Mitä tarkoitat pölysuojalla?
Ilmeisesti yksi suodatinlaitteisto on tällainen (
valmistajan kuva), ja se asennetaan nähtävästi moottorin kylkeen sivuoven yläpuolella.
Katso liite: 81727
Tuollaisia ei ymmärtääkseni Suomi-koptereissakaan ollut heti alussa. Pitää muistaa, että meille toimitettiin koptereita IOC-konfiguraatiossa kauan ennen FOC-konfiguraatiota.
NH-206 vuodelta 2009 (
Helicopassion).
Katso liite: 81732
Myöhemmin tuollainen suodatinlaitteiston ritilä on sitten ilmestynyt oviaukon yläpuolelle:
Katso liite: 81731
RNZAF:n koptereissa ritilä näyttäisi olleen ekan kopterin luovutuksesta (kuva
Defense Studies -blogista):
Katso liite: 81729
Mikä tätä Uuden-Seelannin lumiongelmaa sitten selittää? Yksi selitys voisi olla, että suodatinlaitteisto asennettiin tehtaalla Uuden-Seelannin koptereihin, mutta se ei ollut siinä vaiheessa vielä käyttövalmis. Esim. itse suodatinmateriaali puuttui, koska sertifiointia ei vielä ollut. (Vrt. autossa on moottorin ilmansuodatin, mutta jos avaat kotelon ja otat sen vaihdettavan filtterin pois, niin se laitteisto ei suodata yhtään mitään.)
Tuo uutisen teksti viittaa siihen, että ongelma ei ollut vain Uuden-Seelannin ongelma.
Jos olisi, niin kertoisimmeko asiasta julkisesti?
Vain osa Suomen koptereista koottiin täällä. On niitä koottu meille Ranskassakin...
THE FINNISH ARMY AVIATION TAKES DELIVERY OF ITS FIRST NH90 - NHIndustries is pleased to announce the delivery of the first NH90 TTT (Tactical Troop Transport) helicopter to the Finnish Army Aviation. The delivery took place at Eurocopter in Marignane (France) where the helicopter was assembled.
www.nhindustries.com
Mahdotonta sanoa, onko jonkin kokoonpanolinjan työkulttuurissa vikaa. Mutta ottaen huomioon Airbusin menestys siviilisektorilla tai vaikkapa rajavartiolaitoksen Super Pumat, niin en nyt äkkiseltään epäilisi, etteikö Ranskassa osattaisi tehdä ilma-aluksia.
Edit: Korjattu väärä linkki.