Pakolaisuus

Uskon tuohon kiintiön kasvuun,koska olen itsekin siitä Sipilälle somessa huutanut jo kaksi vuotta sitten. Kuten kaikille muillekin. Toivottavasti tässä on nyt siitä kyse. Kiintiöitä kasvattamalla saadaan omatunto ja suvaitsevaisto paremmin sietämään se , että rajat menevät kiinni. Laiton massatuleminen loppuu. Kiintiöiden kautta jokainen tulija on systeemissä ja hallittavissa. Turvaan pääsee, mutta pakolaisleirien kautta.
En usko, että 30-tuhannesta Irakin pojasta jotka tänne tulivat monikaan olisi tullut jos se olisi vaatinut 1-2 vuotta leiriä ensin. Kuitenkin moni lähti kesken työpäivänkin, eli oli ihan töissä kotimaassaan.

Ongelma tässä eu:n ulkopuolisissa leireissä ja kiintiöissä on se, että miten valitaan mistä leiriltä otetaan? Siellä on olemassaolevia pakolaisleirejä aivan täynnä. Onhan se nyt vähän karua, että rakennetaan afrikanpojille leirejä, täytetään en ja sitten otetaan kiintiöt täyteen sieltä. Samaan aikaan kaikkensa menettäneen 4.miljoonaa syyrialaista katselee omilta leireiltään, kun koneet lennättää afrikkalaisia lihapatojen ääreen.

Syyrialaiset perheet pakolaisleireillä ovat ne oikeat autettavat. Heitä pitäisi ottaa jos jotain otetaan. Saksassahan heidän puhemies sanoi, että edes aio kotiutua, koska lähtevät samantein takaisin Syyriaan,kun tilanne sallii.
 
Uskon tuohon kiintiön kasvuun,koska olen itsekin siitä Sipilälle somessa huutanut jo kaksi vuotta sitten. Kuten kaikille muillekin. Toivottavasti tässä on nyt siitä kyse. Kiintiöitä kasvattamalla saadaan omatunto ja suvaitsevaisto paremmin sietämään se , että rajat menevät kiinni. Laiton massatuleminen loppuu. Kiintiöiden kautta jokainen tulija on systeemissä ja hallittavissa. Turvaan pääsee, mutta pakolaisleirien kautta.
En usko, että 30-tuhannesta Irakin pojasta jotka tänne tulivat monikaan olisi tullut jos se olisi vaatinut 1-2 vuotta leiriä ensin. Kuitenkin moni lähti kesken työpäivänkin, eli oli ihan töissä kotimaassaan.

Ongelma tässä eu:n ulkopuolisissa leireissä ja kiintiöissä on se, että miten valitaan mistä leiriltä otetaan? Siellä on olemassaolevia pakolaisleirejä aivan täynnä. Onhan se nyt vähän karua, että rakennetaan afrikanpojille leirejä, täytetään en ja sitten otetaan kiintiöt täyteen sieltä. Samaan aikaan kaikkensa menettäneen 4.miljoonaa syyrialaista katselee omilta leireiltään, kun koneet lennättää afrikkalaisia lihapatojen ääreen.

Syyrialaiset perheet pakolaisleireillä ovat ne oikeat autettavat. Heitä pitäisi ottaa jos jotain otetaan. Saksassahan heidän puhemies sanoi, että edes aio kotiutua, koska lähtevät samantein takaisin Syyriaan,kun tilanne sallii.
Eihän kiintiöllä ole mitään tekemistä rajojen kiinnilaittamisen kanssa. Samalla tavalla sieltä voi nalle karkki tulla rajalle ja pyytää turvapaikka joka on tutkittava. Tuo tulee käsittääkseni ihan YK:n pakolaissopimuksesta, että turvapaikkaa saa hakea rajalta. Jollei olla siitä eroamassa niin meille tulee kiintiöpakolaiset + rajalle pääsevät. Aivan kuten tähänkin asti. Ero, kuten kirjoitin on tosin siinä, että nyt turvapaikan saa isommissa määrin myös ne oikeat pakolaiset eikä turvapaikka turistit. Teknisesti suhteluku muuttuu mutta käytännö seurauksena on turvapaikanhakija määrien kasvu kuten myös positiivisen turvapaikka päätöksen saaneiden määrän kasvu.
 
