PAKFA

Onkos intialaisilla vaihtoehtoja? Mikä läntinen valmistaja olisi valmis osaamisensa myymiseen? Voi olla että valmistajien kotimaiden lakikin tuloo esteeksi.

Tulevaisuudessa intia tulee olemaan iso peluri ja isot ilmavoimat, niin onko joku läntinen valmistaja valmis buustaamaan intialaista lentokoneteollisuutta? Teknologian siirto näyttäis olevan intialaisille todella tärkeä asia.

Toki kaikkihan on maailmalla myynnis jos hinnasta sovitaan... Joten lompakolle pitää lännestäkin ostaes mennä.

Kaikki länsimaat ovat tarjonneet eri asteisia kuvioita.
 
Aivan, mutta mitä se sisältää? Koneen kasauksen intiassa samaan tyyliin kun suomessa kasattiin hornetit?

Kyllähän tuosta intian kuviosta saa sen kuvan että ne haluaa tietotaitoa ja paljon.

Jota todennäköisesti kukaan ei suostu antamaan. Vrt. kiinalaisten kopiointijutut.
 
Aivan, mutta mitä ne sisältää? Koneen kasauksen intiassa samaan tyyliin kun suomessa kasattiin hornetit?

Kyllähän tuosta intian kuviosta saa sen kuvan että ne haluaa tietotaitoa ja paljon.
Jota todennäköisesti kukaan ei suostu antamaan. Vrt. kiinalaisten kopiointijutut.
Esmes Saab on tarjonnut sitä omaa GaN-AESA tutkaansa yhteistyöprojektiksi. Win/Win, toinen saa kaipaamaansa huipputeknologista piristysruisketta teollisuudelleen, toinen saa kipeästi kaipaamaansa rahaa tuotekehityksen läpiviemiseen.

http://defenceupdate.in/saab-offers-cutting-edge-gan-aesa-radar-technology-india-selects-gripen/
 
Aivan, mutta mitä ne sisältää? Koneen kasauksen intiassa samaan tyyliin kun suomessa kasattiin hornetit?

Kyllähän tuosta intian kuviosta saa sen kuvan että ne haluaa tietotaitoa ja paljon.

https://en.wikipedia.org/wiki/Indian_MRCA_competition

Hakusanat technology ja transfer tuottavat kymmeniä osumia

Jota todennäköisesti kukaan ei suostu antamaan. Vrt. kiinalaisten kopiointijutut.

Samasta artikkelista esim. tämä. Tuo lienee herkimmästä päästä asioita.

The French government has cleared full technology transfer of the Rafale to India, including that of the RBE2-AA AESA radar which will be integrated into the Rafale by 2010[39] and also the transfer of software source code, which will allow Indian scientists to re-programme a radar or any sensitive equipment if needed.
 
Esmes Saab on tarjonnut sitä omaa GaN-AESA tutkaansa yhteistyöprojektiksi. Win/Win, toinen saa kaipaamaansa huipputeknologista piristysruisketta teollisuudelleen, toinen saa kipeästi kaipaamaansa rahaa tuotekehityksen läpiviemiseen.

http://defenceupdate.in/saab-offers-cutting-edge-gan-aesa-radar-technology-india-selects-gripen/



Linkistä poimittua

we said if India would choose Gripen, then we would be willing to share this technology and co-develop it.

"India had last year with drawn the IAF tender for 126 Medium Multi Role Combat Aircraft (MMRCA) after negotiations with France’s Dassault for the L1-selected Rafale failed after a tender process that began in 2007, with trials of six fighter aircraft. Besides the Gripen, F-16, F/A-18 and Rafale, the Eurofighter Typhoon and the Russian MiG-35 were also tested. India is currently negotiating for an off-the-shelf purchase of 36 Rafale aircraft as part of an announcement made by Prime Minister Modi in April 2015.

But in any case, GaN AESA technology sharing is not something anyone else is likely to offer India anytime soon.

“If Indian would choose Gripen, I don’t know what our competitors will offer India but I think this would be of interest because India would get a decisive edge in their technology level,” pointed out Tossman"


Täyttääkö nuo koneet kumminkaa tätä intian FGFA projektin vaatimuksia. Meinaatte että ne poimis tuolta grippenin ja paikkais sillä tän FGFA projektin suunnitellut konemäärät (214). Kyse taitaa nyt kummiskin olla täysin uuden koneen suunnittelusta alusta loppuun, josta intialaiset saisivat kaiken irti.

