PAKFA

F-22:n valmistuksen leikkasi kylläkin Bushin hallinto. Erityisesti Rumsfeld piti konetta aivan tarpeettomana, eikä myöskään Gates (joka oli puolustusministeri sekä Bushin että Obaman hallituksessa) ollut hankkeen isoimpia faneja.

https://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Martin_F-22_Raptor

"in April 2009, under the new Obama Administration, he called for ending F-22 production in fiscal year (FY) 2011, leaving the USAF with 187 production aircraft."

Obaman hallinnon mielestä F-22 edusti vanhaa Amerikkaa, sen dominanssia muusta maailmasta. Obama halusi siirtyä moninapaiseen malliin ja siihen ei ylivoimainen USA sopinut. Huvittavana yksityiskohtana on se keissi jossa Obama pitäessään puhetta Elmendorfin AFB:ssä hän pyysi siirtämään taustalla olleen F-22 hävittäjän pois ja hinaamaan F-15 koneen tilalle...

http://foreignpolicy.com/2009/12/02...sted-f-22-be-removed-from-obama-speech-venue/

"When President Obama spoke to troops at Alaska’s Elmendorf Air Force Base last month, the unit there parked a shiny new F-22 fighter plane in the hangar. But according to multiple sources, White House aides demanded the plane be changed to an older F-15 fighter because they didn’t want Obama speaking in front of the F-22, a controversial program he fought hard to end.

“White House aides actually made them remove the F-22-said they would not allow POTUS to be pictured with the F-22 in any way, shape, or form,” one source close to the unit relayed."

091202_f1521.jpg


AK = Alaska
 
https://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Martin_F-22_Raptor

"in April 2009, under the new Obama Administration, he called for ending F-22 production in fiscal year (FY) 2011, leaving the USAF with 187 production aircraft."

Obaman hallinnon mielestä F-22 edusti vanhaa Amerikkaa, sen dominanssia muusta maailmasta. Obama halusi siirtyä moninapaiseen malliin ja siihen ei ylivoimainen USA sopinut. Huvittavana yksityiskohtana on se keissi jossa Obama pitäessään puhetta Elmendorfin AFB:ssä hän pyysi siirtämään taustalla olleen F-22 hävittäjän pois ja hinaamaan F-15 koneen tilalle...

Luepas artikkeli tarkemmin...valmistusmäärää leikattiin ensiksi Bush vanhemman kaudella 750 -> 648, sitten Clintonin kaudella 339:ään, Bush juniorin kaudella edelleen 183:een. Tämän jälkeen kongressi myönsi rahat vielä 4 lisäkoneen hankintaan, mutta kun Obama ei halunnut tilata lisää (vaikka osa kongressista olisi halunnut), niin valmistusohjelma päättyi.
Nimenomaan Rumsfeldhän kannatti kevyitä, monikäyttöisiä asejärjestelmiä ja F-22 oli juuri sellainen kylmän sodan aikainen dinosaurus josta piti pääsemän eroon. Gates jatkoi aika lailla samoilla linjoilla.
 
Luepas artikkeli tarkemmin...valmistusmäärää leikattiin ensiksi Bush vanhemman kaudella 750 -> 648, sitten Clintonin kaudella 339:ään, Bush juniorin kaudella edelleen 183:een. Tämän jälkeen kongressi myönsi rahat vielä 4 lisäkoneen hankintaan, mutta kun Obama ei halunnut tilata lisää (vaikka osa kongressista olisi halunnut), niin valmistusohjelma päättyi.
Nimenomaan Rumsfeldhän kannatti kevyitä, monikäyttöisiä asejärjestelmiä ja F-22 oli juuri sellainen kylmän sodan aikainen dinosaurus josta piti pääsemän eroon. Gates jatkoi aika lailla samoilla linjoilla.

Ei, noissa luvuissa sekoitetaan ajateltu tarve ja tehdyt tilaukset keskenään. Ei noita koneita ole koskaan ennenkään ole tilattu koko määrää kerrallaan. Ajateltua tarvetta on toki pienennetty uhan pienetessä Neukkulan/Venäjän taholta mutta koskaan ei ole esimerkiksi tilattu 750 kappaletta.

Bushin hallinnon aikaan tehtiin tuo tilaus 183 kappleeseen asti, ja Obaman tultua valtaan ei tilauksia enää tehty.

Alla WaPo:n artikkeli Obaman valtaantulon jälkeen:

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2009/02/17/AR2009021703172.html

"A top Air Force official said yesterday that the service is cutting back on plans to buy more F-22 Raptor fighter jets, a move that means the production line where Bethesda-based Lockheed Martin makes the expensive planes could be a step closer to closing.

The Air Force is under contract to buy at least 183 F-22s from Lockheed and has said it would like 381. But Chief of Staff Gen. Norton A. Schwartz told a defense writers group that the service is likely to buy "less than 381." He would not say how many more the service will buy, but said he would not disagree with an earlier statement from Adm. Michael Mullen, chairman of the Joint Chiefs of Staff, that it may need only 60 more F-22s.

