Paikallisjoukot

pjort

Alikersantti
Baikalin terävä kynä takoo näppistä! :)

AKEALIK:ia modifioiden; olisin yllättynyt jos edes jotain positiivista tapahtuisi....
 

Umkhonto

Kenraali
akealik kirjoitti:
Minusta ainakin tuntuu, että nykyinen asevoimien organisaatio ja asevelvollisuusjärjestelmä on kestämättömällä pohjalla. Ainut, mikä sujuu hyvin on perustuslaillinen velvollisuus siirtää nuoria miehiä nostoväestä reserviin. Reserviläisiä kohtaan organisaatio tuntuu sitten kafkamaiselta ja vihamieliseltä. Nykyinen vapeht maanpuolustus vaikuttaa koirankeksiltä, joka pitää innokkaimmat kiihkoilijat aisoissa ja johon voidaan vedota että "onhan meillä, katsokaa nyt miten ne ressut temmeltää kumisaappaissa".

Nähtäväksi jää, millaiseksi tämä paljonpuhuttu PV:n rakennemuutos muodostuu. Yllättynyt, mutta iloinen olisin, jos syntyisi naapureiden kodinturvaa vastaava järjestelmä. Upseeriston asenneilmasto ja päättäjien poliittinen ilmapiiri sekä hela hoidon lähtökohta, eli vain ja ainoastaan rahan säästäminen, antavat odottaa jotain muuta.

Kaikki tämä on minun henkilökohtaista mutu-näkemystäni, ottakaa itseenne tai älkää.
Ei paskaa läppää asealikilta ollenkaan. Minusta tuntuu kovasti siltä, että täällä koto-Suomessa on olemassa A- ja B-luokan ressuja. Ensimmäisiä kertautetaan ahkeraan ja heille pidetään hengennostatustilaisuuksia, joissa vakuutellaan että heidän osallistumisensa perusteella Suomi joko pysyy pystyssä tai kaatuu. Ja sitten on se 90% porukasta jota ei noteerata juuri millään tapaa.

Kodinturvajärjestelmää ei tule. Piste. Erillistä ja rinnakkaista organisaatiota ei ole mitään järkeä perustaa käytettävissä olevilla resursseilla. Mutta edes jotain sen suuntaista voidaan ajatella olevan alueellisissa joukoissa, joissa hyödynnetään sijoitettujen reserviläisten paikallistuntemusta. Jos edes niitäkään kyetään ylläpitämään. Kv-kotkotuksista kun ei kuitenkaan tingitä, pelkään ma.
 

skärdis

Ylipäällikkö
Umkhonto kirjoitti:
akealik kirjoitti:
Minusta ainakin tuntuu, että nykyinen asevoimien organisaatio ja asevelvollisuusjärjestelmä on kestämättömällä pohjalla. Ainut, mikä sujuu hyvin on perustuslaillinen velvollisuus siirtää nuoria miehiä nostoväestä reserviin. Reserviläisiä kohtaan organisaatio tuntuu sitten kafkamaiselta ja vihamieliseltä. Nykyinen vapeht maanpuolustus vaikuttaa koirankeksiltä, joka pitää innokkaimmat kiihkoilijat aisoissa ja johon voidaan vedota että "onhan meillä, katsokaa nyt miten ne ressut temmeltää kumisaappaissa".

Nähtäväksi jää, millaiseksi tämä paljonpuhuttu PV:n rakennemuutos muodostuu. Yllättynyt, mutta iloinen olisin, jos syntyisi naapureiden kodinturvaa vastaava järjestelmä. Upseeriston asenneilmasto ja päättäjien poliittinen ilmapiiri sekä hela hoidon lähtökohta, eli vain ja ainoastaan rahan säästäminen, antavat odottaa jotain muuta.

