Pakolaisuus

Ilmeisesti jotain hyvää sopimuksessa kuitenkin on, koska... (tosin kun kyse EU:n perinteistä sopimuksen noudattamisessa..)
Suomen Pakolaisapu: EU-sopimus kova isku maailman pakolaisille – ”Poissa silmistä, poissa mielestä”
Asiantuntija Ida Schaumanin mukaan sopimus ei velvoita EU-maita ottamaan turvapaikanhakijoita ja sysää heidät tarkoituksella Euroopan ulkopuolelle. YK:n apujärjestöt antoivat EU:n sopimukselle varovaisen hyväksynnän

0bd0c697b58546ae8457a405609b4036.jpg


Joukko siirtolaisia odotti kuljetusta rannikolta käsittelykeskukseen Tripolin itäpuolella Libyassa kesäkuun lopulla. (KUVA: HANI AMARA / REUTERS)

Tuomo Väliaho HS
Julkaistu: 29.6. 13:49

EU-MAIDEN Brysselissä tekemä sopimus maihinnousupisteistä, joihin turvapaikanhakijat ohjattaisiin, ei nostata riemuhuutoja Suomen Pakolaisavussa.

”On tämä pettymys. Sopimus on kova isku maailman pakolaisille ja suojaa tarvitseville”, sanoo Suomen Pakolaisavun asiantuntija Ida Schauman.

”Sopimuksella suojaa hakevat siirretään Euroopan ulkopuolelle, ja turvapaikanhakijoiden vastaanottaminen tulee tulevaisuudessa perustumaan vapaaehtoisuuteen. Poissa silmistä, poissa mielestä.”

SCHAUMANIN mukaan maahanmuuttopolitiikkaa ollaan tietoisesti ajamassa hyvin kylmään suuntaan – siitäkin huolimatta, että turvapaikanhakijoiden määrä on Euroopassa vähentynyt merkittävästi.


”EU:n toimien päätavoitteena on, että tulijoita olisi vähemmän ja hädässä olevien ihmisten auttaminen on jäänyt vähemmälle huomiolle. Ihmisoikeudet ja ihmisarvo mainitaan yhä harvemmin EU:n päätöksissä.”

Schauman arvioi, että suunniteltujen maihinnousupisteiden hyvä puoli on se, että ne lisäävät järjestelmällisyyttä turvapaikanhakijoiden käsittelyssä. Kolikolla on kuitenkin kääntöpuolensa.

”Pelkoni on, että maihinnousupisteille ei anneta tarvittavaa rahoitusta ja että maat eivät ota ihmisiä vastaan siinä määrin kuin olisi tarvetta. Riskinä on, ettei turvapaikanhakijoille kyetä pisteissä tarjoamaan inhimillistä kohtelua ja että he jäävät näihin keskuksiin odottamaan vuosiksi”, Schauman sanoo.

Hän ottaa esimerkiksi Libyan pakolaiskeskukset, joissa ihmisiä on kidutettu ja heitä on myyty orjiksi.

”Libyan tilanne on ollut hyvin tiedossa, mutta EU:ssa asialle on tehty hyvin vähän. Syntyy sellainen kuva, ettei muulla ole väliä kuin maahanmuuton vähentämisellä.”

MIHIN SUUNTAAN EU:n sitten pitäisi viedä pakolaispolitiikkaansa?

Ida Schauman korostaa kahta asiaa: pakolaiskiintiöiden nostamista sekä pysyvien vastuunjakomekanismien luomista.

”Kiintiöpakolaisten vastaanottaminen on turvallinen vaihtoehto sekä pakolaisille että vastaanottaville maille, joiden on helpompi kontrolloida, keitä se haluaa vastaanottaa”, Schauman sanoo.

”Inhimillisestä näkökulmasta pysyvät vastuunjakomekanismit olisivat paras perusta Euroopan pakolaispolitiikalle. Vastuunjakomekanismi, joka astuu voimaan kun kriisi alkaa, johtaisi samanlaisiin poliittisiin vaikeuksiin kuin viime vuosina ollaan nähty Euroopan politiikassa. EU-parlamenttikin on pysyvää vastuunjakoa suositellut, mutta etenkin Itä-Euroopassa on ajatusta vastustettu.”

Schauman sanoo, että EU:n olisi pitänyt mieluummin tehdä pakolaispolitiikassaan enemmistöpäätöksiä kuin yrittää olla yksimielinen. Nyt hänen mukaansa on haluttu löytää ratkaisuja, jotka miellyttävät myös maahanmuuttoa vastustavia maita kuten Itä-Euroopan maat ja viime aikoina myös Italia.

YK:N apujärjestöt antoivat EU:n sopimukselle varovaisen hyväksynnän perjantaina, kertoo Reuters. Uutistoimiston mukaan järjestöt kehottivat jäsenmaita jakamaan velvollisuutta ja auttamaan Italian johtamia etulinjamaita.

