Hylkää huomautus
Liity mukaan keskusteluun!

Rekisteröityminen ei kestä kuin hetkosen ja pääset keskusteluun mukaan, tervetuloa!

>>> REKISTERÖIDY <<<

PAKFA

Viestiketju osiossa 'Muu sotilaskalusto' , aloittaja tl, 29.04.2010.

Tagit:
  1. fulcrum

    fulcrum Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    20.05.2010
    Viestejä:
    4,986
    Tykkäykset:
    4,057
    Pisteet:
    1,286
    Nauroin itseni tärviölle katsoessani "Air Force One" -leffaa missä MiG-29 tikkaa "konekiväärillä" läjän pieniä reikiä Boeingin sivuperäsimeen. Oikeasti yksi osuma olisi tehnyt valtavan loven evään, ja kolme osumaa olisi räjäyttänyt koko sivuvakaajan irti.
     
    Rannari tykkäsi tästä.
  2. SJ

    SJ Ylipäällikkö Lahjoittaja

    Liittynyt:
    29.04.2010
    Viestejä:
    16,821
    Tykkäykset:
    6,042
    Pisteet:
    1,286
    Tai jos noissa kranaateissa on pieni viive, jotta se uppoaa koneen runkoon ja räjähtää syvemmällä, niin silloin se olisi mennyt läpi ja sitten räjähtänyt, mutta silti ne sirpaleet olisi vahingoittaneet jotakin, esim. pystyvakaajat, jos kranaatti olisi läpäissyt sivuvakaajan.
     
    TBman tykkäsi tästä.
  3. Mainos



  4. Bellum

    Bellum Luutnantti

    Liittynyt:
    15.07.2010
    Viestejä:
    386
    Tykkäykset:
    198
    Pisteet:
    36
    Ensimmäiset kuvat T-50-8:sta julki ja uusia kuvia T-50-6-2:sta. Huomionarvoista, että nokassa on pitot-putki ja sekä IRST että KS-O sensoreita ei nähtävästi ole asennettu, vaan tilalla metalliset(?) kuoret, kuten ensimmäisessä prototyypissä. Ehkä tämä proto keskittyy taas aerodynaamisiin testeihin.
    T-50-8:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    T-50-6-2:
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    intternetsoturi, Umkhonto, Mustaruuti ja 2 muuta jäsentä tykkää tästä.
  5. Mustaruuti

    Mustaruuti Ylipäällikkö Lahjoittaja ELSO 1.0

    Liittynyt:
    28.08.2014
    Viestejä:
    7,149
    Tykkäykset:
    7,148
    Pisteet:
    1,286
    Tässä dokumentti Pak-fasta. En muista ainakaan itse nähneeni. Alussa myös mm. Mig 1.44 -tarinaa ja kuvaa.

    En ole katsonut kokonaan vielä, mutta ihan kiinnostavan oloinen.

     
    Ikarus, ctg, Sarek1 ja nämä jäsenet tykkäsivät tästä.
  6. ajs178

    ajs178 Majuri

    Liittynyt:
    21.01.2014
    Viestejä:
    1,189
    Tykkäykset:
    1,459
    Pisteet:
    156
    Miten Pak-Fa etenee? Sitähän ei ole taidettu nähdä voiton päivän paraateissa moneen vuoteen?
     
  7. Mikoyan

    Mikoyan Kenraali

    Liittynyt:
    03.07.2014
    Viestejä:
    2,824
    Tykkäykset:
    4,557
    Pisteet:
    636
    Taitaa olla piraatti-Raptorin todellinen tarkoitus toimia lähinnä Venäjän propaganda-aseena. Kansan suosion huippu meni jo ohi ja projektiin suunnatut varat on siirretty muihin ihme aseisiin, joiden päälinmäinen tehtävä on tavoitella kansan huomiota ja näin lisätä hallinnon kannatusta. Venäjän ilmavoimien selkäranka nojaa vielä pitkälle tulevaisuuteen vanhojen Mig29 ja Su27 variaatioiden varassa.
     