Kaikki tämä on minun henkilökohtaista mutu-näkemystäni, ottakaa itseenne tai älkää.
Ei paskaa läppää asealikilta ollenkaan. Minusta tuntuu kovasti siltä, että täällä koto-Suomessa on olemassa A- ja B-luokan ressuja. Ensimmäisiä kertautetaan ahkeraan ja heille pidetään hengennostatustilaisuuksia, joissa vakuutellaan että heidän osallistumisensa perusteella Suomi joko pysyy pystyssä tai kaatuu. Ja sitten on se 90% porukasta jota ei noteerata juuri millään tapaa.

Kodinturvajärjestelmää ei tule. Piste. Erillistä ja rinnakkaista organisaatiota ei ole mitään järkeä perustaa käytettävissä olevilla resursseilla. Mutta edes jotain sen suuntaista voidaan ajatella olevan alueellisissa joukoissa, joissa hyödynnetään sijoitettujen reserviläisten paikallistuntemusta. Jos edes niitäkään kyetään ylläpitämään. Kv-kotkotuksista kun ei kuitenkaan tingitä, pelkään ma.
Mahtavaa tekstiä aseveljiltä. Iso osa kansasta ei vaan halua nähdä metsää puilta.
 

akealik

Luutnantti
Meihin reserviläisiin ei taideta luottaa kovin paljoa. Ei luoteta siihen, että meistä olisi oikeisiin sotilaallisiin tehtäviin, paitsi toki niissä Sodan Ajan joukoissa, jotka luovat Suomelle Uskottavan Puolustukyvyn ja kepupoliitikoille rakkaan teräksenlujan alueellisen puolustusjärjestelmän. Siis niissä joukoissa jotka ovat olemassa kortistoissa, mutta joilla ei tosielämässä tarvitse päätä vaivata.

Jälleen pitää vetää vertaus Norjan kodinturvajoukkoihin, kun niistä olen vähän tietoa hakenut. Siellä kodinturva on oikeasti tärkeä osa maavoimia. Vahvuus 56 000 miestä, joista 5000 on keihäänkärjen korkean valmiuden "Task Force"-tyyppejä, 25 000 normaaleissa yksiköissä ja päälle vielä 20 000 vaatimattomampaa huru-ukkoa. Suomessa kun puuhastellaan maakuntajoukkojen kanssa niin taidetaan parhaimmillaan olla tuossa keskikastissa suorituskyvyllisesti mutta mitäs ovat määrät, sen viitisen tuhatta miestä?

Luottamusajatukseni syntyi lukiessani juurikin noista Task Forceista, joita on yksi piiriä ("sotilaslääniä") kohden, 11 koko maassa. Ne ovat jatkuvan valmiuden joukkoja, joissa on about joukkueen kokoisia erikoisosia vastaamaan mihin tahansa hätätilanteisiin 24 tunnin sisällä. Löytyy spol- ja jääkäriporukkaa, tiedustelijoita, suojelu-, viesti-, ja lääkintäjamppoja ja kirsikkana kakussa sukeltajia (!). Tällaista reserviläisten voimin. Onpa HV osallistunut Afganistanin-operaatioihinkin.

Pitää nyt muistaa, että Norjassa käytetään suhteessa varmaan tuplasti rahaa maanpuolustukseen, mutta ero asenteessa ja suhtautumisessa maanpuolustukseen ja reserviläissotilaan kykyihin on varsin ilmeinen. Kodinturva on Norjan reservissä vahva, suorituskykyinen ja arvostettava osa joka hoitaa samoja hommia kuin Suomessa vartiokomppaniaan kolmen päivän MPK-kurssilla jatkosijoitetut äijät. En meinaa että pitäisi olla juuri kodinturvan nimellä kulkeva organisaatio omana "puolustushaaranaan", mutta maavoimien alueellisissa joukoissa ja maakuntajoukoissa olisi paljon uudelleen miettimisen varaa.

