Kiitos samoin
. Joskin eivät näkemyksemme aina ehkä niinkään paljon eroa. Ehkä eroa on enemmänkin siinä, mistä kulmasta asiaa katsotaan.
Voin ymmärtää tuon pointtisi. On totta, että läntisen hajaannuksen ja sen taustojen miettiminen on niin laaja asia, että se ei tarjoa vastauksia lyhyellä aikavälillä. Toisaalta jos se jätetään tekemättä nyt, se on edessä aina vain pahempana ja pahempana myöhemmin.
Mutta jos unohdetaan laaja kuva ja keskitytään vain Venäjän vaikuttamiseen. Minun ongelmani sen suhteen, kuten olen usein sanonut, on se, että meillä on aivan liian vähän konkreettista näyttöä sen olemassaolosta, tekijöistä ja taustoista jotta voisimme ryhtyä "hiekoittamaan" valtion toimesta tietä. Jos nykytiedoilla lähdetään tuolle tielle, me törmäämme välittömästi tähän:
en.wikipedia.org
Me emme voi lähteä tielle, jossa heitellään syytöksiä ja tuomioita ilman todisteita vain sen perusteella, että jokin asia saattaa ehkä olla jotain tai me emme pidä jostain mielipiteestä. Putin nauraa tyrä rytkyen jos me alamme jahtaamaan toisiamme huutaen kaiken aikaa infosotaa jokaisesta asiasta mikä ei sovi kunkin omaan maailmankuvaan.
Ihan esimerkkinä voi ottaa vaikka persut ja kansallismieliset. Nykyään kuulee aika usein persujen olevan putinisteja. Tälläkin palstalla sellainen kirjoittaja on. Mitään todistetta asiasta ei oikein ole, paitsi muutama äänestys europarlamentissa ja jokunen kirjoitus julkisuudessa, joiden varsinaista todistusvoimaa aiheesta voi itsessäänkin kyseenalaistaa.
Silti lienee selvää, että Suomesta löytyisi helposti melko suurikin joukko ihmisiä, jotka olisivat valmiit kieltämään persupuolueen tuolla perusteella. Oli itse väite totta tai ei. Samaa näkyy muuallakin Euroopassa.
Se, mistä olen samaa mieltä on yksittäisen kansalaisen medialukutaidon kehittäminen. Se vain on todella hidas tie ja vaatii mukaan koululaitoksen ja paljon muuta. Ja se edellyttää myös sitä, että medialukutaidolla tarkoitetaan juurikin sitä, eikä esimerkiksi sitä mitä "laatumediat" haluavat sen tarkoittavan. Tämä olisi hyvä, mutta todellakin hidas tie.
Mutta jotta asiassa pääsisi konkreettisesti eteenpäin tarvittaisiin nyt seuraavat asiat:
1. Muutama selkeä, konkreettinen ja hyvin todennettu esimerkki Venäjän infovaikuttamisesta johonkin yhteiskunnallisesti merkittävään tapahtumaan. Näistä on paljon syytöksiä, mutta hyvin vähän konkreettisia todisteita.
2. Selkeää määrällistä tietoa venäjän infovaikuttamisesta jossain kanavassa. RT:n huutaminen infovaikuttajaksi ei merkitse mitään, koska jokainen tietää ja ymmärtää sen muutenkin eikä kukaan pidä minään vaikutusyrityksenä sitä, että avoin Venäläinen media esittää asioita Kremlin näkökulmasta. Ei se ole infosotaa millään tavalla.
Jos saataisiin parikin tuollaista konkreettista ja todennettua esimerkkiä laajasta infovaikuttamisesta niin sitten uskon että asiassa päästäisiin eteenpäin.