Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Mikäs on realismin valossa se helikopterien toimintakyky vihollisen ilmatorjunnan piirissä? Kosovossa? Irakissa? Ukrainassa?
Vietnamin malliin ei käytä kukaan enään kopukkaa, Se oli silloin tuollainen malli. Mutta mielestäni järeät kopukat vievät kalut jonnekkin strategisiin paikkoihin, sitten keskiraskaat vie sinne ukot ja a-tarvikkeita, keveät suojaa hävittäjien kanssa. Siksi tarvitaan Awacs koneet, jotta saadaan ajoissa tieto millaista kalustoa on liikeellä ja saadaan oikeaan hetkeen operaatiolähtö ja oikea kalusto suojaamaan vietävä porukka. Tää on kokonaisuus, ei yksi tai kaksi jotain juttua tue välttämättä jotain lohkoa, vaan tukee kokonaisuutta lohkolla.Kyse on matematiikasta. Jos tehdään jotain ja siitä aiheutuu tappioluku x niin onko siihen varaa. Joskus on joskus ei. Voidaan koptereilla lentää vaikka Moskovaan mutta tappiot voi olla 20 kopteria ja tuhottu joukko. Jos sillä saatiin putin eliminoitua samoin kuin sodan johto ja rauha aikaiseksi niin vaihtokauppa oli hyvä. Jos aikaiseksi saatiin tuhottu kuorma-auto niin vaihtokauppa oli huono..
Itse näen kopterit tärkeänä kuskaamassa haavoittuneita vaikkapa yliopistolliseen sairaalaan. Siirtämässä joukkoja esim painopistealueen takaportaalle. Kyllä koptereilla käyttöä on. Niiden käyttö ei voi meillä olla mallia Vietnam.
Nimenomaan ja ennenkaikkia miten ihmeessä tälläkin foorumilla jotku uskoo sitä propagandaa ja liiottelee sitä kaiken hyvän lisäksi. Venäläinen on pirullinen kumppani ja heillä on massiiviseen maahanlaskuun resurssit, mutta että me valmistaudutaan pitää venäjänmiehillä päätä viileänä ja estää ihan mahdottomat skenaariot.Ei voi kun ihailla naapurin kykyä tuottaa propagandaa ja samallä hämmästellä miten se kaikki menee läpi meikäläisessä lehdistössä. Tätä "tietoa" superaseista sitten täälläkin jankataan parta täristen. Yhtään en väheksy Venäjän it- voimaa joka on todella merkittävä uhka lentävälle kalustolle. Tämä on kyllä meillä tiedostettu ja sitä vastaan on hankittu parasta kalustoa mitä saatavilla on realiteetit huomioiden.
Hävittäjät heittävät kauempaa kunnon tällin. Tai pst porukka saa tehtävän ja kyseinen vaunupari on se kohde. Näin muualla, miten sinä tekisit? Juosten pakoon, vai istuttaisiinko alas ja mietittäisiin millä imuridaan itvaunut toimintakyvyttömäksi? Mieluusti konstit apuun, jos keinot loppuu. Nuohan menee vaunuporukan suojaamana, joten tietysti on haastava homma, mutta poisne saadaan, yleensä ohjuksella... No nyt sitten sanotaan, ettei puolustusbudjetti riitä, kun ohjus menee yhtä itvaunua kohti, niin kaivetaan sitten se koivuhalko... Joku sen pysäyttää..Ahaa. No selitäpä millä taikaiskulla ne kaikki saadaan pyyhittyä pois?
Mikä piru sitä ajaa käyttämään hekoja hyökkäävän prikaatin keskityksen keskelle?
Siellä voi olla sen verran jo muutenkin ruuhkaa että tiedustelukomppaniankin kavereilla voisi tulla ahtaan paikan kammo.
Kopteri-Kustaan alkuperäinen suunnitelma oli, että Suomeen luodaan ilmarynnäkköjoukot. Huima visio oli, että jokaiseen valmisuprikaatiin piti tulla suuren maailman tyyliin ilmamekanisoitu air-assault pataljoona (eli se puuttuva neljäs pataljoona).
Nyt sitten on huomattu, että huimat ilmarynnäköt eivät tule koskaan toteutumaan ja nysäksi jääneille kopterijoukoille pitää sitten keksiä jotain muuta käyttöä. Kyllä kopteria voi käyttää esimerkiksi alustarkastukseen, erikoisjoukkojen operointiin harmaassa vaiheessa tai vaikka erilaisiin huolto ja kuljetustehtäviin selustassa sodan aikana.
Homma järkevyydeltään samaa luokkaa kuin Suomeen ostettasiin 100 rynnäkköpanssaria ja todettaisiin, että eihän nää rintamakäyttöö kelpaakkaan...
Ei hätää niistä voi tehdä tankkausajoneuvoja ilmavoimille, sammutusajoneuvoja, raivausajoneuvoja pioneereille, ambulansseja sekä it-aseiden alustoja.
