PAKFA

Members of the Department of Chemistry of Lomonosov Moscow State University have created unique polymer matrices for polymer composites based on novel phthalonitrile monomers. The developed materials possess higher strength than metals, which helps to sufficiently decrease the mass of aircraft parts that operate at high temperatures. Scientists have published the project results in the Journal of Applied Polymer Science.

A team of scientists from the Chair of Chemical Technology and New Materials at Lomonosov Moscow State University lead by Alexey V. Kepman, a Leading Researcher, is working on developing structural polymer composite materials. They are used for production of various constructions, vehicle components, and structural elements exploited under loading.
http://www.spacedaily.com/reports/How_to_decrease_the_mass_of_aircrafts_999.html

Chemists have applied a new approach to molecular design of bis-phthalonitrile monomers that are used as starting materials for polymer matrices. They have also developed materials with improved processing requirements suitable for cost-effective injection methods for CFRP manufacturing which is uncommon for most phthalonitriles known to date. Such methods allow to produce high-integrity CFRP parts of complex shape with minimal junction of elements.

The project members - Boris Bulgakov and Alexander Babkin - say: "At the moment the operating temperature of polymer composite applications reaches up to no more than 150C for most popular materials and up to 250C - for high temperature ones. And we have developed polymer composites with epoxy-like processing, appropriate for operation at elevated temperatures up to 450C".

One kilogram of titanium or aluminum alloy nowadays is much cheaper than the same amount of polymer composite (8-10 times less). However, according to Boris Bulgakov, production and maintenance of large complex shape parts made of polymer composites is hugely cheaper.
http://www.spacedaily.com/reports/How_to_decrease_the_mass_of_aircrafts_999.html

http://dx.doi.org/10.1002/app.44786
 
ntia on asettanut komitean arvioimaan maan nykyistä osallistumista T-50 ohjelmaan:

Tämä on melkein joka vuotinen ruljanssia. Sama kuin Kimin ballististen ohjusten testaus. En usko että naapuri jaksaa vaivautua, pakfa on hyvin pitkällä ohjelmassaan notta jos intialaiset lähtee perääntymään nyt niin hymy tulee puuttinin kasvoille aivan varmana.
 
jos intialaiset lähtee perääntymään nyt niin hymy tulee puuttinin kasvoille aivan varmana.
Tuskin sentään hymyilyttäisi, kyllä sielläkin rahan päälle ymmärretään.
Artikkelissa oli muuten erikoinen väite koskien supercruisen puutetta. Olikahan reportterin oma keksintö?
 
Tuskin sentään hymyilyttäisi, kyllä sielläkin rahan päälle ymmärretään.
Artikkelissa oli muuten erikoinen väite koskien supercruisen puutetta. Olikahan reportterin oma keksintö?

Eikös PAKFA:n protoissa ole vieläkin vanhat moottorit? Ja ensimmäisesä tuotantoerässä, milloin tuleekin ulos. Uudet moottorit ovat aika vaiheessa vielä.
 
Eikös PAKFA:n protoissa ole vieläkin vanhat moottorit? Ja ensimmäisesä tuotantoerässä, milloin tuleekin ulos. Uudet moottorit ovat aika vaiheessa vielä.
On juu mutta olen aina kuvitellut esim SU-35:n pystyvän tuohon. Kahden minuutin rajun googletuksen jälkeen ymmärrän olleeni vissiin väärässä.
 
Intia on asettanut komitean arvioimaan maan nykyistä osallistumista T-50 ohjelmaan:
http://www.hindustantimes.com/india...with-russia/story-WnsYzpGt84I1IoqhLRxTPM.html

Pidän todennäköisenä, että Intia vetäytyy, osittain siitä syystä, että heillä näköalapaikka verrata Länsimaista ja Venäläistä teknologian ja yhteistyön tasoa, eikä tästä hurraa huutoja Venäjälle irronnut.

Intialla on turhan monta koneprojektia menossa joten on mahdollista että jotain karsitaan. Kaikkeen nyt suunniteltuun ei millään riitä rahaa:
Su-30MKI lisenssivalmistus (vielä vajaa satakunta konetta olisi tarkoitus tuottaa)
Rafale
LCA Tejas
FGFA
AMCA
Uusi yksimoottorinen ulkomainen hävittäjä
Uusi ulkomainen hävittäjä laivastolle

Tämä on yhtä monta tst-koneprojektia kuin USAlla ja Venäjällä yhteensä.
Asiaa ei tietenkään auta peri-intialainen jahkailu. Laivasto on nytkin vuosia neuvotellut Sikorskin kanssa kopterihankinnasta, mutta eihän siitä mitään tule.
 
