Naiset varushenkilöinä

Itse sain kertausharjoituksissa valitettavasti todistaa sitä, että kuinka joillekin miehille naisten läsnäolo näyttää olevan ylivertaisen vaikeaa. Kuittailu alkoi jo varusvarastolla malliin: löytyyköhän tytöille rintsikoita:facepalm: Voin sanoa suoraan, että hävetti aivan pirusti kuunnella tuollaista ja kyllä siinä tuli oma suu aukaistua sen verran, että loppui tollanen lapsellinen pään aukominen.
Jeap, toi loppuu vasta, kun naisten määrä sotilaina ylittää kriittisen massan. Munkin kokemukset palvelusajasta oli aika karuja. Pv:llä työntekijänä olon aikana taas ongelmia ei ole ollut, ja paras yhteisöllisyyden tunne on nimenomaan harjoituksissa.

Norjalaistutkimuksissa yhteismajoitus on muokannut varusmiesten ja -naisten suhteita kaverillisiksi. Uskon että naisten fyysisen eristämisen vartioiminen osaltaan ylläpitää jännitettä, koska silloin juuri ylläpidetään tätä kiimakontekstia.
 
Viimeksi muokattu:
Jeap, toi loppuu vasta, kun naisten määrä sotilaina ylittää kriittisen massan. Munkin kokemukset palvelusajasta oli aika karuja. Pv:llä työntekijänä olon aikana taas ongelmia ei ole ollut, ja paras yhteisöllisyyden tunne on nimenomaan harjoituksissa.

Norjalaistutkimuksissa yhteismajoitus on muokannut varusmiesten ja -naisten suhteita kaverilliksi. Uskon että naisten fyysisen eristämisen vartioiminen osaltaan ylläpitää jännitettä, koska silloin juuri ylläpidetään tätä kiimakontekstia.

Mua ärsytti tossa tapahtumassa yli kaiken se, että suurin osa ressuista oli jo ns "aikuisia" eli ikä oli yli 40-v, sit joukossa oli muutama nuori nais-alikessu joita piti päästä ukkojen(res-ups) sitten nokkiin/tytöttelemään. Osin nähtävissä oli se, että osa porukasta ei selvästikään ollut asepalveluksessa naisten kanssa, mutta ei se silti käyttäymistä selitä.
Olet oikeassa siinä, että kunhan saadaan lisää naisia mukaan, niin tilanne asettuu.
 
Mua ärsytti tossa tapahtumassa yli kaiken se, että suurin osa ressuista oli jo ns "aikuisia" eli ikä oli yli 40-v, sit joukossa oli muutama nuori nais-alikessu joita piti päästä ukkojen(res-ups) sitten nokkiin/tytöttelemään. Osin nähtävissä oli se, että osa porukasta ei selvästikään ollut asepalveluksessa naisten kanssa, mutta ei se silti käyttäymistä selitä.
Olet oikeassa siinä, että kunhan saadaan lisää naisia mukaan, niin tilanne asettuu.
Jep, huonoimmat kokemukset mullakin juuri siviili/ressupuolelta. PV:llä asiasta ei tehdä numeroa enää - siis niissä organisaatioissa joissa itse pyörin. Liittynee pätemisentarpeen vähenemiseen kun sitä omaa sotiluutta ei tartte joka käänteessä todistella.

Ps. Toisaalta oon itse kohta 40v täti, saattaa vaikuttaa asenteisiin myös :D
 
Jep, huonoimmat kokemukset mullakin juuri siviili/ressupuolelta. PV:llä asiasta ei tehdä numeroa enää - siis niissä organisaatioissa joissa itse pyörin. Liittynee pätemisentarpeen vähenemiseen kun sitä omaa sotiluutta ei tartte joka käänteessä todistella.

Ps. Toisaalta oon itse kohta 40v täti, saattaa vaikuttaa asenteisiin myös :D

Vai täti :D Sitä vaan jossain vaiheessa huomaa, että tietää tietävänsä niin vähän, ettei enää tarvitse päteä ;)
Päätemisen tarvetta on varmasti, se nuori vasta kotiutunut alikersantti on taatusti osaavampi kuin 45-vee kerran pari kerrannut vänskä.
Mä luulen, että pahimmat päänaukojat ei seuraavassa harjoituksessa ole, kyllä harjoituksen johto näytti nykkivän sankarit puhutteluun.
 
Se on niin helppo 40+ ikäisten ressujen uskoa, että yhteismajoitus toimii hyvin, kun miehen testot on puolet siitä mitä 20-vuotiaan miehenalun, jonka nuoren naisen läheisyys saattaa sekoittaa pään totaalisesti.
Yhteismajoituksesta puheenollen.. Pitää muistaa ettei se 2-kymppinen nuorimieskään läheskään aina ole täynnä miehistä itseluottamusta täynnä oleva alfauros. Moni on yhtälailla epävarma ja herkkä esimerkiksi kehonsa "kelpoisuudesta" (vastakkaiselle sukupuolelle) kuin saattaa olla moni nuori nainenkin.
Myös tämä pitää muistaa yhteismajoituksia pohdittaessa.
 
