PAKFA

Bellum kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Einomies1 kirjoitti:
Siivet lehdessä 7/2010 oli arvioidut hinnat sotilaskoneista (nykyiset ja kehitettävät) joissa PAK-FA:n hinta oli n. 73 milj.euroa (sama kuin uusin F-15K Slam Eagle). Aika paljon jää jälkeen F-22:sta (259 milj. euroa), joten tuskin voidaan edes kuvitella koneiden painivan samalla tasolla teknisesti. Niinpaljon ei ilmaa ole hinnoissa vaikka kuinka tehtäisiin innovaatioita ja säästettäisiin rakennuskuluissa.

PAK-FAn edelle kiilaavat kalleudessa myös Eurofighter Typhoon (90 milj.), F-35 Lightning II (89 milj.) ja Mitsubishi F-2 (79 milj.).
Hinnat siis euroissa.

Saa nähdä miten PAK-FA:n toteutus toimii kun eri komponentteja ja toimintoja on testattu erilaisissa projekteissa vuosien aikana, mutta kone laitetaan kasaan vasta nyt.

Eurofighter on siis hinnaltaan ja suoritusarvoiltaan suunnilleen samaa tasoa, mutta varmasti käyttökustannuksiltaan halvempi. F-35 on sitten tekniikaltaan huomattavasti edistyneempi, joskin tuo hinta kohoaa yhä, ellei tuo tuossa yllä ole väärin sekin.

Tuossahan on tehty törkeä virhe hinta-arvioissa. Muista koneista on otettu toiveajattelua edustavat fly-away-hinnat, mutta F-22n(jonka flyawayhinta 2009 oli 150mil) hintana esitetään koko projektin kustannukset jaettuna kpl-määrällä. Tuollainen asettelu tietysti johtaa pahasti harhaan, etenkin kun Raptorin määrä jäi niin pieneksi. Sama kuin sanoisi Pakfan hinnan olevan 5miljardia dollaria, kun kaksi konetta lentää ja niiden luomiseksi on käytetty jotain 10miljardia kaikkiaan.

Epäilemättä Raptorin hinta tippuisi kiven lailla, jos vaikkapa Japanin, Brittien ja Aussien annettaisiin ostaa niitä lisää. Samalla jenkit saattaisivat ostaa muutamia lisää. Tämä tietenkin sillä oletuksella, että hyö saavat ne tekniset ongelman ratkaistua niistä.
 
051318.jpg

051380.jpg

imk4g53V.jpg

051382.jpg
 
Teräsmies kirjoitti:
Huhujen mukaan tänä vuonna tullaan näkemään kaksi uutta T-50 prototyyppiä.

Niinhän nuo väittävät, että T-50-3 olisi valmis jo parin viikon päästä. Mielenkiintoista nähdä, onko tehty muutoksia aiempiin protyyppeihin verrattuna.
 
Bellum kirjoitti:
Teräsmies kirjoitti:
Huhujen mukaan tänä vuonna tullaan näkemään kaksi uutta T-50 prototyyppiä.

Niinhän nuo väittävät, että T-50-3 olisi valmis jo parin viikon päästä. Mielenkiintoista nähdä, onko tehty muutoksia aiempiin protyyppeihin verrattuna.

Milloin ne moottorit oli tulossa?
 
Venäjän uusi huippuhävittäjä esittäytyi

http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/venajan-uusi-huippuhavittaja-esittaytyi---katso-kuvat/art-1288407900022.html

Suhoi T-50 on ensimmäinen täysin uusi hävittäjäkone, jonka Venäjä on ottanut käyttöön Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen.

Tutkassa heikosti näkyvä Suhoi T-50 teki ensimmäisen julkisen näytöslentonsa MAKS-ilmailumessuilla Moskovan lähellä viikonvaihteessa.

T-50 on Venäjän ensimmäinen viidennen sukupolven suihkuhävittäjä. Kone teki ensilentonsa tammikuussa 2010.

