NH90

Mitä tulee noihin lentotuntihintoihin niin pitäisi tarkemmin tietää mitä ne pitää sisällään jotta niitä voitaisiin verrata muihin konetyyppien/käyttäjien lukuihin.

Noissa aineistoissa kai heijastui se, etta kun takuukorjaukset jaavat pois, on varauduttu yhta suureen tyo/ varaosa- kulukkiin myos jatkossa? Onko se varovaisuutta, vai onko jo sangen pitka kokemus osoviittana...aika nayttaa
 
Mitenköhän Suomessa?

SVT: Ruotsin armeijan helikopteri liian kallis lennettäväksi – kuljetuskopterit olivat murheenkryyni myös Suomessa

Ruotsin ja Suomi ovat tilanneet kumpikin noin parikymmentä helikopteria samalta yritykseltä.
8.2.2018 klo 12:47
NH90-kuljetushelikopteri ilmassa.
Miia Roivainen / Yle
9

Ruotsin armeijan kuljetuskoptereita ei käytetä kuljetuksiin niiden liian kalliiden kustannusten takia,

.

Ruotsin yleisradioyhtiön mukaan NH90-koptereiden yhden lentotunnin hinnaksi on laskettu runsas 20 000 euroa, mikä on viisi kertaa niin paljon kuin armeijan pienemmällä Blackhawk UH60 –helikopterilla.

Ruotsi tilasi yhdeksän vuotta sitten

yhteensä 18 kappaletta kahteen eri tarkoitukseen. Yhdeksää helikoptereista on tarkoitus käyttää kuljetuskoptereina sotilas- ja pelastusoperaatioissa, yhdeksää puolestaan merialueilla esimerkiksi sukellusveneiden paikantamiseen.

Nyt kaikki helikopterit on toimitettu Ruotsiin, mutta vain viisi niistä on käyttövalmiina. Loput kopterit odottavat päivityksiä.

SVT:n mukaan Ruotsin puolustusministeriö on tarkastellut erilaisia tapoja, miten helikopterijärjestelmässä säästettäisiin mahdollisimman paljon. Ministeriön raportin mukaan juuri yhdeksän kuljetuksiin tarkoitettua NH90-kopteria pitäisi olla käytössä vain tarvittaessa.
Kopteriyhtiön toimitusvaikeudet

Myös Suomessa NH90-kopterien kanssa oli alkuun vaikeuksia. Suomi tilasi 20 kappaletta
vuonna 2001 NHIndustriesilta.

Suomelle ei ollut vielä toimitettu yhtään kopteria.

Asia ratkesi kun Puolustusvoimat neuvotteli yhtiön kanssa sopimuksen, jossa osa koptereista saatiin Suomeen keskeneräisinä ja niitä päivitettiin lisää täällä.

helikopteria saapuivat Suomeen 2014. Ne olivat päivitettyjä versioita ensimmäisistä koptereista. Samalla oli sovittu viidentoista jo käytössä olevan NH90-kopterin muutostöistä, sillä niiden varustelutasossa oli puutteita uusiin koptereihin verrattuna.

Vuonna 2013 Puolustusministeriö kertoi Patrian saavan kokoonpano- ja muutostyöt valmiiksi vuoteen 2018 mennessä.

Suomi tilasi kopterit osana yhteispohjoismaista hanketta yhdessä Ruotsin ja Norjan kanssa. Neljätoista maata on tilannut NHI:ltä lähes 500 helikopteria
 
Niimpä... nyt on myöhäistä...
 
Taitaa tuo ruotsin tilanne kieliä enemmänkin rahan ja kiinnostuksen puutteesta. Miten ne samat kopterit lentää meillä hyvin mutta lahden tuolla puolen ei?
 
Taitaa tuo ruotsin tilanne kieliä enemmänkin rahan ja kiinnostuksen puutteesta. Miten ne samat kopterit lentää meillä hyvin mutta lahden tuolla puolen ei?
Taitavat lentää täällä vain Puolustusvoimien virallisissa tiedotteissa hyvin. Kansalle ei haluta tunnustaa, että kirves lyötiin peruskallioon tämän hankinnan kohdalla.
 
Taitaa tuo ruotsin tilanne kieliä enemmänkin rahan ja kiinnostuksen puutteesta. Miten ne samat kopterit lentää meillä hyvin mutta lahden tuolla puolen ei?
Uskoisin, että lentotunnin hinta on aika sama mitä naapurissa. Siitä hyvin lentämisestä ei ole näyttöä. Jos kerran pari vuodessa johonkin harjoitukseen osallistuu muutama kopteri se ei kerro mitään. Fakta on, että tuossa kopterikaupassa mentiin metsään ja lujaa. Oikea Tuuli II. Olisi kannattanut hommata taistelussa testattua ja tunteja nähnyttä kamaa. Koptereissa sillä hype tekniikalla kuitenkaan ole niin paljon merkitystä vaan sillä, että niillä on varaa lentää.
 
