Vaiko ei kumpaakaan?
Kannattanee suhtautua hiukan skeptisesti. Toki, pitää samalla koettaa arvioida, mitä siitä voi vielä joskus tulla.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Vaiko ei kumpaakaan?
Venäläisten mukaan PAK-FA:n tulee palveluskäyttöön ensi vuonna (2017). Siihen nähden väite että koneet ovat varhaisia prototyyppejä vaikuttaa varsin "erikoiselta". Ehkä siellä kaalimaa-landiassa vaan ei osata parempaa tehdä?
Kun silmällä jo näkee että pienistä palasista koottu niitinkantoja täynnä oleva kone suoraan edestä näkyvillä moottorin ahtimen lavoilla ja lieriömäisillä moottorien ulkopelleillä sekä edestä puolipallon muotoisella IRST-tutkaheijastimella varustettuna on kaikkea muuta kuin häivetekniikan riemuvoitto.
Ja kyllä, PAK-FA:lla on mahdollisuus olla kunnolla kehitettynä selvästi parempi häiveominaisuuksiltaan kuin neljännen sukupolven euro-canardit. PAK-FA:ssa on sentään sisäiset asekuilut.
Lentäviä prototyyppejä on näillä näkymin tulossa vielä 5 (50-8, 50-9, 50-10, 50-11 ja 50-12). 12. Piti muistaakseni olla staattinen, mutta nyt sekin aiotaan tehdä lentäväksi. 5/6 Jo lentäneestä prototyypistä on nimenomaisesti kerrottu kuuluneen ensimmäiseen vaiheeseen, jossa testattiin aerodynaamisia ominaisuuksia, materiaalien kestävyyksiä ja käsittelyn ja tasapainon ominaisuuksia. Venäjä voi toimittaa ilmavoimille testikäyttöön koneita jo ensivuodesta alkaen, mutta onhan se nyt selvää, että lopullinen tuote on vielä vuosien päässä. Tosiaan hyvällä tuurilla koneen varsinainen moottori tekee ensilennon vuoden päästä, todennäköisemmin menee 2018 puolelle.
Miksihän toistat juuri ennen viestejäsi tyrmättyä argumenttiä moottorin turbiinin siivistä? Vielä kerran: tiedämme Sukhoin omasta dokumentista, että koneeseen kuuluu tutkablokkeri
ja tiedämme amerikkalaisten omista suoritteista, että tutkablokkerilla pääsee heidän VLO-standardiin.
Sopivassa valaistuksessa ja tilanteessa amerikkalaiset tuotantostandardinkin koneet näyttää aika karuilta niitteineen ja reunoineen.
Voin tähän ihan huvin vuoksi vastata koska liittyy myös ketjun aiheeseen.Ja sitten niin paljon kun minäkin ameriikasta tykkään niin lopettakaa ny perkele sellaisen toistuvan arkumentin käyttö että niillä on niin paljon sitä rahaa ja resursseja niin sen takia kukaan ei voi keksiä niitä parempia asioita.
Eli toisin kun mitä kaalimaalandialaiset itse väittävät? Vuonna 2017 palveluskäyttöön sanovat he. Tietenkin he valehtelevat tai puhuvat "muunneltua totuutta", se on selvä. Mutta miksi luottaa heidän sanaansa missään muussakaan?
Mistäköhän me tämän tiedämme? Yhdessäkään palveluskäytössä amerikkalaisessa VLO-koneessa ei ole tutkablokkeria?
Noissa ei suinkaan ole niittejä vaan säännöllisesti irroitettavissa olevat paneelit ovat ruuveilla kiinni, ne on suunniteltu siten että häive ei vaarannu. Ja F-35 tuossa tykkitestissä on AF-2 prototyyppi jossa ei ole RAM pintaa ja jota käytetään erilaisiin testeihin.
Esim. tässä kuvassa näkee useita suorakaiteen muotoisia luukkuja koneen kyljessä ja sen että tutkaradomin ja muun rungon sauma on suora.
Käytännössä siis tuolta osin Venäjä oli 2000-luvun alussa samalla tasolla kuin Amerikkalaiset 80-luvulla ja 2000-luvun lopulla samalla tasolla kuin Amerikkalaiset 90-luvun puolessa välissä.
Tällä hetkellä resoluutio on Amerikkalaisissa tutkissa noin 5x parempi. Seuraavaksi joku kysyy mitä merkitystä tuollaisilla maamoodeilla on ilmamoodien kannalta? Huonompi resoluutio tarkoittaa käytännössä pienempää käytettävää kaistanleveyttä, mikä taas tarkoittaa huonompaa häirinnän sietoa, tutkan helpompaa havaittavuutta ym kivaa.
Neuvostoliitto hajosi ja Venäjän talous romahti johtaen tuotekehityksen loppumiseen muutamaksi kymmeneksi vuodeksi, samalla kun USA puksutti eteenpäin. Viimeisten vuosien aikana tehdyt investoinnit ovat varmasti kaventaneet eroa mutta lännen saama etumatka on valtava.