The Obama administration has a March 1 deadline to decide whether to buy more F-22s. The fighter jets, which cost about $350 million each, are meant to replace the aging fleet of F-15s, made by Boeing. Lockheed is scheduled to deliver the last of the 183 F-22s in 2011."
 
India will reportedly purchase 154 PAK FA fifth-generation fighters, with an Indian delegation set to travel to Moscow later this year to sign a production contract thought to value approximately $35 billion. Prospects for the jointly-developed fighter appeared to be dim earlier this year, with the two sides thought to have agreed on technical specifications back in January. The Indian Air Force originally projected an acquisition of around 220 of the fighters, with Russia committed to a contract for only a dozen of the fighters.
http://www.defenseindustrydaily.com...for-next-gen-anti-ship-cruise-missile-031477/

227 miljoonaa taalaa per kone?
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole halpa kone tuokaan.

Prototyyppien lennot tähän mennessä.
T-50-1 - 253 hours, 215 landings.
T 50-2 - 230 hours, 232 landings.
T-50-3 - 327 hours and 168 landings, performing weapon testings.
T-50-4 - 206 hours and 143 landings, performed the repair of fuel leaks in the chassis bay, main and side weapons bays.
Т-50-6-2 is currently at work of RAM coating, T-50-9 is in the final assembly stage.

forums.airforce.ru
 
Ensimmäinen 'artikkeli 30' -moottorin testikappale on toimitettu (tai toimitetaan pian) mutta moottoriprojekti on kuitenkin viivästynyt eikä sitä saada lentävään prototyyppiin kuin vasta 2018.
 
Siinä on muutakin kuin uutta maalia, tämähän oli se koneyksilö joka paloi ja kunnostettiin ottamalla osia staattisiin testeihin tehdystä 6-1:stä. Itse asiassa siinä on varmaan enemmän uusia osia kuin vanhoja.
 
Tuossa juttua kuinka 11 miljardin T-50 (PAK FA) hankinta esitetään olevan köysissä. Ei tunnu vastaavan IAF:n odotuksiin niin mitenkään. Esim. stealth-ominaisuudet ovat täysin puheiden varassa, koska intialaisille ei ole annettu pääsyä testituloksiin. Moottorit tehottomia, aseiden integrointi kehnoa. Ongelmia kautta linjan.
Voi jäädä todella vähiin tuon ohjelman tilaukset. Venäläisille itselleen vain yksi lentue, joka nähdään merkittävänä osoituksena luottamuksen puutteesta. Intia saattaa nostaa kytkintä kokonaan.
http://indiatoday.intoday.in/video/...a-jet-deal-on-brink-of-collapse/1/555043.html

Tietenkin kyseessä voi olla perinteinen teknologiansiirtojen herutus vihjaillen oltavan lähellä tilannetta, jossa Intia ottaa takkinsa. Heillä ei ole suoranaista varasuunnitelmaa ja viime aikoina on lähinnä syntynyt sutta hankinnoissa. Silti tuo venäläisten oman rajauksen signaaliarvon merkitys on ehkä aliarvoitu maailmalla.
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa juttua kuinka 11 miljardin T-50 (PAK FA) hankinta esitetään olevan köysissä. Ei tunnu vastaavan IAF:n odotuksiin niin mitenkään. Esim. stealth-ominaisuudet ovat täysin puheiden varassa, koska intialaisille ei ole annettu pääsyä testituloksiin. Moottorit tehottomia, aseiden integrointi kehnoa. Ongelmia kautta linjan.
Voi jäädä todella vähiin tuon ohjelman tilaukset. Venäläisille itselleen vain yksi lentue, joka nähdään merkittävänä osoituksena luottamuksen puutteesta. Intia saattaa nostaa kytkintä kokonaan.
http://indiatoday.intoday.in/video/...a-jet-deal-on-brink-of-collapse/1/555043.html

Tietenkin kyseessä voi olla perinteinen teknologiansiirtojen herutus vihjaillen oltavan lähellä tilannetta, jossa Intia ottaa takkinsa. Heillä ei ole suoranaista varasuunnitelmaa ja viime aikoina on lähinnä syntynyt sutta hankinnoissa. Silti tuo venäläisten oman rajauksen signaaliarvon merkitys on ehkä aliarvoitu maailmalla.
Intialaisten kanssa kaupanteossa on aina mukana se teknologian siirto.
Tiedän erään casen, jossa on tenderissä tuhansia ajoneuvoja, mutta täydellisellä teknologiansiirrolla ja osavalmistajat ovat kaikki tarjonneet, ilman teknologian siirtoa ja "päänkeikuttajat" eli intialaiset ovat siitä tietysti kamalan nokkautuneita..
 
