaan testattu ja operatiivisessa toiminnassa. Ja kun koneen elinkaaresta tai sen maksajista on jonkinlainen käsitys. Tällä hetkellä indikaatiot ovat enemmänkin Gripenin kyvykkyyttä vastaan kuin, että tukisivat markkinoinnin väitteitä.

Nyt näyttää, että kone putoaa leikistä jo siksikin, ettei ole valmis vaan on paljolti vain suunnitelma nyt vaiheessa jossa sen kyvykkyyttä juuri pitäisi voida mitata.
SH, Eurofighter sekä Rafale omaavat hyvää näyttöä. F-35 ei minusta ihan siihen kykene ainakaan vielä.
 
Järkevät argumentit niiden kehujen pohjalle olisivat hyvä alku.

Ps. Et muuten vieläkään vastannut millään järkevällä esimerkillä siihen edelliseen kysymykseen.
Sama valmistaja ja suunniteltu toimimaan yhdessä. Olisihan se nyt pähkähullua jos Gripen ja Globaleye eivät synkkaus yhteen.
 
Nyt joku käytännön esimerkki ilman noita mutuilujasi.

Uniikki lumihiutanen -datalinkki voisi syntyä helpommin talon sisällä? Edellyttää toki, että joku on valmis maksamaan. Ja rahallahan saa mitä hyvänsä, kuten saatiin Hornetiin ikioma lumihiutale-datalinkkimme...

Historiaa:

In addition, TIDLS gave the Gripen transparent access to the SAAB-Ericsson 340B Erieye "mini-AWACs" aircraft, as well as the overall ground command and control system.

 
SH, Eurofighter sekä Rafale omaavat hyvää näyttöä. F-35 ei minusta ihan siihen kykene ainakaan vielä.
F35 kyvykkyydestä on paljon tietoa mutta ei julkisuudessa. Selkein näyttö hävittäjän vahvuuksista ovat ne tarjous/testaus -kilpailut joihin se on osallistunut ja mitkä konemallit se on kilpailutuksissa päihittänyt. Jopa saanut käyttöönottomailta lisätilauksia. Eikä jenkitkään ole konetta sitä punnitsematta hankkineet.
 
SH, Eurofighter sekä Rafale omaavat hyvää näyttöä. F-35 ei minusta ihan siihen kykene ainakaan vielä.
Se on pyyhkinyt muilla pöytää hankintakilpailuissa. Ammattilaiset päätyvät ko konetyyppiin joka puolella. Viimeksi positiivista tuli pari sivua sitten linkatussa artikkelissa Suomen ilmavoimien entisiltä komentajilta. Sori nyt vaan jos pahoitat taas mielesi, mutta kyllä nuo ovat vähän eritason argumentteja kuin mitä Grippenin puolesta esitetään.
Sama valmistaja ja suunniteltu toimimaan yhdessä. Olisihan se nyt pähkähullua jos Gripen ja Globaleye eivät synkkaus yhteen.
Jos se tutkavalvontakone jakaa tilannekuvaansa link16 -datalinkillä ja radiolla, miten ero näkyy muihin? Käytännön esimerkki?
 
Vastareaktio. Täällä on vuosia hehkutettu Gripeniä jonain saatanan Jeesuksen toisena tulemisena.

Sama lätinä jatkuu vaikka mitään näyttöjä tästä erinomaisuudesta ei ole vieläkään yhtään missään.

Enhän minä tiedä onko se erinomainen kone, voi vaikka ollakkin :) tai sitten ei. Keskustelun sävystä saa vain vaikutelman, että kun on RUOTSISTA niin sillä ei tee mitään. Olisiko toinen ääni kellossa jos Gripen olisikin Made in USA? En ole lentokone asioissa asiantuntija, mutta kyllä minä markkinoilta saatavista osista osaan tehokkaan tietokoneen kasata. Ehkäpä Pirkkalassa saatiin jotain näyttöä Gripenin ominaisuuksista. Ja eihän mikään testeissä ollut kone ollut täysin se mitä suomelle tarjotaan, hyvä niin, sillä olisi sitten jo vanhaa tekniikkaa.
 
F35 kyvykkyydestä on paljon tietoa mutta ei julkisuudessa. Selkein näyttö hävittäjän vahvuuksista ovat ne tarjous/testaus -kilpailut joihin se on osallistunut ja mitkä konemallit se on kilpailutuksissa päihittänyt. Jopa saanut käyttöönottomailta lisätilauksia. Eikä jenkitkään ole konetta sitä punnitsematta hankkineet.