”Toivotamme tervetulleeksi minkä vain ratkaisun, joka johtaa yhteisöllisempään ja sopusointuisempaan lähestymiseen koskien turvapaikka-asiaa, myös sellaisen, jossa etusijalla on ihmisten henkien pelastaminen merellä”, sanoi YK:n pakolaisvirasto UNHCR:n Charlie Yaxley Reutersin mukaan.

”Olemme hyvin tyytyväisiä syntyneeseen solidaarisuuteen ja yhteisymmärrykseen”, YK:n Kansainvälinen siirtolaisuusjärjestö IOM kommentoi uutistoimiston mukaan sopimusta.

Toisaalta IOM painotti, että kaikkien ratkaisujen tulisi olla ”eurooppalaisia”.

”Keskusten tulisi olla Euroopassa”, Leonard Doyle IOM:sta sanoi ja lisäsi, ettei maihinnousupisteiden tulisi olla rikollisuuden ja epävarmuuden vuoksi Libyassa.
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005737519.html?ref=rss
 
Viimeksi muokattu:
Melko turha oikaisu..

Oikaisu radiouutisiin 29. kesäkuuta
Oikaisu (journalismi)
29.6.2018 klo 11:09päivitetty 29.6.2018 klo 11:11

Toisin kuin radiouutisissa perjantaina 29. kesäkuuta kello 7 ja 8 kerrottiin, ylivoimainen enemmistö Eurooppaan tulevista siirtolaisista ei ole vain hakemassa parempaa elintasoa. YK:n pakolaisjärjestön mukaan(siirryt toiseen palveluun) esimerkiksi tammikuussa Välimeren yli tulleista siirtolaisista ainakin noin 40 prosenttia oli maista, joissa on käynnissä aseellinen konflikti.
https://yle.fi/uutiset/3-10280781
 
Vasemmiston Andersson pelkää, ettei EU:n siirtolaissopimus muuta mitään: ”Pohjimmiltaan kyse on ihan suoranaisesta haluttomuudesta”
Tänään klo 12:22
EU-johtajien sopu siirtolaispolitiikan hoidosta ei saa kauneuspisteitä oppositiosta.

f6f0625992a41c976491e261f469d3489b41dfb986c5c161bbdf6269e51d3fd3.jpg

f6f0625992a41c976491e261f469d3489b41dfb986c5c161bbdf6269e51d3fd3.jpg

Li Andersson pelkää, ettei EU:n siirtolaissopimus muuta mitään. JENNI GÄSTGIVAR

Vasemmistoliiton puheenjohtaja, kansanedustaja Li Andersson sanoo, että varsinkin pakolaiskeskusten perustaminen kolmansiin maihin on ongelmallista.
- Jo tällä hetkellä tulee erittäin hälyttäviä raportteja niistä isoista keskuksista ja leireistä, joita on olemassa, sanoo Andersson.
Andersson nostaa esimerkin Libyasta.
- Kansainväliset ihmisoikeusjärjestöt ovat raportoineet kidutuksesta ja ihmiskaupasta näissä paikoissa.

Andersson sanoo myös, että iso kysymys kolmansien maiden osalta on myös se, että ne ihmiset, jotka aidosti kaipaavat suojaa, pääsevät myös näissä maissa olevissa keskuksissa turvapaikkaprosessiin.
- Että hakemusten käsittely on laadukasta ja että se mahdollisuus on kaikkien tarvitsijoiden ulottuvissa.

Andersson kaipaisi EU:lta vastuullisuutta ja sanoo, ettei ole oikea tie, että EU pyrkii ulkoistamaan vastuun tilanteen hoitamiseksi.
- Meillä ei ole varmuutta, mikä tilanne siellä paikan päällä on ja että täyttyvätkö siellä kansainvälisten ihmisoikeussopimusten ja muiden velvoitteiden asettamat standardit.

Myönteistäkin Andersson EU-johtajien päätöksessä näkee.
- Se, mikä on nyt positiivista, niin yhä voimakkaammin kansallisesti ja kansainvälisesti nousee turvallisten reittien merkitys esille.

”Pahimmillaan mikään ei muutu”
03b82b24477e938345892c5d8b9b4cc677822850faa1d04be25c81316d53c03b.jpg

03b82b24477e938345892c5d8b9b4cc677822850faa1d04be25c81316d53c03b.jpg

Yli sadan pakolaisen joukko lennätettiin pakolaisleiriltä Eritreasta Roomaan. EPA

Li Anderssonin ensimmäinen ajatus uudesta siirtolaispäätöksestä oli, että edelleen on päädytty siihen, että sisäinen työnjako Euroopan sisällä on vapaaehtoisuuteen pohjautuvaa.
- Pahimmillaan se tarkoittaa sitä, että mikään ei muutu.

- Sehän on ollut ongelma tähänkin asti pakolaistilanteen hoitamiseksi eli ei ole pystytty tasa-arvoisesti ja oikeudenmukaisesti jakamaan vastuuta.
Andersson sanoo, että ei ole pystytty myöskään takaamaan sitä, että turvapaikanhakijoiden kohtelu ja turvapaikkaprosessi olisi samanlainen kaikissa EU-maissa.

