Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Entä sattuuko joku tietämään, kuka hoitaa oviampujan tehtäviä? Ressut vai palkattu henkilöstö? Jos palkattu henkilöstö, niin onko se jonkun päätehtävä vai hoitaako esim. mekaanikot oman työnsä ohessa? Voisi meinaan olla aika kysyttyä hommaa varusmiesten keskuudessa... ja hyvät promovideot siitä ainakin saisi.
Kaikki oviaseampujiksi koulutettavat ovat palkattua henkilökuntaa. Nordbergin mukaan tämä johtuu siitä yksinkertaisesta syystä, että varusmiehille täytyy kouluttaa niin monta muutakin asiaa, että palvelusaika ei riitä ammunnan opettamiseen ja harjoittelemiseen. Varusmiehet oppivat kuitenkin asentamaan aseen helikopteriin.
– Lisäksi on hyvä tiedostaa, että oviaseampuja on yksi helikopterimiehistön jäsenistä. Tämä tarkoittaa, että koulutukseen kuuluu paljon muutakin kuin pelkkä aseen käyttö, Nordberg kertoo.
Oviaseampujana työskentelevä aliupseeri on Nordbergin kanssa samoilla linjoilla helikopterimiehistön jäsenen tehtävän laajuudesta. Hän kertoo saavansa välillä kuulokkeisiinsa samaan aikaan informaatiota ja ohjeita neljästä eri radiosta.
- Harjoitusten lisäksi olen voinut seurata NH-90:n lentoa täällä pääkaupunkiseudulla ja muutamissa lentonäytöksissä. Minulla on vahva, ehkä subjektiivinen näkemys eri kopukoista: Mi-8 on tehty 1970-luvun taistelukentälle, Blackhawk 1990-luvun taistelukentälle ja NH-90 2020-luvun taistelukentälle. Meillä on nykypäivään juuri oikea kopteri!
- Monipuolisen kuljetuskyvyn lisäksi nykyaikainen kopteri on erittäin monipuolinen sensori ja aselavetti. Jälleen kykyjä, joita ei kannata väheksyä.
Kyllähän tuo on linjassa ulkomaisten kokemusten kanssa, on olemassa tyyppejä joissa varaosien hinta ym. tekee lentämisen hinnan korkeammaksi. Ei tuossa lasketa pääomakustannuksia.
Mietin hetken, että kannattaako edes vastata... Sinulla on selvästi kova tarve vängätä jostain yksittäisestä yksityiskohdasta ja jotenkin kirjoituksista kuitenkin paistaa läpi suuri tietämättömyys, anteeksi vain...Ikävä murskata käsityksesi, mutta NH90 on nimensä mukaisesti tehty nimenomaan 1990-luvun taistelukentälle - "NATO helicopter for the 90s". Se nyt vain vähän viivästyi...
Tyhjää lavettia on hyvä kehua. Meillä on, öö, Minigunit ja sensoripuolella FLIR? Varmasti vähintään Apache Longbow'n veroinen laite, ehkä jopa parempi!
Ainakin viimevuosina kulut on vain noussu. Saa nähdä lähteekö joskus laskemaan.Koneista on kuluja vaikkei niillä lennetäkään, henkilöstölle pitää maksaa palkkaa, koneita rukata ja säilyttää jne.
Ongelma NH90:n varaosien kalleudesta on toki todellinen, siitähän ovat raportoineet kaikki loppukäyttäjät. Asiaan vaikuttanee myös lastentaudit ja laatuongelmat jotka pakottavat ostamaan kalliita varaosia paljon enemmän mitä on projisoitu. Olennainen kysymys on, saadaanko NH90:n huolto-ongelmat joskus selvitettyä ja käyttökustannukset järjelliselle tasolle? Jos on realistisia toiveita että tässä onnistutaan, niin ei ole mitään järkeä vaihtaa tyyppiä pienempään ja vanhanaikaisempaan Blackhawkiin.
Eikö nykyajan Sissikoulutuksen saanut komppania, joka nopeasti on Hekoilla tuotu läheisyyteen, pysty enää tuhoamaan pientä korpitielle ilmestynyttä kolonnaa ja nopeasti sen jälkeen häviämään metsän kätköihin? Ei siihen mitään tukiosia tarvi, ei tarvinnut ennenkään. Eikö tuo ole nimenomaan sitä nykyajan liikkuvaa sodankäyntiä?
Väitteeni pystyy kumoamaan vain, alan ammattimies, joka todella osaa sen minulle perustella(senkin jälkeen epäilen). Ei siis mikään kaltaiseni nettisoturi.
Kysymys kuuluukin tuleeko vihollinen sinne korpeen ja miksi tulisi?
