RIGGED!Oikein inhottavasti jos ajatellaan, tuo toimittaja vois vetäistä tämän ässän jo hihasta hankintavaiheessa helpottaakseen esim oman maan tuotteen asemaa....
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
RIGGED!Oikein inhottavasti jos ajatellaan, tuo toimittaja vois vetäistä tämän ässän jo hihasta hankintavaiheessa helpottaakseen esim oman maan tuotteen asemaa....
Oletko kuullut erillisrahoituksesta?Kehittelit sitten konseptin, jossa lentäjä ruorissa 100 vuotta, jotta edes bruttona olisi tienannut tämän ostamansa koneen hinnan. Koita kypsytellä vastaavia neronleimauksia tykönäsi hieman pitempään.
Tuo löytyi ensimmäisellä pikagooglauksella. Jos suhde on tuosta vielä ruotalaisten kannalta huonontunut niin minkäs sille tekee.
Tuijottakaappa tuota kuitenkin nyt hetki, ja miettikää mitä tuo toimittajakirjo eri maista tarkoittaa sen paljon puhutun huoltovarmuuden kannalta. Jos svedut tekevät itse koneen järjestelmistä jonku häviävän pienen osan, niin miten se vaikuttaa huoltovarmuuteen? Mitä jos joku kakkapää joka tekee jotain noista kriittisistä komponenteista päättääkin että että näiden osien valmistus ja toimittaminen yhtään kenellekkään ei oo enää heidän intresseissään joko poliittisesti tai taloudellisesti ja se on loppu nyt? Saattaa käydä niinkuin saksan typhoon fleetille sen oman elson kanssa joka oli pakko saada muista maista poiketen.
En oo vieläkään vakuuttunut ilmatankkauskyvyn tarpeellisuudesta enkä siitä, että ne ison koneen operointikulut vastaisivat sitä hyötyä mikä niillä saavutetaan. Vaikka jumbon runko saataisiinkin puoli-ilmaiseksi, sen varustaminen ilmatankkauskoneeksi maksaa, samaten ylläpito. En oo myöskään lukenut Ilmavoimien sitä kykyä kaipaavaan muuten kuin sivuhuomautuksena tuossa raportissa. Hölmöhän Ilmavoimien upseeri olisikin, jos ei uusia kykyjä kaipaisi kun niiden tarvetta kysytään ja suorastaan tarjoillaan.
Ite lähen kyllä siitä liikkeelle, että Combat Air Patrol on hyvin kuluttavaa työtä mihin on varaa vain hyvin varustautuneella taistelijalla joka ylläpitää ilmaherruutta. Puolustava osapuoli voi kyllä hyvinkin tehä offensiivisiakin operaatioita, mutta jatkuva ilmapäivystys söisi alivoimaisen osapuolen koneet nopeasti käyttökelvottomaan kuntoon ilman että ylivoimaisen osapuolen tarvitsisi tehdä muuta kuin ylläpitää saartoa.
Ehei, ei edes sotavaltio Israel tehnyt tätä jatkuvalla syötöllä edes 60- tai 70-luvulla jolloin se oli hyvinkin ilmaylivoimainen. Miraget olivat QRA:ssa ja iipat säästivät koneitaan, erinomaisella tiedustelutiedollaan käyttivät koko arsenaaliaan kerralla ja ottivat aloitteen itselleen ratkaisevalla hetkellä. Hulluahan se on kuluttaa aivan hyvää hävittäjää tyhjän päiten, kun on laaja tukikohtaverkosto mistä nousta tehtävälle silloin kun tarve vaatii.
CAP ja QRA kuuluvat molemmat puolustuksellisen ilmataistelun keinovalikoimaan myös meidän doktriinissa, jota on avattu ihan julkisissakin lähteissä. Kyse ei ole joko tai, vaan sekä että tilanteesta. Valtaosa koneista pidetään valmiudessa maan pinnalla, mutta jos ilmassa ei pystytä pitämään koneita, asetamme itsemme hyvin epäedulliseen tilanteeseen koska ennakkovaroituksen puuttuessa varoitusaika jää häviävän pieneksi ja vihollinen pystyy hyödyntämään rajoitettua tilannekuvaa käyttämällä katvealueita lähestymiseen.
Israelin tapauksessa on hyvä muistaa, että heillä on ollut ilmavalvontakoneita 70-luvulta asti ja E-2C oli keskeisessä roolissa esim. Libanonin sodassa, jossa vastustajan hävittäjät pystyttiin havaitsemaan heti niiden noustua ilmaan.
CAP ja QRA kuuluvat molemmat puolustuksellisen ilmataistelun keinovalikoimaan myös meidän doktriinissa, jota on avattu ihan julkisissakin lähteissä. Kyse ei ole joko tai, vaan sekä että tilanteesta. Valtaosa koneista pidetään valmiudessa maan pinnalla, mutta jos ilmassa ei pystytä pitämään koneita, asetamme itsemme hyvin epäedulliseen tilanteeseen koska ennakkovaroituksen puuttuessa varoitusaika jää häviävän pieneksi ja vihollinen pystyy hyödyntämään rajoitettua tilannekuvaa käyttämällä katvealueita lähestymiseen.
Israelin tapauksessa on hyvä muistaa, että heillä on ollut ilmavalvontakoneita 70-luvulta asti ja E-2C oli keskeisessä roolissa esim. Libanonin sodassa, jossa vastustajan hävittäjät pystyttiin havaitsemaan heti niiden noustua ilmaan.