Itse ainakin silloin aikanaan käsitin että ilmarynnäkköpataljoona, olisi siirretty ratkaisutaistelussa sopivaan kohtaan sivustaan/selustaan esim. estämään reservien saapuminen taistelualueelle. Tai lähtökynnykselle josta olisi edetty sitten koottuun iskuun esim. hyökkäävän prikaatin tukiosien tuhomiseksi ratkaisutaistelussa.
.. ilmarynnäkköjoukkojen käyttö muuttui tahmeaksi kun Afganistaniin tuotiin 200 laukaisulaitetta ja 1500 ohjusta. Afganistanin pinta-ala on kaksi kertaa suurempi kuin Suomen.
Siis tuo ihan yleinen ilmarynnäkköjoukkojen käyttötapa.
Epäselväksi jää edelleenkin kuinka edelläkuvattu onnistuisi vahvan ilmatorjunnan omaavaa suurvaltavihollista vastaan.
Ilmarynnäköt voivat onnistua vain siinä tapauksessa, että omilla ilmavoimilla on ilmaherruus alueella ja vihollisen ilmatorjunta pystytään lamauttamaan. Kummatkin ovat erittäin vaativia suorituksia kun puhutaan suurvaltavastustajasta ja varsinkin jos kyse on jostain ratkaisutaistelusta.
Ukrainalaisilla kopteria tuli tonttiin ihan kiitettäväsi kun vastassa oli "vain" ammusilmatorjuntaa ja olkapääohjuksia. Afganistanissa neuvostoliiton ilmarynnäkköjoukkojen käyttö muuttui tahmeaksi kun Afganistaniin tuotiin 200 laukaisulaitetta ja 1500 ohjusta. Afganistanin pinta-ala on kaksi kertaa suurempi kuin Suomen.
Afganistanissa neuvostoliiton ilmarynnäkköjoukkojen käyttö muuttui tahmeaksi kun Afganistaniin tuotiin 200 laukaisulaitetta ja 1500 ohjusta. Afganistanin pinta-ala on kaksi kertaa suurempi kuin Suomen.
Kyse oli yrityksestä miehittää vihamielistä maata, mikä väistämättä ja luonnostaan altistaa kopterit vihollisen tulelle.
Toinen juttu on, että alas ammutut kopterit ovat tuntuneet kovin usein lentäneen verrattain korkealla. Ammusilmatorjunnalla ja olkapääohjuksilla on vaikea ampua maalia johon ei ole näköyhteyttä ja jos lennetään erittäin matalalla niin näköyhteyden saa vain hyvin lähellä.
Kun katsoo karttaa esim. Kainuussa. Niin Vartiuksen musertuneen rajapuomin ja Kajaanin-Oulu tien risteykselle on matkaa 90-100 km linnuntietä. Eli kyllä siellä on tyhjää tilaa, jonne voisi tunkea yllättäen porukkaa haittaamaan reservien toimintaa. Samaan aikaan kun hyökkääjän kärkiprikaatia aletaan rusentamaan kassaan.
Niin no, Kosovossa ilma-alivoimainen taho (Jugoslavia) operoi koptereilla (ja jopa rynnäkkökoneilla).
Mikäli vihollisen ilmaylivoima on sitä luokkaa ettei koptereilla uskalla selustassa lentää, niin ei siellä kyllä kuorma-autoillakaan silloin enää ajeta.
Lisäksi skenaarioita on muitakin kuin täysi sota set-piece operaatioineen. Ei puolustusratkaisuja voi alkaa kehittämään siltä pohjalta että joo, jos vihollisella on kaikki täydellisesti niin emme voi tehdä mitään, turha siis varautua mihinkään.
Tosiaan, jos vedellään kopterilla pinnoissa ja siihen vaikka peltoaukossa oleva olkapääohjusmies yrittää napata lukituksen ja onnistuneen laukaisun, niin on kyllä rinnastettavissa tämä heppu "lännen nopein" sakkiin. Meillä on peitteinen maasto, toisin kuin a-maassa osilla aluetta. Meillä ei myös helposti pääse ampumaan olalta laukaistavaa it ohjusta kohteen yläpuolelta, kuten hiekkamaissa pääsee vuorenrinteeltä joskus päräyttään... Eli en todellakaan pidä eteentyönnettyä it-solua kovin laajana ongelmana. Tietysti mahdollisuuksia on ja venäjänmies on varmasti myös kekseliäs!Kyse oli yrityksestä miehittää vihamielistä maata, mikä väistämättä ja luonnostaan altistaa kopterit vihollisen tulelle. Ellei tässä olla hakemassa Karjalaa ilmarynnäköillä takaisin, niin en täysin ymmärrä relevanssia. Toinen juttu on, että alas ammutut kopterit ovat tuntuneet kovin usein lentäneen verrattain korkealla. Ammusilmatorjunnalla ja olkapääohjuksilla on vaikea ampua maalia johon ei ole näköyhteyttä ja jos lennetään erittäin matalalla niin näköyhteyden saa vain hyvin lähellä.