T-50 on kaksimoottorinen, ja siinä on käytetty edistyksellisiä häivetekniikkaa tutkakuvan saamiseksi mahdollisimman pieneksi. Venäjän uusi ylpeys on suora haastaja Yhdysvaltain F-22 Raptor- ja F-35-koneille, jotka ovat markkinoiden tämän hetken kehittyneimmät sotilaskoneet.

Myös Kiina kehittää omaa häivehävittäjäänsä, jonka tyyppinimi on J-20.

T-50 on kehitetty yhteistyössä Intian kanssa. Venäjä tilaa Suhoilta 150 konetta, Intia noin 200.

- Me saamme käyttöön T-50:n prototyypin vuonna 2013, sanoi Venäjän ilmavoimien komentaja Aleksandr Zelin tiedotusvälineille MAKS-messuilla saksalaislehti Der Spiegelin mukaan.

- Kone ei siirry sarjatuotantoon ennen vuosia 2014-2015, kenraali kertoi.

Suhoi T-50 on noin 20 metriä pitkä ja yksipaikkainen. Se pystyy kuljettamaan noin 7,5 tonnin aselastin. Koneen huippunopeus on yli 2 Machia, ja se pystyy lentämään matkalentoa yliääninopeuksilla.
 
vehamala kirjoitti:
Venäjän uusi huippuhävittäjä esittäytyi

http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/venajan-uusi-huippuhavittaja-esittaytyi---katso-kuvat/art-1288407900022.html

Suhoi T-50 on ensimmäinen täysin uusi hävittäjäkone, jonka Venäjä on ottanut käyttöön Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen.

Tutkassa heikosti näkyvä Suhoi T-50 teki ensimmäisen julkisen näytöslentonsa MAKS-ilmailumessuilla Moskovan lähellä viikonvaihteessa.

T-50 on Venäjän ensimmäinen viidennen sukupolven suihkuhävittäjä. Kone teki ensilentonsa tammikuussa 2010.

T-50 on kaksimoottorinen, ja siinä on käytetty edistyksellisiä häivetekniikkaa tutkakuvan saamiseksi mahdollisimman pieneksi. Venäjän uusi ylpeys on suora haastaja Yhdysvaltain F-22 Raptor- ja F-35-koneille, jotka ovat markkinoiden tämän hetken kehittyneimmät sotilaskoneet.

Myös Kiina kehittää omaa häivehävittäjäänsä, jonka tyyppinimi on J-20.

T-50 on kehitetty yhteistyössä Intian kanssa. Venäjä tilaa Suhoilta 150 konetta, Intia noin 200.

- Me saamme käyttöön T-50:n prototyypin vuonna 2013, sanoi Venäjän ilmavoimien komentaja Aleksandr Zelin tiedotusvälineille MAKS-messuilla saksalaislehti Der Spiegelin mukaan.

- Kone ei siirry sarjatuotantoon ennen vuosia 2014-2015, kenraali kertoi.

Suhoi T-50 on noin 20 metriä pitkä ja yksipaikkainen. Se pystyy kuljettamaan noin 7,5 tonnin aselastin. Koneen huippunopeus on yli 2 Machia, ja se pystyy lentämään matkalentoa yliääninopeuksilla.

Onkohan tuon lisäksi tulossa mitään muuta konetta palveluskäyttöön? Meinaan kun 150 konetta suursodassa tarkottasi sitä että tulevaisuudessa ilmatorjunta keskittys enemmän lennokeihin ja ohjuksien torjuntaan..
 
Tämä summa on paljon pienempi kuin aikaisemmin arvioitu 10 miljardin kehityskulut.
The article from the state-run media source says the Sukhoi T-50 cost the two governments about $6 billion to develop, with India shouldering about 35% of the cost.
http://news.blogs.cnn.com/2011/08/17/new-fighter-jet-to-bolster-russian-air-force/?hpt=hp_c2

Noin pienellä budjetilla tuskin saadaan muuta kuin "uusilla kuorilla" varustettu SU-35, varsinkin kun sitä vertaa kiinalaisten ja jenkkien kuluihin....

