Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Parempi vertailukohta olisi raptorin moottorin pohjalta kehitetty F-35:n P&W F135, joka tuuttaa tällä hetkellä 190kN. Tulossa oleva Block1 päivitys nostaa tuota 7-10%.Julkisten tietojen perusteella toisen vaiheen moottoreissa työntövoimaa olisi n. 20% enemmän kuin ensimmäisen vaiheen moottoreissa, mikä tarkoittaisi suunnilleen 176kN:n voimaa, kun taas Raptorin moottorit on 156kN:n luokassa.
4 miljoonaa riviä koodia olisi ollut vakuuttava luku 20 vuotta sitten, nykyään uudessa henkilöautossa sata miljoonaa on ennemmin sääntö kuin poikkeus, ja F-35:n pelkässä simulaattorissa taitaa olla 10 miljoonaa riviä. Koneessa itsessään ja ALISessa taitaa olla yhteensä jo yli 24 miljoonaa riviä. Tuo "yli 8 miljoonaa", on se vanha virallinen tieto, ja on vahvoja viitteitä siitä että luku on nykyään merkittävästi isompi:Erityisen mielenkiintoisena voidaan pitää artikkelissa mainittua tietoa PAK FAn koodimäärästä. Sen mukaan koodia on jo yli 4 miljoonaa riviä ja lisää on tulossa. Vertailun vuoksi F-22 Raptorissa on n. 1,7 miljoonaa riviä koodia, Rafalessa n. 2 miljoonaa riviä ja F-35:ssä yli 8 miljoonaa riviä.
Yäk, onpas nätti kone pilattu kamalalla digitaalicamolla.Uusin prototyyppi T-50-9 saapui Zhukovskiin, jossa siitä saatiin heti parempia kuvia:
Parempi vertailukohta olisi raptorin moottorin pohjalta kehitetty F-35:n P&W F135, joka tuuttaa tällä hetkellä 190kN. Tulossa oleva Block1 päivitys nostaa tuota 7-10%.
Gyllis1 kirjoitti:4 miljoonaa riviä koodia olisi ollut vakuuttava luku 20 vuotta sitten, nykyään uudessa henkilöautossa sata miljoonaa on ennemmin sääntö kuin poikkeus, ja F-35:n pelkässä simulaattorissa taitaa olla 10 miljoonaa riviä. Koneessa itsessään ja ALISessa taitaa olla yhteensä jo yli 24 miljoonaa riviä. Tuo "yli 8 miljoonaa", on se vanha virallinen tieto, ja on vahvoja viitteitä siitä että luku on nykyään merkittävästi isompi:
Esimerkiksi tässä: "The F-35 has over 24 million lines of code and is clearly the most complex weapons system ever designed by the [Defense Department]," said James Lackey, AMRDEC's acting director."
Vai niin?Ei ole millään logiikalla parempi vertailukohta, koska F-35:n moottori on selvästi isompi kuin PAK FAn.
Jos luet viestini uudestaan, niin huomaat että kirjoitin kone + ALIS. Alkuperäinen arvio oli 15 miljoonaa riviä koodia yhteensä. Nyt sitä on yli 24, enkä usko että lisäys on tullut pelkkään logistiikkaan, joten en myöskään usko että tuo 8 miljoonaa on enää ajan tasalla.Koneessa itsessään edelleenkin esitetään olevan tuo yli 8 miljoonaa riviä ja 24 miljoonaa viittaa kone+ALIS komboon:
Se ei siis ole mikään vertailukohta. Lisäksi F-35 käsittää 3 eri konetta, joilla on merkittävästi erilaisia ominaisuuksia.
Vai niin?
P&W F135
Pituus: 559 cm
Halkaisija: 116 cm
Paino: 1701 kg
Pak-fan nykyinen motti Saturn AL-41
Pituus: 499 cm
Halkaisija: 128 cm
Paino: 1420 kg
Minkäköhän kokoinen se uusi mylly sitten on?
Gyllis1 kirjoitti:Jos luet viestini uudestaan, niin huomaat että kirjoitin kone + ALIS. Alkuperäinen arvio oli 15 miljoonaa riviä koodia yhteensä. Nyt sitä on yli 24, enkä usko että lisäys on tullut pelkkään logistiikkaan, joten en myöskään usko että tuo 8 miljoonaa on enää ajan tasalla.
