NH90

Nykyisin taitaa ambulanssi keritä pelipaikalle aina ennen mediheliä. Tilanne ei ainakaan parane hekon kannalta, kun ambulansseina käytettäviä pakuja voi sijoittaa huomattavan eteen.
 
Tietääkseni meillä ei ole suurempia suunnitelmia potilaiden evakuointiin, koska koptereita vaan ei ole tarpeeksi ja toimintaympäristö tuskin sallisi sellaisen käyttöä vihollisen tykistön ja ilmatoiminnan/ilmatorjunnan takia.

Ilmatoiminta on toki ongelma, ts koptereita pitäisi jotenkin suojata tai sitten vaan luottaa onneensa. Mutta muuten ei pitäisi olla ongelmaa kunhan pysyttelee 0,5-1 km päässä vihollisista. Olettaen ettei vihollisella ole it-patteria seudun ainoan kukkulan päällä.

Nykyisin taitaa ambulanssi keritä pelipaikalle aina ennen mediheliä. Tilanne ei ainakaan parane hekon kannalta, kun ambulansseina käytettäviä pakuja voi sijoittaa huomattavan eteen.

Ainakaan lääkärilanssi ei ehdi, se on suurin syy siihen miksi Mediheli on ylipäänsä olemassa.
 
Lääkärihelikopteri ja ambulanssi pelaavat täysin eri roolia. Finnhems x0 (se entinen Kemiheli) kopterin rooli ei ole kuljettaa potilasta, vaan lääkäriä kamoineen. Se toki kykenee kuljettamaan yksittäisen potilaan ja joskus harvoin niin tehdään.

Evakointikopterin rooli poikkeaa taas tuosta, sillä raahataan massoittain haavoittuneita. Kopteri ei vietä aikaa kohteessa, vaan se lastataan ns. vispilän pyöriessä. Paku ei pärjää nopeudessa kopterille, tämä korostuun kun pakusta puuttuu neliveto. Samoin se eteen sijoittaminen voi olla hiukan epävarmaa, koska pellit eivät anna anteeksi mitään. Aina voi toki lähteä siitä, että lääkintähuolto odotuttaa potilaita sen pari tuntia, säästetään hoidossa kun potilaat kuolevat ennen leikkaussalia. Vauhti tuottaa eläviä potilaita. Selviävät haavoittuneet taas tuovat kohonnutta moraalia, tuskaiset haavoittuneet joita ei saada eteenpäin laskevat sitä.
 
Tällä hetkellä HEKOP on kuitenkin komeasti osa maavoimien taktiikkaa eli Utin Jääkärirykmenttiä.

Vaikka NH90 myöhästyi reilusti, vuosikaupalla, sen hankintaa pitää perata tavallaan jo 1990-luvulle.

Keväällä 1997 hallitus antoi eduskunnalle pääesikunnassa ja puolustusministeriössä valmistellun turvallisuus- ja puolustuspoliittisen selonteon. Silloin luotiin suuntaviivat valmiusjoukoille.

Valmiusprikaatien toiminnan suhteen korostettiin uuden helikopterijärjestelmän hankkimista joukkojen liikkuvuuden lisäämiseksi. Kuljetushelikopterit kuljettaisivat sotilaita ja "saattohelikopterit" eli taisteluhelikopterit suojaisivat.

Silloin oli tarve vanhojen venäläisvalmisteisten keskiraskaitten kuljetushelikopterien uusimiseen. Selonteossa ei kuitenkaan tyydytty vain elinkaarensa päähän tulleiden vanhojen kuljetuskopterien korvaamiseen. Hankittavat kopterit haluttiin liittää osaksi täysin uutta operatiivista taistelujärjestelmää eli periaatteessa aivan uudeksi aselajiksi, ilmarynnäkköjoukoksi.

Eduskunta ei suostunut. Se pienensi valmiusyhtymien hankintavaltuuksia 1,6 miljardilla markalla, ja pudotti taisteluhelikopterit hankintalistalta.

Sotaan kuljetuskopterilla ei kannata mennä ilman niitä taisteluhekoja, mutta koulutuskäytössä varmaan ovat ihan tarpeellisiakin (jos nyt tämän verran pehmenen).
 
110kg penit... heh. Hyvin noi kesti meikäläisen 140kg yhteispainon varusteiden kanssa. Ja toi 110kg on suositeltu paino pakkolaskussa, millon tullaan mahaedeltä tonttiin rajusti...
Ja jenkkien kommentit on ihan yhtä hyviä, kuin naapurin isännän kommentit Fordeista, kun sillä itellä on Volvo..
 
tupla
 
Millainen mahtaa olla NH90:n ominaishaju? Pääsin nimittäin kerran vilkaisemaan tuollaista yleisönäytöksessä, ja siinä yksilössä vaikutti aivan siltä kuin joku olisi heittänyt laatat.
 
Kriisialueille lähetettävät helikopterit aseistetaan konekivääreillä
Puolustusvoimat ottaa tänä keväänä käyttöön uuden asejärjestelmän, jota käytetään suojaamaan kuljetushelikoptereita kriisialueilla. NH90-kuljetuskopterit varustetaan ovikonekivääreillä, jotka mahdollistavat lentämisen vaativissa olosuhteissa.

Kuva: Yle
Suomessa käytössä olevat NH90-kuljetushelikopterit osallistuvat ensimmäistä kertaa EU:n taisteluosastoon vuonna 2015. Osallistumisen mahdollistaa helikoptereiden parantunut omasuojakyky, kuten ballistinen suojaus ja ovelle asennettava konekivääri.

