Samovarius
Ylipäällikkö
Hypoteettisena yksityisajatteluna, olisikohan itäkoneet saanut ostaa vajaalla/valinnaisella avioniikalla? Suomen MiG-21(bis?) sai kai radiot, jotain mittareja ym. lännestä, jos en ihan väärin muista. Liekö alkuperäiset menneet roskiin vai toimitettiinko koneet alkujaankin ilman?
Jenkithän myi Argentiinalle vähän myöhemmin 90-luvulla käytettyä A-4:ää käytännössä uudella avioniikalla, Fightinghawkeja. MiG-29:ään olisi ainakin teoriassa voinut ehkä sovitella samantyyppistä ratkaisua suorituskyvyn nostamiseksi?
Teoriassa varmaan, kuten Romanian MiG-21 LanceR. Kustannustehokasta se ei varmasti olisi ollut, MiG-29:n yhtenä suurimpana miinuksena pidettiin lyhyttä elinkaarta eritoten moottoreiden osalta mikä jo itsessään on omiaan nostamaan elinkaarikustannuksia merkittävästi. Avioniikan ja asejärjestelmien osalta modernisoitu MiG-29 ei olisi ratkaissut näitä pulmia ja päivitys olisi ollut itsessäänkin hyvin hintava, olisihan se vaatinut uudet tutkat, ohjukset ja mittavan määrän elektroniikkaa ja kehityskin olisi pitänyt itse maksaa.
MiG-21:n mittaristot mahdettiin vaihtaa metrisistä kansainväliseen imperial-muotoon? Tällaisesta muutoksesta muistan lukeneeni 90-luvulla jommastakummasta alan kotimaisesta lehdestä, mutten muista oliko kyseessä juuri MiG.
Argentiina joutui tyytymään uudistettuihin Skyhawkeihin tietääkseni Britannian painostuksesta.