”Teot ja puheet eivät kohtaa Suomessa”
Vasemmistoliiton puheenjohtaja kritisoi sitä, että poliittinen tahtotila puuttuu turvapaikkaongelman ratkaisemiseksi.
- Pakolaiskriisin taustalla on se ongelma, että maat sanovat sitoutuvansa johonkin, mutta eivät täytä niitä sitoumuksia, joista on yhteisesti sovittu.
- Tästä tulee myös se, että eri maiden välillä on poliittista luottamuksen puutetta.

Suomen pakolaispolitiikkaa Andersson arvostelee tekemättömyydestä. Hän sanoo, että pääministeri Juha Sipilä (kesk) ja sisäministeri Kai Mykkänen (kok)ovat moneen otteeseen linjanneet, että pakolaiskiintiöitä halutaan nostaa, mutta mitään ei ole tehty kuluvan vaalikauden aikana.
- Eli jos sitoumuksiin ja julkisuudessa esitettyihin linjauksiin haluaisi uskottavuutta, pitäisi puheet pystyä osoittamaan teoissa.
- Pohjimmiltaan kyse on ihan suoranaisesta haluttomuudesta ja poliittisen tahtotilan puutteesta.
Suomella on 750 pakolaisen kiintiö vuositasolla.

”Italian pääministeri ei puhu totta”
Italian pääministeri Giuseppe Conte totesi muille EU-johtajille, että Italiaan saapuvista pakolaisista 93 prosenttia tulee taloudellisin perustein ja seitsemän prosenttia on suojelun tarpeessa. Tätä Li Andersson pitää valheena.
- Ei se pidä paikkaansa. UNHCR:n eli YK:n pakolaisjärjestön mukaan tänä vuonna suurin ryhmä, joka on tullut Välimeren yli, ovat syyrialaiset. Myös irakilaiset ovat hyvin edustettuina.
- Italiassa myönnettyjen turvapaikkojen osuus on kuitenkin melko suuri.Suojeluprosentti nousee sielläkin korkeaksi.
Prosenttiosuus on noin 40.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/201806292201043927_pi.shtml

https://data2.unhcr.org/en/situations/mediterranean/location/5205
 
Sisäministeri yllättyi EU-johtajien sovusta: Pohjois-Afrikan maihinnousukeskukset yhä ”monen mutkan takana”


Teppo Ovaskainen
Luotu:
29.6.2018 14:57
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Alma Talent
    mykkanen_2.jpg

    Sisäministeri Kai Mykkäsen (kok.) mukaan Eurooppa on siirtymässä hallitsemattomasta turvapaikanhausta hallitumpaan järjestelmään.

KOTIMAA
|
TURVAPAIKANHAKIJAT
Sisäministeri Kai Mykkäsen (kok.) mukaan EU-johtajien sopu turvapaikkapolitiikasta on suuri myönteinen yllätys, mutta kaukana valmiista ratkaisuista. Esimerkiksi siihen, että Pohjois-Afrikkaan todella perustettaisiin turvapaikanhakijoiden maihinnousukeskuksia, on ministerin mukaan pitkä matka.

EU-maat sopivat huippukokouksessaan niin sanottujen maihinnousukeskusten perustamisen edistämisestä pikaisella selvitystyöllä sekä turvapaikanhakijoiden liikkumisen estämisestä EU-maiden välillä.

Mykkänen kertoo olleensa yhteisten ratkaisujen suhteen toivoton vielä sisäministerineuvoston jälkeen kolmisen viikkoa sitten. Nyt käsillä on kuitenkin aito yritys estää hallitsematonta maahanmuuttoa tapauksissa, joissa tulijoilla ei ole mahdollisuutta saada turvapaikkaa Euroopasta, ministeri sanoo.
– Tässä on nyt mahdollisuus, kun Italia, [Itä-Euroopan] Visegrad-maat ja koko muu unioni ovat yhdessä pystyneet sopimaan siitä, että pyritään perustamaan maihinnousukeskukset – ja niin, että niitä perustetaan myös unionin puolelle. Pidän sitä hyvänä, koska ne pystytään toivottavasti perustamaan aika nopeastikin, Mykkänen kommentoi huippukokouksen tuloksia Uudelle Suomelle.

Sen sijaan keskusten perustaminen Pohjois-Afrikan puolelle on Mykkäsen mukaan ”monen mutkan takana”, pitäisihän EU:n saada ensin joku pohjoisafrikkalainen valtio suostumaan ajatukseen.

Miten todennäköisenä pidätte sitä, että Pohjois-Afrikkaan todella perustetaan maihinnousukeskuksia?
– Olen optimisti, että tämä johtaa siihen, että pakolaisleireiltä Pohjois-Afrikasta tullaan ottamaan suurempi osa Eurooppaan tulevista kuin nyt. Se, tapahtuuko se lopulta erillisten maihinnousukeskusten kautta vai käytännössä pakolaisleireiltä, se jää nähtäväksi, Mykkänen toteaa.