- Aseella on erittäin kova tulinopeus, noin 3 000 laukausta minuutissa ja sillä pystyy suojaamaan hyvin laajan alueen, mihin helikopteri voi laskeutua, sanoo maavoimien ilmailun päällikkö, everstiluutnantti Tuure Lehtoranta.

Puolustusvoimat valitsi kuljetukoptereihin yhdysvaltalaiset M-134D-H -oviaseet, jotka on suunniteltu jo 1960-luvulla.

- Käyttövarmuus on testattu vuosikymmenten saatossa ja kyseessä on erittäin toimintavarma järjestelmä, vakuuttaa Utin Jääkärirykmentin Helikopteripataljoonan komentaja, majuri Jaro Kesänen.

NH90-kuljetuskoptereiden lisäksi konekivääreitä tulee Utin Jääkärirykmentin erikoisjääkäreiden käyttöön suojaamaan ajoneuvoilla liikkuvaa osastoa.

Viimeiset NH90-helikopterit Uttiin syksyllä
Puolustusministeriön vuonna 2001 tilaamista 20 kuljetushelikopterista Utin Jääkärirykmentissä on käytössä 17. Loput kolme kopteria lennetään Jämsän Hallista Uttiin syksyyn mennessä.

Koko helikopterilaivasto on kuitenkin käytössä vasta vuoden 2018 lopulla.

- Aiemmin toimitetut 15 kopteria ovat väliversioita, jotka päivitetään lopulliseen versioon, everstiluutnantti Tuure Lehtoranta sanoo.

Muutostyöt vievät aikaa, sillä käytännössä kopterit puretaan ja kootaan uudelleen.

- Alkuperäinen tilaussopimus on tehty vuonna 2001. Sen jälkeen laitteet ovat kehittyneet, joten saamme nykyaikaisempia koneita kuin mitä alkuperäisen sopimuksen mukaan meille olisi muutoin tullut, Lehtoranta jatkaa.

Puolustusministeriön ja NHIndustriesin välisen sopimuksen mukaan päivityksen maksaa koneiden valmistaja osana lähes 10 vuotta myöhästyneen toimituksen hyvityksiä. Käytännössä muutostyöt tehdään Patrialla Jämsässä.
 
Ja kun molemmilla ovilla on nuo Minigunit tuhansine patruunoineen ja ampujineen, ei kyytiin enää muuta mahdukaan.
 
Ja kun molemmilla ovilla on nuo Minigunit tuhansine patruunoineen ja ampujineen, ei kyytiin enää muuta mahdukaan.

Vain toisella ovella, eikä kaikissa koptereissa. Noita Miniguneja on hankittu yhteensä 14 kpl.
 
Eikä tarkoitus välttämättä ole sinne paljoa muuta tunkeakaan, ainakin MEDEVAC-tehtävissä koptereiden on tarkoitus toimia pareina niin, että minigunilla varustettu suojaa ja toinen evakuoi.
 
Eikä tarkoitus välttämättä ole sinne paljoa muuta tunkeakaan, ainakin MEDEVAC-tehtävissä koptereiden on tarkoitus toimia pareina niin, että minigunilla varustettu suojaa ja toinen evakuoi.

Käsittääkseni molemmat kopterit ovat aseistettuja, niitä on kaksi sen takia, että toinen voi pudota, jolloin toinen saa tuotua kaikki ukot takaisin.
 
Evakuointi saattaa onnistua tuolla.



Mutta tätä ystävää vastaan on vain pelkkä meno lippu ”vispilälle”.





 
Vain toisella ovella, eikä kaikissa koptereissa. Noita Miniguneja on hankittu yhteensä 14 kpl.

Jaa, mulle kyllä on kopteriporukat sanoneet, että molempiinkin oviin laitetaan. Täytyyhän sillä pystyä ampumaan samaan aikaan molemmille puolille. Mutta ehkä se on hovissa muuttunut, eihän me nyt kummallekin puolelle sentään...
 
"Suomen armeijan käyttämät NH-90 -helikopterit ovat osoittauneet oletettuakin suuremmaksi rajareijäksi. Koptereiden käyttökulut ylittivät viime vuonna lähes 20 prosenttia arvioidun kustannuksen.
Yhteiseurooppalaisen NH-90 -helikopterin lentotunnin hinnaksi oletettiin viime vuodelta 3770 euroa, mutta kustannus pomppasi kertaheitolla viidenneksen 4500 euroon tunnilta.

....

Kasvaneet varaosahinnat pakottivat maavoimat vähentämään koptereilla lentämistä. Kun vuonna 2012 kopterit pörräsivät taivaalla yhteensä 1850 tuntia, viime vuonna ne olivat ilmassa enää 1323 tuntia."

http://www.talouselama.fi/uutiset/v...mat+joutuu+seisottamaan+koptereitaan/a2239636
 
Jaa, mulle kyllä on kopteriporukat sanoneet, että molempiinkin oviin laitetaan. Täytyyhän sillä pystyä ampumaan samaan aikaan molemmille puolille. Mutta ehkä se on hovissa muuttunut, eihän me nyt kummallekin puolelle sentään...

Lienee selvää, että kaikkiin koptereihin noita ei asenneta.
 
Eipäs ymmärretä tahallaan väärin. En toki tarkoittanut että kaikkiin vaan sitä että yhteen voidaan asentaa kaksikin. Esim. jos 6 kuskaa ja 2 saattaa, kyllä niihin kahteen tälle keikalle riittää molempiin kaksi pruuttaa.
 
Back
Top