    Viimeksi muokattu: 02.01.2017
    kimmo.j ja Fremen tykkäsivät tästä.
  8. Gyllis1

    Gyllis1 Eversti

    Liittynyt:
    12.03.2016
    Viestejä:
    1,765
    Tykkäykset:
    2,168
    Pisteet:
    316
    Toivon sinun olevan oikeassa mutta pelkään pahoin että olet väärässä. Selvää on ettei nykyvenäjän resursseilla Pak-faa tulla valmistamaan satoja saati sitten tuhansia koneita kuin vuosikymmenissä. Mutta jo muutama kymmenen tuollaista LO-konetta olisi meidän kannaltamme ikävä juttu. Suorityskykyloikka olisi merkittävä ja laittaisi meidän ilmatorjunnan ja ilmavoimat ihan uusien haasteiden eteen.
     
    Merten sheriffi tykkäsi tästä.
  9. Kiusankpl

    Kiusankpl Kersantti

    Liittynyt:
    08.11.2012
    Viestejä:
    122
    Tykkäykset:
    245
    Pisteet:
    16
    https://sputniknews.com/military/201612101048403560-russia-pak-fa/

    "Tests of the Russian Sukhoi T-50 (PAK FA) fifth-generation fighters are proceeding on schedule and production deadlines will be fully met in 2017, Russian Aerospace Forces Commander Viktor Bondarev said Saturday."

    "All deadlines remain unchanged, the PAK FA tests are proceeding in leaps and bounds, the eighth prototype has already been delivered. The plane is demonstrating excellent flight and technical characteristics. This is our future and our hope," Bondarev said.

    Joo-o, uskoo ken näkee...
     
  10. fulcrum

    fulcrum Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    20.05.2010
    Viestejä:
    4,986
    Tykkäykset:
    4,057
    Pisteet:
    1,286
    SAR-resoluutioon vaikuttavat sellaiset asiat kuin tutkan prosessorin teho, muisti, käytettävät algoritmit ja tutkamoodit yms. joten sellaista johtopäätöstä ei voi tehdä että "huonompi resoluutio tarkoittaa...pienempää kaistanleveyttä". Paras SAR-tarkkuus saadaan moodilla jolla keilataan pienempi alue (vrt. tässäkin kameran objektiivi), eikä kaikissa tutkissa välttämättä edes ole tällaisia moodeja. Ei myöskään pidä paikkansa että "tuotekehitys Venäjällä loppui muutamaksi kymmeneksi vuodeksi". NL:n romahtamisesta ei edes ole "muutamaa kymmentä vuotta"...sitäpaitsi tuotekehitys kyllä jatkui, esimerkiksi N011:n (Bars) kehitys aloitettiin NL:n loppuvuosina ja saatiin päätökseen Jeltsinin vuosina. Tietysti on totta että rahoituksen puute on hidastanut venäläistutkien kehitystä ja etenkin elektroniikassa niin tuikitärkeää tuotantotoleranssien parantamista. Toisaalta 'Peace Dividend' leikkasi kehitysrahoja kyllä lännessäkin, ei sen puoleen. Eurofighter on vasta nyt saamassa uuden tutkan 80-luvulla kehitetyn tilalle...

    Venäläistutkien periaatteellinen ongelma oli ja on paino. Miniatyrisaatiota ei olla koskaan osattu niin hyvin kuin lännessä. MiG-29K:n Zhuk-tutka esimerkiksi painaa 220 kiloa, siinä missä Hornetin APG-73 painaa 154 kiloa.

    Mainittakoon että siviilimaailman SAR-tutkilla päästään jopa millimetrien tarkkuuteen, mutta ne tutkat tietysti ovat pelkästään siihen suunniteltu.
     