Mykkäsen mukaan EU-maita yhdistää nyt pyrkimys siihen, että rajojen ylityksin tapahtuva ”hallitsematon turvapaikanhaku” korvautuisi hallitummalla menettelyllä. Mykkänen itse painottaisi kiintiöpakolaisjärjestelmän käyttöä, mutta EU pyrkii tavoitteeseen maihinnousukeskusten kautta. Käytännössä ideana olisi se, että Välimereltä pelastettavia siirtolaisia ei päästettäisi hajalleen eri EU-maihin, vaan heidät kuljetettaisiin yhteisiin maihinnousukeskuksiin. Ne, jotka eivät turvapaikkaa saa, olisi tarkoitus käännyttää suoraan keskuksista.

– Ei tule olemaan helppoa näissä keskuksissa nopeasti erotella turvapaikan saavia ja muita, mutta sekin pystytään tekemään hallitummin. Pitkä prosessi on kyseessä näissä keskuksissakin, mutta tällaista kaaoksen tuntua, mikä Italiassa ja Etelä-Saksassakin on ollut, ei ehkä tule.

Eurooppa-neuvoston päätelmien mukaan vaihtoehtona on myös perustaa maihinnousukeskuksia EU-alueelle, jos tähän löytyy vapaaehtoisia jäsenvaltioita. Mikä tällöin muuttuu nykytilanteesta, ministeri Mykkänen?
– Muutos on se, että samalla saadaan Dublin-periaate toimimaan ja vahvistettua, mutta Italia ei koe jäävänsä yksin. Suomen ja Pohjois-Euroopan kannalta on olennaista, että ihmiset pääosin pysyvät ensimmäisessä maassa [johon Euroopassa tulevat], ja hakemus käsitellään siellä, Mykkänen sanoo.

Italia tai muut ulkorajavaltiot eivät jää yksin, koska EU yhdessä rahoittaisi maihinnousukeskuksia. Lisäksi EU:n sisäisetkin keskukset tulisivat huippukokouksen päätösasiakirjasta päätellen olemaan huomattavasti suljetumpia kuin nykyinen vastaanottokeskusjärjestelmä. Keskuksista turvapaikan saajat jaettaisiin jäsenmaihin tarkemmin määrittelemättömän, vapaaehtoisuuteen pohjaavan järjestelmän mukaisesti.

Herkkä kysymys on Mykkäsen mukaan se, miten solidaarisuutta jäsenmaista löytyy. Itäinen Visegrad-ryhmä on kieltäytynyt täysin EU:n niin sanotusta taakanjaon järjestelmästä. Yksi mahdollisuus tilanteen aukaisuun on mediatietojen mukaan se, että haluttomat maat kantavat vastuutaan maksamalla itsensä siirtolaisvapaiksi.

Mykkäsen mukaan uuden Dublin-asetuksen luonnoksessa todetaan, että turvapaikanhakijoiden automaattinen eli pakollinen uudelleensijoittaminen jäsenmaihin on viimesijainen keino toteuttaa taakanjakoa. Tätä toivotumpia keinoja ovat esimerkiksi asiantuntijatuen tarjoaminen ja taloudellinen korvaus, ministeri kertoo. Toisaalta jäsenmaat saavat vastaanottamistaan ihmisistä kannusteena korvausta. Tämä esitys ei aikanaan Visegrad-maille kelvannut.
– Luulen, että yhteisymmärrys pyrkimyksestä perustaa näitä keskuksia myös EU:n ulkopuolelle on se liima, jolla tähän [sopuun] päästiin, Mykkänen sanoo.

Mykkänen uskoo, että Välimeren merireitin käyttäminen vähentyisi merkittävästi, kun mereltä pelastettavat eivät enää pääsisi EU-maihin vaan heidät siirrettäisiin maihinnousukeskuksiin. Tässä keskeistä olisi kuitenkin juuri Pohjois-Afrikan keskusten aikaansaaminen. Jos keskuksia on vain Euroopassa, ”siirtymiskiinnostus jatkuu”, Mykkänen sanoo.

Merkel sai tärkeän lauseen
Eurooppa-neuvoston vaatimus turvapaikanhakijoiden liikkumisen estämisestä EU-maiden välillä oli Mykkäsen mukaan ”erityisesti [Angela] Merkelille tärkeä lause”. Saksan liittokansleri on tapellut hallituskumppaniensa kanssa turvapaikanhakijoiden päästämisestä rajan yli.
– Heillä nimenomaan tämä Dublin-periaatteen vahvistaminen, mihin he pyrkivät myös kahdenvälisillä sopimuksilla, on tärkeä.