Mutta, jos F-35 ei käy vertailukohdaksi, käykö Gripen E? Ruotsalaiset ovat muistaakseni mainostaneet koneessaan olevan 10 miljoonaa riviä, siihenkään nähden tuo 4 miltsiä ei ole vakuuttava, sori vaan.
Muoks. Summa summarum: Uusimpiin länsihävittäjiin verrattuna tuo PAK FAn koodimäärä ei tunnu kovin ihmeelliseltä, eikä uusimpaan länsimoottoriin nähden PAK FAn tuleva mylly (puhumattakaan nykyisestä) vaikuta erityisen tehokkaalta. Syistä tai toisista nämä eivät kuitenkaan verrokiksi kelpaa, vaan vertaillaan mieluummin 20-30 vuotta sitten kehitettyihin koneisiin/moottoreihin, i wonder why...
Jos RCS 0,5m2 pitää paikkaansa, PAK FA ammutaan alas ennen kuin se ehtii esittelemään kinemaattista ylivoimaansa.
Se pärjäisi vertailukelpoisesti Typhoon, F-16 ja F-18 vastaan. Mutta kenelläpä ei lännessä ole jatkossa oikeaa vlo-konetta apuna operaatioalueella syytämässä maalitustietoa heidän pään menoksi?
Onko tietoa, miten kehitys on edistynyt? Onko esim. prototyyppien välillä ollut selkeitä näkyviä eroja? J-20 ja J-31 kohdalla on tullut luettua artikkeleja, joissa kehitystä on analysoitu kuvien perusteella (kun juuri muuta ei ole ollut).
Itse kun en kaalilandiaa ymmärrä, niin olen englanninkielisen wikin varassa jossa sanotaan näin:Sinulla on ensinnäkin väärä moottori. AL-41 oli MiG-1.44 projektiin tarkoitettu. AL-41F1, jota PAK FAn nykyiset prototyypit käyttää on täysin eri moottori ja perustuu AL-31:lle, vaikka nimi antaakin muuta ymmärtää. En ole nähnyt virallisia speksejä PAK FAn variantille, mutta samalle pohjalle perustuva Su-35S:n moottori AL-41-F-1S painaa 1380kg ja puhaltimen halkaisija on 0,93m, kun taas F-35:n moottorin puhaltimen halkaisija 109cm ja massa 1701kg. Kyseessä on siis aivan eri painoluokan moottorit.
Muistaakseni PAK FAn toisen vaiheen moottorin oli määrä olla vielä kevyempi.
http://www.umpo.ru/Good27_16_141.aspx
Bloombergin artikkelissa kirjoittaja oletti ALISin osuuden olevan 16 koska 24-8. Kuten jo aikaisemmin sanoin, tuo olettama ei välttämättä pidä paikkaansa. Jo Block 2B:n kerrottiin sisältävän 8.4 miljoonaa riviä koodia. On todennäköistä että Block 3F pitää enemmän kuin tuon.Jos luet noita linkkejä, niin huomaat, että siellä eritellään mistä koodimäärät tulee ja ALIS saa 16 miljoonaa riviä, kun F-35 itsessään on edelleen tuossa 8 miljoonan sarjassa. Onko linkkiä Gripenin koodiväitteelle? Yllättävää nimittäin, jos Gripenissä tulee olemaan enemmän koodia kuin F-35:ssä.
No tämä nyt sitten vasta väsähtänyt ja surullinen argumentti olikin. Amerikkalaiset operoivat tällä hetkellä lähemmäs neljälläsadalla viidennen sukupolven koneella. Niistä noin 180 sisältää 1.7 miljoonaa riviä koodia ja 200 24 miljoonaa riviä koodia. Vertailun vuoksi Venäjällä on 9 PAK FAn prototyyppiä. Kuinka monta kymmentä vuotta venäläisiltä kestää saavuttaa edes tuo amerikkalaisten nykyinen konemäärä PAK FAlla (Leikitään että F-35:ttä ei enää tilata)? Todellisuudessa venäläisten pääkaluston tulevat vielä useita kymmeniä vuosia muodostamaan eri Su-27 variaatiot. Haluatko arvioida kuinka monta koodiriviä on niissä yli kolmessasadassa käytössä olevassa ikivanhassa romukasassa?Mitä tulee tuohon vanhempiin koneisiin vertaamiseen. Tosiasiahan on se että, länsimaat tulee lentämään vielä vuosikymmeniä noilla F-22 Raptoreilla, Rafaleilla ja Eurofightereilla, joiden tehot ja koodimäärät ei ole lähelläkään PAK FAa. Ottaen huomioon, miten selkeän ylivoiman PAK FA näyttäisi saavan uusien moottoreiden myötä kinemaattisesti, jopa Raptoriin verrattuna, puhumattakaan kaikista muista länsikoneista, niin onhan siinä ihmettelyn aihetta.