Eihän kiintiöllä ole mitään tekemistä rajojen kiinnilaittamisen kanssa. Samalla tavalla sieltä voi nalle karkki tulla rajalle ja pyytää turvapaikka joka on tutkittava. Tuo tulee käsittääkseni ihan YK:n pakolaissopimuksesta, että turvapaikkaa saa hakea rajalta. Jollei olla siitä eroamassa niin meille tulee kiintiöpakolaiset + rajalle pääsevät. Aivan kuten tähänkin asti. Ero, kuten kirjoitin on tosin siinä, että nyt turvapaikan saa isommissa määrin myös ne oikeat pakolaiset eikä turvapaikka turistit. Teknisesti suhteluku muuttuu mutta käytännö seurauksena on turvapaikanhakija määrien kasvu kuten myös positiivisen turvapaikka päätöksen saaneiden määrän kasvu.

Niin nyt tänään. Uskon kiintiöinnokkuudeen liittyvän rajoihin. Eu:n ulkorajoihin ja hätätapauksessa sisärajoihin. Hallitus näkee kyllä että muut maat sulkevat rajojaan. Jopa Ruotsi. Kiintiöillä pidetään omatunto puhtaana.
 
Tämän jutun jälkeen tämänkin foorumin persuilijat voivat lopettaa sen öyhöttämisensä.
https://suomenkuvalehti.fi/jutut/ti...a-tuore-tutkimus/?shared=1028139-ca082065-500
Jos on sitä mieltä että nuo "tutkimuksessa" mainitut lopputulokset eivät kuitenkaan arvona merkitse henkilölle mitään ja mieluummin valitsee elämän sellaisessa Euroopassa, jossa siirtolaisia ei ole, niin ei tarvitse lopettaa oman mielipiteen julkituomista.
Tutkimukset on tutkimuksia, arvot arvoja ja mielipiteet mielipiteitä.
Mielipiteen voi muodostaa ihan tunnepohjaltakin, tutkimus ei ole tarpeellinen.
.
 
Uskon tuohon kiintiön kasvuun,koska olen itsekin siitä Sipilälle somessa huutanut jo kaksi vuotta sitten. Kuten kaikille muillekin. Toivottavasti tässä on nyt siitä kyse. Kiintiöitä kasvattamalla saadaan omatunto ja suvaitsevaisto paremmin sietämään se , että rajat menevät kiinni. Laiton massatuleminen loppuu.
Uskotko myös joulupukkiin?
 
Tässä jutussa oletettiin myös että pysyvän statuksen saatuaan on verrattavissa maan muuhun väestöön.

Siis toikin olettama on viela siella? Toi tutkimus on ihan tarkoitushakunen vitsi. Kaytetaan jotain makrokonomista ennustemallia jonka olettamat ovat taysin empirian vastaisia ja heitetaan noppaa, anteeksi simuloidaan Monte Carlo menetelmalla, lopuksi verrataan tuloksia ajojen valilla pikemminkin kuin havaintoihin (joita ei oiekastaan taida edes olla riittavasti)

VMP....
 
Viimeksi muokattu:
Niin nyt tänään. Uskon kiintiöinnokkuudeen liittyvän rajoihin. Eu:n ulkorajoihin ja hätätapauksessa sisärajoihin. Hallitus näkee kyllä että muut maat sulkevat rajojaan. Jopa Ruotsi. Kiintiöillä pidetään omatunto puhtaana.
Tässäpä skenaario jota itsekin kannatan.

Kiintiöpakolaisissa on lisäksi se ero, että aidosti voidaan valita hädänalaisia perheitä pakolaisleireiltä, sen sijaan että nyt rajan yli lompsitaan nuorten miesten tahtiin, jotka sitten toivovat saavaansa perheensä (monta sukupolvea) perässä mukaan. .
 
Tuo Sipilän ja kumppanien omatunnon puhtaana pitäminen tulee Suomelle pirun kalliiksi pitkässä juoksussa.

Itse pess... realistina en @hansai tavoin usko joulupukkiin vaan kiintiöiden nosto myydään rajojen sulkemisella, mutta rajat jatkaa vuotamista vanhaan malliin kun ei sitten yhtäkkiä löytynytkään keinoja.

