Bellum kirjoitti:SJ kirjoitti:Einomies1 kirjoitti:Siivet lehdessä 7/2010 oli arvioidut hinnat sotilaskoneista (nykyiset ja kehitettävät) joissa PAK-FA:n hinta oli n. 73 milj.euroa (sama kuin uusin F-15K Slam Eagle). Aika paljon jää jälkeen F-22:sta (259 milj. euroa), joten tuskin voidaan edes kuvitella koneiden painivan samalla tasolla teknisesti. Niinpaljon ei ilmaa ole hinnoissa vaikka kuinka tehtäisiin innovaatioita ja säästettäisiin rakennuskuluissa.
PAK-FAn edelle kiilaavat kalleudessa myös Eurofighter Typhoon (90 milj.), F-35 Lightning II (89 milj.) ja Mitsubishi F-2 (79 milj.).
Hinnat siis euroissa.
Saa nähdä miten PAK-FA:n toteutus toimii kun eri komponentteja ja toimintoja on testattu erilaisissa projekteissa vuosien aikana, mutta kone laitetaan kasaan vasta nyt.
Eurofighter on siis hinnaltaan ja suoritusarvoiltaan suunnilleen samaa tasoa, mutta varmasti käyttökustannuksiltaan halvempi. F-35 on sitten tekniikaltaan huomattavasti edistyneempi, joskin tuo hinta kohoaa yhä, ellei tuo tuossa yllä ole väärin sekin.
Tuossahan on tehty törkeä virhe hinta-arvioissa. Muista koneista on otettu toiveajattelua edustavat fly-away-hinnat, mutta F-22n(jonka flyawayhinta 2009 oli 150mil) hintana esitetään koko projektin kustannukset jaettuna kpl-määrällä. Tuollainen asettelu tietysti johtaa pahasti harhaan, etenkin kun Raptorin määrä jäi niin pieneksi. Sama kuin sanoisi Pakfan hinnan olevan 5miljardia dollaria, kun kaksi konetta lentää ja niiden luomiseksi on käytetty jotain 10miljardia kaikkiaan.
Epäilemättä Raptorin hinta tippuisi kiven lailla, jos vaikkapa Japanin, Brittien ja Aussien annettaisiin ostaa niitä lisää. Samalla jenkit saattaisivat ostaa muutamia lisää. Tämä tietenkin sillä oletuksella, että hyö saavat ne tekniset ongelman ratkaistua niistä.