Tuskin on, koko keskiarvohöpöhöpö taitaa olla vain epätoivoinen yritys selittää tuota pääsuunnittelijan lipsauttamaa onnetonta tutkapoikkipinta-alaa PAK FAn ja venäläisten kannalta paremmaksi...Onkohan nyt ihan varmasti noin? Jo pelkät ilmanottoaukot näyttää hyvin epäilyttävältä tutkavasteen minimoimisen osalta.
Ihan vaan sivu knoppina, mpnetissä kaikkine härpättimineen on noin 689328 riviä koodia
Itse kun en kaalilandiaa ymmärrä, niin olen englanninkielisen wikin varassa jossa sanotaan näin
Gyllis1 kirjoitti:Bloombergin artikkelissa kirjoittaja oletti ALISin osuuden olevan 16 koska 24-8. Kuten jo aikaisemmin sanoin, tuo olettama ei välttämättä pidä paikkaansa. Jo Block 2B:n kerrottiin sisältävän 8.4 miljoonaa riviä koodia. On todennäköistä että Block 3F pitää enemmän kuin tuon.
No tämä nyt sitten vasta väsähtänyt ja surullinen argumentti olikin. Amerikkalaiset operoivat tällä hetkellä lähemmäs neljälläsadalla viidennen sukupolven koneella. Niistä noin 180 sisältää 1.7 miljoonaa riviä koodia ja 200 24 miljoonaa riviä koodia. Vertailun vuoksi Venäjällä on 9 PAK FAn prototyyppiä. Kuinka monta kymmentä vuotta venäläisiltä kestää saavuttaa edes tuo amerikkalaisten nykyinen konemäärä PAK FAlla (Leikitään että F-35:ttä ei enää tilata)? Todellisuudessa venäläisten pääkaluston tulevat vielä useita kymmeniä vuosia muodostamaan eri Su-27 variaatiot. Haluatko arvioida kuinka monta koodiriviä on niissä yli kolmessasadassa käytössä olevassa ikivanhassa romukasassa?
Tuskin on, koko keskiarvohöpöhöpö taitaa olla vain epätoivoinen yritys selittää tuota pääsuunnittelijan lipsauttamaa onnetonta tutkapoikkipinta-alaa PAK FAn ja venäläisten kannalta paremmaksi...
Onkohan nyt ihan varmasti noin? Jo pelkät ilmanottoaukot näyttää hyvin epäilyttävältä tutkavasteen minimoimisen osalta.
Hammastusta on kyllä tullut lisää, se on selvä. Esim. pohja ei ole kuitenkaan tasainen.
Gyllis1 kirjoitti:Tuskin on, koko keskiarvohöpöhöpö taitaa olla vain epätoivoinen yritys selittää tuota pääsuunnittelijan lipsauttamaa onnetonta tutkapoikkipinta-alaa PAK FAn ja venäläisten kannalta paremmaksi...
Tipautan tämän vielä tähän:
Viihdyttävää lukemista F-16.netin PAK FA säikeestä. Ei saanut paljon kannatusta tuo keskiarvo-teoria. Bel... eikun "majorfinn" taisi unohtaa salasanansa kun ei ole enää vastaillut.
http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php?f=36&t=53015&sid=57e4dae54364d5993cf07d6babb2d444&start=90
Kannattaa toki lukea sivulta yksi, osin samoista asioista väännettään (osin samojen ihmisten toimesta) kuin täällä, mutta on tuolla paljon uuttakin.