Sodan kuva on muuttunut ja on todennäköisempää, että taistelut käydään semi-rakennetulla alueella, tai rakennetulla alueella.
Vaikka en missään nimessä esitä "puolustetaan vain osaa maasta", esitän, että vihollinen on kiinnostunut maantieteellisesti vain rajoitetuista alueista.
Hmmmm...Lupaan itsekin muuttua uskovaiseksi jos saan kopterikyytiä.
Olen ollut jo pitkään A-10 -uskovainen.Lupaan itsekin muuttua uskovaiseksi jos saan kopterikyytiä.
Minkki-osastoa tämä Valkyrie
Muslimia vituttaa entistä enemmän kun antavassa päässä on nainen, ja vieläpä kaunis!
Finnish Army Set for Air Tattoo Return
Published: 08 Feb 2018
The Finnish Army will return to the Air Tattoo flying display this summer as the air arm has confirmed attendance of an example of the NH90 TTH helicopter.
The visit also coincides with the 10th anniversary of the type in Finnish Army service, with deliveries commencing in 2008 to the Utti Jaeger Regiment, responsible for Special Forces and rotary aircraft operations.
A second aircraft will also join the show in the static display - meaning that visitors will get a chance to see the NH90 TTH in the skies as well as up close on the ground. In 2017 the Finnish Defence Forces provided an NH90 for static display, as well as the Finnish Air Force Midnight Hawks display team, during the 100th year of Finland's independence.
Ihan mielenkiinnosta, missä sinua on haukuttu monta kertaa vihervassariksi, laita esim. muutama esimerkki?Olin jo pitkään sitä mieltä, etten enää jaksa kirjoitella Maanpuolustus.netiin, koska liian monta kertaa on jo haukuttu vihervassariksi.
Mietin hetken, että kannattaako edes vastata... Sinulla on selvästi kova tarve vängätä jostain yksittäisestä yksityiskohdasta ja jotenkin kirjoituksista kuitenkin paistaa läpi suuri tietämättömyys, anteeksi vain...
NH-90 on siis huono, koska sitä ei ole tajuttu nimetä NH-2030:ksi. Blackhawkin ensilento oli jotain 1983, se on selvästi pienempi ja elinkaaren pää tulee väkisinkin vastaan ennen NH:ta. NH on moderneimpia koptereita markkinoilla ja se on ikävä kyllä heijastunut kehitysongelmina. Nyt joka tapauksessa kopterit näyttävät täyttävän tehtävänsä hyvin.
Apache Longbow onkin oiva verrokki Suomen NH-90:lle. Montako niitä olikaan Suomessa? En kirjoittanut, että NH:n FLIR on maailman paras, vaan että se tuo aikamoista lisäarvoa erityisesti Suomen oloihin. Niin, meillä on Minigunit. Onko se huono asia? Mitä helikopteriaseistusta on esimerkiksi Norjalla, Ruotsilla tai Virolla?
Sanotaanko niin, että hankittiin parasta ja kalleinta.
Olen aika lailla varma, että ei valittu kalleinta. Valittiin kuitenkin keskeneräinen, mikä on saattanut johtaa siihen, että valittu vaihtoehto on myös kallein.
Tiedossa on, että NH Industries ei ollut varautunut kysyntään eikä kyennyt valmistamaan koptereita tarvittavalla kapasiteetilla, mikä johti tilausten myöhästymiseen, ja koptereiden huollon kanssa toimivalta henkilöltä olen kuullut että suurin ongelma edelleen varaosaketjun keskeneräisyys, joka johtaa ongelmiin varaosien saatavuudessa ja korkeaan hintaan.
In March 2013, the German government chose to reorganise the NH90 procurement; the Army's fleet of 122 NH90s was reduced to 82; 18 NH90s previously ordered for the German Army were converted to the NFH maritime variant for the Navy instead.
Unohdat nyt että 20 x UH-60 ei ole suorituskyvyltään sama kuin 20 x NH-90. Seitsemän sellaista ei sitten ole lähelläkään. Mikset vertaillut saman tien yhden polkupyörän kustannuksia NH-fleettiin? Olisi vielä halvempaa ja aivan yhtä järkevää.
Jos pelkkä henkilö- tai kuormankuljetuskykyä käytetään yksinkertaisena mittarina niin laskeppas sitten montako UH-60:aa tarvittaisiin. Sitten kalkuloi montako kuskia ja mekaanikkoa tarvittaisi lisää ja niistä aiheutuvat menot. Aletaan pääsemään jo lähemmäs mutta ollaan silti helvetin kaukana totuudesta. Ei kuitenkaan niin kaukana kuin esittämissäsi numeroissa.