Kaveriksi joka on jatkuvasti moittimissa muita objektiivisuuden puutteesta, sinulle tuntuu olevan hyvin kaukainen edes ajatus siitä mahdollisuudesta, että PAK-FA voisi olla olla jollain osa-alueella länsimaisia vastineitaan jäljessä. Luettuani viestisi Key Publishingin sotilasilmailufoorumilta jossa 99% viesteistäsi koskee jollain lailla joko Venäjän asevoimia ja Venäläistä sotilaskalustoa ja F-16.netin PAK-FA ketjun jossa, "MajorFinn" nimimerkillä sitten jo suoraan lyttäät muut kirjoittajat länsikonefaneina ja Venäjäfoobikkoina jos erehtyvät olemaan eri mieltä kanssasi PAK-FAn ylivertaisuuudesta, en näe mieltä jatkaa kanssasi. Do svidanija.Aikuisen ihmisen luulisi sen verran ymmärtävän...Epätoivoinen halu kieltäytyä hyväksymästä asioita joiden olemassaoloon on paitsi lähdemateriaalia niin myös selkeä deduktiivinen perustelu, kertoo vain objektiivisuuden puutteestasi...ei ole rationaalista kuvitella...Voisit vähän yrittää keskittyä, vaikka ilmeisestikin tunteet vaikuttaa ajatteluusi tässä asiassa...
Mitä tulee Gylliksen tutkajuttuihin. En jaksa alkaa käymään noita linkkejä läpi ja arvioimaan, onko ne a) luotettavia ja b) luettu oikein. Mutta vaikka nuo jutut olisi 100% totta, niin muutama tärkeä huomio.
Ja vaikka Gylliksen kaavailut olisi totta, niin tuolla aikajanallahan PAK FAn tuotantoversion tutkan voi olettaa olevan samalla tasolla kuin F-22 Raptorin tuotantoversion tutkan.
Voin tähän ihan huvin vuoksi vastata koska liittyy myös ketjun aiheeseen.
Otetaan kohteeksi vaikkapa avioniikka (jossa N-liitto ja Venäjä ovat aina olleet länttä jäljessä) ja sieltä tutkat, ja tehdään pieni vertailu:
Tutkat pystyvät luomaan synteettisen kuvan maan pinnalla olevasta kohteesta, tämä ominaisuus tunnetaan nimellä SAR-moodi. Tarkka resoluutio auttaa kohteiden tunnistuksessa, valemaalien erottamisessa aidoista yms yms joten valmistajat yrittävät tehdä niistä niin tarkkoja kuin mahdollista.
Venäjän SU-35:n IRBIS-E:n (PESA 2007) SAR resoluutio on 3m (lähteenä valmistaja)
http://www.niip.ru/index.php?option...:-q-q-35&catid=8:2011-07-06-06-33-26&Itemid=8
MIG-35:ssä käytettävän ZHUK AE:n (AESA 2009) SAR resoluutio on 1m (lähteenä valmistaja)
http://3.bp.blogspot.com/_o_no4M2xE...AAGC4/rhd2DW2jbMw/s1600-h/DSC01637-773847.JPG
Uusimpien AESA-tutkiensa Venäläiset kertovat pystyvän puolen metrin resoluutioon (lähteenä Phazotronin pääsuunnittelija)
http://www.ato.ru/content/aesa-radars-growing-smaller
Sitten Amerikkalaisten vuoro:
F-15:n APG-63:n SAR resoluutio oli 2.6m vuonna 1983
https://www.forecastinternational.com/archive/disp_pdf.cfm?DACH_RECNO=729
F-15:n APG-70:n SAR resoluutio oli alle 1.3m vuonna 1997
http://www.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/a347534.pdf
F-35:n AN/APG-81:n SAR resoluutio on alle kymmenen senttiä.
Tästä kuvasta on helppo hahmottaa mitä nuo erot käytännössä tarkoittavat:
Katso liite: 11735
Käytännössä siis tuolta osin Venäjä oli 2000-luvun alussa samalla tasolla kuin Amerikkalaiset 80-luvulla ja 2000-luvun lopulla samalla tasolla kuin Amerikkalaiset 90-luvun puolessa välissä.
Tällä hetkellä resoluutio on Amerikkalaisissa tutkissa noin 5x parempi. Seuraavaksi joku kysyy mitä merkitystä tuollaisilla maamoodeilla on ilmamoodien kannalta? Huonompi resoluutio tarkoittaa käytännössä pienempää käytettävää kaistanleveyttä, mikä taas tarkoittaa huonompaa häirinnän sietoa, tutkan helpompaa havaittavuutta ym kivaa.
Neuvostoliitto hajosi ja Venäjän talous romahti johtaen tuotekehityksen loppumiseen muutamaksi kymmeneksi vuodeksi, samalla kun USA puksutti eteenpäin. Viimeisten vuosien aikana tehdyt investoinnit ovat varmasti kaventaneet eroa mutta lännen saama etumatka on valtava.
TäJuurikin näin se varmaan on.