En tietenkään tiedä mitä intialaiset tältä FGFA projektilta odottavat/vaativat, mutta kai se nyt on täysin selvää että mennään aivan
eri luokas kuin tuo MMRCA kauppa.

Ainoa vaihtoehdot taitaa olla atlantin toisella puolen(f35), ja sieltä tuskin osaamista kovin paljon siirretään.

Tai tietysti täysin uutta projektia kyhäämään uuden partnerin kanssa.
 
Onkos intialaisilla vaihtoehtoja? Mikä läntinen valmistaja olisi valmis osaamisensa myymiseen? Voi olla että valmistajien kotimaiden lakikin tuloo esteeksi.

Tulevaisuudessa intia tulee olemaan iso peluri ja isot ilmavoimat, niin onko joku läntinen valmistaja valmis buustaamaan intialaista lentokoneteollisuutta? Teknologian siirto näyttäis olevan intialaisille todella tärkeä asia.

Toki kaikkihan on maailmalla myynnis jos hinnasta sovitaan... Joten lompakolle pitää lännestäkin ostaes mennä.

Intiahan on rahoittamassa merkittävästi koko koneen kehitystä, on siis ymmärrettävää että haluavat sijoitukselleen vastinetta myös projektissa kehitettävän teknologian suhteen. Jos eivät sitä venäläisiltä saa, niin venäläisiltä vastaavasti jäävät Intian rahat saamatta ja koko PAK-FA projekti vaarantunee.
 
Linkistä poimittua
Täyttääkö nuo koneet kumminkaa tätä intian FGFA projektin vaatimuksia. Meinaatte että ne poimis tuolta grippenin ja paikkais sillä tän FGFA projektin suunnitellut konemäärät (214). Kyse taitaa nyt kummiskin olla täysin uuden koneen suunnittelusta alusta loppuun, josta intialaiset saisivat kaiken irti.

En tietenkään tiedä mitä intialaiset tältä FGFA projektilta odottavat/vaativat, mutta kai se nyt on täysin selvää että mennään aivan
eri luokas kuin tuo MMRCA kauppa.

Ainoa vaihtoehdot taitaa olla atlantin toisella puolen(f35), ja sieltä tuskin osaamista kovin paljon siirretään.

Tai tietysti täysin uutta projektia kyhäämään uuden partnerin kanssa.
Eikai kukaan tuollaista edes ehdottanut? Itse kysyit onko länsimaista saatavilla teknologiansiirtoa Intiaan, tuo Svedujen tutka oli esimerkki siitä että ihan varmasti on.
Tulevaisuudessa intia tulee olemaan iso peluri ja isot ilmavoimat, niin onko joku läntinen valmistaja valmis buustaamaan intialaista lentokoneteollisuutta? Teknologian siirto näyttäis olevan intialaisille todella tärkeä asia.

Toki kaikkihan on maailmalla myynnis jos hinnasta sovitaan... Joten lompakolle pitää lännestäkin ostaes mennä.

Ps. L&M on siirtämässä koko F-16 tuotantolinjaa ja varaosavalmistusta Intiaan jos valitsevat sen seuraavaksi hävittäjäkseen. Kyllä siinäkin rytäkässä aika paljon osaamista siirtyy. F-35 tietysti sitten toinen juttu.
 
Intiahan on rahoittamassa merkittävästi koko koneen kehitystä, on siis ymmärrettävää että haluavat sijoitukselleen vastinetta myös projektissa kehitettävän teknologian suhteen. Jos eivät sitä venäläisiltä saa, niin venäläisiltä vastaavasti jäävät Intian rahat saamatta ja koko PAK-FA projekti vaarantunee.

Näinhän se on. Yritysmaailmassa on täysin normaalia että rahoitus tulee ulkoa, mutta ei se sitä tarkoita että yritys luovuttaisi kaiken tietotaitonsa rahoittajille. Vaikea uskoa että esim Boeing, Lockheed Martin luovuttaisivat koko tuotekehityksensä saavutuksen intialle vaikka intia rahoittaisi koko tulevan kuvitteellisen projektin.
 
