PAKFA

Caveman kirjoitti:

Testikoneillehan tuollaisia ongelmia tulee väistämättä, vielä ei ole sentään Pakfa romuttunut kuten ensimmäinen Raptor teki, mutta todennäköisesti testilentojen aikana vielä sellaistakin tapahtuu.

T-50-3ssa ennakkotietojen perusteella on tutka paikallaan.
22.11.11%20-%201.JPG
 
Last edited by a moderator:
Bellum kirjoitti:
Caveman kirjoitti:

Testikoneillehan tuollaisia ongelmia tulee väistämättä, vielä ei ole sentään Pakfa romuttunut kuten ensimmäinen Raptor teki, mutta todennäköisesti testilentojen aikana vielä sellaistakin tapahtuu.

T-50-3ssa ennakkotietojen perusteella on tutka paikallaan.
22.11.11%20-%201.JPG

Joo, mutta minkälainen tutka? Onko ne saanut sen tutkan valmiiksi, jonka ne meinasi tuohon?
 
Last edited by a moderator:
Olettaen Intian nyt todellakin hankkivan Rafaelin, niin mitä tämä tietää PAK FA:n tulevaisuudelle?
 
Bellum kirjoitti:
JOKO kirjoitti:
Olettaen Intian nyt todellakin hankkivan Rafaelin, niin mitä tämä tietää PAK FA:n tulevaisuudelle?

Ei mitään. MRCA ja FGFA ovat aivan erillisiä projekteja.

No ei kai inkkarit kaikkea mahdollista hanki? Jahka tuo Rafalen valmistaminen törmää perinteiseen intialaiseen säätämiseen, niin siinä voi mennä budjetti ja aikataulut uusiksi. Kyllä minä ihmettelen, ellei iivanoilta mennyt suurin ulkomainen asiakas seuraavan sukupolven hävittäjää ajatellen. Olettaisin Rafalen pysyvän helposti kilpailussa mukana kaikkien kiinalaisten viritelmien kanssa seuraavat 20 vuotta, joten venäläisen koneen hankintaan ei ole laadun puolesta tarvetta.
 
JOKO kirjoitti:
Bellum kirjoitti:
JOKO kirjoitti:
Olettaen Intian nyt todellakin hankkivan Rafaelin, niin mitä tämä tietää PAK FA:n tulevaisuudelle?

Ei mitään. MRCA ja FGFA ovat aivan erillisiä projekteja.

No ei kai inkkarit kaikkea mahdollista hanki? Jahka tuo Rafalen valmistaminen törmää perinteiseen intialaiseen säätämiseen, niin siinä voi mennä budjetti ja aikataulut uusiksi. Kyllä minä ihmettelen, ellei iivanoilta mennyt suurin ulkomainen asiakas seuraavan sukupolven hävittäjää ajatellen. Olettaisin Rafalen pysyvän helposti kilpailussa mukana kaikkien kiinalaisten viritelmien kanssa seuraavat 20 vuotta, joten venäläisen koneen hankintaan ei ole laadun puolesta tarvetta.
MRCA-projekti korvaa 152 MIG-21:ä ja FGFA korvaa 48 MIG-29:ä ja 88 MIG-27:aa
 
Inkkareilla on vähän sellainen periaate ettei aivan kaikkea hommata samasta maasta. Kun kalusto on nyt niin pitkälle venäläisperäistä ja tuleva päätaisteluhävittäjä on myös venäläisperäinen niin siihen halutaan väliin jotain jostain muusta maasta.

Mutta monta matkaa on mutkassa ennenkuin Rafale lentää Intian väreissä...
 
Huhut kertovat että PAK-FA:ssa on ilmennyt rakenteellisia ongelmia. Kerrotaan että ykkösproto on ollut lentokiellossa elokuusta alkaen takarungon murtumien vuoksi. Nojatuoliekspertit ovat arvelleet sisäisten asekuilujen heikentävän rakennetta. Miten vain, näin aikaisessa vaiheessa koelentoja löytyvä rakennevika viittaa aika pahaan suunnitteluvirheeseen joka vaatinee jonkun verran uudelleensuunnittelua.
 
fulcrum kirjoitti:
Huhut kertovat että PAK-FA:ssa on ilmennyt rakenteellisia ongelmia. Kerrotaan että ykkösproto on ollut lentokiellossa elokuusta alkaen takarungon murtumien vuoksi. Nojatuoliekspertit ovat arvelleet sisäisten asekuilujen heikentävän rakennetta. Miten vain, näin aikaisessa vaiheessa koelentoja löytyvä rakennevika viittaa aika pahaan suunnitteluvirheeseen joka vaatinee jonkun verran uudelleensuunnittelua.

Outoa tosiaan, meinaan, että tuollaisten vikojen pitäisi ilmaantua vasta käyttötuntien mukana. Mutta veneäläisten kannalta hyvä, että tuo ongelma ilmoitteli itsestään ajoissa.
 
fulcrum kirjoitti:
Huhut kertovat että PAK-FA:ssa on ilmennyt rakenteellisia ongelmia. Kerrotaan että ykkösproto on ollut lentokiellossa elokuusta alkaen takarungon murtumien vuoksi. Nojatuoliekspertit ovat arvelleet sisäisten asekuilujen heikentävän rakennetta. Miten vain, näin aikaisessa vaiheessa koelentoja löytyvä rakennevika viittaa aika pahaan suunnitteluvirheeseen joka vaatinee jonkun verran uudelleensuunnittelua.

Niin eikös Teräsmiehn kuvassa yhden J-20 isoa luukkua vaihdettu..liekö samoja onkelmia ?
 
