Nuo kaikki löytyy myös Hornetiin, tosin uutta AESAa ei USMC tapaan enää laitettu vanhaan romuun. Ei olisi jäänyt rahaa koska niitä olisi 3 enemmän.
Nimenomaan, toisaalta käyttökulut 2/3 Hornetista mikä olisi tuonut säästöjä vuosien varrella...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Nuo kaikki löytyy myös Hornetiin, tosin uutta AESAa ei USMC tapaan enää laitettu vanhaan romuun. Ei olisi jäänyt rahaa koska niitä olisi 3 enemmän.
Toisaalta eikö nyt ole hyvä, että Hornetin käyttökulut ovat korkeammat kuin F-16:n. Ihan sen takia, jos F-16:n korvaamisessa olisi sama määräys, että sillä budjetilla, jolla operoidaan 67:tta F-16:tta on sen seuraajaakin pystyttävä operoimaan. Ja Hornetin käyttökulut ovat 250 miljoonaa vuodessa, niin tuo tarkottaisi F-16:n seuraajan operointikulujen mahduttamista 175 miljoonaan euroon.Nimenomaan, toisaalta käyttökulut 2/3 Hornetista mikä olisi tuonut säästöjä vuosien varrella...
Teille, on sen verran tyyris silta että sen ostamiseen tarvitaan useampikin helppoheikkien mainospuheet totena ottava Saabisti.
Lippikset saatte kaupan päälle.
"Geipen - Tö Smart Vaitter" brodeerauksella ja Eddy de la Motten nimikirjoituksella.
Yritätkö sanoa että Geipen ei olekaan enää ehdoton ennakkosuosikki?
Niin. Ei se, että osa kilpailijoista tiputtautuu tai tiputetaan pois, tarkoita automaattisesti sitä että kilpailu ei olisi oikea. Vaatimukset/rakenne ovat voineet muualla olla joustamattomampia tai tiukempia.
Toistat aika tiiviisti omaa mantraasi. Muistathan, että kyseessä on yksittäisen ihmisen mielipide, ei absoluuttinen totuus?Kun pitää hankkia uusi kone 10 vuotta etuajassa toiseen ehdolla olleeseen konetyyppiin verrattuna, kun huomattiinkin, ettei pääkäyttäjä enää tue konetta? Muistetaanpa, että F-16 käyttäjillä koneen elinkaari on ollut karkeasti 40 vuotta. Hornetilla se on 30 vuotta. Kyllä kyseessä on aika karkea taloudellinen ero joka heijastuu Puolustusvoimien rahoitukseen aika pahasti.
F-18 -hankinta oli aikoinaan hyvä, perusteltu päätös. Päätös tehtiin sen hetken parhaan tiedon perusteella. Nykynäkökulmasta se ei ole kuitenkaan paras mahdollinen. Tästä tulisi ottaa opiksi - jottei 2050 olla samassa suossa. SH, Typhoon, Gripen pois kisasta, piste.
Toistat aika tiiviisti omaa mantraasi. Muistathan, että kyseessä on yksittäisen ihmisen mielipide, ei absoluuttinen totuus?
Sinällään tylsiltä tuntuvat nämä jälkiviisastelut väärästä konevalinnasta, kun muistetaan, ettei GD edes halunnut myydä kunnollista konetta Suomeen. Aluksi tarjolla oli vain neekerimalli esimerkiksi ilman AMRAAMia. GD päivitti tarjouksensa vasta, kun tuli tieto Hornet-tarjouksesta. Mitään sellaista suorituskykyä F16 ei olisi tarjonnut mitä F18:ssa ei ole.
Viimeksi taisi olla pari ko organisaation entistä komentajaa joilta kysyttiin. Aika nopeasti kaksikon osaaminen ja ymmärrys aiheesta kyseenalaistettiin erään koneen kannattajien toimesta, kun vastaukset eivät olleet halutun kaltaisia.Niin, kaikkia näitä suosikkijuttuja olemme kuulleet muista lähteistä kuin itse valintaa suorittavan organisaation taholta.
