PAKFA

Venäläiset ovat kertoneet tämmöisiä uutisia foorumeilla.
According to the latest schedule, T-50-5R should make the first flight of 22.08., Transfer OKB 06.09. OChK (wing parts) for T-50-7 should be transferred to Zhukovsky by 30.09. Meanwhile, during static testing of T-50-7 fuselage identified the need to strengthen the frame №23. Thus the timing of construction of T-50-6-2 significantly shifted. Now, the first flight will take place on October 5 and the transfer to OKB - 28 December. Such a large gap between these dates is due to the fact that the first plane that will have a fully applied RAM . T-50-8, respectively, shifts to 2016.
 
MAKS ilmailunäytöstä varten harjoitellaan kovasti.
171440.jpg

0_172f0f_97a76e2f_orig
 
Hurjasti savuttavat nuo PAKFA:n moottorit.
 
Tuo on Meteorinkin ongelma. "Paljon näyttävämpi" laukaisu kuin Amraamilla, jolla on haitallinen vaikutus havaittavuuteen.

Jep, näin on. Ohjusten havaitsemiseen on nykyään myös ohjusvaroittimet. Ne todennäköisesti heikentävät aika paljon esim. BVR-osumatodennäköisyyksiä. https://en.wikipedia.org/wiki/Missile_Approach_Warning

Liittyen visuaaliseen havainnointiin, niin stealth ei myöskään auta tiivistymäjuovien kanssa. (alla F-35 ja B-2).

ec_fighter332753x002_t933x640.jpg


b-2-contrail.jpg
 
Hurjasti savuttavat nuo PAKFA:n moottorit.

Videopätkissä näkyy että moottoreista lähtee perusmoottorilla vain varsin hento savu, ei mitään samantapaista kuin MiG-29:llä. Ilmeisesti tuossa kuvassa ollaan juuri työntämässä kaasua eteen, kaikki moottorit savuttavat enempi tai vähempi kun tehoja muutetaan. Tuossa kuvassa F-22:n moottorit näyttävät savuttavilta:
8100069343_f1dd262fec_b.jpg
 
Siinä ei paljon stealthi-muotoilut auta, kun höyryveturi taivaalla näkyy 100km päästä :)

Jep, näin on. Ohjusten havaitsemiseen on nykyään myös ohjusvaroittimet. Ne todennäköisesti heikentävät aika paljon esim. BVR-osumatodennäköisyyksiä. https://en.wikipedia.org/wiki/Missile_Approach_Warning

Liittyen visuaaliseen havainnointiin, niin stealth ei myöskään auta tiivistymäjuovien kanssa. (alla F-35 ja B-2).

Kuten Fulcrum sanoi, Yleensä näitä savuvanoja muodostuu moottoritehoja muuttaessa suuntaan tai toiseen oli kyse sitten millaisesta moottorista tahansa.

Neuvostoliitto oli myös ensimmäisiä valtoja jotka lähtivät rakentamaan vähemmän savuttavia moottoreita. 60-luvun Have Penny-operaation testiraporteissa mm. mainittiin että loikkarin mukanaan tuoma MiG-21 kone ei juurikaan luonut savuvanaa mikä teki kohteen visuaalisesta seurannasta huomattavasti hankalampaa kuin esim. F-100 koneen. MiG-29 koneen ensimmäiset moottorit olivat tässä tosin poikkeus sillä moottoriprojektilla oli todella kireät aikataulut ja mahdottomat resurssivaatimukset.

Tiivistymät ja muut sääilmiöistä johtuvat tunnisteet eivät ole poistettavissa häiveominaisuuksilla kuten sanoit, mutta ne taivaalla olevat janat eivät vielä lämmitä sitä it-patterissa istuvaa komentajaa jonka tutka näyttää taivaalla tyhjää yhtä paljon kuin ne lämmittävät torjuntatehtävää suorittavaa hävittäjän pilottia.
 