Ps: Tähän pöytään heitän myös sen tosiasian, että KV-operaatioihin käytetyillä parillakymmenellä miljoonalla eurolla tuplaisi reservin kertausharjoitukset. Ressujen kouluttaminen ei oikeasti ole niin kallista, mutta näköjään kivemmat asiat kuten A-maa ja hornettien ohjukset ovat isonappisille tärkeämpiä.
 

adam7

Ylipäällikkö
kuten monesti olen todennut, en ole ressuaktiivi.

siitä huolimatta olen vielä sijoitettu ikivanhana. johtopäätökseni on ihan eri kuin itkuiikoilla. kaaderit ymmärtävät hyvin että tätä maata ei puolusteta kantahenkilökunnalla ja reserviläisille annetaan vastuuta.

jos se ei näy harrasteressuille, eli ette pääse pätemään, valitan.

ei organisaatio voi taipua joidenkin yliaktiivisuuteen.

( ;) tästä tulee hyvä palaute, silvuplee)
 

noska

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
No itse olen kanssa hiton vanha jäärä, joka pitäisi jo älytä siirtää nostoväkeen, mutta ei kun ei ja koohotuspäiviä tulee ihan riittävästi. Sanoisinpa jopa että ihmettelen, jos foorumilta löytyy kolmea henkilöä, jolle kertyy enemmän vuodessa. Pääsen myös toimimaan erittäin motivoituneiden ressujen ja heihin uskovien kapiaisten kanssa. Painopiste on jatkuvassa kehittämisessä. Siitä huolimatta katselen myös ympärilleni ja voin todeta että kyllä suomalisessa reservissä on aika paljon myös niitä HV-joukkoja. Ja tässä tapauksessa eri mielessä tuo lyhenne kuin Norjassa. Ja suurin syy on nimenomaan asenne sekä kantahnkilökunnan, että reserviläisten ja ehkäpä juurikin nimenomaan reserviläisten itsensä.
 

baikal

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Olen pyrkinyt koko ajan kommentoimaan yleisellä tasolla ilman mahdollisia omia patioitani. Minusta pv on ottanut oivallisia askeleita eteenpäin. Ja kun minä kirjoitan HARJOITTELUN merkityksestä en tarkoita koskaan never itseäni, pidän itseäni 46-vuoden ikäisenä möllykkänä varsin perspektiivittömänä pv:n kannalta, mutta se koskee vain itseäni. Joku voi tehtävässään olla ihan passeli vaikka 58-vuotiaana.

Pidän erittäin valitettavana syntyvää tilannetta, jossa varusmiesten pääosan harjoittelu muuttuu, hmmm, toisenlaiseksi. Eikä se asia paikkaannu lainkaan, vaikka adamin kaltaisten ikisotureiden panos hyödynnettäisiin kuinka hyvin. Aika paljonhan näitä wanhoja ikitaistelijoita kiehuu harjoituskeskuksissa jos ei muuta niin yhdyskuntasuhteiden takia, okei, annetaan joku "haastava" pikkuposti hoidettavaksi, jotta saa kokea mukanaolemisen riemua. Ja jaksaa taas levittää pv:n riemusanomaa omassa viitekehyksessään.
 

akealik

Luutnantti
Harjoituksen määrä taitaakin olla isoin "paikallisjoukkojemme" tasoon vaikuttava tekijä ja eipä olisi hävettävää jos kaikkia sijoitettuja ressuja kertautettaisiin systemaattisesti. Naapurimaiden vapaaehtoisorganisaatioissa kun on tietyt sitoumukset niin tuntuu että sillä tavalla saadaan homma toimimaan. Meillä on siinä mielessä helpommin asia että voitaisiin simppelisti käskeä miehet riviin. Jos palvelusta lyhennetään niin ne viikot voisi ottaa takaisin ennaltamäärättyinä harjoituksina vaikka vuoden ja kolmen vuoden kuluttua kotiutumisesta. Sveitsissä tällainen systeemi taitaa pyöriä suht hyvin.

