PAKFA

On sitä täälläkin foorumilla esiintynyt aiempina vuosina tarvetta esittää kone Venäläisenä F-22 hävittäjänä, siis pyrkimyksenä tehdä koneesta keppihevonen Suomen F-35:n hankintaa kohti.
 
Vastaavia juttujahan on intialaisessa mediassa ollut vuosien ajan ja vasta uutisoitiin, miten Intian puolustusministeriön asettama asiantuntijapaneeli suositteli FGFA:n eli PAK FAn intialaisversion yhteistuotantoa Venäjän kanssa. http://www.hindustantimes.com/india...s-top-panel/story-mPrhroM6ftEOSFldOtunnJ.html
http://www.hindustantimes.com/india...s-top-panel/story-mPrhroM6ftEOSFldOtunnJ.html
Ihan samanlaista jatkuvaa soutamista ja huopaamistahan se Intian keskiraskaan hävittäjän valintaohjelma oli ja sen jälkeen kun Rafalen valitsivat voittajaksi, niin alkoi sama temppuaminen Rafale-sopimuksen kanssa. Näyttää olevan enemmän sääntö kuin poikkeus intialaisilla.

Täällä ei ole näköjään noteerattu, että taas uusi prototyyppi nousi ilmaan pari kuukautta sitten. Ja keväämmällä lentäneestä on saatu paljon kuvamateriaalia:
T-50-9:
nbYrADZ.jpg

23uyjo5.jpg

xd9lro.jpg

v4b2pj.jpg

T-50-11 (T-50-10:llä on jokin viivästys, joten myöhempi proto ehti ensin):
2gxefbq.jpg
 
Niin siis kirjoitin joskus ja linkkasin jutun jossa intialaiset lähteet, jotka olivat anonyymejä, mutta juttu oli isoimmassa mediassa, totesivat että häivehävittäjässä ei ollut häivettä ja moottori oli nuhapumppu.

Lisäksi intialainen media on valittanut että mitään teknologiasiirtoa ei ole ollut, vaikka se on sopparissa.

Enpä ihmettele että haluavat eroon Wunderwaffe projektista..
 
Vastaavia juttujahan on intialaisessa mediassa ollut vuosien ajan ja vasta uutisoitiin, miten Intian puolustusministeriön asettama asiantuntijapaneeli suositteli FGFA:n eli PAK FAn intialaisversion yhteistuotantoa Venäjän kanssa. http://www.hindustantimes.com/india...s-top-panel/story-mPrhroM6ftEOSFldOtunnJ.html
Tällä kertaa lähde ei ollut nimetön vaan korkea-arvoinen ilmavoimien upseeri, ja kyseinen kritiikki meni puolustusministeriöön asiantuntijapaneelin lausunnon kanssa:

Along with a report by Air Marshal S Varthaman (retired), the Air Force has sent a note to the Defence Ministry. The note is written by Assistant Chief of Air Staff (Plans) Air Vice Marshal BV Krishna. But while the Varthaman report appears to support the project, the Krishna papers raise doubts. Naturally, the government will have to go by what the Air Force wants and at this point, the IAF does not seem very keen.

http://www.timesnownews.com/india/a...mme-fgfa-india-russia-indian-air-force/108413
 
Tällä kertaa oli tarjolla myös RCS-tietoa SI-yksiköissä:

"The radar cross-section surface area, according to the Russians, will be less than 0.5-metre square. The IAF isn't quite sure that will be the case. In any case, there is a belief it should be 0.2-metre square, comparable with the F-35, the American fighter plane."

0.2 neliömetriä on halkaisijaltaan puolimetrisen pallon poikkipinta-ala. "Rantapallo", sanoisi marmorikuulamies.

"Now, high-level sources said a political decision has to be taken." Ratkaisu on poliittinen, vastakkain komitean myönteinen lausunto ja ilmavoimista tullut eriävä mielipide.
 
Tällä kertaa oli tarjolla myös RCS-tietoa SI-yksiköissä:

"The radar cross-section surface area, according to the Russians, will be less than 0.5-metre square. The IAF isn't quite sure that will be the case. In any case, there is a belief it should be 0.2-metre square, comparable with the F-35, the American fighter plane."

0.2 neliömetriä on halkaisijaltaan puolimetrisen pallon poikkipinta-ala. "Rantapallo", sanoisi marmorikuulamies.
Tästä @Bellum on meitä valistanut. Ilmeisesti Venäläiset (ja tässä kontekstissa myös Intialaiset) puhuvat tutkapoikkipinta-alan keskiarvosta, eivät etusektorin tutkapoikkipinta-alasta josta taas amerikkalaiset puhuvat.

Etusektorista marmorikuula, keskiarvoltaan rantapallo, huonoimmasta kulmasta kuumailmapallo. Mikään ei varmaankaan ole väärässä.
 