<blockquote class="twitter-tweet"><p lang="fi" dir="ltr">9x <a href="https://twitter.com/hashtag/NH90?src=hash&amp;ref_src=twsrc^tfw">#NH90</a> koti-<a href="https://twitter.com/Kouvolakaupunki?ref_src=twsrc^tfw">@Kouvolakaupunki</a> päällä. Hyvää perinnepäivää <a href="https://twitter.com/hashtag/UTJR?src=hash&amp;ref_src=twsrc^tfw">#UTJR</a> Helikopteripataljoonan hienolle väelle! <a href="https://t.co/SDrpomKfAM">pic.twitter.com/SDrpomKfAM</a></p>&mdash; Jaro Kesänen (@JeiKesa) <a href=" ">January 5, 2018</a></blockquote> <script async src="https://platform.twitter.com/widgets.js" charset="utf-8"></script>

Näyttävät usein lentävän suuremmissa muodostelmissa täällä. Kertoo jo jostain.
 
<blockquote class="twitter-tweet"><p lang="fi" dir="ltr">9x <a href="https://twitter.com/hashtag/NH90?src=hash&amp;ref_src=twsrc^tfw">#NH90</a> koti-<a href="https://twitter.com/Kouvolakaupunki?ref_src=twsrc^tfw">@Kouvolakaupunki</a> päällä. Hyvää perinnepäivää <a href="https://twitter.com/hashtag/UTJR?src=hash&amp;ref_src=twsrc^tfw">#UTJR</a> Helikopteripataljoonan hienolle väelle! <a href="https://t.co/SDrpomKfAM">pic.twitter.com/SDrpomKfAM</a></p>&mdash; Jaro Kesänen (@JeiKesa) <a href=" ">January 5, 2018</a></blockquote> <script async src="https://platform.twitter.com/widgets.js" charset="utf-8"></script>

Näyttävät usein lentävän suuremmissa muodostelmissa täällä. Kertoo jo jostain.
Tuo ei kerro mistään yhtään mitään. Kyllä mikä tahansa kalusto saadaan hetkellisesti liilkeelle ihmisten nähtäville.
 
Suomessa lentotunnin hinta n 15 900 euroa ja tavoite on 50% käyttöaste.

Hekojen alkuperäinen käyttötarkoitus eli ilmamekanisoitu nopean toiminnan joukko haihtui kuin pieru saharaan mutta, koska Suomen armeija ei tee virheitä ei ainakaan ostoissa niin ohjelma ajettiin perse edellä puuhun hampaat irvessä.
 
Oli virheostos ehkäpä, MITÄ SITTEN? Eikhän tuo ole tullu jo tällä foorumilla selväksi jo vuosikaudet, että kallista on lentää ja olis pitäny ostaa blackhawk/EH101 taikka jopa se MI-17. Vaan kun ei ostettu, tuli NH90 ja sillä mennään.
 
Sitä sitten ettei huonon rahan pääle pitäisi lapioida hyvää rahaa. Tai kolmannella kotimaisella: Do not reinforce defeat. Kopterit koipussiin koknaan tai osittain ja etsitään joku vielä tyhmempi ostaja.
 
Oli virheostos ehkäpä, MITÄ SITTEN? Eikhän tuo ole tullu jo tällä foorumilla selväksi jo vuosikaudet, että kallista on lentää ja olis pitäny ostaa blackhawk/EH101 taikka jopa se MI-17. Vaan kun ei ostettu, tuli NH90 ja sillä mennään.
Mennään mennään :) Parempihan niitä on hallissa makuutaa, eivät edes kulu käytössä kun ei ole varaa lentää. Noilla voidaan pienellä käytöllä lentää vielä 50 vuoden päästä loistavasti.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Sitä sitten ettei huonon rahan pääle pitäisi lapioida hyvää rahaa. Tai kolmannella kotimaisella: Do not reinforce defeat. Kopterit koipussiin koknaan tai osittain ja etsitään joku vielä tyhmempi ostaja.
Nyt käyttöön saatujen koptereiden pussittaminen, varastoiminen ja myynnin yrittäminenhän ei maksa tietenkään mitään. Saatika sitten ostaa korvaava kalusto, kouluttaa maaväki ja lentäjät ym.
 
Back
Top