Oikeudenkäyttö

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja YJT
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Joo, ei ole muualla käytössä tällaisenaan, mutta se ei silti tarkoita että meidän systeemimme olisi huono. Omasta mielestäni se on paljon tasapuolisempi kuin kiinteät sakkosummat, vaikka ei meidänkään systeemimme täydellinen ole.

Ja tähän totean vielä että en kallistu talouspoliittisesti vasemmalle, vaan olen äänestänyt mm. Kokoomusta useissa vaaleissa.
 
Kummasti muu maailma selviää ilman päiväsakkojärjestelmää.

Miljonääri on miljonääri, mutta mitä sitten? Ei niitä sakkosummia muuallakaan sen vuoksi miljonäärien mukaan aseteta, että tuntuisi varmasti heillekin.

Miljonääri voi myös selvitä minimipäiväsakoilla, jos ei ole nostanut palkkaa tai saanut verotettavaa pääomatuloakaan. Silti omaisuutta voi olla miljoonia vakuutuskuorissa (joiden tuottoa ei veroteta samaan tapaan kuin vaikkapa osinkotuloja) tai vaikkapa metsää tuhansia hehtaareja, mutta ei vaan ole tehnyt puukauppaa.
No minulle Google-haku löysi seuraavaa:
Saksa:

Päiväsakon rahamäärä (Betrag des Tagessatzes):
Määräytyy sakotettavan nettokuukausitulojen perusteella. Vähennetään peruskulutusvähennys (Grundfreibetrag), joka on tällä hetkellä 1160 euroa kuukaudessa, ja loppuosa jaetaan 30:llä.
Tanska:

Päiväsakon rahamäärän määräytyminen:

Päiväsakon rahamäärä lasketaan yleensä vähentämällä sakotettavan nettokuukausituloista peruskulutusvähennys (noin 255 euroa) ja jakamalla tulos luvulla 60.
Päiväsakon alin euromäärä on yleensä 6 euroa.
Ruotsi:

Päiväsakon rahamäärä: Määräytyy henkilön maksukyvyn perusteella. Se lasketaan yleensä siten, että kuukausittaisista nettotuloista vähennetään peruskulutusvähennys (noin 255 euroa) ja jäljelle jäävä summa jaetaan 60:llä Poliisin mukaan.
Norja:

Norjassa päiväsakko määräytyy sakotettavan nettokuukausiansion perusteella. Päiväsakon suuruus on 1/60 sakotettavan keskimääräisestä nettokuukausitulosta, josta vähennetään 255 euron peruskulutusvähennys.
Suomi:

Suomessa päiväsakko on sakon määräämismuoto, joka perustuu rikoksentekijän päivittäisiin tuloihin. Päiväsakon määrä lasketaan jakamalla tuomitun nettotulot (palkka miinus verot) 60:llä, josta on vähennetty peruskulutusvähennys (255 euroa). Pienin mahdollinen päiväsakon rahamäärä on 6 euroa. Päiväsakkojen lukumäärä vaihtelee rikoksen vakavuuden mukaan, ja enimmäismäärä on 120 päiväsakkoa tai useamman rikoksen kohdalla 240 päiväsakkoa.
En sitten tiedä, miten oikeellisia Googlen hakutulokset ovat, mutta tuommoista se löysi. Että ilmeisesti muuallakin maailmassa tulot vaikuttavat sakon suuruuteen ja sakot määrätään päiväsakkoina. Voin tietysti aivan hyvin olla väärässäkin. Tai voi olla, että en ymmärtänyt, mitä tarkoitat päiväsakolla.
 
No minulle Google-haku löysi seuraavaa:





En sitten tiedä, miten oikeellisia Googlen hakutulokset ovat, mutta tuommoista se löysi. Että ilmeisesti muuallakin maailmassa tulot vaikuttavat sakon suuruuteen ja sakot määrätään päiväsakkoina. Voin tietysti aivan hyvin olla väärässäkin. Tai voi olla, että en ymmärtänyt, mitä tarkoitat päiväsakolla.
Hmm mielenkiintoista!

Voi olla, että olen saanut tietoni liikenteessä jaettavien rangaistusten osalta, koska en juuri muunlaista rikollisuutta tunne.
 
Laki, turvallisuus ja oikeudenkäyttö -asiaa tämäkin.
Miten ajat liittymästä oikein päätielle ?

Laki sanoo, että liittyjän on sovitettava oma noputensa päätien vauhtiin. Turvallisesti se tapahtuu tarkkailemalla liittymän alussa että onko tilaa, on mahdollista pakosti joutua jopa pysähtymään jos tilaa ei ole. Sopivassa kohdin sitte reippaasti kaasua ja mukaan päätien vauhtiin.
Oikeudellisesti sakot ja korvaukset lankeaa sille joka sössii liittymä-ajon.