Muok. En myöskään usko Sipilällä ja kumppaneilla olevan omaatuntoa ;)
 
Itse pess... realistina en @hansai tavoin usko joulupukkiin vaan kiintiöiden nosto myydään rajojen sulkemisella, mutta rajat jatkaa vuotamista vanhaan malliin kun ei sitten yhtäkkiä löytynytkään keinoja.

Muok. En myöskään usko Sipilällä ja kumppaneilla olevan omaatuntoa ;)
Ei tietenkään löydy keinoja jollei sitten erota YK:sta... Ei varmasti tule tapahtumaan ihan lähi vuosina. Taas yksinkertaisia höynäytettään.
 
Ei tietenkään löydy keinoja jollei sitten erota YK:sta... Ei varmasti tule tapahtumaan ihan lähi vuosina. Taas yksinkertaisia höynäytettään.

No Australia on edelleen YK jasen...

Kuubasta, Venetsuelasta, Syyriasta, Pohjois Koreasta.. jne puhumattakaan.... YK soppareihin vetoaminen on lopulta vain vastuun pakoilua....
 
Viimeksi muokattu:
Toivottavasti joku striimaa sen kilpajuoksun Arkadian mäelle hirttoköysien kanssa kun valtiolta loppuu paalu.
 
No Australia on edelleen YK jasen...

Kuubasta, Venetsuelasta, Syyriasta, Pohjois Koreasta.. jne puhumattakaan.... YK soppareihin vetoaminen on lopulta vain vastuun pakoilua....
Australia ei päästä pakolaisia rajalle jolloin eivät voi anoa turvapaikkaa. Saaren etu kun ei ole maarajaa kenenkään kanssa. Siellä käy sotalaivat käännyttämässä tulijat.

Kuka edes haluaisi pakolaiseksi noihin mainitsemiisi maihin? Ei somaliakaan kovin houkutteleva ole.
 
Siis toikin olettama on viela siella? Toi tutkimus on ihan tarkoitushakunen vitsi. Kaytetaan jotain makrokonomista ennustemallia jonka olettamat ovat taysin empirian vastaisia ja heitetaan noppaa, anteeksi simuloidaan Monte Carlo menetelmalla, lopuksi verrataan tuloksia ajojen valilla pikemminkin kuin havaintoihin (joita ei oiekastaan taida edes olla riittavasti)

VMP....
Jotenkin jäi vaikutelmaksi, että on ollut käytössä jo tuo mallidata (GDP jne.) jonka päälle nyt keksittiin heittää laskettu immigration, ja sen tulokset sitten julkaistiin sen kummemmin miettimättä. Tietysti selitykset keksittiin mallin löydöksille. Data loppuu vielä sopivasti vuoteen 2015, joten sen jälkeiset asiat eivät näy. Julkaisu saa varmasti lainauksia, joten kannatti tehdä. Koska tulokset ovat usean maan yli, ei tulevatkaan tutkimukset tätä tulosta uskalla kiistää tai ovat liian "rajoittuneita".
OT Vertailuna, voisin tehdä mallin jossa on ulkolämpötila (maaliskuusta heinäkuuhun) sekä vaikka usein käytetty jäätelönmyynnin yhteys samalle ajalle. Sitten väitän simuloinnin tuloksena että kasvanut jäätelönmyynti on aiheuttanut ulkolämpötilan nousun, sillä olen päätellyt järjestyksen olevan juuri noinpäin kumpi muuttujista ohjaa toista. Mallissa en ole huomioinut lainkaan päivien aurinkoisuutta, jonka ohjaa jäätelönmyyntiä ulkolämpötilaa enemmän, varsinkin keväällä aurinkoisina päivinä jäätelönmyynti kasvaa vaikka ulkolämpötilassa ei ole vielä kehumista.
/OT
Muuttujat mallissa:
UNR: Unemployment rate GDP: Gross domestic product, value, at market prices PGDP: Gross domestic product, deflator CGAA: Government final consumption expenditure PCG: Government final consumption expenditure, deflator IGAA: Government fixed capital formation. PIGAA: Government fixed capital formation, deflator SSPG: Social security benefits paid by the general government SSRG: Social security contribution received by the general government TIND: Taxes on production and imports TOCR: Other current receipts, general government TY: Total direct taxes YPEPG: Property income paid by the government YPERG: Property income received by the government YPOTG: Other current outlays, general government. The variables of interest are computed as follows : Real GDP = GDP/PGDP Real public spending = CGAA/PCG + IGAA/ PIGAA Revenues = TIND + TY + SSRG + YPERG + TOCR Transfers = SSPG + YPEPG + YPOTG Real net taxes = (Revenues - Transfers)/PGDP
 
Australia ei päästä pakolaisia rajalle jolloin eivät voi anoa turvapaikkaa. Saaren etu kun ei ole maarajaa kenenkään kanssa. Siellä käy sotalaivat käännyttämässä tulijat.