  11. Gyllis1

    Gyllis1 Eversti

    Liittynyt:
    12.03.2016
    Viestejä:
    1,765
    Tykkäykset:
    2,168
    Pisteet:
    316
    Tulee siitä neukkulan kaatumisesta kohta 30 vuotta, älä ota enempää vodkaa toveri.
    Ps. kyllä huonompi SAR-resoluutio ymmärtääkseni kertoo myös heikommasta kaistanleveydestä. 0.5 m resoluutio tarkoittaisi noin 300MHz:iä, parhaat länsitutkat pystyvät 5-10 kertaa parempaan.
     
    Viimeksi muokattu: 06.01.2017
    Nypykkä tykkäsi tästä.
  12. fulcrum

    fulcrum Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    20.05.2010
    Viestejä:
    4,986
    Tykkäykset:
    4,057
    Pisteet:
    1,286
    PAK-FA aloittamassa ilmavoimien koelento-ohjelmaa

    Prototyypeistä viisi siirretään ilmavoimille ja se aloittaa valtiollisen koelento-ohjelman. Varsinainen esisarja tilataan vasta näiden kokeiden alettua, tai mahdollisesti niiden jälkeen, riippuen siitä millaisen prioriteetin kone saa.
    Lopullinen moottori on vielä penkkikokeissa, ja tutkakaan ei taida olla vielä valmis.
     
  13. Bellum

    Bellum Luutnantti

    Liittynyt:
    15.07.2010
    Viestejä:
    386
    Tykkäykset:
    198
    Pisteet:
    36
    Menit nyt trolliin. Tuon jutun kirjoittaja on Reuben F. Johnson, jonka valheita ja vääristelyä on tässäkin ketjussa jo aiemmin korjailtu. Hälytyskellojen pitäisi soida viimeistään siinä vaiheessa, kun kaveri taas esittää nuo virheelliset väitteensä, että PAK FA lentäisi Su-35S:n Saturnin 117S moottoreilla ja käyttäisi myös Flankerin Irbis-tutkaa. Noille jutuille ei ole mitään muuta lähdettä kuin Reuben itse. Kaikki muut tahot, niin viralliset kuin epävirallisemmatkin asiantuntijatahot tietävät, että PAK FA lentää 117 moottoreilla, ilman S-päätettä, joka on erillinen versio Su-35S-koneelle. Moottoreissa on useita eroja, mukaanlukien tehossa. PAK FAn käyttämästä N036 Byelka AESA-tutkan prototyyppiä näytettiin mm. MAKS-tapahtumassa jo ennen kuin ensimmäinenkään PAK FA oli lentänyt. Ja kaikki muut kuin Reuben ovat siinä käsityksessä, että kaikki PAK FAn prototyypit, joissa on tutka, käyttävät nimenomaan Byelkan prototyyppejä, ei mitään Irbistä. Tämä mm. Tikhomirovin toimitusjohtajankin mukaan. Reuben on myös ainoa taho, jonka olen nähnyt esittävän väitteitä, jostain erityisistä ongelmista tutkan suhteen. Niitä voi hyvinkin olla, mutta niin kauan kuin lähteenä on ainoastaan tuo trolli, niin meillä ei siitä ole mitään tietoa.

