JR49:n kirjoitus oli mahtava. Noita asioita täytyy pitää esillä enemmän. Ja muuallakin kuin täällä. Kapiaisella ja baikalilla myös hyvin terästettyjä tekstejä.
Kuitenkaan eräät eivät ehken vieläkää ole tajunneet minkäsorttinen ketjun avaus on, niin kirjoitetaan mielipiteeni siitä nyt ihan suoraan. Oletan vahvasti, että ketjun aloitus on kirjoitettu tavoitteena maanpuolustustahdon murentaminen suomessa. Saman tyylin kirjoituksia ja niiden kirjoitusten kannatuksia ja peukutuksia on nähty ennenkin. Yleensä niiden kirjoittajat on aika nopeasti poistettu tältä foorumilta. Minusta tuollaista ei kannata kehua, peukuttaa ja myötäillä, vaan vetää täysillä vastapalloon. Eli kertoa, että maanpuolustustahto on kova. Ja sitä mitä yritin.
Nähtävästi kaikilla ei tällä kertaa riittänyt ymmärrys siihen mistä minulla oli kyse kun kirjoitin mitä kirjoitin. Minua alettiin neuvoa asioilla, jotka minä tiedän jo ennalta.
Mene nyt baikkali sinäkin lukemaan ketjun avaus ja mieti, että voisiko kyseessä olla neuvostoliiton vaikutusyritys. Ja katso ketkä ovat kyseistä yritystä tukeneet.
On toki totta, että maanpuolustustahtoa voi pilata monilla tavoilla ja niistä on hyvä keskustella. Jopa minulla on joskus hetkiä jolloin ei kiinnosta.
Kapiaisen kanssa ollaan varmaan todellisuudessa aika pitkälti samaa mieltä siitä, että miten meidän puolustusta tulisi jatkossa hoitaa. Hän vaan painottaa enemmän terävintä kärkeä. Minulle se terävin kärki on nykyään aika vieras, joten en näe sen mahdollisia puutteita. Toiveikkaana oletuksena on, että se on kunnossa. Kalustohankinnoita seuraamalla olen saanut käsityksen, että kyllä niihin satsataa.
Minä taas yritän taistella terävimmän kärjen (operatiivisten joukkojen) ympärillä olevien joukkojen (alueelliset ja paikalliset) kaluston, kyvyn ja määrän puolesta. Minusta on todella typerää poistaa joukkoja ja kalustoa rivistä ennenaikaisesti varsinkaan kun toisesta päästä ei ole tulossa uutta tilalle samaa tahtia. Ja varsinkin, jos sotilaan sodan ajan sijoitus puretaan jo 30 vuoden iässä sen takia, kun ei ole viitsitty kertauttaa ja kalustokin olisia kiva hävittää kun ulkomaisilla ammattisotilailla on parempia varusteita.
Meidän alueelliset joukot ja suurin osa paikallisjoukoista on kovaa ja taistelukelpoista porukkaa. Vaikka kalusto saattaa olla parin vuosikymmenen takaa, mutta sitä kuitenkin on ja se on halpaa. Ellei sitten taas ole stenattu ja pokattu niitäkin.
Nimetkää yksikin operatiivisten joukkojen komentaja joka ei pidä siitä, että hänen nyrkkinsä tukena ja apuna on heikommin varustettuja alueellisia- ja paikallisjoukkoja.
Olen nähnyt isoissa harjoituksissa miten paikalliset ja alueelliset pystyvät tukemaan operatiiviset voittoihin.