Itse kun olen palvelualalla niin en näe miten se että olen muutama tunti lisää työpaikalla parantaa maan tilannetta varsinkin jos niitä asiakkaita ei ilmesty yhtään sen enempää ostamaan tuotteita/palveluja.
Joten onko tämä taas joku juttu jossa kuvitellaan että koko maa on vain konttoritöissä tai tehtaassa jossa valmistetaan jotain?
Olen työurani aikana työskennellyt useilla eri työnantajilla ja useilla eri aloilla, jotenkin nyt käynnissä olevasta keskustelusta huokuu se tunne, että koko sektori yritetään "pakottaa" yhteen muottiin ja kuvitellaan sen yhden ja ainoan totuuden olevan taikasanan, joka tuo onnen ja autuuden. Oma näkökulmani on kuitenkin se, että toiminnan pitäisi olla niin yksilöllistä kuin mahdollista (tietyt raamit on hyvä sopia, ettei houkutus väärinkäytöksille kasva liian suureksi) eikä etenkään pitäisi yrittää väkisin sovittaa kaikkia mahdollisia aloja yhteen ja samaan muottiin. Itse asiassa jo samalla alalla laitoksista ja työtehtävistä riippuen vaatimukset ja tarpeet voivat erota kohtuudella toisistaan, joten kuinka sitten koko alojen laajalla sektorilla?
Ja aihetta hiukan sivuten, hyvinkin yksinkertaisilla toimilla myös viihtyvyyttä töissä on mahdollista parantaa, ja ei - en nyt tarkoita sitä, että työpaikan on oltava paikka jossa vaan hengaillaan ja pidetään hauskaa, vaan työpaikka olisi paikka jonne ei vituta mennä jok'ikinen päivä. Uskallan väittää, että pienet joustot (kummaltakin puolelta) lisäävät sitä viihtyisyyttä ja etenkin luovat yhteishenkeä, ja samalla motivoivat työntekijöitä (vaikka se palkka ei riittävältä tuntuisikaan). Annan esimerkin, jos viestintä työnantajan puolelta on pääsääntöisesti negatiivista ja viikosta toiseen jatkuvaa, vaikka todellista aihetta ei olisikaan, niin kyllähän se rapauttaa työpaikalla vallitsevaa ilmapiiriä ja on omiaan luomaan "pahaa henkeä". Aivan liian usein se positiivinen palaute jää antamatta ja keskitytään niihin negatiivisiin asioihin ja toisinaan niitä jopa paisutellaan tai kollektiivisesti syyllistetään koko joukkoa vaikka tiedossa on, että väärinkäytöksiin syyllistyy se tietty ryhmä (usein pari kolme työntekijää).
Minusta työelämään pitäisi saada entistä enemmän joustojen mahdollisuutta, etenkin sellaisille aloille joilla on mahdollista käyttää keikkatyöntekijöitä paikkaamaan näitä joustoista aiheutuvia työaikamuutoksia. Jollekin voi elämäntilanteeseen sopia se, että tekee 80 % työaikaa ja jos se on järjestettävissä niin miksi suhtautua negatiivisesti? (Palkka tietty alenee mutta jos sekin on ok, niin mikä on ongelma?) Toisaalta näihin joustoihin liittyy sitten olennaisella tapaa se, että toiminnan TE-keskuksissa tulisi muuttua radikaalisti (ja lainsäädöntöä tulisi uudistaa), jotta TE-keskukset toiminnallaan kykenisivät vastaamaan nykyajan haasteisiin muuttuvassa työelämässä. Ja tässä kohdin kritisoin toisinaan harjoitettua "keppi-linjaa", koska näkemykseni mukaan omalta osaltaan juuri TE-keskusten kankeus ja byrokraattisuus ja osin lainsäädännöstä johtuvat ongelmat ovat niitä, jotka myös passivoivat työttömiä.
Itse olen ollut elämäni aikana työttömänä 1½ kuukautta 80-luvun lopussa valmistumisen jälkeen, joten omakohtaista kokemusta ei liiemmin ole - lähipiiristä sen sijaan on ja en yhtään ihmettele, että moni työtön suhtautuu hyvin nuivasti tilapaistöihin tai lyhyisiin keikkoihin (vaikka nyt on mahdollista tienata se 300 €/kk työttömänä ollessa), koska se työn tekeminen voi tuoda muassaan lukuisan joukon ongelmia, joista suurin osa johtuu yksinomaa TE-keskusten joustamattomasta toiminnasta (ja lainsäädönnöstä, jota virkailijat eivät kuitenkaan aina edes kunnolla hallitse vaan he soveltavat sitä hyvinkin omapäisesti esim. erilaisessa kuntouttavassa työtoiminnassa). Kuka haluaa työttömänä ollessaan tehdä keikkaa, koska seurauksena voi olla kohtalaisen suuri paperityö ja jopa tulotason tippuminen? Ennenkaikkea toimintaa TE-keskuksissa pitäisi nopeuttaa, byrokratiaa riisua eikä pitäisi syntyä tilannetta, jossa työtön keikan tehtyään menettää tuloja tai syntyy tilanne, että hänen työttömyysturvan maksuun tulee kohtuuton tauko ja hän ohjautuu sosiaalitoimen asiakkaaksi. Teknisesti asia on järjestettävissä siten ettei mitään taukoja synny, jos vaan halua tähän on olemassa. Ja se ettei tätä joustoa ole riittävällä tavalla olemassa saa aikaan sen, että tietyillä aloilla maksetaan palkkoja pimeästi tai sitten työtön tekee ns. omaa bisnestä oman osaamisensa alueella.
vlad.