Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ei se 1.5 sek ole pitkä aika kun ajattelee että ensin pitää huomata se uhka ja sitten vielä osata tehdä päätös miten reagoida uhkaan.
Tietokonepeli, mielenkiintoista kun kyseistä peliä käytetään aika monen maan armeijoiden toimesta ihan koulutukseen. Voi olla että oikeassa koulutussimussa mallinnuksessa on eroja, mutta kuitenkin. Kyseessä siis Steel Beasts Pro PE 3.028.
Samaten sillä ei ole mitään merkitystä vaikka kyseessä on peli, jos tekijät on oikein mallinnettu. Eli ammuksen havaittavuus, lentoaika, ajoneuvon liiketekijät jne. Pointti oli lähinnä se että lentoaika ammuksella on sellainen että jos sen havaitsee niin todennäköisesti voi myös väistää. Voiko havaita?
Yksinpeli ja etäisyyttä toiseen vaunuun oli yli 3 km joten lentoaika alikaliperillakin on jo jonkinlainen.
"kop kop"
"kuka siellä?"
"Realismi"
Alikalia ei väistetä. Oikeaan suuntaan katsova johtaja ehtii ehkä pitkillä ampumaetäisyyksillä tajuta että nyt tulee noutaja, ei muuta.
Haluaisin huomauttaa tässä vaiheessa, että NLAW on suunniteltu lentämään suoraan, n. metrin tähtäylinjan yläpuolella (pl. moodi jossa se lentää suoraan tähtäyslinjaa pitkin ja räjähtää isusytyttimellä). NLAW ei tiedä etäisyyttä maaliin, joten se ei oikein voi mitään kaaria tehdä.
Itse arvaisin, että ohjuksessa ei käytetä bang-bang, ohjausta, vaan siivekkeet osaavat nyt tehdä muutakin kuin lyödä siivekkeet täysillä päälle ja pois. Tämän luulisi olevan mahdollista ihan ohjelmistollisella muutoksilla.
Oletko varma että reaktionopeus on 1,5 s? Kuulostaa aika hitaalta. Sotilaat ei liene ihan ikänsäkkään puolesta siitä hitaimmasta päästä.
0,1 sekuntia on kai absoluuttinen minimi. Pikajuoksujen lähdössä alle 0,1s reaktiosta hylätään, eikä hyvät juoksijat viihdy telineissä yli 0,2s. Linkin nettitestissä keskiarvo näkyy olevan 0,215s.
http://www.humanbenchmark.com/tests/reactiontime
Tankit eivät ole tunnettuja kiihtyvyydestään, jarrutus varmaan toimii koska telat. Mutta epäilen vahvasti, että ne eivät hirveästi reuhaa tuossa asiassa. Ja muutenkin, kuinka paljon tankki kerkeäisi oikeasti muuttamaan liiketilaansa tuon ammuksen lentoaikana? Ja jos kuski vaihtelee nopeuttaan tai suuntaansa, niin se kostautuu sekin aika helpolla.
Njet. Entinen UudPr komentaja ja Suomen sotilasasiamies Ruotsissa. Nykyään SAAB:in Suomen asekauppatytäryhtiön toimari.
Kuka voisi kommentoida asiantuntevammin NLAW päivityksestä?
Kysypä sitten, että miten pelkällä ohjelmistopäivityksellä saadaan kasvatettua kantamaa. Onko se kaarevampi lentorata, parannettu siivekkeiden hallinta vai mikä?
Myöskin kiinnostaa, että miltä etäisyydeltä sensori tunnistaa vaunun. Esim. uudet venäläiset aktiiviset suojat pystyvät torjumaan myös yläviistoon jossain määrin. Voisiko NLAW lentää vaikka 3m tankin yläpuolella ja iskeä sieltä?
Ei. Maksimikantama on 1000m, jonka jälkeen itsetuho aktivoituu, koko ajan lentorata on suora.Veikkaus. Pidempi kantama saadaan kaarevalla lentoradalla suoran sijaan.
Ei tätäkään. Ontelopanos alkaa menettää voimakkaasti tehoaan, kun räjähdyskorkeus kasvaa yli 1,5 metrin. Optimikorkeus on 1 metri, mutta läpäisy pitäisi saada aikaan ainakin millä tahansa korkeudella 0,1-1,5 metrin välillä.Kysypä sitten, että miten pelkällä ohjelmistopäivityksellä saadaan kasvatettua kantamaa. Onko se kaarevampi lentorata, parannettu siivekkeiden hallinta vai mikä?
Myöskin kiinnostaa, että miltä etäisyydeltä sensori tunnistaa vaunun. Esim. uudet venäläiset aktiiviset suojat pystyvät torjumaan myös yläviistoon jossain määrin. Voisiko NLAW lentää vaikka 3m tankin yläpuolella ja iskeä sieltä?