Hmm. Meitä on moneksi sukupuolesta riippumatta. Niin fyysisiltä, psyykkisiltä kuin sosiaalisilta ominaisuuksiltamme.
——— OT ———
Cooperista: alle 2600m:n tuloksella pääsi RVL:ssa aikanaan treenirinkiin.
Kuorman kantamisesta sen verran, että kovimmalla (=unettomimmalla ja tauottommmalla) reissulla reppu painoi lähtiessä 35kg ja LV 217 (10-12,5 kg) päälle. En antanut sitä enää kahden ensimmäisen päivän jälkeen kun ei kerran ollut kelvannut aiemmin kenellekään. Ahkiota ei tarvitse laskea, sillä sitä ei tarvinnut kantaa jatkuvasti. Sitä vedin koko reissun kun olin porukan tottunein ahkion kanssa kulkija ja oikeastaan ainoa, joka oikeasti osasi laskea mäkeä sen kanssa (ei aisoja, vaan naru vyöllä).
Elopainoni oli vinttikoirana 67 kg lähtiessä ja 61-62 kg palatessa, joten kuorma oli lähtövaiheessa noin 67% ruumiin omamassasta. Kuli jaksaa kantaa, kun kuormaan totutetaan. Kampsut olivat kannossa reissun alkusiirtymän aikana ja reilun kolmen vuorokauden ”No sleep ’til Hammersmith” - taistelupaluureissun aikana. ”Kaatuneiden” eli piippuun itsensä ajaneiden miinat laitoin ahkioon, joten niitä ei tarvinnut onneksi kantaa. Miinathan eivät tunnetusti kuole tai katoa

.
Kantamus keveni tietysti syödessä. Mukaan ottamaani ylimääräistä suklaata söin 2,5kg eli kaikki itse hankkimani ektrat söin muun ruuan ohella viimeisen viiden päivän aikana niin että heilahti. Sissymuonapakkausten suklaat tuli luonnollisesti myös syötyä ja samoin jokseenkin kaikki muu jaettu eväs. Ruoka valmistettiin luonnollisesti itse Trangioilla, palvelusaikana ei montaa kertaa pönttömuonaa saanut. Polttopuut tehtiin aina itse metsästä, valmiiksi pilkottua puutavaraa ei metsässä ihme kyllä kasva. Ellei tulen tekoa oltu kielletty olosuhteiden tai sotatilanteen vuoksi, 10 min pidempien taukojen aikana talvisaikaan tehtiin siirtymillä pikanuotiot.
Pystyisinkö itse tänään nuoruuden sankartekoihin? No en varmasti, aika saavuttaa ennemmin tai myöhemmin meistä jokaisen. Korvien väli kestäisi, mutta rujo ruumis raihnaistuu vääjäämättä vuosikymmenten saatossa.
”Galloping around the cosmos is game for the young.”