    Jutun muutkin väitteet on samaa epärehellistä tasoa. Täytyy tässäkin välissä ihmetellä, miten tuollainen valehteleva sekopää saa missään julkaisussa noita ulostuksiaan läpi.
    Esimerkiksi ensimmäinen PAK FAn protyyppi siirtyi Ahtubinskin ilmavoimien omiin testeihin jo 2014 alkuvuodesta. Ja siellä on ollut sen jälkeen useita protyyppejä, mm. T-50-6-2, joka siirtyi sinne viime kesänä. Ei ole aivan selvää, mistä on kyse niiden 5 ilmavoimille tänä vuonna siirrettävän koneen tapauksessa. Reuben oli vahingossa oikeilla jäljillä edes sen suhteen, että tänä vuonna tosiaan kerrottiin ilmavoimien saavan 5 PAK FAa, mutta toisin kuin hän valehtelee jutussa, missään ei ole esitetty, että ne olisi koneita, jotka on jo olleet testiohjelmassa Zhukovskyssa. Tosiaan niitä koneita siirrettiin Ahtubinskiin ilmavoimille testeihin jo 2014 alkaen.
    Kaksi pääteoriaa sikäli, kun minä tiedän on, että kyseessä on prototyypit 50-8 (joka lensi marraskuussa, mutta jota ei vielä ole ilmeisesti toimitettu mihinkään testeihin), 50-9, 50-10, 50-11 ja 50-12. Toisen teorian mukaan taas kyseessä on erillinen ilmavoimille rakennettava kokeellinen esisarjatuotantoerä. Ennen kuin konttori (FSB) nappasi kaikkein suulaimman sisäpiiriläisen viime kesänä, hän ehti paljastaa T-50S tuotantostandardin (ensimmäisen vaiheen moottoreilla) koneiden toimituksen alkavan 2017. Aikataulut vaan näyttää venyneen sen jälkeen ja kun prototyyppejäkin on vielä useampi tulossa, niin olisin taipuvainen uskomaan ensimmäiseen teoriaan ja T-50S koneita todennäköisemmin nähdään vasta 2018-2019.

    Toisen vaiheen moottori (artikkeli 30) on näillä näkymin määrä asentaa ensimmäiseen prototyyppiin tämän vuoden lopulla, niin että ensilento tapahtuu joko vuoden lopussa tai 2018 alkuvuodesta.
     
    VilleK tykkäsi tästä.
  14. Mainos



  15. Mipe

    Mipe Alokas

    Liittynyt:
    26.01.2017
    Viestejä:
    3
    Tykkäykset:
    7
    Pisteet:
    0
    Tuo Sukhoi PAK FA T-50 on kieltämättä yksi mielenkiintoisimmista tulevaisuuden koneista. Koneen ympärillä on käyty paljon mielenkiintoisia keskusteluja sen saavutus arvoista ja milloin se tulee palvelukseen.

    Nykyisen tietämyksen mukaan kone on edelleen koelentovaiheessa ja kaikilla käytössä olevilla protoilla oli epävirallisen tiedon mukaan lennetty helmikuuhun 2016 mennessä seuraavasti:

    T-50-1, 227 koelentoa ja 274 tuntia

    T-50-2, 241 koelentoa ja 244 tuntia

    T-50-3, 175 koelentoa ja 340 tuntia

    T-50-4, 152 koelentoa ja 225 tuntija

    T-50-5R, (uusittu) 12 koelentoa ja 19 tuntia

    Yhteensä 807 koelentoa ja 1102 -koelentotuntija.


    Jos, tätä lähtee vertaamaan F-22 vaatimiin tunti määriin, niin ollaan varmaan jotenkin ajan tasalla siitä mitä uuden hävittäjän valmiiksi saattaminen vie aikaa ja lentotunteja.

    F-22 vaati kahdeksalta (8) prototyypiltä kaikkiaan 3496 koelentoa ja 7616 -koelentotuntia ennen kuin se oli valmis ilmavoimille vuonna 2005. Tässäkin tapauksessa kaikki prototyypit saatiin ilmaan alle 4-vuoden, elikkä eka lennosta valmiiksi vei F-22 aikaa noin 8 - vuotta.

    Tässä voi ottaa myös vertailtavaksi myös Eurofighterin, jonka valmiiksi saattaminen oli hieman yli 3000-koelento tunnin tulos. Voisi myös olettaa, että testattavaa oli myös huomattavasti vähemmän kuin esimerkiksi F-22.

    Kun näillä perusteilla lähtee arvioimaan Sukhoi PAK FA T-50 tulevaisuutta, ei voi välttyä siltä tosiasialta, että Sukhoi PAK FA T-50 on vasta koelento-ohjelman alkuosalla. Eikä myöskään varsinaisen moottorin puuttuminen tässä vaiheessa auta asiaa.