Neuvoston mukaan jäsenmaiden tulee estää liikkuminen EU-maasta toiseen ”kaikin lainsäädännöllisin ja hallinnollisin keinoin”. Mykkäsen mukaan tämä ei välttämättä tarkoita pysyvän sisärajavalvonnan pystyttämistä EU:ssa. Hänen mukaansa käytännön toimista merkittävimpiä ovat Saksan puuhaamat kahdenväliset sopimukset, joissa sitoudutaan palauttamaan toiseen maahan siirtyneet hakijat lähtömaahan puolin ja toisin.

EU:n sisäministerien valmistelema uusi Dublin-asetus toisi entistä voimakkaamman juridisen velvoitteen noudattaa Dublin-asetusta eli käsitellä hakemukset ensimmäisessä maassa, johon turvapaikanhakija saapuu. Hakijoiden kirjaamista Eurodac-tunnistusjärjestelmään on myös tarkoitus tiukentaa.
– Lisäksi, mitä pidän hyvin tärkeänä, turvapaikanhakija menettäisi vastaanottopalveluiden tasossa, jos hän ilmestyy toiseen jäsenmaahan.

Mykkänen myöntää, että järjestelmässä olisi tämänkin jälkeen puutteita esimerkiksi tilanteissa, joissa uuteen maahan siirtyvä turvapaikanhakija ei kirjautuisi järjestelmään uudessa maassa. Hänen mukaansa tehostettu rekisteröinti kuitenkin toimisi valtaosaan tulijoista.

Mykkäsen mukaan ratkaisun täytyy olla sellainen, joka mahdollistaa vapaan liikkuvuuden ”Schengen-unelman säilymisen”.
– Muuten rajaton Eurooppa jää yhden sukupolven mittaiseksi unelmaksi, jos sisärajatarkastuksia aletaan rakentaa.

Avustusjärjestöjen pelastustoiminta Välimerellä on saanut yltyvää kritiikkiä, kun viimeisimpänä Ranskan presidentti Emmanuel Macron on syyttänyt pelastusaluksia ihmissalakuljettajien toiminnan mahdollistamisesta. Mykkänen huomauttaa, että Eurooppa-neuvoston päätelmissä viitataan aiheeseen. Kokouksen johtopäätösten mukaan alusten operointi on saatava aisoihin sillä tavalla, että Libyan rannikkovartioston työtä ei estetä. Libya pyrkii Euroopan tukemana estämään alusten lähtemistä kohti Eurooppaa.

Mykkäsen mukaan Suomi piti huippukokouksissa esillä ajatusta kiintiöpakolaisjärjestelmän käytön laajentamisesta EU:ssa siten, että pakolaisia uudelleensijoitettaisiin suoraan kolmansista maista. Hän uskoo ymmärryksen asiasta lisääntyvän jäsenmaissa, mutta toistaiseksi pakolaiskiintiöt eivät nouse EU:n suunnitelmissa esiin.
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/25...yllattyi-eu-johtajien-sovusta-pohjois-afrikan
 
Ja nyt hipihipi-vauhtia laatimaan EU-rahalla suunnitelmaa EU:n koillisrajaa palvelevasta ison mittakaavan suljetusta turvapaikkakeskuksesta. Kannattaa ainakin miettiä valmiiksi miten toimitaan, kun seuraavan kerran itärajan suunnalta alkaa kuulua läpsytystä tai polkupyörän kolinaa.

Toimii muuten siinäkin tapauksessa, että Merkel saa läpi tuossa ylempänä mainitun vaatimuksensa Suomessa kertaalleen rekisteröityjen maahantulijoiden takaisinottamisesta.
 
Viimeksi muokattu:
32779869-1118x629.jpg

Sirpa Pietikäinen. LEHTIKUVA / HEIKKI SAUKKOMAA
Sirpa Pietikäinen: Maihinottopisteiden toteuttaminen voi olla vaikeaa
SALLA JANTUNEN | 29.06.2018 | 16:19
Meppien mukaan Suomen olisi pitänyt ottaa jo aiemmin vahvasti kantaa maahanmuuttopolitiikan vastuunjaon puolesta.
Sekä vihreiden europarlamentaarikko Heidi Hautala että kokoomuksen europarlamentaarikko Sirpa Pietikäinen ovat sitä mieltä, että Eurooppa-neuvoston sopimusmaihinottopisteiden perustamisesta maahanmuuton hillitsemiseksi on vain laiha sopu.
Kiireellinen aikataulu ja maahanmuuton ongelmien korostaminen retoriikassa johtuvat vihreiden Hautalan mielestä EU-maiden sisäisestä poliittisesta paniikista sekä Keski- ja Itä-Euroopan vastahakoisuudesta olla tekemisissä maahanmuuttajien kanssa.
Mepin mukaan maahanmuutossa kriisin huippu saavutettiin jo muutama vuosi sitten.
– EU-alueelle pyrkivien ihmisten määrä on laskenut lokakuusta 2015 jopa 95 prosenttia. Tämä kertoo mielestäni tilanteesta sen verran, että kyseessä on poliittinen paniikki ja ensisijaisesti halutaan torjua sitä, Hautala toteaa meppien aamiaistilaisuudessa.
Heidi Hautalan mukaan sopimuksesta näkee, että siinä on pyritty laittamaan yhteen useat ristiriitaiset näkemykset.
Hautala epäilee, että ristiriitaista sopimusta olisi hyvin vaikea laittaa käytäntöön, mutta ei halua kommentoida esityksen yksityiskohtia tarkemmin.