Kuka edes haluaisi pakolaiseksi noihin mainitsemiisi maihin? Ei somaliakaan kovin houkutteleva ole.

No kyse ei ollut pelkästään oikeudesta hakea turvapaikkaa vaan yleisestä ihmisoikeustilanteesta....
 
Jotenkin jäi vaikutelmaksi, että on ollut käytössä jo tuo mallidata (GDP jne.) jonka päälle nyt keksittiin heittää laskettu immigration, ja sen tulokset sitten julkaistiin sen kummemmin miettimättä. Tietysti selitykset keksittiin mallin löydöksille. Data loppuu vielä sopivasti vuoteen 2015, joten sen jälkeiset asiat eivät näy. Julkaisu saa varmasti lainauksia, joten kannatti tehdä. Koska tulokset ovat usean maan yli, ei tulevatkaan tutkimukset tätä tulosta uskalla kiistää tai ovat liian "rajoittuneita".
OT Vertailuna, voisin tehdä mallin jossa on ulkolämpötila (maaliskuusta heinäkuuhun) sekä vaikka usein käytetty jäätelönmyynnin yhteys samalle ajalle. Sitten väitän simuloinnin tuloksena että kasvanut jäätelönmyynti on aiheuttanut ulkolämpötilan nousun, sillä olen päätellyt järjestyksen olevan juuri noinpäin kumpi muuttujista ohjaa toista. Mallissa en ole huomioinut lainkaan päivien aurinkoisuutta, jonka ohjaa jäätelönmyyntiä ulkolämpötilaa enemmän, varsinkin keväällä aurinkoisina päivinä jäätelönmyynti kasvaa vaikka ulkolämpötilassa ei ole vielä kehumista.
/OT
Muuttujat mallissa:
UNR: Unemployment rate GDP: Gross domestic product, value, at market prices PGDP: Gross domestic product, deflator CGAA: Government final consumption expenditure PCG: Government final consumption expenditure, deflator IGAA: Government fixed capital formation. PIGAA: Government fixed capital formation, deflator SSPG: Social security benefits paid by the general government SSRG: Social security contribution received by the general government TIND: Taxes on production and imports TOCR: Other current receipts, general government TY: Total direct taxes YPEPG: Property income paid by the government YPERG: Property income received by the government YPOTG: Other current outlays, general government. The variables of interest are computed as follows : Real GDP = GDP/PGDP Real public spending = CGAA/PCG + IGAA/ PIGAA Revenues = TIND + TY + SSRG + YPERG + TOCR Transfers = SSPG + YPEPG + YPOTG Real net taxes = (Revenues - Transfers)/PGDP

Toinen vastaava korrelointi on klassinen "Lisääntynyt paloautojen määrä palopaikalla aiheuttaa isomman tulipalon".
 
