Hylkää huomautus
Liity mukaan keskusteluun!

Rekisteröityminen ei kestä kuin hetkosen ja pääset keskusteluun mukaan, tervetuloa!

>>> REKISTERÖIDY <<<

PAKFA

Viestiketju osiossa 'Muu sotilaskalusto' , aloittaja tl, 29.04.2010.

Tagit:
  1. Gyllis1

    Gyllis1 Majuri

    Liittynyt:
    12.03.2016
    Viestejä:
    1,318
    Tykkäykset:
    1,600
    Pisteet:
    156
    Koska on lentänyt melkein 4000 lentotuntia venäläisillä koneilla ja on vieläkin elossa. :)
     
    Viimeksi muokattu: 02.02.2017
    Mikoyan, Lone Soldier, Einomies1 ja 21 muuta jäsentä tykkää tästä.
  2. Mustaruuti

    Mustaruuti Ylipäällikkö Lahjoittaja ELSO 1.0

    Liittynyt:
    28.08.2014
    Viestejä:
    6,553
    Tykkäykset:
    6,366
    Pisteet:
    1,286
    Gyllis1 tykkäsi tästä.
  3. Mainos



  4. Sardaukar

    Sardaukar Ylipäällikkö Lahjoittaja

    Liittynyt:
    05.03.2014
    Viestejä:
    7,640
    Tykkäykset:
    13,343
    Pisteet:
    1,286
    Repesin kyllä täysin. :D
     
    Tähystäjä, Gyllis1 ja TBman tykkäsivät tästä.
  5. ctg

    ctg Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    12.04.2010
    Viestejä:
    6,296
    Tykkäykset:
    1,762
    Pisteet:
    1,286
    http://www.spacedaily.com/reports/How_to_decrease_the_mass_of_aircrafts_999.html

    http://www.spacedaily.com/reports/How_to_decrease_the_mass_of_aircrafts_999.html

    http://dx.doi.org/10.1002/app.44786
     
  6. jokuvaan

    jokuvaan Eversti

    Liittynyt:
    09.04.2014
    Viestejä:
    1,710
    Tykkäykset:
    951
    Pisteet:
    316
    VilleK ja tulikomento tykkäsivät tästä.
  7. ctg

    ctg Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    12.04.2010
    Viestejä:
    6,296
    Tykkäykset:
    1,762
    Pisteet:
    1,286
    Tämä on melkein joka vuotinen ruljanssia. Sama kuin Kimin ballististen ohjusten testaus. En usko että naapuri jaksaa vaivautua, pakfa on hyvin pitkällä ohjelmassaan notta jos intialaiset lähtee perääntymään nyt niin hymy tulee puuttinin kasvoille aivan varmana.
     
  8. Gyllis1

    Gyllis1 Majuri

    Liittynyt:
    12.03.2016
    Viestejä:
    1,318
    Tykkäykset:
    1,600
    Pisteet:
    156
    Tuskin sentään hymyilyttäisi, kyllä sielläkin rahan päälle ymmärretään.
    Artikkelissa oli muuten erikoinen väite koskien supercruisen puutetta. Olikahan reportterin oma keksintö?
     
  9. jokuvaan

    jokuvaan Eversti

    Liittynyt:
    09.04.2014
    Viestejä:
    1,710
    Tykkäykset:
    951
    Pisteet:
    316
    Gyllis1 tykkäsi tästä.
  10. Sardaukar

    Sardaukar Ylipäällikkö Lahjoittaja

    Liittynyt:
    05.03.2014
    Viestejä:
    7,640
    Tykkäykset:
    13,343
    Pisteet:
    1,286
    Eikös PAKFA:n protoissa ole vieläkin vanhat moottorit? Ja ensimmäisesä tuotantoerässä, milloin tuleekin ulos. Uudet moottorit ovat aika vaiheessa vielä.
     
    Gyllis1 tykkäsi tästä.
  11. Gyllis1

    Gyllis1 Majuri

    Liittynyt:
    12.03.2016
    Viestejä:
    1,318
    Tykkäykset:
    1,600
    Pisteet:
    156
    On juu mutta olen aina kuvitellut esim SU-35:n pystyvän tuohon. Kahden minuutin rajun googletuksen jälkeen ymmärrän olleeni vissiin väärässä.
     
