Äänestys Montako uutta hävittäjää ostetaan?

Montako uutta hävittäjää ostetaan?


  • Äänestäjiä yhteensä
    244
  • Äänestys suljettu .
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Kyllä mie olen aikamoinen pessimisti koneiden lisähankintaoption suhteen. Se on se kerralla hankittava määrä ja that´s it, saa aikamoinen mullistus käydä lähialueilla että poliitikoilta heruisi lisämiljardeja lisäkoneisiin

Voisiko käytettyä kalustoa tulla saataville esim 10 vuoden päästä? Joku Belgia tai Hollanti päättää supistaa? Käyttäjiä tulee olemaan paljon, joten voisiko joku todeta haukanneensa liian ison palan ja myy muutaman parven?
 
Voisiko käytettyä kalustoa tulla saataville esim 10 vuoden päästä? Joku Belgia tai Hollanti päättää supistaa? Käyttäjiä tulee olemaan paljon, joten voisiko joku todeta haukanneensa liian ison palan ja myy muutaman parven?
Taikka sitten kyseiset maat hankkii lisää koneita?
On niin spekulatiivistä ettei semmosen varaan voi rakentaa edes haaveita.
 
Voisiko käytettyä kalustoa tulla saataville esim 10 vuoden päästä? Joku Belgia tai Hollanti päättää supistaa? Käyttäjiä tulee olemaan paljon, joten voisiko joku todeta haukanneensa liian ison palan ja myy muutaman parven?

Eipä kyllä taida tulla. Kaikki osalliset ovat shoppaileet aika maltillisesti. F35B -mallia saattaisi saada "kohtuuhintaan", mikäli joku maa luopuu hankintatavoitteitaan (UK mukaanlukien). Toisaalta, onkohan Turkin konemäärälle jo löydetty uudet ostajat?
 
Tässä on vähän sellaisia merkkejä että mennään sillä 7 miljardin minimi budjetilla ja halvin voittaa.
 
Tässä on vähän sellaisia merkkejä että mennään sillä 7 miljardin minimi budjetilla ja halvin voittaa.
Mihin perustat epäilyksesi?
Muistaakseni Siivet lehdessä oli mainintaa, että joku valmistaja ei välttämättä olisi enää kiinnostunut antamaan tarjousta jos kolmannes hinnasta lähtisi.
Jos Brasilia ajautuu viruksen vuoksi kaaokseen jota on ennustettu, niin Saabilla tulisi ikävät paikat. Kenties tarjous Suomelle paranisi entisestään. Ken tietää mutta kaikki on mahdollista. Mahdottomasta on tullut mahdollista kuten todistamme par aikaa.
 
Mihin perustat epäilyksesi?
Muistaakseni Siivet lehdessä oli mainintaa, että joku valmistaja ei välttämättä olisi enää kiinnostunut antamaan tarjousta jos kolmannes hinnasta lähtisi.
Jos Brasilia ajautuu viruksen vuoksi kaaokseen jota on ennustettu, niin Saabilla tulisi ikävät paikat. Kenties tarjous Suomelle paranisi entisestään. Ken tietää mutta kaikki on mahdollista. Mahdottomasta on tullut mahdollista kuten todistamme par aikaa.
Yleinen taloudellinen tilanne ja ilmavoimien komentaja linjasi tuon 7 miljardia.
Valmistajat jotka pystyvät vastaamaan tarjouskilpailussa tuotteelle asetettuihin vaatimuksiin tarjottuun hintaan voittavat ne jotka eivät.
Voi tietysti olla että joku toiseksi halvinkin pysyy kilpailussa mukana mutta tuolla rahalla pitäisi ostaa vähän muutakin kuten aseita.
 
Marin sanoi, että 10mrd mennään mutta ilmavoimien komentaja pistää hanttiin.
Lähde?

Kuulostaisi helvetin oudolta, että ilmavoimien komentaja kävisi kymppimiljardin kimppuun varsinkin mikäli politiikot, jotka asiasta päättävät, eivät käy. Tuollaisesta hyvästä ansaitsisi pikaisen potkun perseelleen.
 
Minkälainen määrä hävittäjiä olisi sellainen vielä, että jollakin optiolla lisähankinnan kautta voisi suhkot helposti ja kivuttomasti nostaa määrää tuohon 60-64 tienoille? Esim. jos hankitaankin esim. 54 F-35, niin voisiko Ilmavoimat suhkot onnistua konemäärän nostolla kymmenellä koneella, jos tehtäisiin lisähankinta? Vai olisiko liian iso homma 54 koneen ympärille tehdyn organisaation laajentua 10 koneella?

Kyllä mie olen aikamoinen pessimisti koneiden lisähankintaoption suhteen. Se on se kerralla hankittava määrä ja that´s it, saa aikamoinen mullistus käydä lähialueilla että poliitikoilta heruisi lisämiljardeja lisäkoneisiin

En näe tilannetta ihan noin synkeänä. Lisäbudjetteja ei ehkä kannata odottaa, mutta puolustusbudjetin rajoista PV voinee hankkia about mitä tarpeelliseksi näkee. Jos siis analyysi johtaa siihen tulokseen, että ei kannata hankkia merivoimille uusia aluksia tai maavoimille uusia panssarivaunuja vanhenevien tilalle, vaan rahat on järkevää pistää kiinni hävittäjävahvuuden kasvattamiseen. Näinhän on aiemmin toimittu Hawkien kohdalla, ysärin alussa tilattiin seitsemän konetta lisää. Myös Horneteja kaipailtiin lisää (kts. lisätorjuntahävittäjähankinta), mutta ne eivät nähtävästi päässeet priorisointilistalla kovin korkealle.
 