Kokoomusmeppi Pietikäisen mukaan ajatus maihinnousupisteistä on hyvä ja näppärä, vaikka sopimus itsessään vaikuttaa mepistä hyvin ohuelta.
– Sopimus mahdollistaa sen, että voimme paikan päällä varmistaa, kenellä on oikeus turvapaikan hakemiseen, Pietikäinen sanoo.
Meppiä kuitenkin arveluttaa maihinottopisteiden konkreettinen toteutus.
– Nykyiset pakolaisleirit ja pidätyskeskukset ovat kamalia ja niitä käytetää pakkotyövoiman lähteenä. Leireiltä hankitaan orjatyövoimaa ja naiset joutuvat raiskausten uhreiksi. On aika epätodennäköistä, että näistä saataisi tehtyä maihinottopisteiksi sopivia säädyllisiä ja sisäsiistejä paikkoja, Pietikäinen sanoo.

Vapaaehtoisuuteen perustuva maihinottopisteiden pystyttäminen johtaa Pietikäisen mukaan siihen, että jatkossa turvapaikkaa haettaisi koko EU-alueelle, eikä tiettyyn jäsenmaahan.
Täytyy keksiä, miten pystymme kotiuttamaan turvapaikanhakijoita tasaisesti ympäri Eurooppaa.
Tärkeintä kokoomusmepin mukaan olisi pyrkiä tukemaan niitä maita, jonne tulee paljon pakolaisia lyhyellä aikavälillä ja keskittyä Dublinin sopimuksen kehittämiseen, jotta EU-alueelle saataisi yhteinen ja toimiva maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikka.
Pietikäinen myös ihmettelee Suomen vastahakoisuutta unionin jäsenvaltioiden välistä vastuunjakoa kohtaan.
– Vastustamme pakollista mekanismia pakolaisten ottamisesta, mutta olemme itse vapaaehtoisia ottamaan lisää pakolaisia. Emme siis koe, että sen pitäisi olla velvollisuus kaikille.
Myös Heidi Hautalan mielestä Suomen olisi alusta alkaen kannattanut asettua vastuunjaon kannalle.
– Ruotsin pääministeri sanoi toissavuonna parlamentin täysistunnossa hyvin. Jos haluamme säilyttää Schengenin tarjoaman vapaan liikkuvuuden, meillä täytyy myös olla vastuunjako, Hautala toteaa.
Eurooppa-neuvoston huippukokouksen päätöksiä käsitellään tulevalla viikolla Euroopan parlamentissa.
https://www.verkkouutiset.fi/sirpa-pietikainen-maihinottopisteiden-toteuttaminen-voi-olla-vaikeaa/
 
Sisäministeri Mykkänen siirtolaiskeskuksista: Ongelmaksi voi koitua EU-maiden penseys ottaa turvapaikan saaneita
...

Myönteiset turvapaikkapäätöksen saaneet sijoitettaisiin jäsenvaltioihin. Heidänkin vastaanottamisensa olisi jäsenmaille vapaaehtoista, ja se saattaa Mykkäsen mukaan koitua ongelmaksi.

– Varmasti koetinkivi on juuri tämä. Että toisaalta vapaaehtoisesti, mutta toisaalta täytyy löytyä riittävä määrä uudelleensijoittavia maita. Mä uskon, että se on meidän kaikkien etu, että tämä sopu kestää. Vaihtoehto on, että meillä yksittäiset maat sooloilevat ja Schengen-alueen rajaton Eurooppa kaatuu ja aiheutetaan kaaoksen jatkumista.

– Se edellyttää tietysti, että ennen kaikkea isot maat, Saksa ja Ranska, mutta myös muut tarttuvat siihen tarpeeseen. Kun Italiaan tulee kohtuuttomasti ihmisiä, niin ollaan valmiita näistä keskuksista heitä edelleen siirtämään.

EU-jäsenmaista niin kutsutut Visegrad-maat eli Puola, Unkari, Tsekki ja Slovakia vastustivat sitä, että jokainen jäsenmaa olisi velvoitettu vastaanottamaan turvapaikan saaneita.
https://yle.fi/uutiset/3-10281910?origin=rss
 
Jos hermo kestää, niin taattua laatua ensimmäiset reilu 5min..

Katso Jälkiviisaat Yle Areenassa:

http://areena.yle.fi/1-50004693
Ei kestänyt hermot läheskään viittä minuttia.
Me tarvitaan erivärisiä insinöörejä, että poistuu ihmisten pelko.... kyllä kyllä, intiasta ja kiinasta tulee todella päteviä asiantuntijoita.