Yhteismajoituksesta puheenollen.. Pitää muistaa ettei se 2-kymppinen nuorimieskään läheskään aina ole täynnä miehistä itseluottamusta täynnä oleva alfauros. Moni on yhtälailla epävarma ja herkkä esimerkiksi kehonsa "kelpoisuudesta" (vastakkaiselle sukupuolelle) kuin saattaa olla moni nuori nainenkin.
Myös tämä pitää muistaa yhteismajoituksia pohdittaessa.

Varusmiesten näkemys nimenomaan on se, että yhteismajoitus olisi luonteva. Leireillä ja aluksilla on jo. Nuorempi sukupolvi näkee tän hyvin eri lailla kuin me.
 
Taistolaisnuorten leireillä oli aikoinaan pakollinen yhteissauna kaikille. Pitihän se todistaa, että toveruus ylittää biologiankin asettamia rajoja.

Muutenkin oli porvarillista hömpötystä liittää ihmissuhteisiin mitään elämää suurempia kuvioita. Kysehän oli limojen vaihtamisesta ja sen synnyttämästä oksitosiinipilvestä.

Sitä paitsi lapsethan ovat valtion ja astutetaanhan sitä eläimiäkin.
 
Viimeksi muokattu:
Varusmiesten näkemys nimenomaan on se, että yhteismajoitus olisi luonteva. Leireillä ja aluksilla on jo. Nuorempi sukupolvi näkee tän hyvin eri lailla kuin me.
Osittain varmaan kyllä, mutta kun aika paljon "isänä" saa noiden poikien murheita töissä kuunnella kahdenkesken, niin en ole aivan varma siitä kuinka luontevaksi pojat sen tosiasiassa kokevat.
Se on tietysti hienoa kehitystä että nykyisin ne pojat uskaltavat ja haluavat ongelmiensa kanssa tulla puhumaan.
 
Taistolaisnuorten leireillä oli aikoinaan pakollinen yhteissauna kaikille. Pitihän se todistaa, että toveruus ylittää biologiankin asettamia rajoja.

Muutenkin oli porvarillista hömpötystä liittää ihmissuhteisiin mitään elämää suurempia kuvioita. Kysehän oli limojen vaihtamisesta ja sen synnyttämästä oksitosiinipilvestä.

Sitä paitsi lapsethan ovat valtion ja astutetaanhan sitä eläimiäkin.

Ehkä juuri tällaiset astuttmispuheet ovat osa ongelmaa. Poistunevat luonnollista tietä :)
 
Itsellä ainakin olisi tuon ikäisenä ollut vaikea olla saamatta ajoittain erektiota ja olla tuijottelematta jos toinen viehättää ulkonäöltään vähissä vaatteissa.
Toki jos se ei haittaa eikä aiheuta syytteitä niin asia kunnossa. (y)
Minusta meillä omat tuvat toimivat hyvin mutta meilläkin muodostui pareja kuten luonnollista on.
Eikös Ruotsissa suihkuteltukin yhdessä jossain välissä?
 
Ihan perinteinen keskustelu maanpuolustus.netin tapaan aiheesta "toimii ulkomailla, miksi ei siis myös Suomessa".

Foorumilla on jauhettu mm. teenkeittimien asentamisesta taisteluajoneuvoihin, Suomen gurkha pataljoonasta ja A-10:ien ja tankkauskoneiden hommaamisesta ilmavoimille.

On jotkut rohkeat ehdottaneet jopa kenttäbordellienkin perustamista. Helvetti jos Wehrmact, ranskan merijalkaväki ja legioona on niitä käyttäneet niin miksi ei meillä?

Kahvilipukkeiden sijaan kissalipuke nohevan taistelijan käteen? Epäilen, että se paksumpikin taistelija kiitäisi kuin piriä ottanut kettu ja odottaisi kines-viikonloppua kuin kuuta nousevaa!;)
 
Ihan perinteinen keskustelu maanpuolustus.netin tapaan aiheesta "toimii ulkomailla, miksi ei siis myös Suomessa".

Foorumilla on jauhettu mm. teenkeittimien asentamisesta taisteluajoneuvoihin, Suomen gurkha pataljoonasta ja A-10:ien ja tankkauskoneiden hommaamisesta ilmavoimille.

On jotkut rohkeat ehdottaneet jopa kenttäbordellienkin perustamista. Helvetti jos Wehrmact, ranskan merijalkaväki ja legioona on niitä käyttäneet niin miksi ei meillä?

Kahvilipukkeiden sijaan kissalipuke nohevan taistelijan käteen? Epäilen, että se paksumpikin taistelija kiitäisi kuin piriä ottanut kettu ja odottaisi kines-viikonloppua kuin kuuta nousevaa!;)

Suomalaiset erityisolosuhteet ;)
 
Omalla työpaikalla on kesätöissä nuoria miehiä/naisia ennen ja jälkeen varusmiespalveluksen, olen ihan kartalla heidän ikäluokkansa käyttäytymisestä sekä sielunelämästä.
 
Back
Top