kimmo.j
Respected Leader
Perinteisesti ideana on kai ollut, että lentäjä tulee itse pois sieltä jostakin. Vähän romantisoitu kuva, kyllä, mutta en näe syytä lähettää automaattisesti helikopteria hakemaan pois jokaista omalle alueelle pudonnutta lentäjää.
Jos heittoistuinhypyssä ei ole tullut näkyviä vakavia vammoja, niin helikopterikuljetuksen odottamista nopeampaa lienee kävellä uran varteen ja soittaa ambulanssi, ottaa taksi tai liftata lähimpään sairaalaan tarkastettavaksi. Lappia lukuunottamatta uran varteen pääsee yleensä satojen metrien tai enintään muutaman kilometrin kävelyllä. (Esimerkiksi vuoden 2013 Hawk-onnettomuudesta selvinnyt lentäjä käveli itse ambulanssiin hypyn jälkeen.) Tai jos ei pysty esim. murtuman takia, niin vetää Temgesic-napin ensiapupakkauksesta ja jää odottelemaan paikallisjoukkojen urhoja hakemaan pois metsästä.
Toki kopteri on luonnollinen väline hakea ohjaaja turvaan, jos putoaminen on tapahtunut jonnekin Lapin erämaahan 30 kilometrin päähän lähimmästä urasta tai keskelle suurta vesialuetta. Tai jos hypyssä on saanut hengenvaarallisia vammoja, tosin maateitse voi usein saada apua nopeammin ja kuljetuksen sairaalan turvallisemmin. Rankavammat kun eivät hirveästi tykkää helikopterikyydin pomppuisuudesta.
Ja mitä tulee materiaalikätköihin ja tiedustelijoihin, niin eiköhän ne saa järkevämmin perille maateitse. Helikoptereiden käyttö tarvitsee enemmän suunnitelmallisuutta ja yhteistoimintaa: koptereiden lentäjät pitää briiffata tehtävästä, koptereille pitää mahdollisesti hankkia hävittäjäsuojaus, koptereiden pitää saapua jostakin ja käydä tankkaamassa jossakin... plus niille voi olla muitakin, kiireellisempiä tarvitsijoita.
Aika paljon nopeampaa on, että harmaan vaiheen yllättäessä hirmmmuisellla tahdillla Kainuun prikaatin komentaja määrää yksinkertaisesti C-/CE-kortillisia varusmiehiä/reserviläisiä ajamaan materiaalia ja miehiä ympäriinsä. Yksi isohko kuorma-auto vetää useamman kopterin edestä materiaalia/miehiä, ei tarvitse kysellä helikopteritukea ylemmiltä portailta, ei tarvitse odottaa kopterien saapumista Utista.
Pakko kysyä noista heittoistuinhypyn jälkeen näkyvistä vammoista. Miten ne vammat näkyvät? Eihän tollanen ole tästä maailmasta. Loukkaantuneen evakointi mastosta on muuten hyvinkin raskasta ja hidasta hommaa ja kuten tiedämme , vammapotilas hyötyy nopeasta hoitoon pääsystä. Eli jos kopteri on käytettävissä on käyttö varsin perusteltua.
Rankavamman potilaan soveltuvuudesta kopteri kyytiin puhut potaskaa. Rankavamma potilas tuetaan kunnolla, esim tyhjiöpatjalla, oli kyyti sitten kantopaareila, ambulanssilla, kuorma-auton lavalla, tai kopterissa. Päinvastoin se maastoevakointi on usein paljon röykkyisempi kuin ilmaevakointi.