-1/2Siis tuo ihan yleinen ilmarynnäkköjoukkojen käyttötapa.
Epäselväksi jää edelleenkin kuinka edelläkuvattu onnistuisi vahvan ilmatorjunnan omaavaa suurvaltavihollista vastaan.
Ilmarynnäköt voivat onnistua vain siinä tapauksessa, että omilla ilmavoimilla on ilmaherruus alueella ja vihollisen ilmatorjunta pystytään lamauttamaan. Kummatkin ovat erittäin vaativia suorituksia kun puhutaan suurvaltavastustajasta ja varsinkin jos kyse on jostain ratkaisutaistelusta.
Ukrainalaisilla kopteria tuli tonttiin ihan kiitettäväsi kun vastassa oli "vain" ammusilmatorjuntaa ja olkapääohjuksia. Afganistanissa neuvostoliiton ilmarynnäkköjoukkojen käyttö muuttui tahmeaksi kun Afganistaniin tuotiin 200 laukaisulaitetta ja 1500 ohjusta. Afganistanin pinta-ala on kaksi kertaa suurempi kuin Suomen.
Ei ole muuten enään air calvary porukkaa siinä mielessä, kuten oli vielä 20 vuota sitten... Kukaan ei lennä kopukoilla keskelle vihollisryhmitysta, eikä sitä täälläkään kukaan edellytä. Mutta jollet ole nähnyt millainen "raivaaja" on tst kopteri, niin hyvin ymmärrän juttusi. Mutta totuus on se, että osaava taistelijapari kunnon kopterissa ja tilanteen a-tarvikkeiden kanssa on sellainen "tulppa" vihollisen ladulla, että siitä ei tule läpi edes heinäsirkka. Olen itse saanut pari kertaa nähdä livenä, että millaista tuhoa tollainen kylvää mennessään, ettei kiveä jää kivenpäälle kohdealueella. Todellakin ihan muuta, kuin avuton "sorsa" leijumassa metsänreunassa ja odottaa sitä olaltalaukaistavaa tappia kylkeensä.
Sama on muuten A10 pari joka ottaa hampaisiinsa jonkun isd-viritysporukan, niin 20 minuutin aikana yritti porukka vetää 4 tappia konepariin onnistumatta kertaakaan ja koko tienvarsimetsä oli kuin pyörremyrskyn jäljiltä ja ne ukot oli palasina koottava sieltä kohdealueelta. Ne ei vain ole kuulkaas ihan helppoja nakkeja tiputettaviksi ei... Mutta 99% foorumin porukasta ei ole ikinä edes nähnyt miten nopeasyklinen on oikea toiminta,kun helvetti aukeaa tollaisella kalustolla ja minä olen monesti kiittänyt luojaani, ettei tarvi siellä partiossa touhuta, vaan tukikohtien rakentamisessa...