  12. fulcrum

    fulcrum Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    20.05.2010
    Viestejä:
    4,818
    Tykkäykset:
    3,752
    Pisteet:
    1,286
    Intialla on turhan monta koneprojektia menossa joten on mahdollista että jotain karsitaan. Kaikkeen nyt suunniteltuun ei millään riitä rahaa:
    Su-30MKI lisenssivalmistus (vielä vajaa satakunta konetta olisi tarkoitus tuottaa)
    Rafale
    LCA Tejas
    FGFA
    AMCA
    Uusi yksimoottorinen ulkomainen hävittäjä
    Uusi ulkomainen hävittäjä laivastolle

    Tämä on yhtä monta tst-koneprojektia kuin USAlla ja Venäjällä yhteensä.
    Asiaa ei tietenkään auta peri-intialainen jahkailu. Laivasto on nytkin vuosia neuvotellut Sikorskin kanssa kopterihankinnasta, mutta eihän siitä mitään tule.
     
    ctg ja tulikomento tykkäsivät tästä.
  13. fulcrum

    fulcrum Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    20.05.2010
    Viestejä:
    4,818
    Tykkäykset:
    3,752
    Pisteet:
    1,286
    Su-35 on ehkä jonkun verran "ärhäkämpi" tässä suhteessa kuin perus-Flanker, mutta moottori on kuitenkin melko korkean ohivirtaussuhteen omaava (0.59, samaa luokkaa kuin P&W F135 tai F100). Vrt. EJ200:n ohivirtaussuhde 0.4 ja F119:n 0.3. Ei omiaan supercruisailuun jossa pitäisi päästä yli transsoonisen nopeusalueen että se olisi oikeasti mielekästä.
     
    Gyllis1 tykkäsi tästä.
  14. Mainos



  15. Bellum

    Bellum Luutnantti

    Liittynyt:
    15.07.2010
    Viestejä:
    381
    Tykkäykset:
    189
    Pisteet:
    36
    Suhteellisen todellisuutta halveksuva väite, kun otetaan huomioon että Intia on rakentanut viimeisen 15 vuoden aikana modernin ilmataistelukykynsä nimenomaan venäläisen teknologian varaan. Su-30MKI:llä on dominoiva rooli Intian ilmavoimissa ja he ovat harjoitelleet kyseisillä koneilla säännöllisesti uusia länsimaisia hävittäjiä vastaan. Ne kokemukset eivät mitä ilmeisimminkään ole olleet huonoja venäläisteknologian kannalta, sillä Intia on kasvattanut jatkuvasti Su-30MKI:n tilausmäärää. Alunperin niitä piti hankkia vain 140 kpl ja nyt tilaus on jo reilusti yli 300 koneen. Intialla on myös ollut kokemusta länsimaisista koneista jo vuosikymmenien ajalta (mm. Mirage 2000) ja länsimaat on kovalla innolla olleet myymässä sinne kalustoa tähän päivään asti. Rafaleahan intialaiset on tilanneetkin keskiraskaan koneen rooliin, mutta tilauksen määrä on vain jotain 11% Su-30MKI tilauksesta.

    Ei varsinaisesti vakuuttava lähde, kun eivät ole edes käsittäneet oikein häivelukuja, vaan vertailevat kahta täysin eri arvoa. Venäläiset puhuivat häiveestä korostetusti koneiden tutkapoikkipinta-alan keskiarvolukuina, kun taas amerikkalaiset antoivat etusektorin häivearvon. Nämä on aivan eri asioita. Jokaisella häivekoneellakin tutkaheijaste vaihtelee radikaalisti riippuen katselukulmasta (lentokone ei ole pallo) ja siten tutkapoikkipinta-alan keskiarvo on useita magnitudeja suurempi kuin etusektorin tutkapoikkipinta-ala, jonka minimointi on suurin prioriteetti. Ei anna kovin hyvää kuvaa artikkelin kirjoittajien ammattitaidosta, ettei ymmärrys riitä tällekään tasolle.