@Bellum
"Esim. PAK FAn pääsuunnittelija Davidenkon mukaan F-22 Raptorin keskiarvo on 0,3-0,4m^2, eikä hän mitenkään kiistä sitä 0,0001m^2, jonka amerikkalaiset Raptorin etusektorille antoivat. Häivekoneillakin (ja itse asiassa häivekoneilla vielä enemmän kuin konventionaalisilla, koska muut koneet heijastaa suunnilleen kaikista kulmista paljon) tutkaheijaste vaihtelee aivan radikaalisti riippuen katselukulmasta."
Jos keskiarvo on 0.3 neliömetriä ja etusektori on 0.0001 neliömetriä, takasektori on varmaan sitten 100 neliömetriä? Taisi mennä ne "häivemoottorisuutin"-kehitysrahat kankkulan kaivoon. Mieti nyt itse hyvä mies, eihän tuossa teoriassasi ole mitään järkeä...
No niin nyt päästään asiassa eteenpäin. Miksi hirveä fanitus ja tällaisia kommentteja: "Mitä tulee tuohon vanhempiin koneisiin vertaamiseen. Tosiasiahan on se että, länsimaat tulee lentämään vielä vuosikymmeniä noilla F-22 Raptoreilla, Rafaleilla ja Eurofightereilla, joiden tehot ja koodimäärät ei ole lähelläkään PAK FAa. Ottaen huomioon, miten selkeän ylivoiman PAK FA näyttäisi saavan uusien moottoreiden myötä kinemaattisesti, jopa Raptoriin verrattuna, puhumattakaan kaikista muista länsikoneista, niin onhan siinä ihmettelyn aihetta." - jos itsekin tiedät PAK-FAn olevan vain hidastustöyssy jos rodina lähtee joskus isojen poikien kanssa tasaiselle?Venäjällä on jo Neuvostoliiton ajoista lähtien ilmapuolustuksessa nojattu raskaasti ilmatorjuntaan ja epäilemättä jatkossakin hävittäjät, kuten PAK FA, tulee näyttelemään vain tukevaa roolia. Ilmatilaa suojelee ensisijaisesti suuri määrä erilaisia moderneja ilmatorjuntajärjestelmiä.
Toveri Bellum ei ole ikinä nähnyt Rafalea edes valokuvista?Ja jos ajattelet loogisesti, niin mitä järkeä on tehdä noita hammastuksia luukkuihin ja peittää IRST-sensoreita RAM:lla yms., jos tutkaheijaste jostain ilmanottoaukosta olisi joka tapauksessa suuri tai jos koneen etusektorin tutkapoikkipinta-ala olisi tasolla 0,5m^2, vaikka Rafalet ja Eurofighterit pääsee 0,1m^2 tasolle ilman että joutuvat niin pienistä yksityiskohdista välittämään. Niissä ei myöskään ole fasetoitu pintoja, yhdenmukaistettu kulmia yms.
En ole ihan varma olenko se sittenkään meistä kahdesta minä. Sinulla, Davidenkolla, eikä muillakaan venäläisillä ole tietoa Raptorin tutkapoikkipinta-alasta yhtikäs mistään sektorista. Voit jakaa tuon "Vendettan" tässä vitjassa vaikka joka viestissäsi, eikä asia siitä muutu.Mitä tulee keskiarvoasiaan, sinulla selvästi puuttuu ymmärrystä edes tutkapoikkipinta-alan alkeisoppimäärästä. Häivekoneillakin tosiaan jostain kulmista tutkapoikkipinta-ala voi olla helposti esim. 100m^2
Sellaistakin tuolla esiintyy, sen lisäksi siellä on keskusteluissa mukana mm lentokoneinssejä jotka ovat olleet työkseen suunnittelemassa noita vehkeitä, näidenkään mielipiteistä et perusta kun eivät ole kanssasi samaa mieltä PAK FAn ylivertaisuudesta.F-16.net menee russiadefence.netin kanssa samaan kategoriaan samanmielisten selkääntaputtelukerhona, jossa "vääriä" mielipiteitä kertovat saa yleensä nopeasti bannit. Ei tosin yllätä, että sinä tykkäät siitä sivustosta.
