Olikko Patria AMV oikea valinta Suomelle?

Todennäköisesti AMV häviää nyt enemmän kauppoja saksalaisten uudelle Boxerille tai Lynxille.

Saksalaiset näyttävät vievän kaupat joissa myydään yli 500 ajoneuvoa. Boxerille häviämisen ymmärrän. Erittäin laaja tuoteperhe, Saksalainen ajoneuvolaatu, ison panssarivalmistajan kyky toimittaa ja tukea jne.

Boxerille häviäminen on ihan fine, mutta Piranhan uutuus on vasta saapunut markkinalle ja ei tarjoa puoliakaan AMV:n mahdollisuuksista.

Konsbergiin liittymisen (2016) jälkeen AMV:n viimeisin toimitus on muutenkin 2017 Kroatiaan ja ainoastaan bulgarian kauppa on julkisesti auki. Mahtaako siellä olla mortit suorassa rivissä, vai meneekö aika sisäiseen vääntöön? Miksei kauppa käy?
 
Viimeksi muokattu:
GDELS työntekijöitä 2400 + GDLS työntekijöitä 6900 vs. Patria 250 työntekijää. Onhan noilla firmoilla aivan erilainen uskottavuus pelkästään työntekijöiden määrällä mitattuna. Onkohan noista 250 Patrialaisesta edes puolet tuotekehityksessä, tuskin.

Piranha = Stryker, joita on näköjään valmistettu 4900kpl (Strykeria siis) + LAV 2 joka vastannee lähinnä pasia on valmistettu ~10 000 kpl

Edit: ja Gdels sivuilta vielä piranhan määriä: With more than 11,000 vehicles fielded worldwide, the development of the PIRANHA family + sitten vielä Bandur: Currently, GDELS maintains more than 3,000 PANDUR platforms worldwide. More than 1,000 of these are operated by NATO member countries

Edit2: Tutkin AMV valmistusmääriä. Lähde wikipedia. AMV 1283 kpl

Ei taida Patria pärjätä AMV:llä näissä karkeloissa, vaikka mitenkä mainostaa olevansa "Global market leader of modern Armoured Wheeled Vehicles".

Eli Piranhan kanssa ollaan myöhässä koska (semihuonoa) strykeriä on myyty niin paljon ettei uutta ole tarvinnut. Strykeri taitaa kuitenkin olla kanadan LAV pohjainen eli ajoneuvona jopa vanhaa Piranha3 kuppaisempi. Kolmosmallin Piranhaa on Espanjalla, Romanialla ja Tanskalla eli sieltä voisi löytyä syy tähän 5-mallin hankkimiseen.

Ehkä hankinnan syy ei ole AMV:n heikkous asejärjestelmänä tai hinta, vaan tosiaan yrityksen toimitusvarmuus. Itsellä on mennyt ohi MOWAGin asema General Dynamicsin tytäryhtiönä.Uusinta LAV-6 on muuten myyty Saudeihin 900 kappaletta. Yhdellä kaupalla AMV:n lukuihin...

Edit: AMV:n suojaus on tietääkseni kineettinen STANAG-5 ja pommeja vastaan STANAG-4b.
 
Viimeksi muokattu:
Konsbergiin liittymisen (2016) jälkeen AMV:n viimeisin toimitus on muutenkin 2017 Kroatiaan ja ainoastaan bulgarian kauppa on julkisesti auki.
Puolalla on lupa valmistaa lisää ajoneuvoja muistaakseni 2023 asti, joten ilmeisesti maailmalla olevien AMV:n määrä kuitenkin kasvaa silti.
 
AMV seuraava läpimurron paikka on Japanin 8x8 hanke. Kisassa on mukana LAV, AMV XP ja joku uusi Mitsubishin 8x8, josta on esitelty demonstraattori viime vuonna. Japanihan tilasi viime vuonna yhden XP:n testiin.


Tuo Mitsun 8x8 on täysi kysymysmerkki, tosin japseilla on ollut tapana tehdä omat juttunsa ja suosia kotimaista. Koska rahasta tuolla on tuskin pulaa, uskoisin japanilaisten laatumentaliteetin tukevan puolestaan AMVXP valintaa ennen kuin jo vanhanliiton LAVin.
 
Tuo Mitsun 8x8 on täysi kysymysmerkki, tosin japseilla on ollut tapana tehdä omat juttunsa ja suosia kotimaista. Koska rahasta tuolla on tuskin pulaa, uskoisin japanilaisten laatumentaliteetin tukevan puolestaan AMVXP valintaa ennen kuin jo vanhanliiton LAVin.

Muut valmistajat ovat mukana vain siksi, koska "rehellisessä" kilpailussa pitää olla mukana enemmän kuin 1 osallistuja.

Mitä tulee laatuun, en usko että AMV olisi jotenkin laadukkaampi kuin esim GDLS tuote tai jonkun muun valmistajan. Edelleen mainitsen tuon työntekijöiden määrän. Noin pienellä porukalla tehdessä mitä Patrialla on, joutunee oikomaan jossain.
 
Muut valmistajat ovat mukana vain siksi, koska "rehellisessä" kilpailussa pitää olla mukana enemmän kuin 1 osallistuja.

Mitä tulee laatuun, en usko että AMV olisi jotenkin laadukkaampi kuin esim GDLS tuote tai jonkun muun valmistajan. Edelleen mainitsen tuon työntekijöiden määrän. Noin pienellä porukalla tehdessä mitä Patrialla on, joutunee oikomaan jossain.

Eikös Japani harjoita sole sourcingia? Ei siis mitään rehellistä kilpailua muutenkaan.
 
Muut valmistajat ovat mukana vain siksi, koska "rehellisessä" kilpailussa pitää olla mukana enemmän kuin 1 osallistuja.