Jotenkin jäi vaikutelmaksi, että on ollut käytössä jo tuo mallidata (GDP jne.) jonka päälle nyt keksittiin heittää laskettu immigration, ja sen tulokset sitten julkaistiin sen kummemmin miettimättä. Tietysti selitykset keksittiin mallin löydöksille. Data loppuu vielä sopivasti vuoteen 2015, joten sen jälkeiset asiat eivät näy. Julkaisu saa varmasti lainauksia, joten kannatti tehdä. Koska tulokset ovat usean maan yli, ei tulevatkaan tutkimukset tätä tulosta uskalla kiistää tai ovat liian "rajoittuneita".
OT Vertailuna, voisin tehdä mallin jossa on ulkolämpötila (maaliskuusta heinäkuuhun) sekä vaikka usein käytetty jäätelönmyynnin yhteys samalle ajalle. Sitten väitän simuloinnin tuloksena että kasvanut jäätelönmyynti on aiheuttanut ulkolämpötilan nousun, sillä olen päätellyt järjestyksen olevan juuri noinpäin kumpi muuttujista ohjaa toista. Mallissa en ole huomioinut lainkaan päivien aurinkoisuutta, jonka ohjaa jäätelönmyyntiä ulkolämpötilaa enemmän, varsinkin keväällä aurinkoisina päivinä jäätelönmyynti kasvaa vaikka ulkolämpötilassa ei ole vielä kehumista.
/OT
Muuttujat mallissa:
UNR: Unemployment rate GDP: Gross domestic product, value, at market prices PGDP: Gross domestic product, deflator CGAA: Government final consumption expenditure PCG: Government final consumption expenditure, deflator IGAA: Government fixed capital formation. PIGAA: Government fixed capital formation, deflator SSPG: Social security benefits paid by the general government SSRG: Social security contribution received by the general government TIND: Taxes on production and imports TOCR: Other current receipts, general government TY: Total direct taxes YPEPG: Property income paid by the government YPERG: Property income received by the government YPOTG: Other current outlays, general government. The variables of interest are computed as follows : Real GDP = GDP/PGDP Real public spending = CGAA/PCG + IGAA/ PIGAA Revenues = TIND + TY + SSRG + YPERG + TOCR Transfers = SSPG + YPEPG + YPOTG Real net taxes = (Revenues - Transfers)/PGDP
Vanhana pankkiirina voin sanoa että tää "data washing" on yhtä vanha juttu kuin pesukone... "with the right sampling, you can make anything look like something"
Toi YPERG ehkä kiinnostaisi...
 
Itse pess... realistina en @hansai tavoin usko joulupukkiin vaan kiintiöiden nosto myydään rajojen sulkemisella, mutta rajat jatkaa vuotamista vanhaan malliin kun ei sitten yhtäkkiä löytynytkään keinoja.

Muok. En myöskään usko Sipilällä ja kumppaneilla olevan omaatuntoa ;)
Tätä meille nyt myydään joka tuutista..
Näkökulma: Suomi voisi ottaa tuhansia kiintiöpakolaisia – käsillä ”maahanmuuttopolitiikan kohtalon kesä”


Markku Huusko
Luotu:
21.6.2018 16:23
  • Kuva: EPA / All Over Press
    17.54215278.jpg

    Pääministeri Juha Sipilä Eurooppa-neuvoston kokouksessa maaliskuussa 2018.


Eurooppa on ollut syksystä 2015 lähtien neuvoton suuren turvapaikanhakijamäärän kanssa. Yli miljoona hakijaa vuodessa ylitti maanosan kantokyvyn, sillä se kiihdytti eripuraa yksittäisten valtioiden sisällä ja Euroopan unionin jäsenmaiden välillä.

Kipuilu ei ole hellittänyt. Se on nyt siirtynyt Euroopan mahtimaan Saksan sisälle horjuttamaan liittokansleri Angela Merkelin asemaa, ja toinen suuri EU-valtio Italia on ajautunut poliittiseen kestokriisiin. Enää ei puhuta vain Unkarin ja Puolan kaltaisten sooloilijoiden eristettävissä olevasta ongelmasta.

Näissä tunnelmissa eurooppalaiset johtajat tapaavat ensi viikolla Eurooppa-neuvostossa eli huippukokouksessa, johon pääministeri Juha Sipilä (kesk.) lähtee ajamaan Suomen asiaa.

Kokouksen esityslistalla on ensimmäisenä muuttoliike.

Pohjalla on komission esitys ja jonkinmoinen kompromissi, mutta asetelma ei näytä tyydyttävän Suomea tai ainakaan sisäministeri Kai Mykkästä (kok.), jonka uudenlaisia ajatuksia olemme saaneet lukea eilen Uuden Suomen Puheenvuorosta ja sen jälkeen tehdystä haastattelusta.

Ministeri Mykkänen viritteli kirjoituksessaan EU:n tasoista järjestelyä, joka pohjautuisi prosessin painopisteen siirtämiseen pakolaisleireille, turvapaikanhakijoiden käännyttämiseen rajalta ja pakolaiskiintiöiden voimakkaaseen nostamiseen.

