PAKFA

Kuulemma koneen ohjelmistojen (mm. avioniikka- ja asejärjestelmäohjelmistojen) koodi oli täysin suojaamatonta, koska sitä ei ollut ikinä tarkoitettu myyntiin. Tästä syystä muut käyttäjät olisivat päässeet täysin avoimesti siihen käsiksi, mikä esti myöhemmät vientikaupat, vaikka muuten näkökanta asiaan olisikin saattanut muuttua.
Näinhän se taisi olla.

Pinnoitteet on jo ainakin osittain vaihdettu F-35:een suunniteltuihin, helpommin huollettaviin ja halvempiin tökötteihin:
http://www.dailytech.com/F35+Stealth+Coatings+Applied+to+F22/article21321.htm
 
Viimeksi muokattu:
Kuulemma koneen ohjelmistojen (mm. avioniikka- ja asejärjestelmäohjelmistojen) koodi oli täysin suojaamatonta, koska sitä ei ollut ikinä tarkoitettu myyntiin. Tästä syystä muut käyttäjät olisivat päässeet täysin avoimesti siihen käsiksi, mikä esti myöhemmät vientikaupat, vaikka muuten näkökanta asiaan olisikin saattanut muuttua.

Toisaalta jos koodin päivitys suojatuksi maksaisi vaikka 100 miljoonaa, niin se olisi 1% Suomen tilauksesta. No, ehkä se koodi maksaa miljardin tai kaksi :confused:
 
Dump and burn

tzTeN.jpg
3739136371_de50042548_o.jpg
 
Su-57 kuvassa kyse ei ole bensan dumppaamisesta, vaan ilmeisesti jälkipolttimet eivät toimi kuten pitäisi.

Tai sitten vennään poijat on saaneet hyppysiinsä kasan vanhoja ilmojen korkeajännityksiä ja ovat niiden innoittamina kehittäneet liekkiaseen takasektoriin eksyviä vihollisia vastaan. "Donnerwetter! Aarrgh!", sano saksalainen kun wunderwaffe pyöräytti saslikit. :D
 
Tai sitten vennään poijat on saaneet hyppysiinsä kasan vanhoja ilmojen korkeajännityksiä ja ovat niiden innoittamina kehittäneet liekkiaseen takasektoriin eksyviä vihollisia vastaan. "Donnerwetter! Aarrgh!", sano saksalainen kun wunderwaffe pyöräytti saslikit. :D
Ensin plasma-häive ja nyt tämä! Voi peeveli.
2011 MAKS messuilla kärsi samasta ongelmasta?

https://en.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_Su-57#Engines
Tuo sinun linkkaamasi mosahdus on kai jo luokkaa katastrofaalinen kun taas tuossa uudemmasa jälkipolttimet eivät vaan "sytytä". Joku moottorit paremmin tunteva osaa varmaan kommentoida enemmän.
 
Joku moottorit paremmin tunteva osaa varmaan kommentoida enemmän.

Onko tuosta videota? Auttaisi arvioimaan asiaa.

Suihkumoottoreissa on jälkipolttoa varten liekinpidin "flame holder". Idea on luoda turbulenttinen alue, jossa kerosiini syttyy ja palaa ilman että se lentää suihkuvirtauksen mukana suoraan pihalle.

Tuo näyttää siltä kuin kerosiinia olisi jälkipoltossa annosteltu vähän turhan rutkasti. Kaikki ei ole palanut hallitusti.

Voi olla myös showmeininkiä.

Hankala sanoa pelkästään tuon yhden kuvan perusteella.

nozzle_04.jpg
 
MAKS 2011 näyttelyssä Su-57:lle iski compressor stall. Siinä liekki tulee suihkuputkesta ulos ja joissain matkustajakonevideoissa tulee jopa moottorin etupuolelle. Rosoboronexport Klimov RD-33:sta: "Owing to its high stall margin in the presence of external disturbances (caused by weapon use, among others), the engine does not impose restrictions on piloting the aircraft, including with combat load." High stall margin tarkoittanee moottoria, joka ei sakkaa helposti. Eduksi tietysti, jos se lisäksi pystyy toipumaan sakkaustiloista.

Nyt esilläolleissa kuvissa pyörteinen, "nokeava" liekki alkaa noin 3 metriä suihkuputken takaa. Gripenin ja Su-57:n oikean moottorin lieskat ovat minusta lähes identtiset. Jos sulkee näytöskoneen pois dump&burn -tempun (joka voi olla toteutettu esim. samaan tapaan pienehköllä pillillä kuin näytös-Hawkeissa) ja heittelee arvauksia, niin jälkipolttimen käynnistyksessä on ehkä järjestys ensin polttoaineen syöttö, sitten liekki, jolloin polttoainetta lorahtaa palamattomana suihkuputkesta ulos ja käynnistynyt jälkipoltin ehtii sytyttämään sen. Ilmeisen lyhytaikainen ilmiö.

 
MAKS 2011 näyttelyssä Su-57:lle iski compressor stall. Siinä liekki tulee suihkuputkesta ulos ja joissain matkustajakonevideoissa tulee jopa moottorin etupuolelle. Rosoboronexport Klimov RD-33:sta: "Owing to its high stall margin in the presence of external disturbances (caused by weapon use, among others), the engine does not impose restrictions on piloting the aircraft, including with combat load." High stall margin tarkoittanee moottoria, joka ei sakkaa helposti. Eduksi tietysti, jos se lisäksi pystyy toipumaan sakkaustiloista.

Nyt esilläolleissa kuvissa pyörteinen, "nokeava" liekki alkaa noin 3 metriä suihkuputken takaa. Gripenin ja Su-57:n oikean moottorin lieskat ovat minusta lähes identtiset. Jos sulkee näytöskoneen pois dump&burn -tempun (joka voi olla toteutettu esim. samaan tapaan pienehköllä pillillä kuin näytös-Hawkeissa) ja heittelee arvauksia, niin jälkipolttimen käynnistyksessä on ehkä järjestys ensin polttoaineen syöttö, sitten liekki, jolloin polttoainetta lorahtaa palamattomana suihkuputkesta ulos ja käynnistynyt jälkipoltin ehtii sytyttämään sen. Ilmeisen lyhytaikainen ilmiö.

Käyttikö SU-57 lainkaan ilmajarruja tuossa? En huomannut kuin jarruvarjot.
 
Mitä ilmeisimminkin ensimmäiset kuvat izdeliye 30:stä eli toisen vaiheen moottorista. Kuoret eivät ole paikoillaan, joten ulkonäössä jää vielä paljon mysteeriksi, mutta häivemuotoilu on jo nähtävissä. Vastaava ratkaisu siis kuin F-35:n F135 ja F136 moottoreissa.
ZeS8ehF.jpg

6DA3Aiy.jpg
 
Indian Air Force wants out of fighter program with Russia

https://www.defensenews.com/air/201...rce-wants-out-of-fighter-program-with-russia/

The ambitious $10 billion Indo-Russian program for joint development and production of fifth generation fighter aircraft, or FGFA, faces a new serious hurdle, as the Indian Air Force demands a discontinuation of the project.

Senior IAF leadership recently expressed apprehension to the Ministry of Defence, claiming the proposed FGFA program with Russia does not meet desired requirements like U.S. F-35 fighter type capabilities, disclosed a senior IAF official. That official added, that “IAF is not keen to continue with the program.”

The proposed FGFA program does not meet desired stealth and cross section features compared to a F-35 fighter, the official explained, thus major structural changes are needed that cannot be met in the existing Russian prototypes.
 
Back
Top