Kuinkahan vaikia oli tuosta mun viestistä tajuta että en tarkoittanut pelkästään venäjää enkä nykyistä tai historian tilannette vaa tarkoitin yleisesti että kehitys menee etteenpäin kaikilla
Kauankos amerikkalaisilta menikään tämän ohittamiseen AA-11 ArrowVoin tähän ihan huvin vuoksi vastata koska liittyy myös ketjun aiheeseen.
Otetaan kohteeksi vaikkapa avioniikka (jossa N-liitto ja Venäjä ovat aina olleet länttä jäljessä) ja sieltä tutkat, ja tehdään pieni vertailu:
Tutkat pystyvät luomaan synteettisen kuvan maan pinnalla olevasta kohteesta, tämä ominaisuus tunnetaan nimellä SAR-moodi. Tarkka resoluutio auttaa kohteiden tunnistuksessa, valemaalien erottamisessa aidoista yms yms joten valmistajat yrittävät tehdä niistä niin tarkkoja kuin mahdollista.
Venäjän SU-35:n IRBIS-E:n (PESA 2007) SAR resoluutio on 3m (lähteenä valmistaja)
http://www.niip.ru/index.php?option...:-q-q-35&catid=8:2011-07-06-06-33-26&Itemid=8
MIG-35:ssä käytettävän ZHUK AE:n (AESA 2009) SAR resoluutio on 1m (lähteenä valmistaja)
http://3.bp.blogspot.com/_o_no4M2xE...AAGC4/rhd2DW2jbMw/s1600-h/DSC01637-773847.JPG
Uusimpien AESA-tutkiensa Venäläiset kertovat pystyvän puolen metrin resoluutioon (lähteenä Phazotronin pääsuunnittelija)
http://www.ato.ru/content/aesa-radars-growing-smaller
Sitten Amerikkalaisten vuoro:
F-15:n APG-63:n SAR resoluutio oli 2.6m vuonna 1983
https://www.forecastinternational.com/archive/disp_pdf.cfm?DACH_RECNO=729
F-15:n APG-70:n SAR resoluutio oli alle 1.3m vuonna 1997
http://www.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/a347534.pdf
F-35:n AN/APG-81:n SAR resoluutio on alle kymmenen senttiä.
Tästä kuvasta on helppo hahmottaa mitä nuo erot käytännössä tarkoittavat:
Katso liite: 11735
Käytännössä siis tuolta osin Venäjä oli 2000-luvun alussa samalla tasolla kuin Amerikkalaiset 80-luvulla ja 2000-luvun lopulla samalla tasolla kuin Amerikkalaiset 90-luvun puolessa välissä.
Tällä hetkellä resoluutio on Amerikkalaisissa tutkissa noin 5x parempi. Seuraavaksi joku kysyy mitä merkitystä tuollaisilla maamoodeilla on ilmamoodien kannalta? Huonompi resoluutio tarkoittaa käytännössä pienempää käytettävää kaistanleveyttä, mikä taas tarkoittaa huonompaa häirinnän sietoa, tutkan helpompaa havaittavuutta ym kivaa.
Neuvostoliitto hajosi ja Venäjän talous romahti johtaen tuotekehityksen loppumiseen muutamaksi kymmeneksi vuodeksi, samalla kun USA puksutti eteenpäin. Viimeisten vuosien aikana tehdyt investoinnit ovat varmasti kaventaneet eroa mutta lännen saama etumatka on valtava.
AA-11 Archer on NEUVOSTOLIITOSSA kehitetty ohjus, muuten hyvä esimerkki. Neukut pystyivät kilpailemaan USA:n kanssa. VENÄJÄ, jolla nimellä tuo itärajamme takaa löytyvä valtio nykyään tunnetaan, toimii "hieman" erilaisilla resursseilla ja antoivat vielä helvetisti etumatkaa talouden romahduksella.Tä
Kauankos amerikkalaisilta menikään tämän ohittamiseen AA-11 Arrow
Tykkitestejä Boriksen romuttamon takapihalla:
Vakuuttavalta näyttää, ihme on jos ei ole priimaa tulossa!
Tykkitestejä Boriksen romuttamon takapihalla:
Vakuuttavalta näyttää, ihme on jos ei ole priimaa tulossa!
Olisi mielenkiintoista nähdä, että millainen oli osumakuvia tässä kokeessa.... kyllä tuossa kokeessa sellainen mieto "kenttäolosuhde" on.Priimasta on vaikea sanoa, mutta kenttäolosuhteissa toimivaa naapurissa on ainakin ennen osattu tehdä. Melkoiset lieskat puskee putken suusta. Testiasetelmat ovat tosiaan jotain muuta kuin laboratorio-olosuhteet; näitä voisi luonnehtia kenttätesteiksi? Hiki-Boris kampeaa raudan Ivanin avustuksella koneen keula-aihion sisälle ja lataa murkulat kasettiin. Sitten pärisee. Rujoa, mutta toimii!
Olisi mielenkiintoista nähdä, että millainen oli osumakuvia tässä kokeessa.... kyllä tuossa kokeessa sellainen mieto "kenttäolosuhde" on.