Mutta ei se liity tähän islamistien ja afrikkalaisten ryntäyksen aiheuttamaan kaaokseen.
 
""Suomen Pakolaisapu: EU-sopimus kova isku maailman pakolaisille – ”Poissa silmistä, poissa mielestä”. Asiantuntija Ida Schaumanin mukaan sopimus ei velvoita EU-maita ottamaan turvapaikanhakijoita ja sysää heidät tarkoituksella Euroopan ulkopuolelle. ""

Ida, meillä ei todellakaan ole velvollisuutta.
Olemme menossa kohti suuntaa joka vastaa Euroopan kansalaisten enemmistön tahtoa, joka on: turvataan Eurooppa eurooppalaisille. Hyvä näin ja senkin saa jo tänään sanoa ääneen.

Suomen Pakolaisapu:n edustajien tulisi ymmärtää tämä tosiasia omassa harrastustoiminnassaan. Pakolaisavun tulisi saada edes puheenvuoro vasta sitten kun sen toimijat kertovat ratkaisun jota ovat ajatelleet sovellettavan Afrikan siirtolaisten kokonaisuuteen. Kysehän on potentiaalisesta kymmenien miljoonien ihmisten tulosta Eurooppaan. Todellisuudessa ei Euroopalla eikä kenellään muullakaan ole kykyä turvapelastaa heitä kaikkia. Ei edes kansalaisjärjestöllä. Näin se vaan on.

.
 
Me tarvitaan erivärisiä insinöörejä, että poistuu ihmisten pelko.... kyllä kyllä, intiasta ja kiinasta tulee todella päteviä asiantuntijoita.

Mutta ei se liity tähän islamistien ja afrikkalaisten ryntäyksen aiheuttamaan kaaokseen.
Puhumattakaan siitä, että Suomihan jo on pitkäänkin ollut kohtalaisen pullollaan (huomioiden maiden suuren välimatkan jne.) niin intialaisia (ja pakistanilaisia, jotka etnisesti kuin intialaiset) kuin varsinkin kiinalaisia korkeastikoulutettuja työntekijöitä. Joten ihmeellistä olkiukkoa tuossa puheenvuorossa rakennettiin. Ehkä tuo kommentaattorina ollut aatelissuvun vesa Ville Blåfeld elää jossain ankkalammikossa erossa muusta yhteiskunnasta jos ei ole tietoinen siitä, ettei missään Suomen suurehkossa kaupungissa (Turku + suuremmat) ole enää ainakaan vuosikymmeneen aikaan eletty umpiossa, jossa ei näkisi myös niitä etnisesti muunlaisia ihmisiä.
 
Puhumattakaan siitä, että Suomihan jo on pitkäänkin ollut kohtalaisen pullollaan (huomioiden maiden suuren välimatkan jne.) niin intialaisia (ja pakistanilaisia, jotka etnisesti kuin intialaiset) kuin varsinkin kiinalaisia korkeastikoulutettuja työntekijöitä. Joten ihmeellistä olkiukkoa tuossa puheenvuorossa rakennettiin. Ehkä tuo kommentaattorina ollut aatelissuvun vesa Ville Blåfeld elää jossain ankkalammikossa erossa muusta yhteiskunnasta jos ei ole tietoinen siitä, ettei missään Suomen suurehkossa kaupungissa (Turku + suuremmat) ole enää ainakaan vuosikymmeneen aikaan eletty umpiossa, jossa ei näkisi myös niitä etnisesti muunlaisia ihmisiä.
Jan Erola oli kyllä oiva esimerkki "Team Alpakka" porukasta kiinalaisine insinööreineen...miten aikuinen ihminen voi olla noin pihalla itse aiheesta?
 