F-22:sen kehityskulut oli 60+ miljardia.

J-20 projekti on monien arvioiden mukaan maksanut 20-40 miljardia.
 
Iso-Mursu kirjoitti:
vehamala kirjoitti:
Venäjän uusi huippuhävittäjä esittäytyi

http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/venajan-uusi-huippuhavittaja-esittaytyi---katso-kuvat/art-1288407900022.html

Suhoi T-50 on ensimmäinen täysin uusi hävittäjäkone, jonka Venäjä on ottanut käyttöön Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen.

Tutkassa heikosti näkyvä Suhoi T-50 teki ensimmäisen julkisen näytöslentonsa MAKS-ilmailumessuilla Moskovan lähellä viikonvaihteessa.

T-50 on Venäjän ensimmäinen viidennen sukupolven suihkuhävittäjä. Kone teki ensilentonsa tammikuussa 2010.

T-50 on kaksimoottorinen, ja siinä on käytetty edistyksellisiä häivetekniikkaa tutkakuvan saamiseksi mahdollisimman pieneksi. Venäjän uusi ylpeys on suora haastaja Yhdysvaltain F-22 Raptor- ja F-35-koneille, jotka ovat markkinoiden tämän hetken kehittyneimmät sotilaskoneet.

Myös Kiina kehittää omaa häivehävittäjäänsä, jonka tyyppinimi on J-20.

T-50 on kehitetty yhteistyössä Intian kanssa. Venäjä tilaa Suhoilta 150 konetta, Intia noin 200.

- Me saamme käyttöön T-50:n prototyypin vuonna 2013, sanoi Venäjän ilmavoimien komentaja Aleksandr Zelin tiedotusvälineille MAKS-messuilla saksalaislehti Der Spiegelin mukaan.

- Kone ei siirry sarjatuotantoon ennen vuosia 2014-2015, kenraali kertoi.

Suhoi T-50 on noin 20 metriä pitkä ja yksipaikkainen. Se pystyy kuljettamaan noin 7,5 tonnin aselastin. Koneen huippunopeus on yli 2 Machia, ja se pystyy lentämään matkalentoa yliääninopeuksilla.

Onkohan tuon lisäksi tulossa mitään muuta konetta palveluskäyttöön? Meinaan kun 150 konetta suursodassa tarkottasi sitä että tulevaisuudessa ilmatorjunta keskittys enemmän lennokeihin ja ohjuksien torjuntaan..

Mietin vain sitä että jos Venäjä hankkii vain 150kpl seuraavan sukupolven hävittäjiä ja esim Hornettien hankinta joidenkin väitteiden mukaan maksoi 3 miljardia euroa.

Tällöin 100 miljoonan euron koneita voitaisiin ostaa silloin 30 kpl. 10 per lennosto. Jolloin Suomen suhteellinen ilmavoima kasvaa suhteessa Venäjään..
 
Teräsmies kirjoitti:
Tämä summa on paljon pienempi kuin aikaisemmin arvioitu 10 miljardin kehityskulut.
The article from the state-run media source says the Sukhoi T-50 cost the two governments about $6 billion to develop, with India shouldering about 35% of the cost.
http://news.blogs.cnn.com/2011/08/17/new-fighter-jet-to-bolster-russian-air-force/?hpt=hp_c2

Noin pienellä budjetilla tuskin saadaan muuta kuin "uusilla kuorilla" varustettu SU-35, varsinkin kun sitä vertaa kiinalaisten ja jenkkien kuluihin....

F-22:sen kehityskulut oli 60+ miljardia.

J-20 projekti on monien arvioiden mukaan maksanut 20-40 miljardia.