On juu mutta olen aina kuvitellut esim SU-35:n pystyvän tuohon. Kahden minuutin rajun googletuksen jälkeen ymmärrän olleeni vissiin väärässä.

Su-35 on ehkä jonkun verran "ärhäkämpi" tässä suhteessa kuin perus-Flanker, mutta moottori on kuitenkin melko korkean ohivirtaussuhteen omaava (0.59, samaa luokkaa kuin P&W F135 tai F100). Vrt. EJ200:n ohivirtaussuhde 0.4 ja F119:n 0.3. Ei omiaan supercruisailuun jossa pitäisi päästä yli transsoonisen nopeusalueen että se olisi oikeasti mielekästä.
 
Pidän todennäköisenä, että Intia vetäytyy, osittain siitä syystä, että heillä näköalapaikka verrata Länsimaista ja Venäläistä teknologian ja yhteistyön tasoa, eikä tästä hurraa huutoja Venäjälle irronnut.

Suhteellisen todellisuutta halveksuva väite, kun otetaan huomioon että Intia on rakentanut viimeisen 15 vuoden aikana modernin ilmataistelukykynsä nimenomaan venäläisen teknologian varaan. Su-30MKI:llä on dominoiva rooli Intian ilmavoimissa ja he ovat harjoitelleet kyseisillä koneilla säännöllisesti uusia länsimaisia hävittäjiä vastaan. Ne kokemukset eivät mitä ilmeisimminkään ole olleet huonoja venäläisteknologian kannalta, sillä Intia on kasvattanut jatkuvasti Su-30MKI:n tilausmäärää. Alunperin niitä piti hankkia vain 140 kpl ja nyt tilaus on jo reilusti yli 300 koneen. Intialla on myös ollut kokemusta länsimaisista koneista jo vuosikymmenien ajalta (mm. Mirage 2000) ja länsimaat on kovalla innolla olleet myymässä sinne kalustoa tähän päivään asti. Rafaleahan intialaiset on tilanneetkin keskiraskaan koneen rooliin, mutta tilauksen määrä on vain jotain 11% Su-30MKI tilauksesta.

2015:
http://www.realcleardefense.com/art..._the_russian_su-35_and_the_pak_fa_108649.html

"Two recent Russian press reports have indicated it will not have a supercruise capability with the existing engine."

Ei varsinaisesti vakuuttava lähde, kun eivät ole edes käsittäneet oikein häivelukuja, vaan vertailevat kahta täysin eri arvoa. Venäläiset puhuivat häiveestä korostetusti koneiden tutkapoikkipinta-alan keskiarvolukuina, kun taas amerikkalaiset antoivat etusektorin häivearvon. Nämä on aivan eri asioita. Jokaisella häivekoneellakin tutkaheijaste vaihtelee radikaalisti riippuen katselukulmasta (lentokone ei ole pallo) ja siten tutkapoikkipinta-alan keskiarvo on useita magnitudeja suurempi kuin etusektorin tutkapoikkipinta-ala, jonka minimointi on suurin prioriteetti. Ei anna kovin hyvää kuvaa artikkelin kirjoittajien ammattitaidosta, ettei ymmärrys riitä tällekään tasolle.

Väitettyjä raportteja supercruisen puutteesta ei edes nimetä, mutta lähteenä väitteelle supercruisen olemassaolosta nykyisillä moottoreilla mainitsevat arvostetun ilmailualan toimittajan Butowskin, jonka mukaan PAK FA kykenee 1,3 machin supercruiseen nykyisillä moottoreilla. Sen lisäksi Su-35S:n moottorin valmistaja itse kertoo, että nekin moottorit kykenevät supercruiseen: http://www.umpo.ru/Good27_16_141.aspx
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Suhteellisen todellisuutta halveksuva väite, kun otetaan huomioon että Intia on rakentanut viimeisen 15 vuoden aikana modernin ilmataistelukykynsä nimenomaan venäläisen teknologian varaan. Su-30MKI:llä on dominoiva rooli Intian ilmavoimissa ja he ovat harjoitelleet kyseisillä koneilla säännöllisesti uusia länsimaisia hävittäjiä vastaan. Ne kokemukset eivät mitä ilmeisimminkään ole olleet huonoja venäläisteknologian kannalta, sillä Intia on kasvattanut jatkuvasti Su-30MKI:n tilausmäärää. Alunperin niitä piti hankkia vain 140 kpl ja nyt tilaus on jo reilusti yli 300 koneen. Intialla on myös ollut kokemusta länsimaisista koneista jo vuosikymmenien ajalta (mm. Mirage 2000) ja länsimaat on kovalla innolla olleet myymässä sinne kalustoa tähän päivään asti. Rafaleahan intialaiset on tilanneetkin keskiraskaan koneen rooliin, mutta tilauksen määrä on vain jotain 11% Su-30MKI tilauksesta.