Onko tuo PAK-FA vielä jotenkin mielikuvitusasteella? Taitaa olla karsean pitkä matka vielä sarjatuotantoon? Mihin länsikoneeseen se vertautuisi valmistuessaan?

Onko tuo T-50 lähellä F-35:ttä vai miten se menee?

Saattaisi olla Venäjän asevoimille parasta se, että hankkisivat Ranskalaisten lisenssin Rafaleen? Voisi tulla joskus vielä jotain valmistakin. Mutta nykytila on minusta aivan hyvä.D.
 
Ilmeisesti vuonna 2020 pitäisi olla noin 60kpl käytössä.
http://www.aviaport.ru/digest/2012/03/16/231406.html
 
Tuotantoversio rivissä 2013 ja ensimmäinen täysin sotavalmis laivue valmiina 2015. Jotakin tuon suuntaista idässä on haaveiltu. Tuotantoversio lienee siis kohtapuoliin linjalla tulossa. Tai sitten homma ei tosiaan mene niin kuin Strömsössä...
 
baikal kirjoitti:
Saattaisi olla Venäjän asevoimille parasta se, että hankkisivat Ranskalaisten lisenssin Rafaleen? Voisi tulla joskus vielä jotain valmistakin. Mutta nykytila on minusta aivan hyvä.D.

Veikkaan, että Ranskalaisten tuotantomenetelmät ovat hieman liian vaativia ryssille.
 
SJ kirjoitti:
fulcrum kirjoitti:
Huhut kertovat että PAK-FA:ssa on ilmennyt rakenteellisia ongelmia. Kerrotaan että ykkösproto on ollut lentokiellossa elokuusta alkaen takarungon murtumien vuoksi. Nojatuoliekspertit ovat arvelleet sisäisten asekuilujen heikentävän rakennetta. Miten vain, näin aikaisessa vaiheessa koelentoja löytyvä rakennevika viittaa aika pahaan suunnitteluvirheeseen joka vaatinee jonkun verran uudelleensuunnittelua.

Outoa tosiaan, meinaan, että tuollaisten vikojen pitäisi ilmaantua vasta käyttötuntien mukana. Mutta veneäläisten kannalta hyvä, että tuo ongelma ilmoitteli itsestään ajoissa.

Uusi kone ei murene materiaalien väsymisen seurauksena. Jotain on pielessä joko suunnittelussa, valmistuksessa tai materiaaleissa. Valmistusvirhe olisi mukavin vaihtoehto. Vakava suunnitteluvirhe puolestaan huonoin vaihtoehto. Pelkkä rakenteen vahvistaminen ei välttämättä riitä, vaan vahvistamisen oheisvaikutukset voivat pakottaa myös muihin muutoksiin. Materiaalien puolella voi olla ongelmia esimerkiksi mutkikkaiden komposiittiosien valmistuksen kanssa. Alumiinia ja titaania iivanat osannevat sekä valmistaa, että työstää.
 
*Villiä spekulaatiota*

Lieneeköhän alue moottoreiden (asekuilujen sijainti) välissä liian heppoinen? Vanhemmissa Sukhoissahan se on tukevampi kun ei ole mitään luukkuja viemässä pinta-alaa rungon alapuolelta. PAK-FA:n selkä on varmaan kovilla tuon takia.

Muissa häivekoneissahan luukut ovat rungon alapuolella ja pienemmät kuilut sivuilla.
 
baikal kirjoitti:
Onko tuo PAK-FA vielä jotenkin mielikuvitusasteella? Taitaa olla karsean pitkä matka vielä sarjatuotantoon? Mihin länsikoneeseen se vertautuisi valmistuessaan?

Onko tuo T-50 lähellä F-35:ttä vai miten se menee?

F-22:n vastine se on. F-35:ttä se on paljon suorituskykyisempi, ainakin paperilla. Aikataulu tosiaan olisi että ensi vuonna tulisi tuotantoversion proto ja 2015 sarjakoneiden toimitukset. Tämä aikataulu voi olla vähän optimistinen, kun nyt 2012 on vasta kolme protoa valmiina ja neljäs tulossa. Rafalella demonstraattorikone lensi 1986 ja ensimmäinen tuotantoproto 1991, ja laivuepalvelukseen pääsi vasta 2000 - tosin välissä oli kolmen vuoden häröilyjakso kun koneella ei ollut rahoitusta.

Teräsmies kirjoitti:
*Villiä spekulaatiota*

Lieneeköhän alue moottoreiden (asekuilujen sijainti) välissä liian heppoinen? Vanhemmissa Sukhoissahan se on tukevampi kun ei ole mitään luukkuja viemässä pinta-alaa rungon alapuolelta. PAK-FA:n selkä on varmaan kovilla tuon takia.

Muissa häivekoneissahan luukut ovat rungon alapuolella ja pienemmät kuilut sivuilla.

Jotain tällaista nimenomaan on spekuloita. PAK-FA:n runko on aika hoikka verrattuna vaikka F-22:een. JOKO on oikeassa varmasti siinä ettei nyt riitä pieni vahvistuspala rakenteisiin vaan rakennetta on muutettava isommin.
 
Entäs jos noiden koneiden moottorivoimat ovat "liian" suuria? Aerodynamiikan ym. puutteet on korvattu pistämällä hurlumhei-tehot puhaltamaan ja vikkelissä liikkeissä alkaa paikat paukkua?

Tosin huhujen pohjalta tätä keskustelua taidetaan nyt käydä?
 
Back
Top