Naiset varushenkilöinä

Tulokset puhuvat Suomen nykymallin puolesta. Velvollisuus miehille jotka keskimäärin soveltuvat paremmin ja mahdollisuus naisille, jotka vapaaehtoisuuden kautta ovat motivoituneempia ja oletettavasti myös hyväkuntoisempia kuin keskimäärin kanssasisarensa.

Keskimäärin varmasti noin, tosin pitää muistaa että riippuu koulutushaarasta että onko fyysisellä kunnolla miten paljon merkitystä. Olisi myös mielenkiintoista nähdä että mikä naisalokkaiden kondis on palvelukseen tullessa ja myöhemmin.

Mielenkiintoisesti alkuperäisessä artikkelissa mainittiin että tykistön kurssitesteissä naisten ja miesten läpäisyprosentit olivat samat, vaikka sekään ei kauhean kevyttä puuhaa ole. Toisaalta taas jossain kevyemmissä koulutushaaroissa miehet olivat silti läpäisseet paremmin kuin naiset.. eli mitä tästä voidaan päätellä - ei mitään, paitsi että kannattaa testata sopivuus kyseisiin tehtäviin.
 
IDF käyttää naisia menestyksekkäästi eri koulutustehtävissä, mukaanluettuna esim. laskuvarjohyppykoulutus, tarkka-ammunta jne.

18-19v. miespuolinen asevelvollinen taatusti kuuntelee (ja katselee) tarkemmin, kun asian esittää nuori naisihminen.
 
Keskimäärin varmasti noin, tosin pitää muistaa että riippuu koulutushaarasta että onko fyysisellä kunnolla miten paljon merkitystä. Olisi myös mielenkiintoista nähdä että mikä naisalokkaiden kondis on palvelukseen tullessa ja myöhemmin.

Aivan. Koskee muitakin ulottuvuuksia kuin sukupuolta. Olen edelleen vahvasti sitä mieltä että soveltuisin JUURI NYT paremmin vm-aikaiseen hommaani heitinmiehenä.

Silloin taas olin "vinttikoira". En tiedä mihin sotahommaan sellainen juoksukone soveltuu, soveltuuko mihinkään.
 
Mielestäni naisille on paikkansa Puolustusvoimien organisaatiossa, siinä missä miehilläkin. Ongelmia tulee heti, kun sotilaita kohdellaan sukupuolen perusteella eri tavalla, eli vaatimustaso ei ole kaikille sama. Tämä ei lähtökohtaisesti ole palveluksessa olevien naisten vika vaan systeemin, tai sen puutteen. Jottei synny väärinkäsityksiä, niin väännän vielä rautalangasta: Tämä EI siis tarkoita, että taistelevien osien paikkoja pitäisi jakaa 50/50 perusteella, vaan kyvykkyyden mukaan. Paskalla ei ole sukupuolta.

Sekayksiköihin liittyvät mahdolliset lieveilmiöt pitäisi tutkia ja arvioida kunnolla, jotta näihin pohjaavat argumentit perustuisivat muuhunkin, kuin vain MuTuun.
 
Kaukopartioon, jos jaksaa kantaa painavaa taakkaa:)

Toimii :rolleyes:

plasticbags_BBM0M0.jpg
 
Mä katon sitä just parhaillaan....siis näitä yksittäisiä tarinoita.... Eli klippejä. Ennen palvelukseenastumista.
Hyvä oli, teen itse ihan samaa... Pirita ja Moona kelpais ihan hyvin mun random-joukkueeseen, Moonan laittaisin tulitukiryhmään vaikka PKM-ampujaksi/ lataajaksi.
Hieno setti intro-videoita.
 
Katsoin sarjan, todella pelottavaa jos joku lähtee varusmiespalvelukseen todistaakseen itselleen, että on selvinnyt masennuksesta, siinä voi käydä kehnosti. Ihmettelen myös millaisella fyysisellä kunnolla osa lähtee vapaaehtoiseen palvelukseen, jos 12 minuutin juoksu pelottaa.
 