Ei tosin tee hyvää venäläisten projektille, jota suurimmaksi osaksi rahoitettiin Intiasta...
 
Toisaalta hyvä, jos venäläisten projektit sakkaa, mutta toisaalta tuo T-50 PAKFA on mielestäni kaunis ja mielenkiintoinen kone ja mielelläni soisin, että intialaiset sen hankkisivat ja muutaman vuoden päästä se nähtäisiin Red Flag Nellisissä ottamassa mittaa USA:n koneista. Tämä lienee potentiaalisin tapa saada koneesta oikeaa tietoa
 
Paitsi että kone on luihakan näköinen, se myös lentää aika komeasti prototyyppivaiheessa olevaksi härveliksi. Samaa voi kyllä sanoa aiemmista yhtiön tuotteista. Erilaiset viivästykset projektissa eivät toki meitä haittaa.

 
Ei tosin tee hyvää venäläisten projektille, jota suurimmaksi osaksi rahoitettiin Intiasta...

Onko ensimmäistäkään lähdettä, että Intia olisi maksanut penniäkään itse PAK FAn kehityksestä? Kaikki kaavailut intialaisten osallisuudesta, mitä minä olen nähnyt, ovat koskeneet nimenomaisesti Intian oman FGFA-version kehittämistä. Ja paino sanalla kaavailut. Konkreettisin saavutus taisi olla yhteisymmärrys FGFA:n alustavasta kehityskustannuksesta, joka saavutettiin melkein vuosi PAK FAn ensilennon jälkeen, mutta en ole nähnyt mitään raportteja, että yhteisymmärryksestä olisi ikinä päästy sopimukseen asti. Muutenkin Venäjän sotilasbudjetti on ollut käytännössä koko PAK FAn kehityksen ajan selvästi suurempi kuin Intian. Ja se budjetti tosiaan tulee olemaan tänä vuonna ja seuraavinakin vuosina paljon suurempi kuin mitä se oli PAK FAn tehdessä ensilennon 2010 (2800 miljardia ruplaa vs 1500 miljardia), puhumattakaan sitä aiemmista vuosista, joten toiveet siitä, että PAK FAn kehitys tyssäisi tässä vaiheessa on vähintäänkin heikoilla kantimilla.

Mitä tulee tähän viimeisimpään uutiseen Intiasta, niin käsi ylös jokainen, joka uskoo tämän olevan viimeinen sana asiassa. Itse uskaltaisin veikata, että parin vuoden päästä ollaan edelleen ihan samassa jahkailuvaiheessa ja Intiasta tulee edelleenkin ristiriitaisia kommentteja säännölliseen tahtiin. Niin se on mennyt Intian muissakin hävittäjähankkeissa. Oikeita päätöksiä voitaneen odottaa joskus 2025 tienoilla, jos silloinkaan.
 
"Luotettavaa" venäläisuutisointia. On se vaan niin pirun kova kone, että siinä potentiaalia piisaa 6. sukupolven hävittäjäksi asti.

http://tass.com/defense/973625'


Russia’s cutting-edge Sukhoi Su-57 fifth-generation aircraft has the upgrade potential to become a sixth-generation fighter jet, Russian Aerospace Force ex-commander and Chairman of the Federation Council Defense and Security Committee Viktor Bondarev told TASS on Wednesday.

"This is actually a splendid plane and it can embrace both fifth-and sixth-generation features. It has huge modernization potential. Importantly, it is the best among the existing versions by its stealth characteristics. It incorporates all the best that is available in modern aviation science both in Russia and in the world," he said.
 
"Luotettavaa" venäläisuutisointia. On se vaan niin pirun kova kone, että siinä potentiaalia piisaa 6. sukupolven hävittäjäksi asti.

http://tass.com/defense/973625'


Russia’s cutting-edge Sukhoi Su-57 fifth-generation aircraft has the upgrade potential to become a sixth-generation fighter jet, Russian Aerospace Force ex-commander and Chairman of the Federation Council Defense and Security Committee Viktor Bondarev told TASS on Wednesday.

"This is actually a splendid plane and it can embrace both fifth-and sixth-generation features. It has huge modernization potential. Importantly, it is the best among the existing versions by its stealth characteristics. It incorporates all the best that is available in modern aviation science both in Russia and in the world," he said.
Aika maltillisia koska eivät samantien väittäneet suoraan seiskaksi.
 
Su-57 ei todennäköisesti siirry sarjatuotantoon ennen vuotta 2027
“The Su-57 is not expected to enter into serial production until upgraded engines are ready, which is unlikely to happen until 2027,” Center for Naval Analyses senior research scientist Dmitry Gorenburg wrote in a new PONARS Policy Memo. “Over the next eight years, Russia will continue to purchase small numbers of these planes for testing.”