Joo, neljästä kaksi jäi Kanadaan, ja Pirkkalassakin toinen meni rikki, toivottavasti saadaan nuo luotettavuus ongelmat kuntoon. Mikähän "ongelma" tankkerissa oli, kun vain kaksi pystyi tuomaan mutta ei neljää. Eihän siinä kaikkia yhtä aikaa tankata. Mitän tarjouskilpailujen kulisseissa tapahtuu?
 
Ihmettelen täällä olevaa Grippenin mollaamista, aivan kuin Saab ei osaisi tehdä hyviä asejärjestelmiä. Varmaan Saabin sukellusveneetkin ovat paperi tiikereitä, samoin Saabin tutkatkin on mennyt hyvin kaupaksi, Laivue 2020 saa Saabilta taistelujärjestelmän ja ym. F-35 ja Gripenissä on samanlaisia ominaisuuksia, parvilinkki joka jakaa tietoa myös maa- ja meriyksiköille tarvittaessa, 360 varoitusjärjestelmä, ELSO varustus, samanlainen asekuorma jos F-35 on stealth tilassa. Gripenin tulevaisuus on tietysti epävarmempi kuin F-35 mutta onko F-35 kokonaisuutta ajatellen niin paljon parempi kuin täällä annetaan ymmärtää, on minusta toinen juttu, aika näyttää.
Ainakin itse olen yrittänyt säilyttää avoimen mielen Gripeniä kohtaan, mutta kyllähän tuo vaikuttaa alisuoriutujalta muihin verrattuna. Lennän aika paljon DCS-simulaattorilla Hornetilla (joo, simulaattori, mutta mahdollisimman tarkasti simuloitu eri tyyppiset hävittäjät), enimmäkseen single player-moodissa mutta myös multiplaeyr-moodissa muita vastaan/muiden kanssa. Jokin aika sitten kyseiselle simulle julkaistiin JF-17 Thunder joka vastaa hyvinkin pitkälle Gripenin suorituskykyä ja ei se kyllä mikään kummoinen vastustaja ole modernista suunnittelusta huolimatta, lähinnä kinemaattinen suorituskyky on huomattavan heikko, varsinkin jonkinasteisella asekuormalla. Aika helppo kohde tiputtaa taivaalta alas. Gripenin kylkiäisinä tarjotut GlobalEyet tarjoavat varmasti uutta modernille taistelukentälle, mutta näiden varaan ei voi koko paketin suorituskykyä laskea.
 
Se on pyyhkinyt muilla pöytää hankintakilpailuissa. Ammattilaiset päätyvät ko konetyyppiin joka puolella. Viimeksi positiivista tuli pari sivua sitten linkatussa artikkelissa Suomen ilmavoimien entisiltä komentajilta. Sori nyt vaan jos pahoitat taas mielesi, mutta kyllä nuo ovat vähän eritason argumentteja kuin mitä Grippenin puolesta esitetään.

Jos se tutkavalvontakone jakaa tilannekuvaansa link16 -datalinkillä ja radiolla, miten ero näkyy muihin? Käytännön esimerkki?
Olet siis sitä mieltä, että on yhdentekevää kumpi koneista hankittaisiin Globaleyen rinnalle. Molemmat pelittävät yhtä hyvin. Tai toki 35 koska Gripen on lähtökohtaisesti paska.
 
Enhän minä tiedä onko se erinomainen kone, voi vaikka ollakkin :) tai sitten ei.
Jos vertaat esimerkiksi Sveitsin ensimmäisen kisan vuodettua raporttia näihin täälläkin esitettyihin hehkutuksiin, huomaat varmaan sinäkin että kaikki ei ihan natsaa.
Keskustelun sävystä saa vain vaikutelman, että kun on RUOTSISTA niin sillä ei tee mitään. Olisiko toinen ääni kellossa jos Gripen olisikin Made in USA?
Tuskin.
En ole lentokone asioissa asiantuntija, mutta kyllä minä markkinoilta saatavista osista osaan tehokkaan tietokoneen kasata.
Hyvä esimerkki. Greippihän on nimenomaan commersial over the shelf -osista kasattu, kun taas esimerkiksi F-35:n sensorit, moottori yms härpäkkeet ovat juuri sitä varten kehitettyjä . Luonnollisesti kalliimpaa mutta olettavasti myös parempaa suorituskykyä.
Joo, neljästä kaksi jäi Kanadaan, ja Pirkkalassakin toinen meni rikki, toivottavasti saadaan nuo luotettavuus ongelmat kuntoon. Mikähän "ongelma" tankkerissa oli, kun vain kaksi pystyi tuomaan mutta ei neljää. Eihän siinä kaikkia yhtä aikaa tankata. Mitän tarjouskilpailujen kulisseissa tapahtuu?
Tässä taas oikein ironian huipentuma. Saab-mies spekuloimassa F-35:n ongelmilla...