Katsoin sarjan, todella pelottavaa jos joku lähtee varusmiespalvelukseen todistaakseen itselleen, että on selvinnyt masennuksesta, siinä voi käydä kehnosti. Ihmettelen myös millaisella fyysisellä kunnolla osa lähtee vapaaehtoiseen palvelukseen, jos 12 minuutin juoksu pelottaa.

Moni mies ei lähde yhtään paremmilla eväillä ja päälle vielä mausteeksi pakkopalvelus.
 
Katsoin koko sarjan. Uskomatonta että 1400m tuloksia ja 8km marssiin 1h40min on mitään realismia.

Rukkiin 1800 ja 2000m tuloksilla.
 
Hyvä oli, teen itse ihan samaa... Pirita ja Moona kelpais ihan hyvin mun random-joukkueeseen, Moonan laittaisin tulitukiryhmään vaikka PKM-ampujaksi/ lataajaksi.
Hieno setti intro-videoita.
https://areena.yle.fi/1-3844992

Katsoppas 9min eteenpäin miten Moona pärjää KK:n kanssa. Lievää koulutuksen tarvetta noissa JV hommissa...
 
Uusi telkkarisarja aiheesta.

https://areena.yle.fi/1-4225369

Kuvaa neljän nuoren naisen vaiheita varusmiespalveluksen aikana.

Tänään klo 21.00 TV2 - Naissotilaat
SARJA ALKAA. 1/9. Kuri ja järjestys. Jos armeija tekee pojasta miehen, mitä se tekee tytöstä?
Moona, Miisa, Jenni ja Pirita aloittavat taipaleensa armeijan vihreissä.
Totuttelu tiukkaan kuriin aiheuttaa heti päänvaivaa.
 
Sarjasta ei oikein vastannut odotuksia, jos vertaa vaikka ”Taistelusukeltajat”sarjaan.

Vika ei ole aiheessa tai ”näyttelijöissä.
Aivan kun tekijät olisivat noudattaneet jotakin ”formaattia” täysin orjallisesti.
Ohjelmassa oli kauniita kuvia, haastatteluja ja toimintaa aivan kuin missä muussa tahansa tositvssä.

Mutta aineksia olisi ollut paljon enempäänkin.
Jos tekijöillä olisi ollut kattia/omaa näkemystä asiaan

Ps, koko sarja on jo näkyvissä Areenasta
 
Katsoin koko sarjan. Uskomatonta että 1400m tuloksia ja 8km marssiin 1h40min on mitään realismia.

Rukkiin 1800 ja 2000m tuloksilla.

En ole sarjaa katsonut, enkä varmaan katsokaan, mutta eihän se sitä kuvaa PV:sta ulospäin anna mitä haluttaisiin antaa/ olisi syytä antaa jos/kun RU-kurssille mennään fysiikalla joka ei meidän itse asettamiemme kriteerien mukaan täytä oikeastaan mitään minimivaatimuksiakaan.

Näillä TV-sarjoilla on haluttaessa erinomainen teho kun luodaan mielikuvia. Sitä tilaisuutta ei pitäisi jättää käyttämättä. Ilman PV:n lupaa ja valvontaa tätäkään sarjaa ei ole kuvattu - miksi PV ei vaadi siltä sellaista sisältöä kuin olisi tarkoituksenmukaista??

No, varmaan vaatii - minä vain en ehkä ymmärrä sitä mitä jotkut "isopäisemmät" kollegat jossakin PR-osastolla ymmärtävät :)

Sanottakoon nyt vielä sekin, ettei minulla ole mitään sitä vastaan että myös naisia on sotilaina. Saisi olla enemmänkin ja olen nähnyt ja tunnen suhteellisen suuren määrän erittäin kyvykkäitä naissotilaita sekä varusmiehissä että henkilökunnassa ja reservissä. Mieluusti näkisin heitä näissä TV-sarjoissakin joskus, koska näitä koviakin tekijöitä on kaikissa henkilöstöryhmissä varusmiehistä reserviläisiin.
 
Back
Top