Joko on ollut puhetta PV:n kanssa siitä kuinka mp.netin integrointi johtamisjärjestelmään saataisiin toteutettua?Ihan vaan sivu knoppina, mpnetissä kaikkine härpättimineen on noin 689328 riviä koodia
Itse uskon että PAK FA tulee tutkapoikkipinta-alaltaan olemaan ihan eri kastissa kuin eurocanardit mutta kuitenkin jäävän jälkeen F-22 ja F-35 -tason häiveestä. En ymmärrä miten venäläisten väitteet paremmasta keskiarvoisesta häiveestä voisivat olla totta, kun PAK FAssa ei esimerkiksi koneen takasektorin häiveeseen olla kiinnitetty lainkaan samanlailla huomiota. PAK FAn olisi sitten vastaavasti oltava merkittävästi parempi joistain muista kulmista päästäkseen pienempään keskiarvoon, eikä ainakaan maallikon silmään näytä siltä. Päin vastoin, maallikon silmään PAK FA näyttää keskittyvän suurimmaksi osaksi etusektoriin Raptorin ollessa "all aspect stealth". Tuohan tarkoittasi siis käytännössä merkittävästi pienempää keskiarvoa Raptorille, vai mitä?Mitä tulee keskiarvoasiaan, sinulla selvästi puuttuu ymmärrystä edes tutkapoikkipinta-alan alkeisoppimäärästä. Häivekoneillakin tosiaan jostain kulmista tutkapoikkipinta-ala voi olla helposti esim. 100m^2. Tutkapoikkipinta-ala ei ole riippuvainen kohteen fyysisestä koosta. Siksi tutkaheijastimetkin voi olla pikkuruisia. Myös häivekoneilla esim. kohtisuoraan alapuolelta ja yläpuolelta koneen koko siipi- ja runkopinta-alan näkevä tutka voi saada aivan massiivisen tutkaheijasteen koneesta. Se ei ole kovinkaan käytännöllistä tietenkään, koska sellaiset havaintokulmat menee tyypillisesti ohi nopeasti, mutta kun lasketaan koko koneen tutkapoikkipinta-alan keskiarvoa, niin nekin on tietysti nostamassa sitä. Etusektorin tutkaheijaste on nimenomaan se alhaisin ja muista kulmista ja sektoreista häivekonekin näkyy tyypillisesti paljon paremmin. Alla asiaa hahmottavia kuvia amerikan ilmailualan instituutin tekemän Vendetta häivekonemallin tutkapoikkipinta-alan kaaviosta:
Kuten tuostakin näkyy, tutkapoikkipinta-ala tyypillisellä hävittäjätutkan taajuusalueella 10GHz on etusektorista tuollaista -30dB:n (0,001m^2) luokkaa ilman RAM:ia, mutta sivusektorilta nousee jopa 20dB:hen eli 100m^2.
Vielä suurempia lukuja tulee epäedullisemmista kulmista:
Pahimmista kulmista tutkapoikkipinta-ala on jopa yli 10 000m^2, mikä voi olla asiaan perehtymättömälle käsittämätöntä, mutta se on vain fysiikkaa. Netistä löytyy myös ainakin jotain kiinalaisten tekemiä mallinnuksia mm. F-22 ja F-35-koneiden tutkaheijasteista ja vastaava ilmiö näkyy niissäkin.
Juuri näin.Yksi asia on varma, koodin määrä itsessään ei ole laadun tae. Paljonkohan koodia oli intialaisten tekemässä epäonnistuneessa VR:n sähköisessä lippuvarausjärjestelmässä (jota piti sitten korjata... no, jääköön mainitsematta tällä kertaa). Ketjun koneen ja muiden mainittujen koneiden ohjelmistot, niitä pyörittävät tietokoneet, väylät yms. eivät liene samanlaisia. Näiden seikkojen vuoksi suora laatuvertailu koodin määrän perusteella on vähän Trumpcard-touhua.
Joko on ollut puhetta PV:n kanssa siitä kuinka mp.netin integrointi johtamisjärjestelmään saataisiin toteutettua?
Itse uskon että PAK FA tulee tutkapoikkipinta-alaltaan olemaan ihan eri kastissa kuin eurocanardit mutta kuitenkin jäävän jälkeen F-22 ja F-35 -tason häiveestä.