    Venäläiset ovat itse kertoneet, että kone on täysin valmis vastaa vuonna 2025 - 2027, lisäten vielä siihen ”jos ei mitään odottamatonta satu”.

    Se minkälainen maailma tuolloin on jää arvattavaksi.
     
    Tähystäjä, ak.tied, Sarek1 ja 4 muuta jäsentä tykkää tästä.
  16. TBman

    TBman Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    20.12.2014
    Viestejä:
    3,450
    Tykkäykset:
    4,468
    Pisteet:
    1,286
    Kone tullenee olemaan auttamattomasti vanhentunut koelentojen päättyessä. Tai ei ainakaan näytä kovin tulevaisuuden vermeeltä tuo laite....
     
  17. fulcrum

    fulcrum Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    20.05.2010
    Viestejä:
    4,986
    Tykkäykset:
    4,057
    Pisteet:
    1,286
    Noo, ehkä annamme kirjoittajalle anteeksi sen ettei hän erottele 117-moottoreiden eri versioita, pääpointti lienee se että moottori ei ole lopullinen. Ihmettelin itsekin noita tutkapuheita, T-50:ssähän on kylkiantennit jota ei Su-35:ssä tosiaankaan ole. Lisäksi Irbisissä on mekaanisesti liikuteltava antenni. Ymmärtääkseni jotain N035:n ratkaisuja on kuitenkin N036:ssa käytetty. Lisäksi L-taajuuksistet siipiantennit jotka ovat ymmärtääkseni PAK-FAssa samat tai melko samanlaiset kuin Su-35:ssä.

    Ilmavoimien kokeissa protoja on ollut toki aiemminkin, tuossa viitattanee siihen että prototyyppejä siirretään ilmavoimille nyt sen verran että ilmavoimien kokeet voivat todenteolla alkaa.
     
  18. fulcrum

    fulcrum Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    20.05.2010
    Viestejä:
    4,986
    Tykkäykset:
    4,057
    Pisteet:
    1,286
    F-22:n osalta pitää muistaa demonstraattori YF-22, joita tehtiin kaksi ja lensivät noin 150 tuntia. Myös Eurofighteristä ja Rafalesta oli demonstraattorit, EAP ja Rafale-A. PAK-FAssa ensimmäiset 5 prototyyppiä ovat jotain demonstraattorin ja prototyypin välimaastoa.
    Koska T-50:ssä ei ole vielä lopullista moottoria niin testaustarve sen osalta on varmaan tässä vaiheessa pienempi. Kun/jos 30-moottorit valmistuvat niin tarvitaan uusi testausrupeama.

    Venäläinen nomenklatuuri käyttöönoton vaiheista on hiukan erilainen kuin lännessä. Siellä uusi tyyppi "otetaan käyttöön" kun ilmavoimat saa koneita testattavaksi, mitä jenkeissä kutsuttaisiin "operatiiviseksi testaukseksi". Esimerkiksi(länsitermein) Su-27:n osalta ensimmäinen prototyyppi(demonstraattori) lensi 1977, käyttöönotto (IOC) 1985, lopullinen käyttövalmius (FOC) 1990.
     