Kaipa asiat näyttävät synkiltä täällä ruohonjuuritasolla nojatuolialikersantin silmiin, mutta kun ei KH- tai VEH-kutsuja postiluukusta tipu pyynnöistä huolimatta :a-rolleyes: (Ja eihän tämä foorumi mikään maanpuolustusvaliokunnan paneeli olekaan :a-wink:)
 

commando

Kenraali
Voisitko kirjoittaa vähän pitempiä kappaleita ja aloittaa lauseet isolla kirjaimella, kiitos. Asiaan. Mikä yliaktiivisuus, kenen kohdalla? Pitääkö koko reservin sittemmin taipua kokonaisvaltaiseen passiivisuuteen? Kannattaa nyt oikeasti miettiä lehdistönkin huomioonottamaan "meillä ei olisi ketään joka vastaisi tuleen" tarkemmin. Mikä ongelma on esim. maakuntajoukoista kouluttaa valmiudessa olevampaa ja aseistettua yksikköjä karsien huonokuntoiset ja nostoväki-ikäiset pois? Sveitsissä jokaisella reserviläisellä on ase esimerkkinä. Entä Norja, Ruotsi jne.? Miten oikeasti voidaan olettaa, että reserviläinen luottaa valtioon jos valtio ei luota häneen tuon vertaa? Ei kiitos paluuta enää aikaan, jolloin arvomerkit olivat kantahenkilökunnalla erilaiset ja 9 mm:n pistooli pelottavana sotilasaseena piti anoa lääninhallitukselta. Valitettavasti tämä ruma ja ylimielinen asenne nostaa edelleen päätään mm. M/05 -mallisuojaa ajamalla, PV:n lausunnoissa reserviläisammuntaa kohtaan aselaissa ja reserviläisten ampumavuoroja alasajamalla (mm. Rajavartiolaitos).

Tällä hetkellähän meillä ei ole mitään valmiusyksikköä kuten Norjalla on/oli. Miksi? Paljonko Norjalla on rajaa Venäjän kanssa, paljonko Suomella? Organisaatio ei voi taipua joidenkin yliaktiivisuuteen, voihan. Organisaatio on juuri sellainen kuin sen halutaan olla. Tällä hetkellä asevelvollisuus on orjakoulutusta, jonka teettäjä unohtaa orjansa palveluksen jälkeen. Tätä tehotonta systeemiä ruokitaan vuodesta toiseen. Millaiset valmiudet luulet olevan sairaanhoitajaksi opiskelleella jos hän ei pääse töihin koskaan? Taidot rapistuvat. Taitoja ei pidä hankkia, jotta niitä voidaan rapistuttaa. Ei ainakaan sillä tavalla että vuosi parhaasta iästä eli nuoruudesta hukataan taitoihin, jotka rapistuvat nopeasti ilman ylläpitoa. Hankittuja taitoja pitäisi virkistyttää, kerrata ja jopa hankkia lisää. Näinhän se on työelämässäkin. Ammattitaidon pitää kasvaa, kertyä ja aina pitää kouluttautua lisää, siitä huolimatta ettemme elä ikuisesti ja jokainen joskus joutuu eläkkeelle. Näin ei voi jatkua ja epäilemättä asevelvollisuus nykymuodossaan häviää tehottomuuttaan (siis kansantaloudellinen) muuttuen ammattiarmeijaksi tai sitten tilalle voidaan ottaa Sveitsin malli. Henk. koht. kannatan Sveitsin mallia, kansalla täytyy olla valtaa ja se onnistuu vain kun kansalla on tahto, kyky ja välineet näyttää se tarvittaessa. Valitettavasti Suomi on matkalla kohti poliisivaltiota, jolla ei ole varaa poliiseihin joten en usko kannattamani vaihtoehdon menestykseen nykytilanteessa.
 

baikal

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Kyllä maakuntajoukkojen harjoittelu on jo ihan jees. Siinä kehittyy hyvää runkoa paikallisjoukkoihin. Käsittääkseni.
 
