Edit: nythän mä muistan, olimme ainut perusyksikkö, joka ampui kovilla jo ennen Aukin valintoja. Näpit jäätyi, koska purettiin ja kasattiin pakkasessa paljain sormin.
Kyllä siltikin nykyisen intin koulutus on paljon parempaa kuin ennen vanhaan. Luotan, että tuo tyttö tulee osaamaan SA-tehtävänsä, joka selkeästi ei ole kookoo-ampuja.
Alokasleirillä ammuttiin koulutustarkastuksen taisteluammunnassa kovia myös kvkk:lla. Lykkäsivät sen minulle, kun olin ryhmän kyvykkäimpiä ampujia.
Ammunta sujuikin, koska taisteluluammunnan valvonyt majuri palautetta antaessaan erikseen kehui konekiväärimiehen toimintaa.
Tuosta fyysisestä kunnosta. Alokasajan koulutustarkastukseen kuului n. 5 km:n juoksu talvella kaikki rensselit kannossa. Aikarajaa en ihan varmaksi muista, mutta saattoi olla 30 min. Juoksu oli joukkueella. Majuri kellotti, läpi meni sekin. En tiedä, mitä siitä olisi seurannut, jos aikarajan sisään ei olisi päästy.
Koulutustarkastukseen kuului myös jonkun majurin kuulustelu joukkuekoossa oppitunnilla. Ohjeistus oli, että jokainen viittaa sotilaallisesti, tiesi tai ei.
Jos majuri sattui kysymään joltakin, joka ei tiennyt: - Herra Majuri, alokas NN, unohdin juuri!
Vieläkö nykyään Rukissa juostaan Kirkkojärven marssi? Tuossa naissotilaat sarjassa ei siitä ollut mitään juttua.
Rukkia en käynyt, Auk:n kyllä ja siinä oli Tykkikilpailu. 1,5 vuorokauteen ei montakaan kävelyaskelta otettu.
Olin kilpailun voittaneessa ryhmässä, palkinnoksi ryhmän jäsenille 3 kl:ää ja kunniakirja koulunjohtajalta. Voittanut ryhmä lähti suihkun ja palkintojen jaon jälkeen välittömästi lomille, eipä taitaisi nykyjään onnistua. Sen muistan, että baarin ei tarvinnut kotiin päästyäni sinä iltana lähteä. Seuraavana kyllä.
Noista ihmelaitteista. Kertasingon harak tuli ammutuksi, samoin kevyen (55S55) singon joitakin sisäpiippu laukauksia.
Sisäpiippu oli lyhyt, normaalin laukauksen tilalle laitettava piippuyksikkö ja patruuna saattoi olla 9 mm pistoolin patruuna valojuovalla. (Tästä en ole lainkaan varma, sen verran on aikaan jo vierähtänyt.)
55S55:een oli myös ns. paskalaukauksia. Ruutipatruuna metallihylsyyn normaalin laukauksen paikalle, ennen ammuntaa singosta piti seula muistaakseni olla pois otettuna. Jos seula jäi ottamatta, metallihylsy lähti aika äkäisesti putken suulta liikenteeseen.. En ollut pst-porukoissa vaan jääkäri/kivääri.