    Sarek1 tykkäsi tästä.
  19. Bellum

    Bellum Luutnantti

    Liittynyt:
    15.07.2010
    Viestejä:
    386
    Tykkäykset:
    198
    Pisteet:
    36
    Ei erottele, vaan käyttää väärää luokitusta. Ja tutkassa voi olla jotain Irbiksen ratkaisuja, kun saman firman tekemä tutka, mutta kyseessä on kuitenkin eri tuotteet (117 ja 117S on myös eri tuotteita). Irbis on ensinnäkin hybridi-PESA ja Byelka AESA-tutka. Reubenhan ei edes väitä PAK FAn käyttävän versiota Irbiksestä vaan nimenomaan Irbistä: "At the moment the T-50 is fitted with the same Saturn 117S jet engine and NIIP-built N035 Irbis passive electronically scanning array that are part of the standard configuration for the Su-35." Tuohon "eksperttiin" sinä jostain syystä haluat luottaa.
    Jos palataan roska-artikkelisi kirjoittajan houreista reaalimaailmaan, niin viikko sitten Tikhomirovin toimitusjohtaja kertoi, että PAK FAn tutkan testit on käytännössä suoritettu ("практически завершена") ja ensimmäiset tuotantostandardia edustavat tutkat jo tuotettu. Siinä muuten on n. 2000 T/R-moduulia Tikhomirovin pääsuunnittelijan Anatoli Sinanin mukaan. Tutkan prototyypeissähän on ollut reilu 1500 moduulia, mutta se malli näytettiin jo ennen kuin PAK FA oli tehnyt ensimmäistäkään lentoa (ainakin MAKS 2009 tutkan malli oli jo esillä), joten ei varmastikaan mikään yllätys, että kehitystä on tässä ajassa ehtinyt tapahtua.
    http://tass.ru/armiya-i-opk/3962967

    Kirjoittaja on täysin epärehellinen tapaus, eikä ole mitään syytä antaa noita virheitä anteeksi, kun ne ei ole mitään yksittäisiä vahinkoja, vaan tuo räikeä vääristely ja valehtelu on Reubenin tavaramerkki. Kyseisen trollin tuotantoa löytyy googlettamalla enemmänkin, jos haluat itse nähdä.

    Ilmavoimien kokeista ja protoista minä kerroin jo todellisen kuvan. Reubenin jutun ainoa totuuden siemen oli siinä, että julkisuuteen on kerrottu Venäjän ilmavoimien saavan tänä vuonna 5 PAK FAa. Reubenin väite, että ne olisi vanhoja protoja on ainoastaan hänen omasta päästään. Teet vain itsellesi karhunpalveluksen, kun ripustaudut kyseisen paskanpuhujan juttuihin.
     
  20. Mipe

    Mipe Alokas

    Liittynyt:
    26.01.2017
    Viestejä:
    3
    Tykkäykset:
    7
    Pisteet:
    0
    Myös venäläisessä mediassa on paljon kirjoituksia, jotka liittyvät T-50. Näistä nämä kaksi ovat mielenkiintoisimmat ja ne valottavat Venäjän ilmailuteollisuuden nykyistä tilaa ja ansaitsevat näin ollen tarkemman tutustumisen. Se miten lähellä nämä ovat totuutta jää vielä hieman arvoitukseksi.

    Tässä ensimmäisessä, Venäjän sankari koelentäjä Alexander Garnaev kertoo 3600-lentotunnin ja 40-tyypin kokemuksella omat kommenttinsa kun on vertailtu T-50 ja F-22 toisiinsa.

    http://360tv.ru/news/istrebitel-pjatogo-pokolenija-pochemu-rossija-otstaet-ot-ssha-v-aviacii-24817/


    Toisessa Izvestia lehden toimittajan Dmitry Litovkin valotta hieman niitä vaikeuksia mitä T-50 mukana on ollut.

    http://izvestia.ru/news/618009
     
  21. SJ

    SJ Ylipäällikkö Lahjoittaja

    Liittynyt:
    29.04.2010
    Viestejä:
    16,821
    Tykkäykset:
    6,042
    Pisteet:
    1,286
    Kerro toki enemmän jos kieltä ymmärrät.
     
    Rajajääkäri tykkäsi tästä.
  22. Marakatti

    Marakatti Kersantti

    Liittynyt:
    09.05.2015
    Viestejä:
    128
    Tykkäykset:
    189
    Pisteet:
    16
    Miksi se on sankarilentäjä ?
     

Jaa tämä sivu