baikal kirjoitti:
Kyllä maakuntajoukkojen harjoittelu on jo ihan jees. Siinä kehittyy hyvää runkoa paikallisjoukkoihin. Käsittääkseni.
Jees varmasti, mutta suunniteltujen n.5000 (toteutuuko vapaaehtoisesti...?) vahvuisen osan ahkerampi harjoittelu ei ehkä kuitenkaan kompensoi sitä että loput 80 000 alueellisista joukoista ei kertaa kenties koskaan... En myöskään tuudittautuisi siihen että hyvälle tasolle rk tason aseistuksen kanssa reenattu murto-osa kokonaisuudesta tekee kevättä kun muodostetaan sinkojoukkueita, pattereita jne...
Ai niin eihän niille sinkojoukkueille ja pattereille ole kohta jakaakaan kuin ne rk-tason aseet, joten eipä hätiä mitiä :dodgy:
 

akealik

Luutnantti
Hommahan olisi hanskassa jos maakuntajoukkojen vahvuus olisi kymmeniä tuhansia muutaman hassun tuhannen sijaan, valmius ja taitotaso korkea ja yksikköinä kiväärikomppanoiden lisäksi pioneeri-, tiedustelu-, viesti-, lääkintä- ynnä muita osia. Taidan jo jankuttaa ja toistaa itseäni mutta paikallisjoukothan ovat jo olemassa mutta ne ovat liian passiivisessa tilassa. Mitä voi odottaa Pihtiputaan vartiokomppanialta, jossa on sekalaista reserviläistä ja edellisistä kertausharjoituksista aikaa kymmenen vuotta? Harjoituksella senkin pumpun teho ja käyttömahdollisuudet moninkertaistuisivat.
 

baikal

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Kyllä maakuntajoukkojen harjoittelu on jo ihan jees. Siinä kehittyy hyvää runkoa paikallisjoukkoihin. Käsittääkseni.
Jees varmasti, mutta suunniteltujen n.5000 (toteutuuko vapaaehtoisesti...?) vahvuisen osan ahkerampi harjoittelu ei ehkä kuitenkaan kompensoi sitä että loput 80 000 alueellisista joukoista ei kertaa kenties koskaan... En myöskään tuudittautuisi siihen että hyvälle tasolle rk tason aseistuksen kanssa reenattu murto-osa kokonaisuudesta tekee kevättä kun muodostetaan sinkojoukkueita, pattereita jne...
Ai niin eihän niille sinkojoukkueille ja pattereille ole kohta jakaakaan kuin ne rk-tason aseet, joten eipä hätiä mitiä :dodgy:
Maakuntakomppaniat käsittääkseni voivat toimia paikallisten runkoina, jolloin nämä ups ja au- täytetyt komppaniat valuttavat koulutusvoimansa käskettyyn osaan, joka voi olla vaikka viisinkertainen. Tuolloin käytössä olisi jo 30 kevyttä pataljoonaa.

Pst plus it hankitaan harmaassa vaiheessa, pitää sinun jo nyt se tajuta. Puolustusvoimat on hankkinut kumppaneita ja kont akti-pintaa...johonkin..ei tarvi ite varastoida, hankkii häntä sitten.
 

skärdis

Ylipäällikkö
akealik kirjoitti:
Hommahan olisi hanskassa jos maakuntajoukkojen vahvuus olisi kymmeniä tuhansia muutaman hassun tuhannen sijaan, valmius ja taitotaso korkea ja yksikköinä kiväärikomppanoiden lisäksi pioneeri-, tiedustelu-, viesti-, lääkintä- ynnä muita osia.
Mistäpä ne kymmenet tuhannet maakuntajoukkojen taistelijat oikein saataisiin kokoon?

Jo nyt on miehistön osalla ylitsekäymättömiä vaikeuksia saada tarpeeksi miehiä riviin.