Eiköhän Rafaleja tilata toinen satsi, ei ole järkeä laajentaa konekirjoa 36 koneen fliitin vuoksi.
300 MKI:ta on muuten tuon luokan konetta todella suuri määrä. Vertailun vuoksi, USAFilla on Strike Eagleja noin pari sataa kpl, Venäjällä on Su-30:siä n. 80 ja Su-34:ää sata konetta, Kiinalla on Su-30:tä myös noin sata. Pakistanilla ei ole yhtään raskasta hävittäjää, mutta huhutaan että neuvottelevat Su-35:stä.

Intialaisen lehdistön juttuja lukiessa kannattaa pitää tabloidi-suodattimet päällä. Lehdistökulttuuri on peräisin emämaasta ja intialaistoimittajilla on samanlainen taipumus "doomcastaukseen" kuin brittilehdilläkin.
 
Ehkä PAKFAN seuraavat moottorit on rakennettu printtaamalla

Scientists of Peter the Great St. Petersburg Polytechnic University (SPbPU) and Delft University of Technology developed a technology for obtaining new metal structures by selective laser melting method (additive technology of manufacturing three-dimensional objects from metal powders).

Key findings of the research have been described in an article "Functionally graded Inconel 718 processed by additive manufacturing: Crystallographic texture, anisotropy of microstructure and mechanical properties" published in Materials and Design journal.

Due to this technology it is possible to obtain a gradient microstructure of the material and create a product, combining the properties of two metals. This material is characterized by high performance characteristics, such as temperature and pressure effects, strength, durability.

"This technology can be used for manufacturing of products operating in extreme conditions, such as high pressure and temperature," says Vadim Sufiiarov, assistant professor of "Development, technologies and materials in aircraft engine building" department of the Institute of Metallurgy, Mechanical Engineering and Transport SPbPU.

"Therefore, this development can be applied for manufacturing of gas turbines elements for aviation, energy and marine," adds Sufiiarov.

Generally, selective laser melting may be used to produce a fine-grained microstructure of the metal, which provides high mechanical properties at room temperature. However, the gases at combustion chamber exit of the gas turbine engine have the highest temperature and pressure.

The gases aggressively act on the elements of the hot part of the turbine, primarily on blades and vanes, which are responsible for the rotor mechanism.

The first and second stage blades have the highest load, so they are not simply made using specially designed high-temperature alloys, but also form a special microstructure in the product. It is either single-crystal (when the product consists of one crystal and one grain type) or directionally crystallized (no grain boundaries in the transverse direction, all grain boundaries are located only along longitudinal direction).

With the help of this technology it is possible to create both equiaxial structures, where the grains have approximately the same dimensions in all directions, as well as directionally crystallized grains and combine their arrangement in one product. Developed approach of additive technologies allows flexible control of material microstructure formation.
http://www.spacedaily.com/reports/New_application_of_the_selective_laser_melting_method_999.html
 
T-50-8 Kuvattu Zhukovskissa Gromovin lentotekniikan tutkimuslaitoksella.
206083.jpg
 
Superhävittäjä ei innosta Intiassa. Intia on maksanut osan kehitystyöstä, joten näkevät kehitystä.

Stealthiä ei juuri ole ja moottorit ovat heikot.

Nimettömät lähteet, mutta ei yllättävää.

https://t.co/aml2G5nMOL

After Sukhoi 'mistake', India to go for Russian 5th-generation fighter only on full-tech transfer pact
Rajat Pandit| TNN | Updated: Mar 9, 2017, 05.24 AM IST

HIGHLIGHTS
  • India will ink final R&D contract for the FGFA with Russia only if there is full-scale transfer of technology.
  • Decision has been taken in order to "not repeat the mistakes" of the entire Sukhoi-30MKI jet acquisition programme.
  • IAF has been unhappy with Sukhoi because the jet lacks proper stealth.




57546567.jpg
File photo shows aircraft Sukhoi at Aero India 2017
NEW DELHI: India will go in for the multi-billion dollar joint development and production of a fifth-generation fighter aircraft (FGFA) with Russia only if there is full-scale transfer of technology as well as "benefits" for the indigenous effort to build a futuristic stealth fighter.

Defence ministry sources say this decision has been taken at the "highest levels" in order to "not repeat the mistakes" of the entire Sukhoi-30MKI jet acquisition programme from Russia, which cost India Rs 55,717 crore without any tangible help in developing indigenous fighter-manufacturing capabilities.

