Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kuten fulcrum totesi lasinäytöiltä yksiköt voi valita vaikka kesken lennon, tämä lienee ominaisuutena kaikissa Horneteissa. Suomalaisten varamittarit vaihdettiin metrisiin, koska 1995 koko ilmavoimien hävittäjätoimlnta, siihen johtava koulutus (VN/HW/DK/MG) ja johtamisjärjestelmä pohjautuivat metriseen järjestelmään. KV harjoituksia ei harvoja poikkeuksia lukuunottamatta toteutettu. Ne harvat poikkeuksetkin olivat yleensä metristä järjestelmää käyttävissä Ruotsissa ja entisessä NL:ssä.Tuota en usko
E: milloin Flygvapnet vaihtoi solmuihin ja jalkoihin?.
Ehkä joskus kun jouduttiin tekemään navigointilaskutoimituksia käsipelillä, oli käytännöllistä että merimaili = kaariminuutti. Nykyään sillä ei varmaan ole enää merkitystä ja erilainen mittayksikköskaala on vain omiaan hankaloittamaan asioita.
On sillä. Kun mittaat merikortilta harpilla etäisyyksiä on kätevää että asia on noin.
Teoriassa varmaan, kuten Romanian MiG-21 LanceR. Kustannustehokasta se ei varmasti olisi ollut, MiG-29:n yhtenä suurimpana miinuksena pidettiin lyhyttä elinkaarta eritoten moottoreiden osalta mikä jo itsessään on omiaan nostamaan elinkaarikustannuksia merkittävästi. Avioniikan ja asejärjestelmien osalta modernisoitu MiG-29 ei olisi ratkaissut näitä pulmia ja päivitys olisi ollut itsessäänkin hyvin hintava, olisihan se vaatinut uudet tutkat, ohjukset ja mittavan määrän elektroniikkaa ja kehityskin olisi pitänyt itse maksaa.
MiG-21:n mittaristot mahdettiin vaihtaa metrisistä kansainväliseen imperial-muotoon? Tällaisesta muutoksesta muistan lukeneeni 90-luvulla jommastakummasta alan kotimaisesta lehdestä, mutten muista oliko kyseessä juuri MiG.
Argentiina joutui tyytymään uudistettuihin Skyhawkeihin tietääkseni Britannian painostuksesta.
...ja jos oikein muistan niin lentäjät purnasivat muutosta impperiaalimittoihin.
Aikanaanhan esim. F-14 Tomcatissa oli osittain näistä syistä käytössä pitkän kantaman AIM-54 Phoenix ohjus, keskipitkälle kantamalle AIM-7 Sparrow ohjus ja lyhyille etäisyyksille AIM-9 Sidewinder ohjus.
Typhoonissa voisi toimia samanlainen kombo eli mahdollinen loadout voisi esimerkiksi olla 4 Meteoria, 2 AMRAAM:ia ja 2 ASRAAM:ia tai joku vastaava kombinaatio.
En siis tiedä, onko Phoenix sinänsä huono keskikantamallakaan tai ketterämmänpuoleisia maaleja vastaan.
Periaatteessa antaa edelleenkin; annetaan metreissä jos ilma-alus sitä pyytää, siis kuka vain. Sama ilmanpaineiden mittayksikön kanssa, jos vaikka koneen korkeusmittarissa olisikin amerikkalainen inHg-asteikko. Kuuluu lennonjohtajan ammattitaitoon ja ATC-laitoksen palveluvalikoimaan.mahtaisi olla todella vaikea lentää NATOn kanssa yhteisharjoituksian, jos meillä on mittarit metreissä ja heillä jaloissa. Tai miten meillä on lennonjohdon kanssa toimittu? Antoiko lennonjohto sotilaskoneille lentokorkeudet metreinä, mutta siviilikoneille jalkoina? Mahtoi olla hankalaa esim Pirkkalassa, jossa oli sekä siviili että sotilasliikennettä
Venäjällä metristä järjestelmää käytettiin pitkään myös siviili-ilmailussa. Venäjälle lentävät ulkomaiset koneet saivat palvelua samoilla yksiköillä. Vähitellen sielläkin ollaan siirtymässä jalkoihin, ensimmäisenä lentopinnat muuttuivat jalkamääräisiksi. Kuitenkin vielä muutamia vuosia sitten Venäjällä lennonjohto määritti lentokorkeuden metreissä siirtopinnan alapuolella, mutta viime aikoina siinäkin on alettu siirtymää jalkoihin. Ei tämä ole ollut kuitenkaan este länsimaisille lentoyhtiöille.
Kaikissa näkemissäni suomalaisissa purjelentokoneissa on ollut SI-järjestelmän mukainen mittaristo. Myös purjekoneella toimitaan ajoittain valvotussa ilmatilassa eli ollaan yhteydessä lennonjohtoon.
Loppujen lopuksi käytettävillä yksiköillä ei liene kauhea isoa merkitystä ilmailussa. Tottumiskysymys ja ristiinkin oppii käyttämään.
Tässä itse mietin, että vaikka olen puhunut tankkereiden hankinnan puolesta, niin kuinka käytännöllisiä ne loppujen lopuksi olisivat, kun meillä Ilmavoimat tositilanteessa olisi hajautettu ympäri maan ja ennen kuin yksi parvi laskeutuu, toinen voisi jo liikkua paikalle ja vapauttaa parven tehtävistään. Ja samalla ympäri maan olisi kymmeniä tankkauspisteitä maassa. Näin sitten ei jää edes mitään aukkoa ilmapuolustukseen.
Ja tankkerikaan ei kovin lähelle rajaa voisi tulla turvallisuussyistä ja näin ollen koneet joutuisivat jo muutenkin perääntymään huomattavasti taistelualueelta tankkaukseen.
Jotakin se kertoo myös, että samoissa olosuhteissa olevalta tuplasti isommalta Ruotsiltakaan ei löydy kuin yksi tankkeri.