Tuossa juttua kuinka 11 miljardin T-50 (PAK FA) hankinta esitetään olevan köysissä. Ei tunnu vastaavan IAF:n odotuksiin niin mitenkään. Esim. stealth-ominaisuudet ovat täysin puheiden varassa, koska intialaisille ei ole annettu pääsyä testituloksiin. Moottorit tehottomia, aseiden integrointi kehnoa. Ongelmia kautta linjan.
Voi jäädä todella vähiin tuon ohjelman tilaukset. Venäläisille itselleen vain yksi lentue, joka nähdään merkittävänä osoituksena luottamuksen puutteesta. Intia saattaa nostaa kytkintä kokonaan.
http://indiatoday.intoday.in/video/...a-jet-deal-on-brink-of-collapse/1/555043.html

Tietenkin kyseessä voi olla perinteinen teknologiansiirtojen herutus vihjaillen oltavan lähellä tilannetta, jossa Intia ottaa takkinsa. Heillä ei ole suoranaista varasuunnitelmaa ja viime aikoina on lähinnä syntynyt sutta hankinnoissa. Silti tuo venäläisten oman rajauksen signaaliarvon merkitys on ehkä aliarvoitu maailmalla.

Onko Venäjän tilauksista tullut jotain uutta tietoa? Venäjähän ilmoitti jo tämän vuoden maaliskuussa, että hankkii vain pienen erän aluksi. Mutta silloin syyksi ilmoitettiin heikentynyt taloustilanne.

Tuosta jutusta sai vaikutelman kuin Venäjä ei tulisi koskaan hankkimaan enempää.
 
Onko Venäjän tilauksista tullut jotain uutta tietoa? Venäjähän ilmoitti jo tämän vuoden maaliskuussa, että hankkii vain pienen erän aluksi. Mutta silloin syyksi ilmoitettiin heikentynyt taloustilanne.

Tuosta jutusta sai vaikutelman kuin Venäjä ei tulisi koskaan hankkimaan enempää.
Vissiin saattavat hankkia enemmän sen pohjalta mitä tuosta 12:sta (piti olla 52 kpl) saadaan kokemuksia.
Niillähän oli erikoinen veto jättää kunnollisen moottorin kehittäminen jälkikäteen vrt. F-35, jossa kehitettiin jopa kaksi moottoria ennalta.

2020 paikkeilla tulee Izd 30 -motti, jonka myötä oli tarkoitus katsella isompaa ostoa.
Mutta kun nyt ohjelma on ilmeisesti pääosin Intian rahoittama niin taiteillaan veitsenterällä.

Izd 30 will be the first operational variable cycle engine which will weigh just over 1000 Kg and deliver around 18 tonnes of thrust. A few engines are being assembled and will be delivered soon. The bench testing is support to start in early 2015 and first flight in 2017, and the Russians say the program has been progressing without delays.
https://www.sinodefenceforum.com/pak-fa-fgfa-discussions.t7155/

"without delays" osalle tosin kevyt naurahdus.
 
Viimeksi muokattu:
Vissiin saattavat hankkia enemmän sen pohjalta mitä tuosta 12:sta (piti olla 52 kpl) saadaan kokemuksia.
Niillähän oli erikoinen veto jättää kunnollisen moottorin kehittäminen jälkikäteen vrt. F-35, jossa kehitettiin jopa kaksi moottoria ennalta.

2020 paikkeilla tulee Izd 30 -motti, jonka myötä oli tarkoitus katsella isompaa ostoa.
Mutta kun nyt ohjelma on ilmeisesti pääosin Intian rahoittama niin taiteillaan veitsenterällä.

https://www.sinodefenceforum.com/pak-fa-fgfa-discussions.t7155/

"without delays" osalle tosin kevyt naurahdus.

Jos siihen on tosiaan tulossa variaabeli sykli, niin saadaan varmaan vähän aikaa odotella. Jenkeilläkin vasta proto-asteella.
 
Russian and Indian negotiators have bargained down the price for the Indo-Russian Fifth-Generation Fighter Aircraft (FGFA) — which is being developed from the Sukhoi T-50 PAK-FA. The two sides have agreed cut the price of the development from $12 billion to roughly $8 billion, saving the joint project from cancellation.

Under the new deal — which still has to be approved by the Indian defense minister Manohar Parrikar and an Indian defense ministry cost negotiation committee — the Indians will pay $4 billion for a joint research and development effort, the Business Standard reports. The Russians would also pay $4 billion for their share of the project.

Under the terms of the new deal, 11 FGFA prototypes would be built. Of those, eight would be versions of the PAK-FA for the Russian air force while three would be Indian FGFAs. A prototype would be flown in India within three years. The development program would upgrade 50 specific aspects of the PAK-FA design including more powerful engines and 360-degree sensor coverage to meet Indian requirements.

Assuming the deal holds, India could eventually buy up to 250 FGFA fighters for its tactical fighter fleet.
http://warisboring.com/articles/russia-pulls-its-stealth-fighter-back-from-the-brink/
 
Back
Top