En tiedä oletko kuullut, mutta Greippi sai Sveitsin kilpailusta monoa keskeneräisyyden takia. Taisi Puranenkin kommentoida että Börjellä ja kavereilla on vielä eniten tekemistä.
 
Olet siis sitä mieltä, että on yhdentekevää kumpi koneista hankittaisiin Globaleyen rinnalle. Molemmat pelittävät yhtä hyvin. Tai toki 35 koska Gripen on lähtökohtaisesti paska.
Ei, olen nyt yrittänyt saada sinusta ulos jotain järkevää argumenttia esittämäsi väitteen tueksi.
 
Ainakin itse olen yrittänyt säilyttää avoimen mielen Gripeniä kohtaan, mutta kyllähän tuo vaikuttaa alisuoriutujalta muihin verrattuna. Lennän aika paljon DCS-simulaattorilla Hornetilla (joo, simulaattori, mutta mahdollisimman tarkasti simuloitu eri tyyppiset hävittäjät), enimmäkseen single player-moodissa mutta myös multiplaeyr-moodissa muita vastaan/muiden kanssa. Jokin aika sitten kyseiselle simulle julkaistiin JF-17 Thunder joka vastaa hyvinkin pitkälle Gripenin suorituskykyä ja ei se kyllä mikään kummoinen vastustaja ole modernista suunnittelusta huolimatta, lähinnä kinemaattinen suorituskyky on huomattavan heikko, varsinkin jonkinasteisella asekuormalla. Aika helppo kohde tiputtaa taivaalta alas. Gripenin kylkiäisinä tarjotut GlobalEyet tarjoavat varmasti uutta modernille taistelukentälle, mutta näiden varaan ei voi koko paketin suorituskykyä laskea.

Vahvaa offtopikkia:

Joko oot kokeillut sitä raakile falconia? Muikea vehje kinemaattisesti kun vertaa vanhaan kunnon horstiin, ja jos osuu pelimerkit kohdalleen niin saa viimeisimmillä open betan lentomallinmuutoksilla 120C:n 60 mailiin ok energioilla kun heittää jostain 45k jalan yläpuolelta 1.6M lasissa. Siinä on jeff jos toinenkin huuli pyöreänä että mitä tapahtui.
 
Ei, olen nyt yrittänyt saada sinusta ulos jotain järkevää argumenttia esittämäsi väitteen tueksi.
Tiedostan kyllä Gripeniin liitettävät haasteet. Konetta jota on saatu ainostaan muutamia tehtaalta ulos ei missään nimessä ole valmis. Tuosta kyllä pidän kiinni jatkossakin, että Globaleye pelittää parhaiten Gripenin kanssa.
 
Se on pyyhkinyt muilla pöytää hankintakilpailuissa. Ammattilaiset päätyvät ko konetyyppiin joka puolella.
Ei ihan niinkään yksioikoista kuin äkkiä voisi vaikuttaa. Kanadaa lukuunottamatta kaikki JSF-partnerimaat ovat luonnollisesti päätyneet kolmefemmaan. Eli USA, UK, Italia, Hollanti, Australia, Tanska, Norja, Turkki (joka potkaistin ketjusta pihalle), sekä vielä Israel ja Singapore. Näiden maiden kohdalla ei luonnollisesti juurikaan kyselty muiden tarjokkaiden perään. Belgian "kilpailu" oli täysi kusetus jossa väkisin ostettiin kyseinen konemalli. Bojoing ja Saab tajusivat vetäytyä tästä kilpailusta pois, tiesivät mitä on tulossa. Dassaultin tarjous hylättiin koska "sitä ei tehty oikaealla tavalla" ja myöhemmin vielä paljastui likainen peli kolmefemman ostamiseksi. Japani ja E-Korea luonnollisesti ostivat koska Kiinan uhka heidän omilla häivehävittäjillään on aika suuri ja molemmat maat ostivat ainoan saatavilla olevan vastikkeen Kiinan uhalle, kilpailua muita ehdokkaita vastaan ei ollut. Puolalla samantyyppinen tilanne, päättivät ostaa konetyypin ilman kilpailua. Suomen hankinta on ensimmäinen koko maailmassa jossa ihan oikeasti pyritään valitsemaan hävittäjät suorituskykyperusteella rehdillä kilpailulla.
 