Mitä tulee laatuun, en usko että AMV olisi jotenkin laadukkaampi kuin esim GDLS tuote tai jonkun muun valmistajan. Edelleen mainitsen tuon työntekijöiden määrän. Noin pienellä porukalla tehdessä mitä Patrialla on, joutunee oikomaan jossain.

Iso organisaatio tuo mukanaan myös tehottomuutta. Tästä on ihan käytännön kokemuksia, en sano firman nimeä mutta työntekijöitä on tuhatpäin ja lopputuotteet kaukana siitä laadusta mitä työntekijämäärä antaisi ymmärtää.
 
Mitä tulee laatuun, en usko että AMV olisi jotenkin laadukkaampi kuin esim GDLS tuote tai jonkun muun valmistajan. Edelleen mainitsen tuon työntekijöiden määrän. Noin pienellä porukalla tehdessä mitä Patrialla on, joutunee oikomaan jossain.
Joutunevat oikomaan ainakin lakimiesten määrässä. Siitä huolimatta voittivat esim. Ruotsiin AMV kaupat vaikka Mowag (GDLSE) ja BAE Systems kaikkensa yrittivätkin. Tosin sittemmin on ainakin BAE:n kanssa tehty yhteistyötäkin.

 
Jännä, että Patria on itse tiedottanut tuollaista kuin yläpuolella. Uutisessa Järvinen kertoo, etteivät saa kommentoida testeihin menevien ajoneuvojen määrää tai ajankohtaa...


Patrian panssaroitu AMV on ehdolla Japanin puolustusvoimien uudeksi ajoneuvoksi​

Patria on mukana kilpailussa, jossa Japanin puolustusvoimille hankitaan uudet panssaroidut ajoneuvot.
panssariautot
16.12. 13:51
miehistönkuljetusajoneuvo

Patrian ajoneuvot kiinnostavat eri puolilla maailmaa. Patrian Land-liiketoimnta työllistää noin 250 ihmistä Tampereella ja Hämeenlinnassa.Patria
Jaa:

Jaa artikkeli Facebookissa5667
Jaa artikkeli Twitterissä
Puolustusvälinekonserni Patrian AMVXP 8x8 -ajoneuvo on valittu testattavaksi Japaniin. Ajoneuvot liittyvät Japanin puolustusministeriön Next Wheeled Armoured Vehicle -projektiin. Patria valmistelee parhaillaan testivaihetta yhdessä japanilaisen asiakkaan kanssa.
Patrian Land-liiketoiminnasta vastaava liiketoimintajohtaja Jussi Järvinen kertoo, että japanilainen asiakas on tarkka siitä, että testattavien ajoneuvojen määrää tai testien ajankohtaa tai muutakaan tietoa emme saa kommentoida ulkopuolisille.
Toteutuessaan kaupalla on todella merkittävä vaikutus Patrian Hämeenlinnan ja Tampereen tehtaille.
– Puhutaan kuitenkin isosta hankkeesta. Nyt olemme testivaiheessa ja me uskomme, että meidän menestymismahdollisuudet ovat hyvät. Jo se on hieno osoitus, että japanilaisessa autoteollisuusmaassa luotetaan suomalaiseen insinööriosaamiseen ja Patrian kykyyn toimittaa ajoneuvoja.
Patria työllistää Hämeenlinnassa ja Tampereella yhteensä hieman alle 250 työntekijää.

Patrialla on monta rautaa tulessa eri puolilla maailmaa​

Patria AMV 8x8 -tuoteperheestä on solmittu sopimuksia 1 600 ajoneuvosta maailmanlaajuisesti. Patrian Land-liiketoiminnalla on useita kilpakumppaneita muun muassa Saksasta, Ranskasta ja Yhdysvalloista.
– Kyllä meillä on kovaa kilpailua. Meillä on kuitenkin hyvä tilanne siinä, että meillä on maailman paras tuote ja sitä kautta menestysmahdollisuudet hankkeessa kuin hankkeessa. Sitä osoittaa nyt tämä, että olemme Japanissa testivaiheessa. Bulgaria hankkeessa olemme kahden viimeisen joukossa yhdessä General Dynamicsin kanssa.
Patria on solminut tänä vuonna kaksi sopimusta Yhdysvaltojen armeijan kanssa. Ensimmäinen sopimus koskee Patria Nemo-kranaatinheitin järjestelmää.
– Siinä on tarkoituksena varmistaa kolme asiaa. Nemon integrointi paikalliseen ajoneuvoon, paikallisen ammuksen yhteensopivuus Nemon kanssa ja paikallisen ammunnanhallintajärjestelmän yhteensopivuus Nemon kanssa. Tämä osuus kestää ensi vuoden loppuun ja se on edennyt ihan aikataulussa, kertoo liiketoimintajohtaja Jussi Järvinen.
Toinen sopimus koskee sitä, että Nemolla ammutaan sekä Suomessa että Yhdysvalloissa. Järvisen mukaan ensimmäisten ammuntojen valmistelu on jo käynnissä. Suomessa ammuntoja tehdään Lohtajalla (siirryt toiseen palveluun).
 
Jännä, että Patria on itse tiedottanut tuollaista kuin yläpuolella. Uutisessa Järvinen kertoo, etteivät saa kommentoida testeihin menevien ajoneuvojen määrää tai ajankohtaa...

Kyllä: Patrian lehdessä on kirjoitettu ajankohta ja määrä "Patria was approved for the field testing in the fall. The two test vehicles must be sent to Japan in November 2020. Customer will install the needed Japanese equipment to the vehicles and Patria will train Japanese test personnel to use and maintain the vehicles in 2021. The actual testing starts in 2022."
 
Back
Top