Tutkakoneet on tarkoitettu ensisijaisesti johtamaan ilmasotaa ja toisaalta parantamaan tilannekuvaa. AEW-koneen rajalliset johtamiskyvyt tekevät siitä hyvän jälkimmäisessä ainoastaan. Kv-tilanteen kiristyessä tutkakoneita ei aleta ajattamaan eestaas 24/7 ja odottamaan että koska vihollinen hyökkää. Siinä ei ole järkeä eikä miehistöt jaksa sitä pitkään. Se on myös kallista ja hankalaa hoitaa vain kahdella koneella. Haluaisin nähdä Saabin vastineen ilmavoimien skenaarioihin ja miten niissä käytetään (vain)kahta tutkakonetta. Kukaan ei edes jaksa tuijottaa näyttöjä selväpäisenä sitä 11 tuntia, mitä valvontakone maksimillaan jyystää taivaalla.CAP ja QRA kuuluvat molemmat puolustuksellisen ilmataistelun keinovalikoimaan myös meidän doktriinissa, jota on avattu ihan julkisissakin lähteissä. Kyse ei ole joko tai, vaan sekä että tilanteesta. Valtaosa koneista pidetään valmiudessa maan pinnalla, mutta jos ilmassa ei pystytä pitämään koneita, asetamme itsemme hyvin epäedulliseen tilanteeseen koska ennakkovaroituksen puuttuessa varoitusaika jää häviävän pieneksi ja vihollinen pystyy hyödyntämään rajoitettua tilannekuvaa käyttämällä katvealueita lähestymiseen.
Israelin tapauksessa on hyvä muistaa, että heillä on ollut ilmavalvontakoneita 70-luvulta asti ja E-2C oli keskeisessä roolissa esim. Libanonin sodassa, jossa vastustajan hävittäjät pystyttiin havaitsemaan heti niiden noustua ilmaan.
Edelleen iippoihin nojaten totean, että edes sen ilmaylivoiman ja tutkakoneiden turvin ei jatkuvaa CAP-tehtävää pystytty ylläpitämään kuin lyhyen sodan ajan. Siihen eivät kertakaikkiaan pienen maan ilmavoimien resurssit riitä.
Tutkakoneet on tarkoitettu ensisijaisesti johtamaan ilmasotaa ja toisaalta parantamaan tilannekuvaa. AEW-koneen rajalliset johtamiskyvyt tekevät siitä hyvän jälkimmäisessä ainoastaan. Kv-tilanteen kiristyessä tutkakoneita ei aleta ajattamaan eestaas 24/7 ja odottamaan että koska vihollinen hyökkää. Siinä ei ole järkeä eikä miehistöt jaksa sitä pitkään. Se on myös kallista ja hankalaa hoitaa vain kahdella koneella. Haluaisin nähdä Saabin vastineen ilmavoimien skenaarioihin ja miten niissä käytetään (vain)kahta tutkakonetta. Kukaan ei edes jaksa tuijottaa näyttöjä selväpäisenä sitä 11 tuntia, mitä valvontakone maksimillaan jyystää taivaalla.
Ennakkovaroitus pitää hankkia pääsääntöisesti maahan ja merelle sijoitetulta sensoriverkolta, jossa pitäisi olla aktiivisia ja passiivisia järjestelmiä. Ne voivat toimia helposti 24/7 pitkiä aikoja putkeen ja pääosin automaattisestikin kaiketi. Myös Suomen liittyminen avaruustilannekuva-yhteistyöhön USA:n kanssa, voi parantaa ennakkovaroitusta.
Joo, onhan siellä kyllä 6-paikkainen lepotila. Edelleen toistan että kuitenkaan niitä ei voi pitää ilmassa 24/7 odottamassa hyökkäystä ainakaan pitkään. Ei varsinkaan jos on vain 2 konetta. Lähinnä ne täydentävät tilannekuvaa tietyiltä alueilta ja määrä-ajan. Sitten kun toista pitää huoltaa, on käytössä vain 1 kone. Jos sekin hajoaa, kykyä ei ole. Saabin mainostama lisäennakkovaroitus olisi käytössä vain rajallisena aikana ja paikassa.Eiköhän siellä tutkakoneessa ole pari - kolme varamiestä, että osa voi pitää taukoja.
Saabhan jo myönsi, että kaiken mahduttaminen 10 miljardiin johto siihen, että varsinaisten hävittäjien määrästä on tingitty, koska Global Eyen tuoma etu kattaa sen, mitä Gripeneissä menetettiin.Minusta tuolla Saabin tarjousmallilla meillä olisi tutkakone + varakone käytössämme. Onko se riittävästi? Tutkakoneet maksavat huimasti ja sitten voi miettiä panos-tuotos suhdetta kahdelle koneelle. Tarjouksen 52+12+2 konemäärä kuulostaa aivan liian optimistiselta tuohon 10 miljardiin kun aseet, varaosat, huolto, simulaattorit sekä koulutus ja dokumentaatio pitää saada mukaan myös Globalille.
?? Globalissa on Erieye.Jos katselit aikaisemmin linkkaamiani esimerkkejä UAE:n diileistä, niin ylläpito on hirmukallista jopa Saab Erieyelle ja sitä ei saada Suomeen.
Kukaan ei edes jaksa tuijottaa näyttöjä selväpäisenä sitä 11 tuntia, mitä valvontakone maksimillaan jyystää taivaalla.
Kyllä. Sanotaan sitten vaikka Ruotsin tunnuksella S100B Argus tai Saab 340 AEW&C.?? Globalissa on Erieye.
Toki jos tarkoitat, ettei olla ostamassa halvempaa lavettia eli Saab 340:sta.