Pakolaiskiintiöiden osalta hän puhui kymmenkertaistamisesta nykyisestä 25 000:sta neljännesmiljoonaan.
Lopputulos voisi olla hädänalaisten oikeudenmukaisempi kohtelu, salakuljettajien bisneksen hyytyminen sekä hylkypäätöksen saaneiden hakijoiden palauttamisten jyrkkä väheneminen ja sitä kautta kustannussäästöt. Rahaa EU-mailta kuluisi toki leirien ylläpitoon Euroopan ulkopuolella.

Sisäministeri korostaa EU-yhteistyötä. Hänen mukaansa ”jäsenmaiden sooloratkaisut johtavat siihen, että ulkorajavaltiot ovat rajajärjestelyissään jatkuvasti naapureiden painostuksen ja kiskonnan kohteina: Kreikka Turkin, Italia Tunisian ja Libyan, Espanja Marokon, Suomi Venäjän, Puola Valko-Venäjän sekä Unkari Serbian ja Ukrainan”.
Venäjän painostuksesta nähtiin merkkejä vuoden 2016 alussa, kun Suomen itäraja alkoi yllättäen vuotaa. EU-tasoisella ”Mykkäs-ratkaisulla” Suomen ei tarvitsi olla tästä huolissaan, vaan Venäjän viranomaisten rajallemme mahdollisesti auttamat suuretkin turvapaikanhakijaryhmät voisi käännyttää yhteiseen linjaan vedoten pakolaisleireille, joiden kautta he voisivat kyllä päästä unionin alueelle.

Mykkänen ei ole ensimmäinen suuren eduskuntapuolueen vaikuttaja, joka puhuu nyt ääneen turvapaikanhakijoiden rajalta käännyttämisestä ja Euroopan ulkopuolisten pakolaisleirien toteuttamisesta.

”Suoraan Euroopassa turvapaikkaa hakevat siirrettäisiin (ehkä rajattuja poikkeuksia lukuun ottamatta) automaattisesti leireille odottamaan omaa vuoroaan”, Aaltonen kirjoitti täällä Puheenvuorossa. Hänen mukaansa Euroopan ulkopuolella sijaitsevista pakolaisleireistä pitäisi kehittää kaupunkeja, joiden rakentamiseen asukkaat osallistuisivat.

Demarien lakimies korostaa sitä, että rahoituksen pitäisi tulla EU:n yhteisten sopimusten kautta, millä ”torjuttaisiin se ilmeinen mahdollisuus, että jäsenmaat ryhtyisivät poliittisen tuulen käänteiden mukaan kansallisilla päätöksillä leikkaamaan rahoitusosuuttaan ja leirit jäisivät tyhjän päälle”.

Pian nähdään, miten ponnekkaasti keskustalainen pääministeri Sipilä ottaa huomioon kokoomuslaisen sisäministerin evästyksen, ja jos ottaa niin onnistuuko teesien ajamisessa ensi viikon kokouksessa Brysselissä.

Muistissa on, että pääministerikin on hiljattain sanonut, että Suomi pyrkii kääntämään painopistettä turvapaikanhausta kiintiöpakolaisjärjestelmään.
Sisäministeri puhuu kohtalon kesästä Euroopan unionissa:
”Taitaa olla käsillä EU:n yhteisen maahanmuuttopolitiikan kohtalon kesä. Jos Eurooppa-neuvosto ei löydä suuntaviivoja ensi viikolla, Angela Merkelin 13 vuoden kausi Saksan liittokanslerina uhkaa katketa heinäkuun alussa. Pitkällä aikavälillä merkittävämpää on, että samalla todennäköisesti päättyy sisärajattoman EU:n aikakausi - ainakin nykymuodossa”.

Kärjistetty näkemys, kuten poliitikoilla usein on tapana, mutta voi osua oikeaankin.

Mykkäsen ja Aaltosen pohdinnoista sanottakoon, että niissä on ideaa. Meillä olisi varaa ottaa vastaan kiintiöpakolaisia nykyiseen nähden kymmenkertainenkin määrä.

Avun tarpeessa oikeasti olevat 7 500 pakolaista vuodessa olisi helposti Suomen hallittavissa, jos samaan aikaan olisi varmuus, ettei määrä voisi tuosta oleellisesti nousta.

Kirjoittaja on Uuden Suomen päätoimittaja.
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/25...ntiopakolaisia-kasilla-maahanmuuttopolitiikan
 
Back
Top