Tämä varmasti tiedetään PE:kin, eikä maakuntajoukkojen varaan voida laskea sen enempää. Sopivaa puuhastelua aktiiveille, mutta todelliset sodanajan joukot täytyy edelleen rakentaa muutoin.
 

commando

Kenraali
Heh, ei se tieto- ja taitotaso nyt niin korkea sentään ole että huomattavaa etua tulisi hajottamalla maakuntakomppanioiden ukkoja muihin osastoihin.
 

baikal

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
commando kirjoitti:
Heh, ei se tieto- ja taitotaso nyt niin korkea sentään ole että huomattavaa etua tulisi hajottamalla maakuntakomppanioiden ukkoja muihin osastoihin.
Jos maakuntajoukot eivät edusta reservin kenttäarmeijan kermaa niin empä uskalla ryhtyä arvailemaan kenttäarmeijan tosiolevuutta kokonaisuutena. Mistä ne tekijät sitten putkahtavat sinne "muihin osastoihin"????? Taikaseinä? SRA-radat? Eläköityneet piirivartijat ja poliisit? Papit ja lukkarit?

Mikä muu reservin taaja joukko on treenannut niitä määriä, mitä maakuntajoukot ovat? Tähän on turha vetaa muutaman erikoisjääkärin pyörittämistä kh:ssa.

Jos taas maakuntakomppaniat ovat olemassa kaulassaan kyltti: rajoitettu operatiivinen käyttö niin ohhoijjaa. Mitä se muu taaja reservi sitten edustaa?
 

commando

Kenraali
Tarkoitan ettei maakuntajoukkojen harjoitukset tee reserviläisestä mitään supersotilasta, joita voisi kuin konsanaan vihreitä baretteja lähettää kouluttamaan alkuasukkaista tai muista reserviläisistä kovempaakin kovempaa joukkoa. Se koulutus mitä maakuntajoukoille annetaan ei mielestäni ole kovin erikoista tai kovaa. Lähinnä muistin virkistämistä esim. kohteensuojauksesta ja jalkaväkitaistelun perusteista. Toki jotain erikoisempaakin on silloin tällöin tarjolla mutta jos pari kertaa vuodessa on VEH viikonlopun pituisena ja kerran parissa vuodessa KH niin ei se mielestäni hirveästi opeta uusia taitoja. Monikin turhautuu ja eroaa, luvataan kovaa ja paljon koulutusta mutta todellisuus on vähän aina toista intin hommissa eli kauhea kiire odottamaan. Ovathan maakuntajoukot paikallisjoukkojen "kermaa" mutta en todellakaan alkaisi kehumaan kerman laadulla ja erinomaisuudella liikaa.

Ei maakuntajoukoissa sitäpaitsi ole edes se reservin innokkain ja paras kärki välttämättä. Muutama on ilmoittautunut ettei aio osallistua, koska menettäisi sa-sijoituksen operatiivissa joukoissa, jolla on vielä kertausharjoituksia. Monia tarkka-ammunnan tai toiminallisen ammunnan harrastajia ei kiinnosta vain tämä odottelu, koska tietävät jo viisaina ja fiksuina, ettei maakuntajoukoissa mitään ihmeellistä toimintaa ole jota ei saisi ilman velvollisuuksia vaikkapa MPK:n kursseilla. Jos puhutaan vaikka ampumaharjoittelusta niin valtion paukkuja kerhossa kahden viimeisen vuoden aikana olen ampunut ehkä alle 200. Ei tuollainen määrä kehitä saati ylläpidä perusteiden jälkeen. Onhan se enemmän tietysti kuin moni muu reserviläinen mutta toisaalta saman määrän saa kulumaan illassa yksin jos haluaa treenata oikeasti ammuntaa niin että siinä kehittyy.
 