Tiivistymät ja muut sääilmiöistä johtuvat tunnisteet eivät ole poistettavissa häiveominaisuuksilla kuten sanoit, mutta ne taivaalla olevat janat eivät vielä lämmitä sitä it-patterissa istuvaa komentajaa jonka tutka näyttää taivaalla tyhjää yhtä paljon kuin ne lämmittävät torjuntatehtävää suorittavaa hävittäjän pilottia.

Pari juttua: Olen kuullut että B-2:ssa olisi tiettyjä keinoja, joilla joko estää noita vanoja muodostumasta tai sitten nopeuttaa niiden hajoamista. Ilmeisesti ruiskuttavat jotakin koneen perästä. Toisekseen, niin perinteisesti stealth koneethan operoivat yöllä, niin niitä ei voi havaita visuaalisesti.
 
Kuten Fulcrum sanoi, Yleensä näitä savuvanoja muodostuu moottoritehoja muuttaessa suuntaan tai toiseen oli kyse sitten millaisesta moottorista tahansa.

Neuvostoliitto oli myös ensimmäisiä valtoja jotka lähtivät rakentamaan vähemmän savuttavia moottoreita. 60-luvun Have Penny-operaation testiraporteissa mm. mainittiin että loikkarin mukanaan tuoma MiG-21 kone ei juurikaan luonut savuvanaa mikä teki kohteen visuaalisesta seurannasta huomattavasti hankalampaa kuin esim. F-100 koneen. MiG-29 koneen ensimmäiset moottorit olivat tässä tosin poikkeus sillä moottoriprojektilla oli todella kireät aikataulut ja mahdottomat resurssivaatimukset.

Tiivistymät ja muut sääilmiöistä johtuvat tunnisteet eivät ole poistettavissa häiveominaisuuksilla kuten sanoit, mutta ne taivaalla olevat janat eivät vielä lämmitä sitä it-patterissa istuvaa komentajaa jonka tutka näyttää taivaalla tyhjää yhtä paljon kuin ne lämmittävät torjuntatehtävää suorittavaa hävittäjän pilottia.

Juu, venäläiselle teknologialle on niin hauska irvailla, vaikka ei siihen aina syytä olisikaan. Sen tiedän, ettei Pakfan moottorit savuta niin merkittävästi. Mutta, tuota en ollutkaan tajunnut, että Mig-21:llä oli silloin noin merkittävä etu. Hyvä maininta.

Tuossa esim. maininta Phantomista.

http://www.pacificaviationmuseum.org/pearl-harbor-blog/the-f-4c-phantom-ii

To go fast, the F-4 needed massively powerful engines. This came in the form of the J79-GE turbojet engine. The versions of this engine used in early Phantoms had 10,900 pounds of thrust at military power and 17,000 pounds of thrust in afterburner. The Navy prefers two-engine aircraft for survivability, so the Phantom II had all the thrust it needed to reach high altitude and dash to its target at blinding speeds. However, these engines did have a major problem. At military power, they left a trail of smoke that could be seen 30 miles away. This, along with the F-4’s large size, meant that in dogfights, the Phantom II was nearly always seen first. This is a recipe for disaster in the air superiority role, especially against small MiGs. - See more at: http://www.pacificaviationmuseum.org/pearl-harbor-blog/the-f-4c-phantom-ii#sthash.y2V0Lj0P.dpuf
 
The new X-58USHK missile for Russia’s fifth generation Sukhoi PAK FA fighter will exceed the speed of 3.5 Mach, CEO of Tactical Missiles Corporation (KTRV), which is developing these weapons, Boris Obnosov, told reporters on Wednesday.

"The X-58USHK missile for the fifth-generation fighter is at the final stages of development ... the flight speed will exceed 3.5 Mach," Obnosov said. According to him, the missile will be placed inside the fighter’s fuselage. Obnosov also claimed that the X-58USHK missile has a major export potential owing to its speed characteristics and small size.