    Väitettyjä raportteja supercruisen puutteesta ei edes nimetä, mutta lähteenä väitteelle supercruisen olemassaolosta nykyisillä moottoreilla mainitsevat arvostetun ilmailualan toimittajan Butowskin, jonka mukaan PAK FA kykenee 1,3 machin supercruiseen nykyisillä moottoreilla. Sen lisäksi Su-35S:n moottorin valmistaja itse kertoo, että nekin moottorit kykenevät supercruiseen: http://www.umpo.ru/Good27_16_141.aspx
     
    ctg tykkäsi tästä.
  16. fulcrum

    fulcrum Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    20.05.2010
    Viestejä:
    4,818
    Tykkäykset:
    3,752
    Pisteet:
    1,286
    Eiköhän Rafaleja tilata toinen satsi, ei ole järkeä laajentaa konekirjoa 36 koneen fliitin vuoksi.
    300 MKI:ta on muuten tuon luokan konetta todella suuri määrä. Vertailun vuoksi, USAFilla on Strike Eagleja noin pari sataa kpl, Venäjällä on Su-30:siä n. 80 ja Su-34:ää sata konetta, Kiinalla on Su-30:tä myös noin sata. Pakistanilla ei ole yhtään raskasta hävittäjää, mutta huhutaan että neuvottelevat Su-35:stä.

    Intialaisen lehdistön juttuja lukiessa kannattaa pitää tabloidi-suodattimet päällä. Lehdistökulttuuri on peräisin emämaasta ja intialaistoimittajilla on samanlainen taipumus "doomcastaukseen" kuin brittilehdilläkin.
     
    ctg ja Rannari tykkäsivät tästä.
  17. ctg

    ctg Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    12.04.2010
    Viestejä:
    6,296
    Tykkäykset:
    1,762
    Pisteet:
    1,286
    Ehkä PAKFAN seuraavat moottorit on rakennettu printtaamalla

    http://www.spacedaily.com/reports/New_application_of_the_selective_laser_melting_method_999.html
     
    Sarek1 ja John Hilly tykkäsivät tästä.
  18. Bellum

    Bellum Luutnantti

    Liittynyt:
    15.07.2010
    Viestejä:
    381
    Tykkäykset:
    189
    Pisteet:
    36
    T-50-8 Kuvattu Zhukovskissa Gromovin lentotekniikan tutkimuslaitoksella.
    [​IMG]
     
  19. adam7

    adam7 Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    24.06.2010
    Viestejä:
    4,695
    Tykkäykset:
    4,105
    Pisteet:
    1,286
    Superhävittäjä ei innosta Intiassa. Intia on maksanut osan kehitystyöstä, joten näkevät kehitystä.

    Stealthiä ei juuri ole ja moottorit ovat heikot.

    Nimettömät lähteet, mutta ei yllättävää.

    https://t.co/aml2G5nMOL

    After Sukhoi 'mistake', India to go for Russian 5th-generation fighter only on full-tech transfer pact
    Rajat Pandit| TNN | Updated: Mar 9, 2017, 05.24 AM IST

    HIGHLIGHTS
    • India will ink final R&D contract for the FGFA with Russia only if there is full-scale transfer of technology.
    • Decision has been taken in order to "not repeat the mistakes" of the entire Sukhoi-30MKI jet acquisition programme.
    • IAF has been unhappy with Sukhoi because the jet lacks proper stealth.




    [​IMG]File photo shows aircraft Sukhoi at Aero India 2017
    NEW DELHI: India will go in for the multi-billion dollar joint development and production of a fifth-generation fighter aircraft (FGFA) with Russia only if there is full-scale transfer of technology as well as "benefits" for the indigenous effort to build a futuristic stealth fighter.

    Defence ministry sources say this decision has been taken at the "highest levels" in order to "not repeat the mistakes" of the entire Sukhoi-30MKI jet acquisition programme from Russia, which cost India Rs 55,717 crore without any tangible help in developing indigenous fighter-manufacturing capabilities.

    "Though bulk of the 272 Sukhois (240 inducted till now) contracted from Russia have been made by Hindustan Aeronautics (HAL), they have been basically assembled here with imported knocked-down kits. HAL still cannot manufacture the Sukhois on its own," said a source. A HAL-made Sukhoi (around Rs 450 crore) also costs Rs 100 crore more than the price of the same jet imported from Russia.

    So, despite Russian pressure to ink the long-pending final R&D contract for the FGFA, India now wants to know whether it will get good value for the estimated $25 billion it will spend to induct 127 of these single-seat jets. The two countries, incidentally, had inked the FGFA inter-governmental agreement way back in 2007, which was followed by a $295 million preliminary design contract in 2010 before the negotiations stalled.

