Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Siellä on Armenialla meno kuin Schwarzkopfilla Persianlahden sodassa.Armenian näkemys vastustajan tappioista kello 19:00 paikallista aikaa
Katso liite: 44159
Edit.korjattu kuva
Erikoista ettei yhtään sotavankia ole esitelty videoilla. Viha taitaa olla niin suurta, että kaikki haavoittuneet ja antautuneet saavat niskalaukauksen.
Ihan kuin olisin kuullut vastaavaa aikaisemminkin. Aina kun uusi asejärjestelmä tulee kentälle, se kuulemma mullistaa sodankäynnin
Ihan kuin olisin kuullut vastaavaa aikaisemminkin. Aina kun uusi asejärjestelmä tulee kentälle, se kuulemma mullistaa sodankäynnin... ...konekivääri.. ...tankit... ...pst-ohjukset... ...ilma-ase...
...droneihin ja loiterin aseisiin kuin myös parvihyökkäyksiin...
Niinhän nuo ovatkin mullistaneet. Samoin tutka, kaikuluotain, sukellusvene, torpedo, suihkumoottori, rakettimoottori, täsmäaseet, satelliitit, radio, savuton ruuti... Pitää vain tajuta, mitä mullistuminen on ja ennen kaikkea mitä se ei ole.
Mullistuminen ei ole sitä, että kaikki aiempi häviää vaan sitä, että tapahtuu paradigmanmuutos johon liittyy välttämätön tai vähintään hyödyllinen menettelytapojen muutos. Kaikkien noiden yhteydessä on käynyt näin. Jokaisen kohdalla on tietenkin tapahtunut idioottimaista kommentointia, mutta sillähän ei ole mitään tekemistä itse asian kanssa.
Ei kannata kääntää argumentointia tai vasta-argumentointia järjettömään ääriarvoonsa ennen kuin lähtee puukottamaan sitä kuoliaaksi.. Se on täysin toimimaton argumentointitekniikka, koska jokainen asia on järjettömään ääriarvoon vietynä järjetön.
Tuota argumentointitekniikkaa käyttäessään vain nolaa itsensä koska niin moni tajuaa, että argumentointitekniikalla ja asialla ei ole kausaalista yhteyttä. Tekniikka johtaa tiettyyn näennäislopputulokseen siitä riippumatta mihin asiaan sitä käytetään. Se on enemmänkin dominanssipelitekniikka kuin aihetta käsittelevä argumentointitekniikka.
Hyvin harva aikuinen ei ole oppinut huomaamaan tätä. Sen vuoksi järkevä ja asiallinen keskustelu yleensä sivuuttaa turhana off topicina ja trollaamisena järjettömään ääriarvoon käännetyt esimerkit ja argumentit - samoin kuin niiden esittäjät.
Minä en it:stä tiedä tuon taivaallista, jos en paljon muustakaan mutta vahvasti uskon että dronejen torjuntaan tulee perus 20-40mm automaatti tykki tekemään vahvasti comebackin ajastetuilla a-tarvikkeilla, ei tarvi osua pahki kun tarpeeks likellä poksuu ni vaurioita varmasti tuleeJalkaväen (ja kaikkien muidenkin olioiden jotka toimivat edes ajoittain maanpinnalla) toiminnan kannalta näiden uusien miehittämättömien lentävien härpättimien kanssa pätee monet tutut tavat. Puolustusvoimat on jo 1920 luvulla opettanut suojautumaan ylhäältä tulevaa tähystystä (lentokoneet) ja tulivaikutusta (lentokoneet, tykistö ja krh) vastaan. Joskus 1960 lentäviin tuli mukaan myös paikallaan olevaa kalustoa, eli kopterit. Ja jo aikaisemmin kaukovaikutteisemmat aseet, eli ohjukset ja raketinheittimet. Ilma-alusten tulivoima on kehittynyt jalkaväen kannalta melko tasaisesti.
1980 luvulla mukaan alkoi tulla mahdollisuus nähdä pimeässä muutakin kuin tutkan ja valojen avulla.
Viimeistään 1990 luvulla alkoi tulla lämpöä havaitsevia laitteita ilma-aluksiin.
Oikeastaan tässä vaiheessa suojautumisen tarve tähystykseltä on ollut muuttumaton, eikä miehittämättömät alukset ole sitä muuttaneet.
Eli tähystykseltä suojautumisen tarve ei ole muuttunut, eikä sitä tarvitse koulutuksessa muuttaa. Ainoastaan pitää entisestäänkin tehostaa sen merkitystä. Meillä on onneksi jo sata vuotta ollut doktriinissa, että aina käytetään hajauttamista, suojaa ilmasta tulevaan tähystykseen (naamioituminen ja puuston hyväksikäyttö) sekä kaivaudutaan asevaikutuksen varalta.