Jälleen kerran sekoilet lukujen suhteen. F-22n kehityskulut ei olleet 60+miljardia, vaan se on koko projektin hinta mukaanlukien jokaikisen koneen valmistus ja valmistuslinjojen valmistus jne. 2006 F-22n kehitys ja testaus kuluiksi arvioitiin 28miljardia dollaria. Tämä siis 16 vuotta sen jälkeen, kun prototyyppi YF-22 lensi. Ja huutonaurua noille J-20 projektin arvioille, hyvä osoitus siitä, ettei ihmisillä ole harmainta aavistustakaan mitä siellä Kiinassa touhutaan. J-20 kehitys maksanut muka jo nyt paljon enemmän kuin F-22 kehitys ja testaus 16vuoden jälkeen, kun yksi J-20 on lentänyt.. Puhumattakaan, että Kiinassa palkkakulut ja yleensäkin kustannukset on, hieman karrikoiden, murto-osa USAn nähden.

Lisäksi T-50n kehityskuluista ei ole saatu mitään faktaa, Venäjältäkin tulee jatkuvasti virallisista lähteistä täysin ristiriitaista tietoa. Hyvänä esimerkkinä, joku isokiho siellä vasta väitti pokkana, että Venäjä saa 450 helikopteria tänä vuonna. Lisäksi sinun viestissäsi ollut lähde viittasi vain epämääräisesti johonkin venäläismediaan, ei varsinaisesti uhku uskottavuutta.

Tuo ajatus T-50stä vain Flankerina uusilla kuorilla on ilmeisesti niin ihana fantasia, että sitä on vain pakko päästä toistamaan säännöllisesti, milloin milläkin verukkeella.

Mietin vain sitä että jos Venäjä hankkii vain 150kpl seuraavan sukupolven hävittäjiä ja esim Hornettien hankinta joidenkin väitteiden mukaan maksoi 3 miljardia euroa.
Tällöin 100 miljoonan euron koneita voitaisiin ostaa silloin 30 kpl. 10 per lennosto. Jolloin Suomen suhteellinen ilmavoima kasvaa suhteessa Venäjään..

150kpl on vain yksi monista luvuista joita on pyöritelty, minään faktana tuota ei pidä ottaa. Tuskin venäläisetkään vielä tietää paljonko he niitä loppujen lopuksi tulevat hankkimaan. Yleisin arvio on ollut, että 250 kpl, mutta sekään ei merkitse tässä vaiheessa mitään.
 
Bellum kirjoitti:
Tuo ajatus T-50stä vain Flankerina uusilla kuorilla on ilmeisesti niin ihana fantasia, että sitä on vain pakko päästä toistamaan säännöllisesti, milloin milläkin verukkeella.

Onhan Flanker-otsakkeen alla tehty melko merkittäviä muutoksia jo aiemmin, vertailuun voidaan ottaa vaikka SU-27P ja SU-35. Onko määritelty montako prosenttia osista pitää olla uusia, että sukulaisuussuhde häviää?

Flanker on mielestäni joka tapauksessa kantaisä josta voi olla ylpeä, eli sukulaisuus ei vie arvoa uudelta koneelta onpa se sitten uusi versio, malli tai tyyppi.
 
Bellum kirjoitti:
Tuo ajatus T-50stä vain Flankerina uusilla kuorilla on ilmeisesti niin ihana fantasia, että sitä on vain pakko päästä toistamaan säännöllisesti, milloin milläkin verukkeella.

Ahaa, että ihan fantasia.
:a-grin:

Tuskin kukaan tosissaan väittää että venäläiset painivat tekniikan osalta samassa sarjassa jenkkien kanssa? IRST mötikkä koneen keulassa tuskin tekee hyvää koneen häiveominaisuuksille jne.

Kannattaisi mieluummin verrata venäläisten konetta tähän viritykseen, hintakin pyörii samoissa lukemissa.
http://www.aviationweek.com/aw/generic/story_channel.jsp?channel=defense&id=news/awst/2010/01/18/AW_01_18_2010_p32-196830.xml
 
Teräsmies kirjoitti:
Bellum kirjoitti:
Tuo ajatus T-50stä vain Flankerina uusilla kuorilla on ilmeisesti niin ihana fantasia, että sitä on vain pakko päästä toistamaan säännöllisesti, milloin milläkin verukkeella.