Venäjän ilmavoimien kehityskohteet ovat lähitulevaisuudessa muissa kuin hävittäjissä
“Overall, with many modern fighter aircraft now in place, rates of procurement will slow in order to allow for the purchase of other types of aircraft,” Gorenburg wrote.
During the coming years, the Russian air force is likely to focus on addressing support aircraft such strategic airlifters and intelligence, surveillance and reconnaissance planes. Moreover, the Russians will also have to address persistent problem with their aerial refueling capabilities.

http://warisboring.com/russia-is-halting-stealth-fighter-production-for-a-decade/
 
Joskus tuli todettua, että jos neukkujen venäläisten tavoitteena on saada pak-faan seuraavan sukupolven moottori, niin siihen tulee kulumaan vielä tsaikkaa ja mahorkkaa, koska se on vielä jenkeilläkin ihan kesken. Ja niin näyttää käyvän.
 
ollaanko laskettu, että suursodan pitää alkaa Putinin kaudella ja Pakfa ri vain siihen ehdi, joten unohdetaan se ja siirrytään hankkimaan Su-35 -koneita, Tu-160 -pommareita, ohjuksia ja pommeja ts. oikeita sodankäynnin välineitä. Pakfa jääköön Putinin seuraajan murheeksi
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Eikai siel mitään lasketa ? ;) Kysytään vaa keisarilta et minkälaista hupia hän haluaa? Kun kaikkea ei voi huonojen alamaisten takia tarjota kun eivät ole tarpeeksi kovia tekemään töitä.
 
Toisen vaiheen moottori on suorittanut tänään ensilentonsa vanhassa T-50-2 prototyypissä. Hieman yllättävää, koska jo yli vuosi sitten tuli uutisia, että lento olisi odotettavissa vasta 2018 puolella.

_2rq2KjFaNo.jpg


Uuden moottorin suuttimet on hammastettu häivesyistä ja se on myös lyhyempi, joten runko ja muut rakenteet peittävät paremmin moottorin lämpöjäljen. Lisäksihän tiedämme Sukhoin omasta lehdestä, että moottoriin on tarkoitus tulla jonkinlainen aerosolisyöte infrapunahäiveen parantamiseksi.
Lausuntojen perusteella työntövoimaa on 20% enemmän kuin ensimmäisen vaiheen 117 moottorissa, joka perustui vanhalle AL-31:lle, kun taas tämä toisen vaiheen moottori on kokonaan uusi. Koska tiedämme vanhan moottorin tehoksi 147kN, niin uuden tehoksi voidaan laskea n. 176kN. Vertailuksi F-22 Raptorin moottori on 156kN:n luokassa. Se on toki 20-30 vuotta vanhempikin, joten tämä ero tehoissa ei varmaan yllätä ketään. Ja ainahan venäläiset on osanneet tehokkaita moottoreita tehdä, hävittäjämoottoreista aina suuriin rakettimoottoreihin.
 
... Vertailuksi F-22 Raptorin moottori on 156kN:n luokassa. Se on toki 20-30 vuotta vanhempikin, joten tämä ero tehoissa ei varmaan yllätä ketään. Ja ainahan venäläiset on osanneet tehokkaita moottoreita tehdä, hävittäjämoottoreista aina suuriin rakettimoottoreihin.

Tiedätkö millainen on Venäläinen perseensuristin? No ei vaan, kyllähän Venäjältä on ihan ok -juttujakin tullut. Venäläisiin juttuihin kannattaa vain suhtautua todella varauksella. F-35:n ongelmista on puhuttu aika avoimesti pitkin nettiä, mutta Venäjä diktatuurina tietenkin pimittää kaiken mahdollisen. Jännä nähdä sitten millainen kone siitä PAK-FA:sta tulee kun valmistuu, ja näkee vielä jossain konfliktissa oikeasti toiminnassa..
 
Tiedätkö millainen on Venäläinen perseensuristin? No ei vaan, kyllähän Venäjältä on ihan ok -juttujakin tullut. Venäläisiin juttuihin kannattaa vain suhtautua todella varauksella. F-35:n ongelmista on puhuttu aika avoimesti pitkin nettiä, mutta Venäjä diktatuurina tietenkin pimittää kaiken mahdollisen. Jännä nähdä sitten millainen kone siitä PAK-FA:sta tulee kun valmistuu, ja näkee vielä jossain konfliktissa oikeasti toiminnassa..

Tuo on nyt vähä sellainen juttu että toivotaan että ei nähdä.
Ilmasota on muutenkin ollu aika aika vähäistä kymmeniin vuosiin. Ei tuu mieleen yhtään kohtaamista jossa edes vähänkää tasaväkiset osapuolet ottais yhteen.
Persianlahti 1 taisi olla viimeinen kerta kun edes vähän oli yritystä.
 
Back
Top