Tämä Nagorno-Karabahin sota ja sen seuraaminen on kyllä minun mielessäni lisännyt tarvetta kyetä vaikuttamaan tehokkaasti pienten massamaisesti käytettävien ilma-alusten suorittamaan tähystykseen ja asevaikutukseen. Ja etenkin silmäni ovat avautuneet sen suhteen, että sen dronen jälkeen saattaa tulla murkulaa niskaan jo minuutissa tai kahdessa. Eli on siis kyettävä estämään täysin vastustajan ilma-alusten käyttö. Niin isojen kuin pientenkin. Dronet ovat niin merkittävä uhka ja muutos taistelukentällä, että olen varma siitä, että niiden torjunta on kehittynyt/kehittyy valtavasti ja tekee dronejen käytön jo viiden vuoden kuluessa turhaksi. Paikallaan olevaan kopterimalliseen droneen voi osua ihan kiväärilläkin, mutta liikkuvaan en lupaa osua edes itkolla. Olen sitä yrittänyt monesti, mutta ei vaan osu, vaikka kuinka olisi simulaattoritreeniä takana. Eli jotain muuta pitää niille olla kuin luotia. Ja onhan niitä. Taitaa olla toisen ketjun juttuja, mutta tällä hetkellä minulle tulee mieleen, että jokaisessa suomalaisessa komppaniassa tai peräti joukkueessa tulee olla huomisesta alkaen kyky tiputtaa 10 dronea kahdessa minuutissa. Eli ilmatorjuntaryhmät komppanioihin ja/tai partiot joukkueisiin. Nämä on nyt minusta tärkeämmät komppanioissa kuin panssarintorjunta.
Jos Nagorno-Karabahin kamikaze drone -videot ovat aitoja, niin ne näkyy lähettävän tallennuskelpoista kuvaa alle sekunnin viiveellä. Nimittäin videon katkeamisesta ei mene sekuntiakaan kunnes osuu.
Boforsin kostoMinä en it:stä tiedä tuon taivaallista, jos en paljon muustakaan mutta vahvasti uskon että dronejen torjuntaan tulee perus 20-40mm automaatti tykki tekemään vahvasti comebackin ajastetuilla a-tarvikkeilla, ei tarvi osua pahki kun tarpeeks likellä poksuu ni vaurioita varmasti tulee
Jalkaväen (ja kaikkien muidenkin olioiden jotka toimivat edes ajoittain maanpinnalla) toiminnan kannalta näiden uusien miehittämättömien lentävien härpättimien kanssa pätee monet tutut tavat. Puolustusvoimat on jo 1920 luvulla opettanut suojautumaan ylhäältä tulevaa tähystystä (lentokoneet) ja tulivaikutusta (lentokoneet, tykistö ja krh) vastaan. Joskus 1960 lentäviin tuli mukaan myös paikallaan olevaa kalustoa, eli kopterit. Ja jo aikaisemmin kaukovaikutteisemmat aseet, eli ohjukset ja raketinheittimet. Ilma-alusten tulivoima on kehittynyt jalkaväen kannalta melko tasaisesti.
1980 luvulla mukaan alkoi tulla mahdollisuus nähdä pimeässä muutakin kuin tutkan ja valojen avulla.
Viimeistään 1990 luvulla alkoi tulla lämpöä havaitsevia laitteita ilma-aluksiin.
Oikeastaan tässä vaiheessa suojautumisen tarve tähystykseltä on ollut muuttumaton, eikä miehittämättömät alukset ole sitä muuttaneet.
Eli tähystykseltä suojautumisen tarve ei ole muuttunut, eikä sitä tarvitse koulutuksessa muuttaa. Ainoastaan pitää entisestäänkin tehostaa sen merkitystä. Meillä on onneksi jo sata vuotta ollut doktriinissa, että aina käytetään hajauttamista, suojaa ilmasta tulevaan tähystykseen (naamioituminen ja puuston hyväksikäyttö) sekä kaivaudutaan asevaikutuksen varalta.
Tämä Nagorno-Karabahin sota ja sen seuraaminen on kyllä minun mielessäni lisännyt tarvetta kyetä vaikuttamaan tehokkaasti pienten massamaisesti käytettävien ilma-alusten suorittamaan tähystykseen ja asevaikutukseen. Ja etenkin silmäni ovat avautuneet sen suhteen, että sen dronen jälkeen saattaa tulla murkulaa niskaan jo minuutissa tai kahdessa. Eli on siis kyettävä estämään täysin vastustajan ilma-alusten käyttö. Niin isojen kuin pientenkin. Dronet ovat niin merkittävä uhka ja muutos taistelukentällä, että olen varma siitä, että niiden torjunta on kehittynyt/kehittyy valtavasti ja tekee dronejen käytön jo viiden vuoden kuluessa turhaksi. Paikallaan olevaan kopterimalliseen droneen voi osua ihan kiväärilläkin, mutta liikkuvaan en lupaa osua edes itkolla. Olen sitä yrittänyt monesti, mutta ei vaan osu, vaikka kuinka olisi simulaattoritreeniä takana. Eli jotain muuta pitää niille olla kuin luotia. Ja onhan niitä. Taitaa olla toisen ketjun juttuja, mutta tällä hetkellä minulle tulee mieleen, että jokaisessa suomalaisessa komppaniassa tai peräti joukkueessa tulee olla huomisesta alkaen kyky tiputtaa 10 dronea kahdessa minuutissa. Eli ilmatorjuntaryhmät komppanioihin ja/tai partiot joukkueisiin. Nämä on nyt minusta tärkeämmät komppanioissa kuin panssarintorjunta.
Jos Nagorno-Karabahin kamikaze drone -videot ovat aitoja, niin ne näkyy lähettävän tallennuskelpoista kuvaa alle sekunnin viiveellä. Nimittäin videon katkeamisesta ei mene sekuntiakaan kunnes osuu.
Minä en it:stä tiedä tuon taivaallista, jos en paljon muustakaan mutta vahvasti uskon että dronejen torjuntaan tulee perus 20-40mm automaatti tykki tekemään vahvasti comebackin ajastetuilla a-tarvikkeilla, ei tarvi osua pahki kun tarpeeks likellä poksuu ni vaurioita varmasti tulee