"Though bulk of the 272 Sukhois (240 inducted till now) contracted from Russia have been made by Hindustan Aeronautics (HAL), they have been basically assembled here with imported knocked-down kits. HAL still cannot manufacture the Sukhois on its own," said a source. A HAL-made Sukhoi (around Rs 450 crore) also costs Rs 100 crore more than the price of the same jet imported from Russia.

So, despite Russian pressure to ink the long-pending final R&D contract for the FGFA, India now wants to know whether it will get good value for the estimated $25 billion it will spend to induct 127 of these single-seat jets. The two countries, incidentally, had inked the FGFA inter-governmental agreement way back in 2007, which was followed by a $295 million preliminary design contract in 2010 before the negotiations stalled.

India has now laid down two essential prerequisites for the FGFA project, apart from examining its entire cost-effectiveness. One, there should be extensive technology transfer, including the "source codes", to ensure India can in the future upgrade the fighter with integration of new weapons on its own. Two, it should directly help the indigenous FGFA project called the advanced medium combat aircraft (AMCA), the preliminary design work for which is now under way, as was earlier reported by TOI.

"This is mandatory. A high-level committee headed by an Air Marshal from IAF, which includes an IIT Kanpur professor and former chiefs of HAL and National Aerospace Laboratories, is examining all these aspects. The government will take a call after the report is submitted in April," said the source. A swing-role FGFA basically combines advanced stealth, supercruise capability (achieving supersonic cruise speeds without use of afterburners), super-maneuverability, data fusion and multi-sensor integration on a single fighter.

But IAF has been unhappy with the Russian FGFA called Sukhoi T-50 or PAK-FA because the jet lacks proper stealth and its engine does not have "enough thrust", which are among 43 critical modifications or shortcomings it pointed out earlier.

Russia, however, is now promising the Indian FGFA or the "perspective multi-role fighter" will be quite different from the Sukhoi T-50, with more powerful engines and other capabilities. Under the main R&D contract, India and Russia are supposed to contribute $4 billion each for prototype development, testing and infrastructure build-up.Deliveries of the fighters, which will cost extra, were earlier supposed to begin 94 months after it was inked.
 
Onkohan viides tai kuudes kerta, kun nuo samat intialaiset väitteet kiertää mediassa. Niiden älyllisyydestä kertoo ehkä tarpeeksi se huomio, että siinä kritisoidaan PAK FAn moottoreiden tehoa, vaikka Intian versioon ei missään vaiheessa ollut ensimmäisen vaiheen moottorit edes tyrkyllä, eikä nykykäsityksen mukaan Venäjäkään aloita massatuotantoa kuin vasta toisen vaiheen moottoreiden kanssa (6-12 koneen esituotantosarja ilmeisesti rakennetaan ensimmäisen vaiheen moottoreilla 2018-2020). Toisen vaiheen moottoreiden tehoa taas ei ole mitään syytä epäillä. Nehän on 20-30 vuotta uudemmat kuin F-22 Raptorin moottorit ja venäläiset on osanneet tehdä tehokkaita moottoreita ennenkin. Su-27:ssä oli tehokkaammat moottorit kuin F-15:sta ja samoin uusimmassa Su-27 variantissa eli Su-35S:ssä on tehokkaammat moottorit kuin uusimmassa F-15. Julkisten tietojen perusteella toisen vaiheen moottoreissa työntövoimaa olisi n. 20% enemmän kuin ensimmäisen vaiheen moottoreissa, mikä tarkoittaisi suunnilleen 176kN:n voimaa, kun taas Raptorin moottorit on 156kN:n luokassa.

Asiasta toiseen:
United Aircraft Corporationin blogissa julkaistiin eilen mielenkiintoinen artikkeli PAK FAn uudesta tietokoneesta, joka on tänä talvena tehnyt ensilennon. Vanha 2004 suunniteltu Baget on korvattu viimeisen 4 vuoden aikana kehitetyllä IMA BK:lla (taistelujärjestelmän integroitu modulaarinen avioniikka).

Erityisen mielenkiintoisena voidaan pitää artikkelissa mainittua tietoa PAK FAn koodimäärästä. Sen mukaan koodia on jo yli 4 miljoonaa riviä ja lisää on tulossa. Vertailun vuoksi F-22 Raptorissa on n. 1,7 miljoonaa riviä koodia, Rafalessa n. 2 miljoonaa riviä ja F-35:ssä yli 8 miljoonaa riviä. Venäjällähän on siviilisektorillakin hyvää osaamista ohjelmoinnin puolella, joten sikäli ei ole yllättävää, että sotavälineisiinkin niitä koodaajia löytyy.

http://uacrussia.livejournal.com/61632.html
 
Back
Top