Huhta
Greatest Leader
BAE on sanonut että Eurofighteria tarjotaan Suomelle joko eurooppalaisella tai amerikkalaisella aseistuksella asiakkaan toiveen mukaan, ennen kuin PM kehoitti tarjoajia pitämään turpansa kiinni tarjousten sisällöstä yhdellä slaidilla näkyi SDB SPEAR:n vaihtoehtona. Espanjahan taitaa olla integroimassa SDB II:ta. En tiedä, mutta en usko että AMRAAM:n uudempien versioiden integrointi vaatii uutta aerodynaamista testausta, vaan hoituu ohjelmistomuutoksilla. Eikös Kanadakin ollut ostamassa D-mallia höyry-Horneteihin? AIM-260:kin on tietojen mukaan saman kokoinen kuin AMRAAM, joten en usko että senkään integrointi olisi JASSM:n veroinen homma, varsinkin kun koneen pitäisi avioniikan osalta olla helpommin integeroitavissa. Joka tapauksessa, jos yhteensopivuus amerikkalaisen aseistuksen kanssa koetaan joltain osin tärkeäksi, sen luulisi olevan toteutettavissa Eurofighteriin, ainakin helpommalla kuin Rafaleen.
Onko meillä jotakin tietoa, ettei Rafalea saisi amerikkalaisella aseistuksella, jos asiakas maksaa? Valmistajien mediastrategiat saattavat olla ja ovatkin erilaisia. Jos intialainen helvetinkone on mahdollista integroida, niin amerikkalaisen ilmataisteluohjuksen ei pitäisi olla tekninen eikä poliittinen ongelma.
Integraation kuluista ohjelmistomuutokset muodostavat käsittääkseni leijonanosan. JASSM:n koelennot ym.:t tehtiin käsittääkseni suomalaiskoneilla (kaksi suomalaiskonetta pari vuotta jenkeissä henkilöstöineen jäi siis piilokuluksi), eli maksoimme lähinnä ohjelmistoista - silti hintalalappu oli messevä. Toki ohjelmistoprojektin koko varmaan kasvaa, jos/kun lentosoftaan joudutaan tekemään muutoksia uudenlaisen kappaleen killuessa ripustimessa, mutta JASSM:n tapauksessahan integraatiotyötä oli jo tehty Australian ja nähtävästi myös USN:n tarpeisiin (ennen USN:n vetäytymistä), eli ei varmaan lähdetty ihan puhtaalta pöydältä?
Jenkit ovat muuten jo laittaneet AIM-120D:n Hornettiin, joten Kanada päässee helpolla.
Ancile
www.deagel.com