Viimeksi muokattu:
Eikai kukaan tuollaista edes ehdottanut? Itse kysyit onko länsimaista saatavilla teknologiansiirtoa Intiaan, tuo Svedujen tutka oli esimerkki siitä että ihan varmasti on.

Juu, annoin kyllä ymmärtää väärin. Tarkoitus oli kysyä että onko tuolle FGFA projektin kumppanille vaihtoehtoa?
 
Juu, annoin kyllä ymmärtää väärin. Tarkoitus oli kysyä että onko tuolle FGFA projektin kumppanille vaihtoehtoa?
Bae systems on turkkilaisten ja korealaisten omissa häivekoneprojekteissa mukana. Ehkä he? Ei uskottavia vaihtoehtoja taida kyllä hirveästi olla, kuten ei intialaisten omallakaan lentokoneteollisuudella hirveästi uskottavuutta ole vetää mitään 5th gen projektia läpi. Yrittäisivät nyt ensin saada edes sen Tejaksen valmiiksi.
 
National Interestin juttu PAKFASTA ja sen hinnasta.

The Big Problem Russia’s Stealth Fighter Shares With the F-22 Raptor
Sheer expense
MAKS_Airshow_2013_Ramenskoye_Airport_Russia_526-06-970x350.jpg


WIB air July 28, 2017 Robert Beckhusen

Russia53 T-505
Russia has completed the first phase of government flight-testing for its Sukhoi T-50 PAK-FA fifth-generation fighter. Sukhoi is expected to complete developmental work on an initial operational version of the new stealth fighter in 2019, but the current iteration of the jet will only see a limited production run.

“Today is an historic event — a preliminary conclusion has been signed at the MAKS airshow on the state joint trials of the first stage of the T-50 aircraft prototype,” Russian Aerospace Force commander-in-chief Col. Gen. Viktor Bondarev said last week at the MAKS airshow in Zhukovsky out of Moscow according to the TASS news agency.

“We are now switching to the second stage of trials. Also, we have received a recommendation on beginning the manufacture of the plane’s pre-production batch.”

With research and development work on the airframe expected to be completed in 2019, Sukhoi expects to start to delivering initial production models to the Russian air force that same year.

“In 2019, we should begin the delivery of a pre-production batch of [T-50] planes,” United Aircraft Corporation (UAC) chief Yuri Slyusar told TASS.

“This is the year when we should complete the R&D work on the PAK FA.”

Slyusar confirmed again that the current iteration of the PAK-FA will be built in limited quantities until development is completed on a new engine.

The stealth fighter is currently powered by interim Saturn AL-41F1 afterburning turbofans producing 32,500lbs thrust each.

“From the very outset, we proceeded from the fact that the final decision had been made on 12 planes,” Slyusar said.


Above and at top — T-50s. Vitaly V. Kuzmin photos


The Russians are continuing to develop the next-generation Saturn izdeliye 30 — sometime referred to as the izdeliye 129 — engines for the T-50. There are few details available about the izdeliye 30 engines, but the new powerplant is expected to deliver 24,054-pounds dry thrust and 39,566 pounds of afterburning thrust.

The new engine is expected to make its first flight installed onboard the PAK-FA in the fourth quarter of 2017.

For most analysts specializing in the Russian military, the news out of MAKS simply confirms what was already known.

“It confirms PAK-FA will see a limited serial production run and is budgeted for in the upcoming GPV 2018-2025, though development work continues on an engine for this aircraft,” Michael Kofman, a research scientist specializing in Russian military affairs at the Center for Naval Analyses told The National Interest.

While the PAK-FA will likely be a formidable warplane, it is uncertain how many fully operation jets Russia will be able buy even after it completes engine development work for the T-50. Given the sheer expense, the Kremlin might only buy the jets in relatively limited numbers. Thus, the aircraft might fill a role similar to that of the Lockheed Martin F-22 Raptor of which only 187 production models were built.

“It’s unclear that Russia will actually have a fully operational variant until mid-2020s, by which time this is an aircraft that will serve alongside the Su-35s and Su-30SM,” Kofman said.