    India has now laid down two essential prerequisites for the FGFA project, apart from examining its entire cost-effectiveness. One, there should be extensive technology transfer, including the "source codes", to ensure India can in the future upgrade the fighter with integration of new weapons on its own. Two, it should directly help the indigenous FGFA project called the advanced medium combat aircraft (AMCA), the preliminary design work for which is now under way, as was earlier reported by TOI.

    "This is mandatory. A high-level committee headed by an Air Marshal from IAF, which includes an IIT Kanpur professor and former chiefs of HAL and National Aerospace Laboratories, is examining all these aspects. The government will take a call after the report is submitted in April," said the source. A swing-role FGFA basically combines advanced stealth, supercruise capability (achieving supersonic cruise speeds without use of afterburners), super-maneuverability, data fusion and multi-sensor integration on a single fighter.

    But IAF has been unhappy with the Russian FGFA called Sukhoi T-50 or PAK-FA because the jet lacks proper stealth and its engine does not have "enough thrust", which are among 43 critical modifications or shortcomings it pointed out earlier.

    Russia, however, is now promising the Indian FGFA or the "perspective multi-role fighter" will be quite different from the Sukhoi T-50, with more powerful engines and other capabilities. Under the main R&D contract, India and Russia are supposed to contribute $4 billion each for prototype development, testing and infrastructure build-up.Deliveries of the fighters, which will cost extra, were earlier supposed to begin 94 months after it was inked.
     
  20. Bellum

    Bellum Luutnantti

    Liittynyt:
    15.07.2010
    Viestejä:
    381
    Tykkäykset:
    189
    Pisteet:
    36
    Onkohan viides tai kuudes kerta, kun nuo samat intialaiset väitteet kiertää mediassa. Niiden älyllisyydestä kertoo ehkä tarpeeksi se huomio, että siinä kritisoidaan PAK FAn moottoreiden tehoa, vaikka Intian versioon ei missään vaiheessa ollut ensimmäisen vaiheen moottorit edes tyrkyllä, eikä nykykäsityksen mukaan Venäjäkään aloita massatuotantoa kuin vasta toisen vaiheen moottoreiden kanssa (6-12 koneen esituotantosarja ilmeisesti rakennetaan ensimmäisen vaiheen moottoreilla 2018-2020). Toisen vaiheen moottoreiden tehoa taas ei ole mitään syytä epäillä. Nehän on 20-30 vuotta uudemmat kuin F-22 Raptorin moottorit ja venäläiset on osanneet tehdä tehokkaita moottoreita ennenkin. Su-27:ssä oli tehokkaammat moottorit kuin F-15:sta ja samoin uusimmassa Su-27 variantissa eli Su-35S:ssä on tehokkaammat moottorit kuin uusimmassa F-15. Julkisten tietojen perusteella toisen vaiheen moottoreissa työntövoimaa olisi n. 20% enemmän kuin ensimmäisen vaiheen moottoreissa, mikä tarkoittaisi suunnilleen 176kN:n voimaa, kun taas Raptorin moottorit on 156kN:n luokassa.

    Asiasta toiseen:
    United Aircraft Corporationin blogissa julkaistiin eilen mielenkiintoinen artikkeli PAK FAn uudesta tietokoneesta, joka on tänä talvena tehnyt ensilennon. Vanha 2004 suunniteltu Baget on korvattu viimeisen 4 vuoden aikana kehitetyllä IMA BK:lla (taistelujärjestelmän integroitu modulaarinen avioniikka).

    Erityisen mielenkiintoisena voidaan pitää artikkelissa mainittua tietoa PAK FAn koodimäärästä. Sen mukaan koodia on jo yli 4 miljoonaa riviä ja lisää on tulossa. Vertailun vuoksi F-22 Raptorissa on n. 1,7 miljoonaa riviä koodia, Rafalessa n. 2 miljoonaa riviä ja F-35:ssä yli 8 miljoonaa riviä. Venäjällähän on siviilisektorillakin hyvää osaamista ohjelmoinnin puolella, joten sikäli ei ole yllättävää, että sotavälineisiinkin niitä koodaajia löytyy.

    http://uacrussia.livejournal.com/61632.html
     
  21. Sardaukar

    Sardaukar Ylipäällikkö Lahjoittaja

    Liittynyt:
    05.03.2014
    Viestejä:
    7,640
    Tykkäykset:
    13,343
    Pisteet:
    1,286
    John Hilly ja Mikoyan tykkäsivät tästä.

Jaa tämä sivu