veffeade

Eversti
Lahjoittaja
ELSO 2.0
commando kirjoitti:
Tarkoitan ettei maakuntajoukkojen harjoitukset tee reserviläisestä mitään supersotilasta, joita voisi kuin konsanaan vihreitä baretteja lähettää kouluttamaan alkuasukkaista tai muista reserviläisistä kovempaakin kovempaa joukkoa. Se koulutus mitä maakuntajoukoille annetaan ei mielestäni ole kovin erikoista tai kovaa. Lähinnä muistin virkistämistä esim. kohteensuojauksesta ja jalkaväkitaistelun perusteista. Toki jotain erikoisempaakin on silloin tällöin tarjolla mutta jos pari kertaa vuodessa on VEH ja kerran parissa vuodessa KH niin ei se mielestäni hirveästi opeta uusia taitoja. Monikin turhautuu ja eroaa, luvataan kovaa ja paljon koulutusta mutta todellisuus on vähän aina toista intin hommissa eli kauhea kiire odottamaan.
Eikös kuitenkin tavoite ole ylläpitää vanha osaamispohja ja kehittää sitä uusilla näkemyksillä ja vermeillä. En tiedä miten paljon "uutta" KH:ssa opetetaan/harjoitellaan, mutta voisin kuvitella ettei nuo KH:t ole pelkästään "vanhan kertausta".

Minkä verran viimeisimpiä taistelustrategioita ja välineitä/kalustoa nuissa harjoituksissa opetetaan nykyisellään?.
 

commando

Kenraali
Samat vermeet ja kalusto kuin 10 vuotta sitten varusmiehenä. Tosin eihän tietenkään ole jakaa koko varustusta. Lähinnä mennään linjalla aivan välttämätön jaetaan. Ei siihen kuulu lumipukua jne. Ainoastaan maastopuku on uudempaa mallia ja ase vanhempaa silloin harvoin kun se kuitataan. Edes tetsaria tai kypärää ei saa kotiin kuitattua, koska ovat taistelumateriaalia mitä ei voi luovuttaa epäluotettavalle reserviläiselle joten joka kerta kulutetaan aikaa säätämiseen tuossakin asiassa. Tai sitten niitä ei ole vain jakaa, koska niitä ei ole niissä tornihuhujen suurissa luolastoissa. Pieniä asioita, jotka saisi kuntoon helposti. Omien varusteiden sallittu käyttö rajoittuu lähinnä hansikkaisiin ja kenkiin. Ilmeisesti jossainpäin muualla on hyväksytty omakustanteiset taisteluliivit ja reputkin.

Metsässä kuuluu yhä "tue"-huudot jne. Eivät ne perusteet miksikään muutu eikä näissä hommissa varmaan tarvitsekaan opetella mitään PV:lle uudempia "renkaat vinkuen ja pyssyt paukkuen pakoon" Afganistan-skenaarioita, jotka eivät kohteensuojaukseen tai perusjimmyilyyn kuulu kotimaassa. Koulutus tehtävän mukaan. Vaihtuvuutta kuitenkin on ja kun uusi tulokas on käynyt peruskurssit niin tulee vanhaksi joukkolaiseksi ja VEH:t entisestään vähenevät. Ei maakuntajoukkoihin ainakaan kannata liittyä saadakseen taistelukoulutusta, ampumaharjoitusta tai päästäkseen testailemaan uutta kalustoa. Jos tykkää "syöksyen eteenpäin"-harjoituksista ja istumisesta odottaen niin tervetuloa. :)
 

koponen

Kenraali
Lahjoittaja
ELSO 2.0
Minä tunnen väkeä neljästä eri maakuntajoukosta kahdesta puolustushaarasta, ja kolmen joukon koulutuksesta ja muusta toiminnasta on joku haju. En lähtisi niputtamaan kovin vahvasti yhteen nippuun ko. joukkoja. Joissain tuntuu olevan todennettavissa olevaa ja todennettua suorituskykyä niin paljon että Firman oma ymmärrys/määräys-taso ei tunnu antavan käytölle myöten. Sitten on näitä kolmen vuosiharjoituksen joukkoja. Valitettavasti.

Miettikää huviksenne miten suhde Puolustusvoimiin muuttuisi yhteiskunnan tasolla, jos asevelvollisuusaikana alettaisiin oikeasti vaatimaan reserviläisiltä jotain. Vaikkapa kenttäkelpoisuutta. Tai oman osaamisen ylläpitoa harjoitusten lisäksi itseopiskeluna.
 
Top