“Given its cost, Russia will have to purchase the serial production variant in small numbers, and continue to look for foreign buyers like India to help finance the establishment of a production line for this aircraft.”

Thus, it is likely that while the PAK-FA is likely to be a formidable warplane, it will probably be a niche capability for the Russian air force. The bulk of Russia’s air power will continue to be filled out with advanced derivatives of the venerable Sukhoi Su-27 Flanker.

http://warisboring.com/the-big-problem-russias-stealth-fighter-shares-with-the-f-22-raptor/
 
Jota todennäköisesti kukaan ei suostu antamaan. Vrt. kiinalaisten kopiointijutut.

Vähän epäilen intialaisten kykyjä kopioida teknologiaa samalla tavalla kuin kiinalaiset sitä tekevät. Intialaiset saavat apua Euroopasta esim Vikrant-luokan tukialuksien rakentamisessa ja siitä huolimatta projekti takkuilee eikä valmista tule.
 
Vähän epäilen intialaisten kykyjä kopioida teknologiaa samalla tavalla kuin kiinalaiset sitä tekevät. Intialaiset saavat apua Euroopasta esim Vikrant-luokan tukialuksien rakentamisessa ja siitä huolimatta projekti takkuilee eikä valmista tule.

Jos olisin ilkeä, niin sanoisin että intialaiset ovat oiva partneri venäläisille projektinhallinnassa.... :D
 
https://tekniikanmaailma.fi/autot/v...tallaisia-koneita/?shared=780112-102ba0c9-500

Venäjä esitteli viime viikolla ensimmäistä kertaa uuden sukupolven ”näkymättömät” ääntä nopeammat hävittäjälentokoneensa.

Samalla Venäjä myös kertoi, että sen uusi pitkään kehittelemä viidennen sukupolven hävittäjälentokone saa sarjanumerokseen Sukhoi-57.

Koneita esiteltiin Venäjän puolustusministeriön Zvezda-kanavalla, kertoo Newsweek. Asiasta kertoo myös uutistoimisto Tass.

Aiemmin kone on tunnettu nimillä PAK FA ja T-50, mutta nyt se on saanut virallisen toimintanimensä, ”kuin vauva syntymänsä jälkeen”, ilmavoimien komentaja Viktor Bondarev sanoi Zvezdalle.

Uudet koneet ovat edelleen vielä testausvaiheessa. Venäjän armeijan käyttöön ne tulevat vuonna 2019, sanoi Su-57:ta valmistavan United Aircraft -yhtiön johtaja Juri Slusar viime kuussa.

Venäjän media kertoi vuonna 2016, että uusi kone yltää 2600 kilometrin tuntinopeuteen ja se pystyy lentämään 20 kilometrin korkeudessa. Se pystyy kuljettamaan K-77M-ohjuksia, joiden kantama on 200 kilometriä. Tutkassa se on lähes näkymätön, Venäjän media kertoo.

Koneen lähimmät vertailukohdat ovat Yhdysvaltain F-22 ja Kiinan Chengdu J-20.

”Jokainen maa luultavasti haluaa tällaisia koneita, ja meillä on niitä”, Bondarev sanoi heinäkuussa.

Koneesta saa kuvaa alla olevalla videolla.
 
F-22 on nätti kuin mikä (mulle vie jopa Su-27 edelle mikä on paljon) mutta valmistus menneen talven lumia. Olisiko tuota saanut Suomelle jos olisi todella kauniisti pyytänyt? Ei varmaankaan koska pintamateriaalit. Silti mietityttää joskus
 
Olisiko tuota saanut Suomelle jos olisi todella kauniisti pyytänyt? Ei varmaankaan koska pintamateriaalit. Silti mietityttää joskus
Kuulemma koneen ohjelmistojen (mm. avioniikka- ja asejärjestelmäohjelmistojen) koodi oli täysin suojaamatonta, koska sitä ei ollut ikinä tarkoitettu myyntiin. Tästä syystä muut käyttäjät olisivat päässeet täysin avoimesti siihen käsiksi, mikä esti myöhemmät vientikaupat, vaikka muuten näkökanta asiaan olisikin saattanut muuttua.
 
Back
Top