Hesarin artikkeli ruotii aihetta ja kehottaa kuljettajia harjoittelemaan liittymässä kiihdyttämisen.

Artikkelin lopussa lukijoiden kommentteja. Vastarinta on jonkinmoista eikä ihme, että vaaratilanteita syntyy. Vain hölmö hiipii liittymäkaistalla ja joutuu pysähtymään liittymän loppuessa.


 
Joo, jotenkin hassua että normaalisti on selvää että kolmion takaa tuleva väistää, mutta ei muka silloin kun liikenteen nopeus on 120 km/h.
 
Turvallisesti se tapahtuu tarkkailemalla liittymän alussa että onko tilaa, on mahdollista pakosti joutua jopa pysähtymään jos tilaa ei ole

Ei ole kyllä kertaakaan tarvinnut pysähtyä, kun sovittaa nopeuden. Ei edes kehällä.

Mutta välillä kyllä jänskättää tuolla pohjoisemmassa ajella oikeaa kaistaa, kun eivät osaa liittyä. Ajellaan hitaasti ja lyödään vilkku päälle, vaikka ei olla tulossa.
 
Kehä III liittymissä näkee paljon sitä että tyypit ajaa liittymäkaistaa ja stoppaa sinne päähän kun oivaltavat, että tilaa ei ole. Mä en ymmärrä mikä ongelma siinä on ettei voi kytätä tilaa pysähtymällä sinne liitynnän alkuun ????

Lentotukialuksellakin kone on paikallaan ja katapultti kiihdyttää vauhtiin vasta kun tila on auki.

.
 
Ja se, että ei yritetä löytää rakoa liikennevirrasta, vaan ajetaan sitä omaa nopeutta ja ihmetellään kun ei päästä liittymään liikennevirtaan.

Omien havaintojeni mukaan kuitenkin paljon yleisempää on, että kiihdytyskaistalta pyritään mahdollisimman nopeasti pois; kamala kiire päästä pääväylälle vaikka kiihdytyskaistaa olisi vielä pari sataa metriä edessä; joskus jopa pari kilometriä.
 
Laki, turvallisuus ja oikeudenkäyttö -asiaa tämäkin.
Miten ajat liittymästä oikein päätielle ?

Laki sanoo, että liittyjän on sovitettava oma noputensa päätien vauhtiin. Turvallisesti se tapahtuu tarkkailemalla liittymän alussa että onko tilaa, on mahdollista pakosti joutua jopa pysähtymään jos tilaa ei ole. Sopivassa kohdin sitte reippaasti kaasua ja mukaan päätien vauhtiin.
Oikeudellisesti sakot ja korvaukset lankeaa sille joka sössii liittymä-ajon.

Hesarin artikkeli ruotii aihetta ja kehottaa kuljettajia harjoittelemaan liittymässä kiihdyttämisen.

Artikkelin lopussa lukijoiden kommentteja. Vastarinta on jonkinmoista eikä ihme, että vaaratilanteita syntyy. Vain hölmö hiipii liittymäkaistalla ja joutuu pysähtymään liittymän loppuessa.


En ole varma mistä tällainen hölmö asenne (hiipiät) suomailaisiin autoilijoihin on tullut, mutta tämä on huomattu.
Oma ajatus on, että usein kyseessä on epävarma kuljettaja joka ei hallitse autoaan, tai ainakin pelkää, ettei hallitse sitä. Tämä luo tilanteen jossa kuljettaja pelkää kiihdyttää voimakkaasti ja/tai "suuria" nopeuksia. Samalla ei ymmärretä alinopeuden aiheuttamaa riskiä liikenteessä.

Ehkä tämän juuri on perinteisessä liikennevalistuksessa jossa on keskitytty painottamaan vauhdin vaarallisuutta.
Toisaalta maamme valitettavan vanha ajoneuvokanta pitää liikenteessä kaikenlaisia vanhoja luuskia joita pitää sitten rampissa osata piiskata, jotta päästään moottoritienopeuksiin joskus varsin lyhyillä rampeilla.
 
Tää on sellanen asia missä myös ylinopeudet päätiellä aihettaa osan ongelmista. 120km/h vauhti löytyy vaivoin joka autosta, 135 alkaa olla osalle jo tekemätön paikka.
 
Toyotan mittarissa nopeus 135 tarkoittaa 125 reaalinopeutta... :cool:
Sekin menee laittoman puolelle.

Nythän poliisin somesoturit uhoavat, että on ryhdytty puuttumaan pienimpiikin ylityksiin.

Pelkkää uhoa se on, enkä usko ennen kuin näen jostakin kehä I:ltä liputettavana jonossa eli satoja ellei tuhansia autoja sakotettavaksi jonnekin kauppakeskuksen parkkihalliin. Mihinkään tienposkeen ei sellaisia sakotuslinjastoja voida pystyttääkään.
 
Back
Top