Mihin perustat epäilyksesi?
Muistaakseni Siivet lehdessä oli mainintaa, että joku valmistaja ei välttämättä olisi enää kiinnostunut antamaan tarjousta jos kolmannes hinnasta lähtisi.
Jos Brasilia ajautuu viruksen vuoksi kaaokseen jota on ennustettu, niin Saabilla tulisi ikävät paikat. Kenties tarjous Suomelle paranisi entisestään. Ken tietää mutta kaikki on mahdollista. Mahdottomasta on tullut mahdollista kuten todistamme par aikaa.

Tai sitten hinta pompsahtaisi (/paketin sisältö supistuisi), koska merkittävä rahoittaja lähti bileistä. Tappiolla on paha koneita myydä...
 
Voisiko käytettyä kalustoa tulla saataville esim 10 vuoden päästä? Joku Belgia tai Hollanti päättää supistaa? Käyttäjiä tulee olemaan paljon, joten voisiko joku todeta haukanneensa liian ison palan ja myy muutaman parven?

Kuten @crane totesi, niin hankinnat on nykyiselläänkin melko lailla minimitasoa. Kaikkihan on toki mahdollista, mutta ainakin F-35:n kohdalla on varma, että samoilla apajilla olisi moni muukin. Ts. mitään alennusmyyntiä ei ole luvassa.
 
Miksi se ei onnistuisi? Tuolla määrällä olisi vielä perusteltua pitää pystyssä kaksi hävittäjälennostoa, mikä on äkkiä ajateltuna ainoa kriittinen tekijä. Tukeutumisvarusteita ja infraa saa aina rahalla. Henkilöstöä pitää kouluttaa ylimääräistä etukäteen tai sitten hankinnasta kestää x-vuotta kouluttaa uutta henkilöstöä, mutta molemmat onnistuu jos annetaan vain resursseja.

Tämä viesti ei sisällä spekulointia siitä, miten tarvittavat resurssit saadaan.
Milläköhän konemäärällä kahden hävittäjälennoston pitämistä ruvettaisiin uudelleenharkitsemaan?
 
Jos Suomi ostaa 64 Gripeniä, niin Luulaja varmaan hoitaisi Lapin tunnistukset osana diiliä.
Mielestäni yksi Global Eye ja yksi Growler pitäisi olla, koska meidän pitää osata toimia semmoisia vastaan. Global huollettaisiin Ruotsissa ja Growler enimmäkseen Suomessa (wanhat HN osaajat), erikoishuollot Saksassa. Myös pilotit näihin löytyy omasta takaa. Growler parantaisi myös Ruotsin ja Norjan osaamista, koska harjoittelevat meidän kanssa.
 
Naurettavaa höperöintiä, yksi Growler... :LOL: hinta olisi luokkaa miljardi (koska monet kyvyn käyttöön saantiin liittyvät kulut eivät jousta alas) jos edes myisivät.
Edes yksittäisen GlobalEyen hankintaan juuri tuo peruste ei ole mistään kotoisin. Global-hankinnalla haettaisiin tilannekuvaa/ennakkovaroitusta. Jos yksi olisi maksimi, se kannattaisi ostaa lahjaksi Ruotsille ja pyytää vaihdossa jaettu ilmatilannekuva.

Milläköhän konemäärällä kahden hävittäjälennoston pitämistä ruvettaisiin uudelleenharkitsemaan?
Tanskan 27:lla.
 
Viimeksi muokattu:
@Protheon_93 vaikea sanoa, mutta 64 HN:ää oli aluksi jaettu kolmeen tukikohtaan eli n. 21/lennosto. Tästä voi ajatella, että n. 40:llä voisi vielä kahta pyörittää. Tällä hetkellä yhdessä lennostossa on n. 31 konetta eli ainakin sen verran voidaan pyörittää yhdestä tukikohdasta. Vastaus siis lienee noin kolmenkymmenen ja noin neljänkymmenen välissä.
 
Marin sanoi, että 10mrd mennään mutta ilmavoimien komentaja pistää hanttiin.
Ennen Koronaa?

Koronan jälkeisessä maailmassa investointikykyyn ja -halukkuuteen voi vaikuttaa voimakkaasti se, mikä osa rahasta lähtee pois Suomen kansantaloudesta ja mikä osa voi pysyä täällä palkkoina ja investointeina (tai vastakauppoina tai sellaisten tehokkaina jja taattuina korvikkeina). Ne rahat kun ovat aivan eri rahaa valtion mekaniikassa.
 
Koronan jälkeisessä maailmassa investointikykyyn ja -halukkuuteen voi vaikuttaa voimakkaasti se, mikä osa rahasta lähtee pois Suomen kansantaloudesta ja mikä osa voi pysyä täällä palkkoina ja investointeina (tai vastakauppoina tai sellaisten tehokkaina jja taattuina korvikkeina). Ne rahat kun ovat aivan eri rahaa valtion mekaniikassa.

Minusta tässä ollaan asian ytimessä. Koronakriisi vaikuttaa paljon todennäköisemmin konetyypin valintaan, kuin sen rahoitukseen. Jos painotus kääntyy valuuttariskin välttämisen ja kotimaisen työn osuuden maksimoinnin suuntaan, ei F-35 ole enää lainkaan ilmeinen valinta. Se toinen millään muotoa järkevä tarjokas eli Rafale voi vielä yllättävästi nostaa osakkeitaan kunhan valtiovalta kokonaistarkastelun jälkeen laittaa lusikkansa soppaan.
 
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Back
Top