The KTRV Corporation announced in early July the beginning of testing of a new anti-radar missile for the PAK FA fighter jet.
http://tass.ru/en/russia/816668
 
Vakio venäläistä lentosettiähän tuo. Liike-energia nolla jokaisen esitetyn liikkeen jälkeen.... Vaikuttava kone kyllä , ei siinä mitään. Toivottavasti ei ikinä realisoidu mittavissa määrin Tehokkuus taistelutilanteessa tulee kyllä ihan muusta kuin näytös lentämisestä...[/QUOTE]
 
Pari juttua: Olen kuullut että B-2:ssa olisi tiettyjä keinoja, joilla joko estää noita vanoja muodostumasta tai sitten nopeuttaa niiden hajoamista. Ilmeisesti ruiskuttavat jotakin koneen perästä. Toisekseen, niin perinteisesti stealth koneethan operoivat yöllä, niin niitä ei voi havaita visuaalisesti.

Suurin keino on varmaankin koneen lentonopeus joka on noin b-52 koneen luokkaa ja puolet B-1 koneen nopeudesta. Mitä korkeammalla ja mitä nopeampaa kone lentää, sitä todennäköisemmin muodostuu myös vanat perään.

No kyllähän se PAK-FA ainakin liikehtimiskyvyssä pesee F-35:sen, ei siitä pääse mihinkään.

Kokonaan toinen asia on sitten, että miten olennainen asia tämä enää nykypäivänä on sitten tositilanteessa...

Käytännössä jokainen lentokoneen nykypäiväinen uhka on enemmän tai vähemmän torjuttavissa liikehtimiskyvyllä, oli kyse sitten maasta tai ilmasta ammutusta ohjuksesta tai kuulasta. Toiseksi ilmataisteluista on yleisessä keskustelussa annettu aivan liian optimisten kuva pitkien matkojen ohjustaisteluista, puhumatta ollenkaan siihen liittyvistä käytännön ongelmista kuten kohteen tunnistamisesta, sensorinäkyvyydestä ja ohjuksien energiakulutuksesta ja siihen liittyvästä nopeudesta ja liikehtimiskyvystä.

Itseäni lähinnä pelottaa se kuinka vähän nykypäivänä vähätellään koneiden perusominaisuuksia kuten liikehtimiskykyä ja nopeutta. Euroopassa näille ei ole annettu käytännössä 90-luvun jälkeen yhtään mitään arvoa koska vastustajina ovat olleet maat ja yksittäiset organisaatiot joilla ei ole edes ollut toimivaa ilmatorjuntaa tai hävittäjäkalustoa, kun vastaavasti idässä koneita rakennetaan vieläkin oletusarvolla tuomionpäivän sotaa varten mahdollisimman huolto-ystävällisiksi, nopeiksi ja ketteriksi.
 
Pari juttua: Olen kuullut että B-2:ssa olisi tiettyjä keinoja, joilla joko estää noita vanoja muodostumasta tai sitten nopeuttaa niiden hajoamista. Ilmeisesti ruiskuttavat jotakin koneen perästä. Toisekseen, niin perinteisesti stealth koneethan operoivat yöllä, niin niitä ei voi havaita visuaalisesti.
Wikipedian mukaan B-2:n suunniteltiin ruiskuttavan vanojen syntymistä estävää kemikaalia. Lopulta päädyttiin sensoreihin jotka varoittavat vanojen syntymisestä jolloin lentäjä vaihtaa lentokorkeutta
 
Siirretty 2 sivua ilmatorjuntaa koskevaa keskustelua IT-ketjuun jossa luvalla sanoen ko. keskustelu olisi alunpitäenkin pitänyt käydä...
 
Siirretty 2 sivua ilmatorjuntaa koskevaa keskustelua IT-ketjuun jossa luvalla sanoen ko. keskustelu olisi alunpitäenkin pitänyt käydä...

Kiitos ja anteeksi. Tosin tässä oli myös ilmasta-ilmaan ohjuskeskustelua mukana...
 
Back
Top