Ahaa, että ihan fantasia.
:a-grin:

Tuskin kukaan tosissaan väittää että venäläiset painivat tekniikan osalta samassa sarjassa jenkkien kanssa? IRST mötikkä koneen keulassa tuskin tekee hyvää koneen häiveominaisuuksille jne.

Kannattaisi mieluummin verrata venäläisten konetta tähän viritykseen, hintakin pyörii samoissa lukemissa.
http://www.aviationweek.com/aw/generic/story_channel.jsp?channel=defense&id=news/awst/2010/01/18/AW_01_18_2010_p32-196830.xml

Yhtä oikein on sanoa, että F-22 on vain F-15 uusilla kuorilla. Samankaltainen rakenne, moottoritkin samalla tavalla vierekkäin. Ja toki venäläiset painii monellakin tekniikan alueella samassa sarjassa jenkkien kanssa. Tästä asiasta on keskusteltu aiemminkin, mene lukemaan vanhoja keskusteluja, niin ei tarvitse samoja asioita moneen kertaan käydä läpi. Kerro vielä kerran Raptorin 60miljardin kehityskustannuksista, mjötööh? Miten paksu voi kallo olla.
 
Teräsmies kirjoitti:
Tuskin kukaan tosissaan väittää että venäläiset painivat tekniikan osalta samassa sarjassa jenkkien kanssa? IRST mötikkä koneen keulassa tuskin tekee hyvää koneen häiveominaisuuksille jne.

F-22:een piti tulla samanlainen "IRST mötikkä" mutta jätettiin pois, ei suinkaan stealth- vaan kustannussyistä. Päätöstä on sittemmin kritisoitu. Stealth-ominaisuudet tulevat koneen kokonaissuunnittelusta, yksi "mötikkä" ei sitä vielä pilaa.

On aivan mahdollista että ainakin osa PAK-FAn teknisistä ratkaisuista on edistyneempiä kuin F-22:n. Venäläisten käytössä olevat tekniset suunnitteluresurssit ja materiaalit ovat varmasti parempia kuin mitä jenkeillä oli käytössään 80-luvulla, kehitys kehittyy. Jonkun tuolloin käytössä olleen Cray-2 supertietokoneen kyvyt voidaan nykyään helposti ylittää ihan kaupallisista PC-komponenteista kootulla vehkeellä.

Lisäksi F-22 edustaa ATF-ohjelman konservatiivisinta kone- ja moottorivalintaa.
 
Ei teidän venäjäfanien nyt tarvitse noin hiileentyä, vaikka joku kirjoitteleekin vähän provosoivasti. T-50 on kyllä ihan kelpo kone, mutta ei sillä kannata lähteä jenkkejä vastaan sotimaan.

Venäläiset tarjosivat yhteistyötä T-50:nen parissa aikoinaan kiinalaisille (Intialaiset tarttuivat koukkuun) jotka kuitenkin kieltäytyivät kunniasta.

Kiinalaiset jättivät kaikki IRST mötikät pois häivekoneestaan, eikä sellaisia näy jenkkien tulevissa F/A-XX malleissa...


Laittoivat vastaavat killuttimet perinteiseen J-10B hävittäjään.
 
Teräsmies kirjoitti:
Ei teidän venäjäfanien nyt tarvitse noin hiileentyä, vaikka joku kirjoitteleekin vähän provosoivasti. T-50 on kyllä ihan kelpo kone, mutta ei sillä kannata lähteä jenkkejä vastaan sotimaan.

Tuohan on nokkela keskustelutaktiikka, jos joku on eri mieltä, niin leimataan hänet epärationaaliseksi faniksi. Epäkohteliasta se tosin on, ja uskoisinpa että suurin osa ymmärtää tuollaiseen tyyliin turvautumisen viestivän heikkoudesta.

Jotta viestissäni jotain asiaankuuluvaa sisältöäkin olisi, niin laitan pari kuvaa MAKSsta.

0_63981_9e84ff7d_XXXL.jpg

maks2011d2_283.jpg

ip38tk.jpg

attachment.php

051904.jpg
 
Back
Top