45047223-1118x629.jpg

Syyrialaisia pakolaisia matkalla Lähi-idän halki. LEHTIKUVA / AFP PHOTO Mohamad Abazeed
Venäjän korkein oikeus päätti: Syyrian sota ei ole sota
VEIKKO JARMALA | 30.06.2018 | 23:54- päivitetty30.06.2018 | 23:58
Tuomioistuimen mukaan syyrialaiset eivät ole vaarassa kotimaassaan, joten he eivät myöskään tarvitse turvapaikkaa.
Venäjän federaation korkein oikeus kieltäytyi myöntämästä turvapaikkaa 10 syyrialaiselle pitäen näin voimassa Ivanovon Oktjabrskin piirioikeuden tuomion, kertoo venäläislehti Kommersant. Syyrialaisten asianajana on toiminut ihmisoikeusjärjestö Memorialin Irina Sokolova.
Korkeimman oikeuden mukaan syyrialaiset eivät joudu kohtaamaan kotimaassaan vainoa tai epäinhimillistä kohtelua, koska maassa ei ole sotaa, eikä heille siten tarvitse myöntää turvapaikkaa.
– Merkittävä osa Syyriasta on tulitauon piirissä, tasavallan alueella on humanitaarista toimintaa ja lääketieteellistä hoitoa on saatavilla. Syyriaan on olemassa lentoyhteys. Maassa on erityisluonteinen terrorisminvastainen operaatio, eikä tavanomainen sotilaallisen konflikti, jossa olisi selkeät rintamalinjat, perusteli tuomioistuin.
Venäjän sisäasiainministeriön huhtikuun 2018 tilastojen mukaan vuoden aikana myönnettiin 1 047 syyrialaiselle väliaikainen turvapaikka ja kahdelle pysyvä. Kommersantin haastatteleman ihmisoikeusaktivisti Svetlana Gannushkinan mukaan syyrialaiset saapuvat maahan turistiviisumeilla, joita Venäjän ulkoministeriö myöntää normaaliin tapaan sodasta riippumatta.
– Toisaalta he myöntävät viisumeita, mutta toisaalta eivät avaa ovea pakolaisille. Ulkoministeriö teeskentelee, että kaikki on hyvin, mutta sisäministeriö taas teeskentelee, ettei se tiedä, miten syyrialaiset ovat päässeet maahan, tiivistää Gannushkina.
Venäjän lainsäädännön mukaan päätös väliaikaisesta oleskeluluvasta kuuluu sisäministeriön alueelliselle edustajalle. Poliisi myöntää käsittelyn ajaksi kolmen kuukauden oleskeluluvan. Jos hakija saa kielteisen päätöksen, voi hän valittaa oikeuteen, ja jos se ei tuota tulosta, voi vielä valittaa välitysoikeuteen. Venäjän hitaan oikeusjärjestelmän takia tämä voi kestää vuosia, ja hakija on koko tämän käsittelyajan laillisesti maassa.
Yleensä ratkaisuksi tarjotaan venäläiseen tapaan lahjusta. Kommersantin haastattelema Ahmed kertoi, että häneltä vaadittiin 2 000 dollaria pysyvästä oleskeluluvasta hänelle, vaimolleen ja heidän kahdelle lapselleen.
Lisäksi Venäjä pyrkii työntämään pakolaiset pois maasta, erityisesti Norjaan, ja katsoo läpi sormien ihmissalakuljetusta. Kyse on myös ylipäätään laillisen oleskelun määrittelyn puuttumisen ongelmasta Venäjällä.
– On toki ikävää, että pakolaisilta evätään heidän oikeutensa, mutta me emme pysty laillistamaan edes omia maanmiehiämme. Presidentti ei ole antanut asetusta kansalaisuudettomien henkilötodistuksista ja olemme painineet tämän ongelman kanssa jo 18 vuotta. Entisillä neuvostokansalaisilla ei ole vieläkään mahdollisuuksia työskennellä tai saada oikeuksiaan, valitti Venäjän presidentin ihmisoikeusneuvoston maahanmuuttopolitiikan komission puheenjohtaja Jevgeni Poprov.
YK:n pakolaiskomission mukaan vuonna 2017 Syyriasta oli paennut 4,8 miljoonaa ihmistä, joista 2,7 miljoonaa Turkkiin ja kaksi miljoonaa Libanoniin, Jordaniaan, Egyptiin ja Irakiin.
https://www.verkkouutiset.fi/venajan-korkein-oikeus-paatti-syyrian-sota-ei-ole-sota/
 
Palauttavat pakolaisia / "pakolaisia" / siirtolaisia / laittomia tulijoita / "kutsukaa miksi haluatte" Saksasta Suomeen.

Kuinka ne henkilöt aiotaan pitää Suomessa ja kuinka taataan kansalaisten turvallisuus? Palaavatko vapaaehtoisesti?

Jos käy kuten Turussa niin kuka ottaa vastuun: Sipilä vaiko Mykkänen? Miksi kansa ei saa päättää keitä tänne tulee??? Ajatellaanko sen tyyppisen tapahtuman seurauksia ollenkaan? Varmaan kiitellään Saksaa, Merkeliä ja poliitikkoja???

Saksasta on tulossa Euroopan sairas nainen
 
Palauttavat pakolaisia / "pakolaisia" / siirtolaisia / laittomia tulijoita / "kutsukaa miksi haluatte" Saksasta Suomeen.

Kuinka ne henkilöt aiotaan pitää Suomessa ja kuinka taataan kansalaisten turvallisuus? Palaavatko vapaaehtoisesti?

Viittaan tuohon perjantaina klo 16:00 postaamaani viestiin.

Henkilökohtaisesti hirvittää minkälainen tilanne rakentuu, jos ukkoa alkaa taas lappaamaan rajan yli ja meillä ykkösketjuna Mykkänen, Sipilä ynnä Orpo. Ensi vaalien jälkeen Touko Aalto ilmeisesti kirsikkana kakun päällä. Vieläkin viiltää sisältä, kun muistelen kuvia suomalaisista asevelvollisista kantamassa maahantulijoiden pakaaseja Torniossa.
 
Back
Top