Ei ihan niinkään yksioikoista kuin äkkiä voisi vaikuttaa. Kanadaa lukuunottamatta kaikki JSF-partnerimaat ovat luonnollisesti päätyneet kolmefemmaan. Eli USA, UK, Italia, Hollanti, Australia, Tanska, Norja, Turkki (joka potkaistin ketjusta pihalle), sekä vielä Israel ja Singapore. Näiden maiden kohdalla ei luonnollisesti juurikaan kyselty muiden tarjokkaiden perään. Belgian "kilpailu" oli täysi kusetus jossa väkisin ostettiin kyseinen konemalli. Bojoing ja Saab tajusivat vetäytyä tästä kilpailusta pois, tiesivät mitä on tulossa. Dassaultin tarjous hylättiin koska "sitä ei tehty oikaealla tavalla" ja myöhemmin vielä paljastui likainen peli kolmefemman ostamiseksi. Japani ja E-Korea luonnollisesti ostivat koska Kiinan uhka heidän omilla häivehävittäjillään on aika suuri ja molemmat maat ostivat ainoan saatavilla olevan vastikkeen Kiinan uhalle, kilpailua muita ehdokkaita vastaan ei ollut. Puolalla samantyyppinen tilanne, päättivät ostaa konetyypin ilman kilpailua. Suomen hankinta on ensimmäinen koko maailmassa jossa ihan oikeasti pyritään valitsemaan hävittäjät suorituskykyperusteella rehdillä kilpailulla.


Uskon myös että HX hanke kiinnostaa laajasti maailmalla, myös vihulaisia joten kyseessä on myös aikamoinen luottamuksen osoitus Suomea kohtaan kaikilta tarjokkailta, toki raha poistaa hyvin estoja..
 
Vahvaa offtopikkia:

Joko oot kokeillut sitä raakile falconia? Muikea vehje kinemaattisesti kun vertaa vanhaan kunnon horstiin, ja jos osuu pelimerkit kohdalleen niin saa viimeisimmillä open betan lentomallinmuutoksilla 120C:n 60 mailiin ok energioilla kun heittää jostain 45k jalan yläpuolelta 1.6M lasissa. Siinä on jeff jos toinenkin huuli pyöreänä että mitä tapahtui.
Nojoo, offtopicia tosiaan mutta ei oo tullut kokeiltua, pahasti keskeneräinen kuten Hornettikin ja tein ennen Viperin julkaisua päätöksen etten ED:n early access-paskaa enää osta. Kävi kyllä mielessä kokeilla Viperia kun se oli ilmaiseksi kokeiltavissa mutta oli kyseisinä päivinä muuta tekemistä vähän liikaa. Ehkä joskus hamassa tulevaisuudessa saatan kyseisen vehkeen ostaa, onhan se kuitenkin legendaarinen Viper, mutta toisaalta kinemaattista raakaa suorituskykyä lukuunottamatta ei tarjoa juurikaan mitään sellaista mitä mulla ei Hornetissa jo ole. HB:n Tomcat on omaan makuun liian vanha, tosin Phoenix vähän kiinnostaisi :love: Kolmas osapuoli tiedotti ihan äskettäin tulevasta €fighterista, mielenkiinnolla seuraan niiden tekemistä. ED ilmoitti joku aika sitten leuat loksauttavasta uudesta tulokkaasta, mutta ei mitään vihjettäkään mikä se on tai mitä aikakautta edustaa, mutta koska early access niin ei kiitos ellei se ole jonkin ihmeen kautta julkaisuajankohtanaan lähes valmis ja tarpeeksi moderni vehje.
 
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Back
Top