Olen ymmärtänyt että meidän kisassa myyjillä on vapaammat kädet tarjousten sorvaamisessa. Käsiä ei ole sidottu vain monitoimihävittäjiin, vaan tarjota voi myös esimerkiksi elso ja tutkakoneita.Tiputtelusta vielä sen verran, että oletko sitä mieltä, että meidän valintaprosessimme on vähemmän tiukka tai joustavampi kuin muualla vai oliko tuo vain täky? Haluaisin kuulla, missä suhteessa näin on, niin ymmärtäisin ehkä paremmin.
Verrattuna meidän HX -hankkeeseemme, mikä näistä muualla toteutetuista / toteutettavista vastaavista hankkeista on ”oikeampi”?
No joo, samoja juttuja puhuivat mm Belgian kisan alla. Ei noista voi mitään päätellä. Olen melko varma että häviäjiltä ei tule lähtemään onnittelusähkeitä maailman rehdeimmän hävittäjäkisan parhaalle voittajalle vaan voivotellaan miten se tai tämä vaatimus suosi voittanutta konetyyppiä.Kohteliaisuutta ja mielinkielistelyä tietysti, mutta jos en ole ymmärtänyt väärin, kaikkien ehdokkaiden edustajat lienevät todenneen meidän hankkeemme ja sen toteuttamistavan olevan reilu ja tasapuolinen osallistujia kohtaan.
Ei määrä ole itseisarvo. Toivotaan ennemmin että saadaan rahalla maksimimäärä suorituskykyä.P.S. Toivotaan, että 10 mrd hankintapakettiin mahtuu mahdollisimman monta monitoimikonetta.
Ei määrä ole itseisarvo. Toivotaan ennemmin että saadaan rahalla maksimimäärä suorituskykyä.
Tässä ainakin osa. Tai luultavasti kaikki, koska juttutyyppi on Kommentti.Maksumuurin takana, kellään tilausta?
Hävittäjien testiviikkojen aikana vakuutuin siitä, mitä koneita Suomen tulisi hankkia
Suomen hävittäjähankinta on sangen monimutkainen projekti, ja mitä hämmentyneemmäksi se saa olomme, sen parempi, kirjoittaa toimittaja Mikko Pulliainen. No niin, on meille kaikille parasta, että totuus tulee julki: Boeingin F/A-18E/F Super Hornet sekä EA-18G Growler on kombinaatio, joka Suomen ilmavoimien tulisi hankkia seuraavaksi hävittäjäkalustokseen.
Minä olen nimittäin käynyt kaikissa HX Challenge -testaustapahtuman lehdistötilaisuuksissa Satakunnan lennostossa. Olen kuunnellut alustuksia, katsellut koneita, lukenut lehdistötiedotteita, sovitellut uusia pinssejä ryppyiseen Hennes & Mauritzin barometripikkutakkiini ja juonut litroittain keskinkertaista kahvia. Jokaikisen sulavan ja ammattimaisen lehdistötilaisuuden jälkeen olen tullut vakuuttuneeksi siitä, että juuri kyseinen kone on isänmaalle se paras vaihtoehto. Boeingin lehdistötilaisuus ei ollut sen parempi tai huonompi kuin muidenkaan valmistajien – järjestyksessä Eurofighter Typhoon, Dassault Rafale, Saab Gripen ja Lockheed Martin F-35A Lightning II Joint Strike Fighter (JSF) – mutta Boeingilla oli yksi, kiistaton etu. Se oli järjestyksessä viimeinen, joten lehdistöpäivän positiivinen vaikutelma ei ole vaarassa peittyä tuoreemman show’n alle. Ehkä on aivan hyvästä, että minua vähän huimaa. Toivottavasti huimaa heitäkin, jotka joutuvat tekemään lopullisen hankintapäätöksen.
