kimmo.j
Respected Leader
Ainakin mitä joskus yli 5 vuotta sitten kuulin yhdeltä NH90 huoltotoiminnassa olleelta kaverilta niin väärän kopterityypin lisäksi vähintään yhtä suuri virhe oli aikoinaan harkitsemattomasti ja hätiköiden toteutettu PV:n kopteritoiminnan siirto Ilmavoimilta Maavoimille.
Käytännössä Maavoimat joutui nopealla aikataululla tyhjästä polkaisemaan käyntiin helikopteritoiminnan, joka oli vuosikymmenet sitä ennen ollut Ilmavoimien vastuulla. Teknisesti yksinkertaisemman ja jo vuosikymmeniä käytössä olleen Mi-8 kaluston kohdalla tämä vielä jotenkin onnistui, mutta NH90-projektiin lähdettäessä Maavoimilla ei ollut käytännössä minkäänlaista organisatorista kokemusta monimutkaisten ilma-alusten kehitystyö- ja käyttöönottoprojektien läpiviemisestä. Vikaa oli siis yhtälailla sekä myyjän, että ostajan puolella ja monet asiat jouduttiin Maavoimissa opettelemaan kantapään kautta...
En tiedä mitä siellä on tapahtunut, mutta käsitykseni on ollut, että maavoimien ilmailu nojasi ja nojaa edelleen hyvin pitkälti ilmavoimiin. Ilmavoimien asiantuntemusta käytetään edelleen koulutuksessa ja jos hankinnassa ongelmana on ollut maavoimien osaamisen puute, niin varsinainen moka vaikuttaa tapahtuneen siinä ettei ilmavoimien osaamista ole hyödynnetty apuna.
Ei ilmavoimillakaan ollut mitää kokemusta laajasta helikopteritoiminnasta, teknistä osaamista kyllä, mutta en usko sen olleen se suurin akileenkantapää. Mutta kieltämättä vaihdos ei helpottanut asiaa.
Ennen NH hankintaa Suomalainne helikopteritoiminta keskittyi erikoisjoukkojen tukemiseen ja SAR toimintaan. Miehet osasivat lentää koptereita ja toiset pitää ne lentokunnossa.
Osaamista ja kokemusta maavoimien tukemisesta helikoptereilla ei ollut, mistä sellainen kokemus olisikaan saatu.
Oli vain visio, että isossa maassa voitaisiin nopeasti siirtää jalkaväkeä helikoptereilla ja siten vastata sen hetkiseen asymmetriseen uhkaan. Ei visio ole viallinne, se on kuten kaikki yhden miehen visiot, epätäydellinen ja osatotuus. Kun sitten melko tyhjästä piti laajentaa ja oppi maavoimien kopteritoiminta, ei ole mikään yllätys jos siihen vierähtää 10 vuotta. Ei kyse ole edes kopteriväen osaamisesta, vaan siitä, että ylin johto ymmärtäisi koptereiden rajoitteet ja mahdollisuudet. Se vie vielä enemmän kuin 10 vuotta. Meillä on ollut panssareita lähes 100 vuotta ja silti niiden käyttöperiaatteet ovat tuntemattomia ja epäselviä. Ei siinä ole mitään ihmeteltävää, tai hävettävää.
NH-90 on kallis ja hyvin hienostunut heko jonka ylläpitäminen on varmasti kallista. Suomi EI tarvitse 20 kpl noita koneita koska niistä valtaosa seisoo rauhanaikana ja sodassa niiden käyttö on hyvin marginaalista, varsinkin ilman niitä tarvittavia suojakoptereita. Tästä on puhuttu täällä jo liikaakin, mutta sanon nyt vielä oman mielipiteeni:
A. Suomelle riittäisi 10-12 kpl monitoimikoptereita erikoisoperaatioihin, hybridisodankäyntiä ja rauhanajan antiterroristi-operaatioita varten.
B. suojakopterit pitäisi olla erikseen tai kuljetuskopterit olisi oltava mahdollista varustaa tulitukiaseistuksella , mikäli koneita edes ajateltaisiin käytettävän sodassa. Hankintahan jäi näiltä osin kesken.
C. hekorykmentti ja NH-hankinnat olivat yksi PV:n epäonnistuneimmista hankkeista vuosikymmeniin, johon hassattiin rahaa jota meillä olisi tarvittu muuhun. Kenraalien vouhotukset maksoivat liikaa ja hankinta kohdistui keskeneräiseen konetyyppiin vaikka saatavilla olisi ollut käyttövarmaa kalustoa.
Tartun tuohon vahvennettuun kohtaan.
Kuka on arvollinen sanomaan mitä tarvitaan?
Mainitsemillasi periaatteilla, suurin osa PV:n kalustosta voidaan työntää luiskaan, koska ne vain seisovat rayhanaikana. Niiden käytöstä sodan aikana en lähtisi sanomaan mitään, koska miksei niitä voisi käyttää. Tappioiden pelossa mitään kalustoa, tai miehiä ei voi käyttää ja vastustajan ilmatorjunnan yliarviointi taas on menee "jumalansormi" kategoriaan.
Kun kuulen noita koptereita lentävän miehen sanovan ette niiden käyttö on sodan aikana marginaalista, uskon sen, sinun sanomanasi en ihan heti usko.
A. NH:t hankittiin maavoimien pataljoona kokoisen joukon siirtämiseen. Sinä puhut toisesta asiasta ja perustelet, että vähempi riittäisi. Ei riittäisi siihen mihin ne on hankittu.
B. Taisteluhelikopterit olisivat kieltämättä hyviä, mutta kuten sanoit, rahat loppuivat kesken.
C. NH saattaa olla huono hankinta, mutta jos ikinä ei uskalleta hankkia mitään uutta, ollaan jossain vaiheessa tilanteessa jossa meillä on vain vanhanaikaisia taktiikoita ja välineitä. Joskus pitää uskaltaa uudistua ja siihen kuuluu riski epäonnistumisesta.
Onko NH hyvä, tai huono kopteri en ota kantaa, ei riitä osaaminen arvioimaan tätä, mutta koptereiden tarve on ilmeinen.
Lopuksi on hyvä muistaa ero kahdella asialla, "ei tarvitse" ja "ei ole varaa".