Enne simulointiahan tuo raja ei muutu, mutta Puranen sanoi, että pikkaisen alle 60 voidaan mennä, jos simulaatiossa konetyyppi osoittautuu erityisen taistelunkestäväksi. Sitä pikkaista Puranen ei määritellyt, mutta kaiken järjen mukaan se olisi ehkä parista muutamaan koneeseen.Purasen mukaan 60 on meille kriittinen raja, eli ei usko 2 viikon sotapelin muuttavan sitä mutta se nähdään kun on simuloitu.
Meinaat siis että Ilmavoimien henkilökuntaan konevalinnassa vaikutti kuka? Finnair? MDD?Ei toki, kuten ei Ilmavoimienkaan näkemys ole absoluuttinen totuus...
Esimerkiksi SK:n Jyri Raivio, jolla on omat syväkurkkunsa, on samaa mieltä, samoin kuin useat muut PV:n erilliset mielipiteet - joita toki mahtuu kolmetoista tusinaan. General Disastersin neuvottelujenkin epäonnistumisenkin kannalta kannattaa pohtia, miksi ympäri maailmaa myös lisenssivalmistukseen koneita myynyt GD epäonnistui sattumalta juuri Suomessa, kun taas McDonaldsille, joka oli Finnairin hovihankkija, löytyi työntö- ja vetoapua löytyi kummasti...
Enne simulointiahan tuo raja ei muutu, mutta Puranen sanoi, että pikkaisen alle 60 voidaan mennä, jos simulaatiossa konetyyppi osoittautuu erityisen taistelunkestäväksi. Sitä pikkaista Puranen ei määritellyt, mutta kaiken järjen mukaan se olisi ehkä parista muutamaan koneeseen.
Ei ole kovin hyvä luku. Pitää saada enemmän kuin Norja!Leikitään että 54kpl F-35 riittää suorituskykykyyn, mahtuuko se hankintaan ja ylläpitoon?
Meinaat siis että Ilmavoimien henkilökuntaan konevalinnassa vaikutti kuka? Finnair? MDD?
Ei ole kovin hyvä luku. Pitää saada enemmän kuin Norja!
Muistan lukeneeni, että USA:lle F-35 maksaa ylläpidon puolelta 5 miljoonaa dollaria per vuosi. Tuo on karkeasti sanottuna 4,6 miljardia euroa per vuosi. Ja 250 miljoonaan euroon pitäisi mahtua vuosittainen käyttö. Eli tällä matematiikalla riittäisi 54 koneeseen rahkeet.Leikitään että 54kpl F-35 riittää suorituskykykyyn, mahtuuko se hankintaan ja ylläpitoon?
MDD:n neuvottelutiimi oli ylivoimainen, sillä se sai parhaan työntö- ja vetoavun Suomesta, mikä eittämättä vaikutti teollisen yhteistyön kriteereihin tuolla kertaa. Kyse ei ole tietenkään korruptiosta, vaan neuvottelutaidosta ja panostuksesta. Ehkä GD ei panostanut Suomeen koska varmaan arveli pitkään hankinnan päätyvän Gripen-MiG-29 komboon, kuten julkisuudessa arveltiin. MDD:llä oli kontaktit suomalaiseen elinkeinoelämään ja valtionhallintoon - Finnair oli tuolloin tiukemmin valtion käsiohjauksessa ja isot konehankinnat vaativat mm. yhteistyötä SP:n kanssa.
Edelleen, ei Hornet huono kone ole, parempi kuin F-16.
Norjahan hankki 52.Ei ole kovin hyvä luku. Pitää saada enemmän kuin Norja!
Ja nyt he ovat niin pesiytyneet Suomeen että heitä on vaikea voittaan ylläpidon ja teollisen yhteistyön saralla, ainakin ovat se kovin kirittäjä muille.
No sitten, muistelin, että ois ollut 57...Norjahan hankki 52.